Hamzah Akui Kenyataan Sanusi Cetus Rasa Tak Senang


 
Setiausaha Agung Perikatan Nasional (PN) Hamzah Zainudin, berkata apa yang lebih penting adalah membangunkan negara untuk masa depan lebih baik.PETALING JAYA: Setiausaha Agung Perikatan Nasional (PN) Hamzah Zainudin mengakui kenyataan Sanusi Md Nor yang mendakwa Pulau Pinang adalah milik Kedah menimbulkan “perasaan tidak senang”.
Bagaimanapun, Hamzah berkata, isu yang dibangkitkan menteri besar Kedah itu adalah berdasarkan “fakta sejarah” di mana Pulau Pinang sebelum ini berada di bawah Kedah.
“Sudah lama cerita ini. Ia bukanlah kenyataan yang dibangkitkan oleh Sanusi sahaja. Tetapi, kalau kita bangkitkan isu ini pada waktu ini dia akan menyebabkan ada perasaan tidak senang (pihak lain).
Ads by Kiosked“Jadi, fakta yang sebenarnya memang betul Pulau Pinang itu milik Kedah dahulunya, tapi buat masa ini yang pentingnya adalah kita bangunkan negara kita ini biarlah kita tahu bahawa kita bersama untuk menentukan masa depan kita yang lebih baik,” katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan majlis pembukaan kejuaraan silat terbuka pendekar seabad Universiti Malaya kali ke-14 peringkat kebangsaan dan jemputan antarabangsa 2023 di sebuah pusat membeli belah di Ara Damansara.
Pada Isnin, selepas menandatangani perjanjian sempadan darat dan maritim antara Kedah dan Perlis, Sanusi sekali lagi mendakwa Kedah milik Pulau Pinang.
“Jadi tak dak la sempadan Kedah-Pulau Pinang itu, sempadan negeri kita dok sebelah pulau sana (Balik Pulau), dengan Perak mungkin ada. (sempadan Kedah-Pulau Pinang) nak ukur kat mana, nak pakai warta nombor berapa,” katanya menurut Sinar Harian.
Bahagian pulau Pulau Pinang dan Province Wellesley (kini Seberang Perai) dipajak oleh Kesultanan Kedah kepada British, pada 1791 pada harga 10,000 dolar Sepanyol.
Mengikut sejarah, menyatakan Syarikat Hindia Timur akhirnya memperoleh tanah itu daripada Sultan Kedah, sebagai balasan mendapat perlindungan ketenteraan dan bayaran tahunan untuk selama-lamanya.
Ads by KioskedDalam bayaran tahunan, yang kini dikenali sumbangan khas, dinaikkan daripada RM10,000 kepada RM10 juta setahun oleh Putrajaya, pada 2018.
Sanusi bagaimanapun menganggap sumbangan khas itu sebagai “bayaran pajakan” dan meminta ia dinaikkan kepada RM100 juta memandangkan “kemajuan” Pulau Pinang. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/05/hamzah-akui-kenyataan-sanusi-cetus-rasa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isu Pulau Pinang Kedah Punya Hamzah Zainuddin Tegur Sanusi

Isu Pulau Pinang Kedah Punya Hamzah Zainuddin Tegur Sanusi

papar berkaitan - pada 1/6/2023 - jumlah : 236 hits
Isu Pulau Pinang Kedah punya Hamzah Zainuddin tegur Sanusi Perikatan Nasional mengambil pendirian sekiranya gabungan itu terus membawa isu Pulau Pinang milik Kedah ia hanya akan mewujudkan perasaan tidak senang dalam rakyat menjelang Piliha...
Hiburan Isteri Haqiem Rusli Akui Ada Feeling Nak Jadi Kpop Idol Sebab I Rasa I Macam Ros

Hiburan Isteri Haqiem Rusli Akui Ada Feeling Nak Jadi Kpop Idol Sebab I Rasa I Macam Ros

papar berkaitan - pada 25/5/2023 - jumlah : 141 hits
Sebelum ini isteri kepada penyanyi Haqiem Rusli iaitu mengejutkan orang ramai selepas membuat keputusan untuk tidak lagi bertudung Terkini Anis telah dilantik untuk menjadi duta kepada sebuah produk kecantikan daripada jenama tempatan Adver...
Mb Kedah Sanusi Mohon Maaf Secara Terbuka Pada Mahfuz

Mb Kedah Sanusi Mohon Maaf Secara Terbuka Pada Mahfuz

papar berkaitan - pada 20/5/2023 - jumlah : 210 hits
MalaysiakiniMenteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor hari ini membuat permohonan maaf secara terbuka kepada Pengerusi Pakatan Harapan Kedah Mahfuz Omar kerana memfitnahnya berkaitan perpindahan syarikat judi di negeri itu Atas saman fitna...
Orang Yang Gagal Akan Sentiasa Menyalahkan Orang Disekelilingnya Atau Orang Lain Yang Seterunya Itulah Perangai Sanusi

Orang Yang Gagal Akan Sentiasa Menyalahkan Orang Disekelilingnya Atau Orang Lain Yang Seterunya Itulah Perangai Sanusi

papar berkaitan - pada 21/5/2023 - jumlah : 132 hits
Nampak tak dia punya hipokrit Dia kata Kedah jadi miskin sebab banyak tanam padi Katanya harga padi murah dan cukai rendah Tapi bila DS Anwar minta tauke padi sumbangkan bantuan untuk petani miskin siapa yang bising Dia juga kan Siap fitnah...
20 Sekolah Terbaik Keputusan Spm 2023 Mengikut Gred Purata Sekolah

Primary School Teacher Crowned Kaamatan Queen

Setan Menyukai Musik

Kucaimars Aku Fobia Chord

Six Mps Who Back Pm Anwar No Longer Bersatu Members Says Party Deputy President

Vaksin Si Bulus Seawal Usia Dua Bulan

Biodata Alif Syukri Usahawan Berjaya Dan Terkenal Di Malaysia

Sarapan Roti Canai Garing Yang Sedap



5 Tanggapan Buruk Tentang Penjawat Awam Yang Susah Nak Dilupakan

5 Faktor Paling Menakutkan Golongan Ibu Bapa Dalam Abad ke 21

Bandar Kantubek Lokasi Terbesar Tapak Pelupusan Bakteria Berbahaya Dunia

5 Pengajaran Bodoh Yang Kita Boleh Belajar Dari Filem Adiwira Barat

Resepi Sotong Masak Hitam Lauk Legend Orang Johor Nostalgia Habis


Singgah Mandi Manda Di Burmese Pool Taiping

Make Your Austin Home Stand Out With Contemporary Casement Windows

Oku Dipukul Polis Siasat Dakwaan 3 Laporan Disediakan Anggota Sendiri Peguam

Pru16 Orang Melayu Tak Mahu Islam Mereka Nak Duit

Selamat Datang Bulan Jun

Trump Akan Fail Rayuan Gelar Hakim Seperti Syaitan