Hanya 20 Minit Naik Helikopter Lelaki Autism Mampu Melukis Bandar New York Dengan Terperinci


Setiap orang dilahirkan dengan kelebihan dan keistimewaan masing-masing. Kelebihan inilah yang kita gunakan untuk menambah baik hidup sendiri dan orang sekeliling bagi menjadi individu yang bermanfaat untuk ummah.
“God will give each and every person a purpose of life that only he or she can do it.”
Seorang cendekiawan pernah berkata, Tuhan mungkin tidak memberikan seseorang semuanya, tetapi Dia juga tidak menciptakan seseorang tanpa apa-apa.
Walaupun penuh rintangan, kanak-kanak autisme mempunyai potensi untuk berkembang seiring rakan sebaya bahkan mungkin lebih lagi, bergantung kepada cara pembentukan dirinya.
Seorang aktivis kempen kesedaran autisme pernah berkata, anak-anak autistik ibarat botol dengan bentuk penutup yang unik. Proses mengenalpasti potensi dan bakat mereka ibarat mencari penutup unik yang bersesuaian dengannya.
Kelebihan mereka perlu dicari sama seperti kata-kata seorang tokoh autistik merangkap Professor Sains Haiwan di Colorado State University, Dr. Temple Grandin,
“Anak-anak perlu didedahkan dengan pelbagai perkara sebelum dia meminati sesuatu perkara tersebut. Sekiranya dia tidak didedahkan dengan peralatan muzik, bagaimana mungkin dia akan tertarik untuk meminatinya?”
Dr. Temple Grandin merupakan penghidap autisme yang sering memberi kesedaran tentang potensi mereka. (Gambar: Rosalie Winard) Pelukis autistik yang artistik Benarlah kata-kata Dr. Temple Grandin bahawa anak-anak perlu didedahkan kepada sesuatu perkara sebelum minat mereka terserlah. Stephen Wiltshire merupakan salah seorang daripada 100 individu autistik yang mempunyai kemampuan luar biasa – melebihi individu biasa yang lain.
Stephen dilahirkan di London, United Kingdom pada 24 April 1974 sebagai kanak-kanak yang bisu dan tidak bercampur dengan orang lain. Pada usia 3 tahun, beliau disahkan menghidap autisme.
Stephen terkenal dengan kemampuan luar biasanya melakar pemandangan hanya setelah memerhati dan mengingati dalam tempoh yang singkat. Beliau telah melanjutkan pelajarannya dalam Seni Halus di City and Guilds Art College.
Pada 2006, Stephen telah dianugerahkan MBE, anugerah Diraja Britain atas sumbangannya dalam dunia seni. Kini, beliau memiliki galeri seni tersendiri bernama The Stephen Wiltshire Gallery yang terletak di tempat kelahirannya, London.
Sering tantrum tanpa sebab Seperti kebanyakan kanak-kanak autistik yang lain, Stephen Wiltshire membesar dengan ragam dan ibarat terperangkap dalam dunia tersendiri. Menurut kenalan keluarganya, Michael Vincent, Stephen tidak berkomunikasi dengan orang sekeliling melainkan dengan sering mengamuk dan menjerit secara tiba-tiba tanpa sebab.
Paparan skrin dokumentari ‘Stephen Wiltshire – The Human Camera’. (Kredit: Paul Holland) Bukan itu sahaja, Jude Ragan, Guru Besar di sekolah tempatnya belajar, Queensmill School berkata,
“Stephen tidak mampu berkomunikasi seperti kanak-kanak lain kerana kemampuan otaknya dalam mempelajari bahasa berbeza dengan orang lain sejak awal lagi.”
“Sejak Stephen datang ke sini (sekolah), dia banyak menjerit dan menangis. Disebabkan tidak mampu berkomunikasi dengan percakapan, kami tidak tahu bagaimana untuk menenangkannya,” tambahnya lagi.
Berikutan itu, Stephen menyalurkan tekanan yang tidak dapat diluahkannya melalui lukisan. Memori fotografik Mempunyai minat yang dalam terhadap rekabentuk bangunan, Stephen sering menghasilkan lakaran binaan di pelbagai tempat pilihannya.
Luar biasa dan menakjubkan, daya pemerhatiannya ibarat kamera apabila beliau mampu mengingati setiap butiran binaan di dalam sesebuah bandar dan melakarkan bandar tersebut secara terperinci ke atas kertas.
Dengan melakukan tinjauan dalam masa kira-kira 20 minit sahaja melalui helikopter, Stephen mampu mengingati setiap butiran bandar New York seluas 7 batu (18.13 km) persegi dan melakarkannya semula dalam masa 5 hari sahaja. Selain itu, beliau juga pernah mengingati perincian istana Mahkamah Hampton dalam masa 10 minit dan melakarnya dalam tempoh kurang 1 jam.
Lakaran istana tersebut sangat terperinci dengan bilangan tingkap dan tiang yang sama seperti binaan sebenar.
Istana Kehakiman Hampton. (Sumber: Stephen Wiltshire) Lakaran asli bangunan Selfridges, Oxford Street, London bersaiz A4 dijual pada harga kira-kira RM 12, 743. (Sumber: Stephen Wiltshire Official Site) Lakaran ‘Mini Globe of New York’. (Sumber: Stephen Wiltshire) Lakaran edisi terhad Brooklyn Bridge, New York City. (Sumber: Stephen Wiltshire)
Sumber: Paul Holland, Stephen Wiltshire Official Site


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/07/05/hanya-20-minit-naik-helikopter-lelaki-autism-mampu-melukis-bandar-new-york-dengan-terperinci/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hanya Pakai Noken Kejora Mahasiswa Papua Di Tahan Di Bandar Udara Manado

Hanya Pakai Noken Kejora Mahasiswa Papua Di Tahan Di Bandar Udara Manado

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 195 hits
Atribut Berlambang Bendera Bintang kejora Mahasiswa Papua di Tahan di Bandara Udara ManadoKNPBKonsulatNews Ada Kekeliruan Pemahaman tentang Makar Dani Pratama HuzainiM Makar hanya satu unsur dari Pasal 106 Pasal 107 Pasal 139a Pasal 139b da...
Usahawan Wanita Hanya 27 Berdaftar Dengan Kementerian Pembangunan Luar Bandar

Usahawan Wanita Hanya 27 Berdaftar Dengan Kementerian Pembangunan Luar Bandar

papar berkaitan - pada 25/6/2019 - jumlah : 224 hits
JOHORTIMES MY hubungi kami dengan KLIK LOGO WHATSAPP DI PENJURU KANAN SEMASA MELAYARI DI JOHORTIMES MY DI TELEFON BIMBIT ANDA TERIMA KASIH Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Faceboo...
Saya Nak Semua Orang New York Pun Suka Makan Maggi Kari Malaysia

Saya Nak Semua Orang New York Pun Suka Makan Maggi Kari Malaysia

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 535 hits
Apabila bercakap mengenai mi segera sudah pastinya ramai yang telah menikmati makanan yang sangat mudah untuk disediakan ini Penyediaannya yang ringkas dan kos yang lebih murah menyebabkan makanan ini sentiasa menjadi pilihan bagi golongan ...
Anak Dibungkus Dalam Plastik Redah Banjir Ke Sekolah Mak Hanya Mampu Berdoa Di Tepi Tebing

Anak Dibungkus Dalam Plastik Redah Banjir Ke Sekolah Mak Hanya Mampu Berdoa Di Tepi Tebing

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 234 hits
Tiada ibu bapa yang tidak mahu melihat anak anak mereka berjaya dalam hidup Mereka sanggup melakukan apa sahaja menahan lapar mengerah keringat hanya untuk memberi yang terbaik bagi anak anak tersayang Walaupun tidak sepenuhnya bergantung k...
Dilapisi Emas 24 Karat Beginilah Penthouse Mewah Donald Trump Di New York

Dilapisi Emas 24 Karat Beginilah Penthouse Mewah Donald Trump Di New York

papar berkaitan - pada 25/6/2019 - jumlah : 331 hits
Tidak boleh dinafikan Presiden Amerika Syarikat iaitu Donald Trump salah satu ketua negara di dunia yang memiliki harta yang melimpah Salah satu aset yang dimiliki adalah rumah mewah di New York dengan harga mencapai US 100 juta atau setara...
Hanya 15 Minit Untuk Buatkan Isteri Anda Klimaks Ini Cara Caranya

Hanya 15 Minit Untuk Buatkan Isteri Anda Klimaks Ini Cara Caranya

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 2776 hits
Timothy Ferris seorang penulis dan pakar terapi seks telah berkongsi dan mendedahkan rahsia bahawa beliau tahu bagaimana caranya untuk membuatkan wanita mencapai klimaks dalam tempoh 15 minit Bagaimana caranya Isteri Klimaks lebih cepat dan...
Kembalinya Presiden Mampu Lonjak Momentum Kepercayaan Rakyat

Kembalinya Presiden Mampu Lonjak Momentum Kepercayaan Rakyat

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 176 hits
SHAH ALAM 2 Julai Kembalinya Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sebagai Presiden akan membawa formula baru kepada UMNO dan Barisan Nasional Ketua Pergerakan Wanita UMNO Negeri Selangor Datuk Rosni Sohar yakin bahawa kembalinya Presiden dalam ...
Tidak Mampu Beri Susu Badan Bayi Berumur Dua Hari Di Tinggalkan

Tidak Mampu Beri Susu Badan Bayi Berumur Dua Hari Di Tinggalkan

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 262 hits
Hanya kerana tidak mampu memberi susu selepas bersalin seorang wanita meninggalkan bayi yang baru dua hari dilahirkannya di sebuah rumah di Kampung Pompod Kota Belud Sabah Wanita itu turut meninggalkan nota merayu supaya pemilik rumah berke...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Asan Lembu The Movie

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis

Maaflah Biarlah Benak Ubi Tapi Betul Hafidz Roshdi Pertahan Tindakan Tak Hadir Mahkamah Bidas Balik Teguran Shuhada

Packing Barang Kucing Kesayangan