Hapuskan Asabiyah Pas



Ipohmali
Anwarinas ini label yang paling popular sejak pemilihan PAS tahun 2015.. Aku diantara kalangan pemuda dikenal sebagai puak Anwarinas.. Selalu dituduh dikalangan sahabat PAS sebagai Anwarinas..hatta dalam Post2 aku yang dahulu aku selalu dituduh pemuja Ds Anwar..
dan aku akui, Sehinggga hari ini aku masih mengakui Ds Anwar adalah pemimpin terbaik untuk masa depan Malaysia..dan tidak pernah berubah..
Tapi minggu ini apa yang berlaku disebaliknya.. Aku mula dituduh pula sebagai pentaksub ” Atok” hanya kerana perbezaan Ijtihad dalam mendepani krisis Politik dalam Negara hari ini..ia berasarkan realiti Politik pada ketika ini… bukan kerana ketaksuban kepada batang tubuh pemimpinan atau parti, Samaada ia menyentuh Soal Tun Mahathir atau Ds Anwar..
Ia hanya sekadar perbezaan pandangan dan boleh jadi Ijtihad aku betul..dan boleh jadi Salah.. Selagi tidak dipertikaikan soal Aqidah seperti sahabat PAS dulu.. aku raikan perbezaan pandangan..
Dan sekian lama sejak pemerintahan PH lagi aku sering berbeza pandangan dari kalangan penyokong PH samaada dalam soal isu Zakir Naik, Sekolah Vernakular, Dong Zong, jawi , kes Adib hatta kes LTTE.. Bukan sebab aku penyokong sekolah Vernakular, LTTE atau DAP.. Tetapi menyentuh cara kita memahami realiti disebalik Politik..
Aku orang yang cukup tak suka kepada semangat Ashabiyah, atau Taksub sehingga gagal melihat kebenaran, membezakan yang haq dan bathil hanya kerana kecenderungan Mazhab, Agama ,Tokoh dan parti Politik.. Itu biasa berlaku tak kira dalam mana mana Mazhab mahupun parti…..
Masa aku dalam pemuda PAS.. Antara sikap yang aku benci dan berbeza dikalangan mereka.. Suka memandang rendah kepada selain kelompok mereka..Sebahagian kelompok PAS akan menggelarkan Ds Anwar sebagai liberal.. Fikrah yang tidak jelas dalam harakah Islam, lalu pada mereka Ds Anwar tidak layak menjadi PM..
Pada ketika gerak kerja kempen dan mesyuarat parti..Sering diungkit ungkit.. Disebutkan PKR parti yang takda penyokong..tidak ada jentera.. Sehingga hilang kejujuran dan keikhlasan dalam Perjuangan..
Bukan hanya dalam soal parti.. hatta perbezaan fikrah dan latar belakang gerakan mereka pun turut akan dibenci.. akan dituduh liberal..tak kira kelompok itu datang dari latar belakang ABIM, IKRAm mahupun JIM.. Kelompok ini akan sering dituduh membawa fikiran Liberal dan merosakkan Jamaah dari Dalam.. Bayangkan bergitu teruknya bersarang dalam hati mereka itu sifat Ashabiyah dan kebencian..
Ketika pemilihan PAS 2015..hatta sehingga hari ini aku masih memegang keahlian PAS.. aku tetap berpandangan, Ds Anwar paling layak jadi PM.. Bukan sebab pada ketika tahun pemilihan 2015 aku tidak suka Haji Hadi..aku membeci Ulama.. ia disebabkan realiti Politik Malaysia..
inilah pandangan dan Ijtihad Almarhum Ustaz fadzil Noor dan Tok Guru Nik Aziz.. Sedangkan pada ketika itu, mereka lah parti terbesar.. atau memegang penguasaan undi dikalangan Melayu dan Islam…tetapi sebab apa mereka menyokong Ds Anwar walapun pada ketika itu Anwar hanya parti yang baru dan kecil..apalagi Ds Anwar datang dari kalangan pemimpin UMNO ?
Inilah Kebijaksanaan Politik Tok Guru dan ustaz Fadzil Noor..walaupun PKR itu parti kecil.. tetapi faktor dan ketokohan Ds Anwar itu suatu yang besar kepada PAS pada ketika itu.. atau faktor X bagi PAS, Peranan Ds Anwar ini akhirnya melebarkan kepercayaan bukan Islam dan masyarakat Cina dan India kepada PAS..
Almarhum Tok Guru Nik Aziz juga pernah memberikan pandangan yang sama kepada Tun Mahathir..Biarpun pada waktu itu Tun Mahathir itu musuh utama PAS dan Tok Guru Nik Aziz sendiri… masa berlaku krisis Tun dan Paklah pada tahun 2005, bila ditanya wartawan TV3 apa pandangan Tok Guru jika Tun sertai PAS.. apa kata Tok Guru.. ?
” Tun Seorang yang berwibawa.. yang mempunyai pemikiran tajam..Kalau dia duduk dalam PAS.. Kita menumpang Tuah lah maknanya.. “..
Nampak tak ? apakah masa tu Tok Guru fikirkan apa yang pernah dikata Tun pada batang tubuh Tok Guru..tidak..apakah masa tu Tok Guru Nik Aziz lupakan kezaliman Tun keatas Ds Anwar.. tidak.. Tok Guru bijak membaca dan melihat faktor Tun mahathir dalam Politik Malaysia..
Dan hakikat yang tak boleh dinafikan.. Sebagaimana Ds Anwar.. Tun ada faktor yang diperlukan dalam Pakatan Harapan dan Pembangkang.. hatta Tun telah membuktikan melonjakkan sokongan kepada Pakatan Harapan.. biarpun lonjakan itu kecil..Itulah faktor yang membawa Pakatan Harapan ke Putrajaya..
Aku orang yang suka bercakap benar.. Bila aku setuju dengan kata kata Dr Maszlee.. Bukan sebab aku taksub dengan Ds maszlee atau Tun.. Aku sendiri ramai yang kritik bila aku mengkritik Dr Maszlee dalam isu Jawi.. sekolah Vernakular.. Bukan sebab aku kritik Dr Maszlee sebab aku benci Jawi dan sebab aku sokong sekolah Vernakular.. Sebab Dr Maszlee pada ketika itu telah masuk dalam Perangkap Ashabiyah…
dan jelas hari ini, atas faktor Ashabiyah..senjata perkauman dan Agama yg dimainkan PAS dan UMNO itu..Kita tumbang di Putrajaya.. kita sendiri yang masuk dalam perangkap mereka..termasuk Tun sendiri..
Jadi dalam Politik hari ini.. kalau kita nak berjaya..pertama hormati rakan Tahaaluf..jangan jadi seperti perangai dan ketaksuban PAS dahulu… ambil tanggungjawab bersama selagimana dia tidak lari dari prinsip moral dan Intergriti dalam Politik..
Dalam yang paling penting..Jangan masuk dalam perangkap politik Kebencian.. apalagi Ashabiyah.. antara faktor kejayaan Almarhum Tok Guru Nik Aziz dulu.. memerangi kelompok Ashabiyah hatta dalam partinya sendiri juga dalam Agama…..
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/28297

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Lembik Lepas Jadi Kerajaan

Pas Lembik Lepas Jadi Kerajaan

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 179 hits
Pas dalam kerajaan dan sewaktu dalam pembangkang adalah dua personaliti yang berbeza Ketika berjuang sebagai pembangkang Pas sangat agreasif memperjuangkan hukum Islam dan mengkafirkan MCA atau yang tidak sehaluan dengan perjuangan Islam Na...
Tindakan Terpuji Pas Seret Lim Guan Eng

Tindakan Terpuji Pas Seret Lim Guan Eng

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 333 hits
GEORGE TOWN Penang PAS lodged a report against former finance minister Lim Guan Eng and former attorney general Tommy Thomas at the Malaysian Anti Corruption Commission here today accusing them of abusing their positions in allegedly asking...
Naik Haji Untuk Anda Yang Bergaji Pas Pasan

Naik Haji Untuk Anda Yang Bergaji Pas Pasan

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 303 hits
Menunaikan ibadah haji adalah keinginan terbesar setiap muslim diseluruh dunia Namun sayangnya tidak semua orang memiliki kesempatan yang sama untuk bisa berhaji Hal ini bisa jadi karena biaya haji yang terbilang cukup besar serta waktu tun...
Pas Lodges Macc Report Against Guan Eng Tommy Thomas Over Tycoon S Bank Accounts

Pas Lodges Macc Report Against Guan Eng Tommy Thomas Over Tycoon S Bank Accounts

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 231 hits
Penang PAS deputy youth chief Abdul Razib Abdul Rahim speaking to reporters outside the MACC headquarters in Penang today GEORGE TOWN Penang PAS lodged a report against former finance minister Lim Guan Eng and former attorney general Tommy ...
Ulama Pas Rela Tidak Insaf Bersekongkol Dengan Penipu Penyamun Umno

Ulama Pas Rela Tidak Insaf Bersekongkol Dengan Penipu Penyamun Umno

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 329 hits
ARIF ATAN Jika dengan kerjasama Pas Umno dapat menumbangkan PH saya bersetuju kerana menumbangkan PH adalah ibadah Itu penegasan terbaharu Ahli Jawatankuasa Kerja Pas Pusat Mokhtar Senik menjawab apa yang didakwanya soalan daripada beberapa...
Najib Muafakat Umno Pas Boleh Dapat Lebih 95 Undi Di Chini

Najib Muafakat Umno Pas Boleh Dapat Lebih 95 Undi Di Chini

papar berkaitan - pada 8/6/2020 - jumlah : 326 hits
PEKAN Ketua UMNO Bahagian Pekan Najib Razak menyatakan keyakinan beliau bahawa kerjasama parti itu dengan PAS melalui Muafakat Nasional boleh meraih lebih 95 peratus undi pada pilihan raya kecil Chini yang akan datang Kita memang berazam un...
Umno Dan Pas Disaran Ketepikan Mn Hayati Pn Rahim

Umno Dan Pas Disaran Ketepikan Mn Hayati Pn Rahim

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 339 hits
UMNO dan Pas sepatutnya membuat keputusan secara waras dan rasional dengan mengenepikan Muafakat Nasional serta segera menyertai Perikatan Nasional sebagai salah satu komponen kanan yang penuh komited terhadap piagamnya demi masa depan raky...
Pas Confidence In Pn Not Yet A Commitment For Ge15 Umno Leader

Pas Confidence In Pn Not Yet A Commitment For Ge15 Umno Leader

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 319 hits
PAS statement expressing confidence that the Perikatan Nasional parties can go into the 15th General Election as a coalition remains just that said Umno vice president Mohamed Khaled Nordin He said this is because no commitment for the PN p...
Takiyuddin Kongsi Gambar Pas Bn Bersatu Tanda Tangan Dokumen

Takiyuddin Kongsi Gambar Pas Bn Bersatu Tanda Tangan Dokumen

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 237 hits
Tidak dedah bila di mana apa tujuan dokumen ditandatanganiBANGI 17 Syawal 1441H Selasa Kurang 24 jam selepas menyatakan keyakinan Perikatan Nasional bersedia memuktamadkan pembahagian kerusi bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke 15 Setiausah...
Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Maksud All Eyes On Rafah

Majlis Rumah Terbuka Koperasi Norras Berhad

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group

Jengah Kebun Melihat Tanaman

3 Top Rated Things To Do In Jakarta

Vivo Unveils The Perfect Night Party 2024 At Zepp Kuala Lumpur



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Penjawat Awam Ditahan Salah Guna Jawatan Luluskan Rm12 000 Untuk Kegunaan Diri

Berkait Rasuah Di Perlis Sprm Cadangkan Seorang Suspek Didakwa

Beware Misplaced Trust In Pseudo Intellectuals

Menu Tengahari Sup Ayam Ala Thai Kobis Goreng

Undang Luak Rembau Selamat Dikebumikan

Siri Oppo Reno12 Akan Dilancarkan Di China Pada 23 Mei