Hanya Pencinta Kucing Kenali 8 Jenis Kucing Paling Mahal Di Dunia Ini



Foto: mnn.com
Pasti ramai yang meminati kucing sebagai haiwan peliharaan hingga ada yang sanggup berhabisan duit untuk memberi yang terbaik bagi menjamin keselesaan kucing mereka.
Ramai yang teruja ingin tahu jenis-jenis kucing yang ada di dunia ini. Bagi yang kurang mengenali jenis kucing, mari kita kenali lapan  kucing paling mahal di dunia.

8. British Shorthair
Kucing ini memang sudah terkenal sejak dahulu lagi kerana memikat hati ramai pencinta kucing di Eropah. Malah, kucing jenis ini merupakan salah satu kucing tertua di dunia.



Menurut sejarah, tentera Roman membawa kucing-kucing dari negara mereka untuk menjaga pertanian mereka daripada serangan tikus. Kucing jenis ini sesuai dipelihara oleh pencinta kucing yang menyukai kucing tidak begitu hiperaktif.
Badan yang gemuk, bulu yang pendek dan hidung penyek menarik peminat kucing untuk memeliharanya. Kucing ini boleh dikatakan kucing yang tercantik di dunia.
Harga bagi kucing jenis ini sekitar ASD3,000 atau RM12,000 bergantung kepada jenis kucing dan usia kucing tersebut.

7. Russian Blue
Russian Blue berasal dari Rusia yang mempunyai sifat yang aktif, manja dan pemalu menyebabkan mereka hanya mahu bermanja dengan pemiliknya sahaja. Mereka akan bersembunyi jika menemui orang yang tidak dikenali.


Bulunya yang berwarna kelabu pekat dan mata birunya menjadikan kucing ini antara termahal di dunia. Kucing ini tidak mudah untuk didapati dan hanya dijual dalam talian pada harga lebih ASD3,000 atau RM12,000 bergantung kepada usia kucing tersebut.

6. Scottish Fold

Kucing gemuk dengan telinga kelepet dan bulu pendek yang lebat ini berasal dari Scotland. Kucing ini dikatakan sangat aktif dan cergas.



Jika anda mahu memelihara kucing jenis ini, anda harus bersedia untuk sentiasa bermain dengannya kerana mereka mudah stres dan bosan. Malah, jika dibiarkan sendirian hingga stres, kucing ini berisiko cepat mati.
Scottish Fold boleh hidup selama 15 tahun dengan penjagaan rutin yang khusus. Tempat tinggalnya haruslah menitikberatkan aspel kebersihan dan memberinya makanan yang sesuai.

Harga kucing ini juga boleh didapati sekitar ASD3,000 atau lebih.

5. Parsi


Sejak abad ke-19, baka kucing Parsi dikembangkan di Britain dan Amerika Syarikat selepas Perang Dunia Kedua. Bulu Kucing ini yang panjang dan memiliki hidung yang mendatar amat diminati pencinta kucing.


   Kucing yang manja dan aktif ini terbahagi kepada beberapa jenis iaitu Parsi Hidung Datar, Parsi Medium, Parsi Hidung Penyek, Parsi Himalaya dan Parsi Eksotik.
Harga kucing ini sekitar ASD4,000 atau RM16,349.

4. Bengal

Kucing dengan tubuhnya yang panjang, berbulu pendek dan bertompok-tompok ini adalah hasil kacukan silang baka lain seperti Abyssinian, American Shorthair dengan Asian Leapard Cat. Sifat kucing ini yang sangat penyayang dan suka berkawan sesuai dijadikan haiwan peliharaan.


Mereka boleh menjadi teman setia manusia dan sangat sukakan air. Anda boleh mendapatinya pada hargasekitar ASD14,000 atau RM57,222.

3. Anggora
Kucing Anggora berasal dari Asia. Jenis kucing ini antara kucing tertua di dunia, malah sudah wujud sejak zaman Nabi Muhammad S.A.W. lagi.

Memiliki bulu, hidung dan telinga yang panjang, kucing Anggora yang berwarna putih sangat digemari kerana matanya yang unik dan ganjil.
Harga kucing Anggora boleh mencecah ASD15,000 atau RM61,309.

2. Kucing Savannah

Kucing Savannah memegang rekod kucing terpanjang di dunia oleh Guinness World Records dengan panjangnya mencecah 17 inci dan sangat terkenal di Amerika Syarikat. 
Menurut sejarah, seorang penternak kucing Bengal iaitu Judee Frank ingin mencipta jenis kucing yang baru. Jadi, dia kacukkan kucing siam dengan kucing serval, maka lahirlah baka kucing baru dinamakan Savannah.


Kucing ini memiliki wajah yang ganas dan liar, tetapi sangat ramah, tidak takut dengan air dan mudah untuk dilatih. Memiliki tubuh yang besar, tinggi, ramping dan lentur. Kakinya juga panjang.
Harganya dari ASD4,000 hingga ASD35,000 atau (RM16,349-RM143,055).

1. Kucing Ashera

  
Kucing Ashera adalah hasil kacukan Asian Leopard Cat dengan kucing liar. Tubuh kucing ini boleh berkembang sehingga 12 kilogram, menjadikan ia kucing terbesar di dunia.

Kucing ini kelihatan garang dan buas, tetapi ia sebenarnya jinak dan diminati pencinta kucing di seluruh dunia. Selain itu, kucing ini juga  aktif dan senang untuk dibawa kemana-mana oleh pemiliknya.
Kucing ini dijual pada harga biasa iaitu ASD37,000 atau RM151,230. Namun, warna bulu mempengaruhi harga semasa sehingga mencecah ASD125,000 (RM510,912) menjadikan kucing ini yang termahal di dunia.

Pencinta kucing sudah pasti berkira-kira hendak melabur wang untuk membeli seekor kucing. Bagi seseorang dengan cita rasa tinggi, harga bukan lagi menjadi masalah. Tetapi, berbaloikah membeli kucing pada harga yang terlalu mahal?

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kinistylo.blogspot.com/2019/03/hanya-pencinta-kucing-kenali-8-jenis.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Dia 4 Jenis Sumber Energi Pembangkit Listrik Yang Paling Ramah Lingkungan

Ini Dia 4 Jenis Sumber Energi Pembangkit Listrik Yang Paling Ramah Lingkungan

papar berkaitan - pada 24/3/2019 - jumlah : 265 hits
Mechanical electrical dan piping sewa genset hingga perawatan semuanya ditawarkan oleh Sewatama salah satu perusahaan kelistrikan yang ada di Indonesia Peran listrik dalam kehidupan masyarakat di era modern seperti sekarang ini memang bisa ...
Bayi Tumbuh Ruam Lepas Demam Doktor Terangkan Jenis Cara Penjagaan Paling Penting Mesti Rawat Segera

Bayi Tumbuh Ruam Lepas Demam Doktor Terangkan Jenis Cara Penjagaan Paling Penting Mesti Rawat Segera

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 453 hits
Demam suhu tinggi dan tiba tiba anak tumbuh ruam Apakah jenis jenis ruam yang selalu muncul selepas demam Ruam selepas anak demam sering berlaku Menurut ruam terbahagi kepada beberapa jenis yang biasa dihadapi si kecil seperti campak chicke...
Kenali 2 Jenis Glaukoma Beserta Gejala Yang Ditunjukkannya

Kenali 2 Jenis Glaukoma Beserta Gejala Yang Ditunjukkannya

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 171 hits
Dr Astrianda Suryono mengatakan secara global glaukoma primer adalah yang paling banyak dialami orang orang Dari jenis tersebut ada dua tipe glaukoma yaitu sudut tertutup dan sudut terbuka
Kenali 10 Hacker Terbaik Dunia

Kenali 10 Hacker Terbaik Dunia

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 354 hits
Banyak sekali yang mendefinisikan hacker hampir semuanya berkaitan dengan kemahiran teknikal serta kegemaran menyelesaikan masalah dan mengatasi keterbatasan Istilah hacker
8 Jenis Tanaman Paling Produktif Jika Ditanam Di Dalam Pasu Tidak Memerlukan Ruang Yang Luas

8 Jenis Tanaman Paling Produktif Jika Ditanam Di Dalam Pasu Tidak Memerlukan Ruang Yang Luas

papar berkaitan - pada 10/3/2019 - jumlah : 1255 hits
Antara punca utama adalah disebabkan pemilihan tanaman yang tidak sesuai untuk ditanam di dalam pasu Berikut 8 jenis tanaman sayuran yang lebih produktif dan ideal untuk ditanam di dalam pasu 1 TOMATOTomato jenis tanaman sayuran yang mengha...
Pasport Jepun Singapura Dan Korea Selatan Paling Berkuasa Di Dunia 2019

Pasport Jepun Singapura Dan Korea Selatan Paling Berkuasa Di Dunia 2019

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 281 hits
Jepun Singapura dan Korea Selatan mempunyai pasport paling berkuasa di dunia pada tahun 2019 demikian pendedahan ranking terbaharu oleh firma penasihat Henley Partners menerusi Indeks Pasport Henley Menurut firma itu warga tiga negara berke...
Tarrant Ditempatkan Dalam Pen Jara Yang Paling Ket At Dan Pengaw Asan 24 Jam Tidak Dibenarkan Melihat Dunia Luar

Tarrant Ditempatkan Dalam Pen Jara Yang Paling Ket At Dan Pengaw Asan 24 Jam Tidak Dibenarkan Melihat Dunia Luar

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 281 hits
Tarrant Ditempatkan Dalam Penj ara Yang Paling Ket at Dan Pengaw asan 24 Jam Tidak Dibenarkan Melihat Dunia Luar Susp ek pengg anas yang membunuh 52 jemaah di dua masjid di Christchurch ditah an dalam penjara paling ke tat dengan penga wasa...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Lindungi Peranti Galaxy Anda Dengan Samsung Care

Khutbah Jumat Jika Seorang Muslim Memperhatikan Shalat Asalnya Agama Dia Itu Baik

Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ