Hakim Perlu Taat Pada Perlembagaan







PUTRAJAYA: Hakim-hakim perlu taat kepada Perlembagaan Persekutuan dan tegas dalam menjunjung kedaulatan undang-undang pada semua keadaan.

 
Ketua Hakim Negara Tun Tengku Maimun Tun Mat berkata demikian dalam ucapannya pada Prosiding Rujukan yang diadakan hari ini bagi memperingati bekas Ketua Hakim Negara Tun Dr Mohamed Salleh Abas.

Beliau berkata tahun 1988 akan selalu dikenang sebagai detik hitam dalam sejarah Badan Kehakiman Malaysia kerana kebebasannya yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan, dikejutkan dengan pemecatan Tun Salleh selaku Ketua Hakim Negara.

 

 "Ia mengakibatkan pergolakan dalam sistem kehakiman negara dan memberikan tamparan hebat kepada Badan Kehakiman dan Perlembagaan, katanya.

 
Tengku Maimon berkata episod 1988 seharus dijadikan satu pengajaran oleh hakim-hakim bahawa biarpun terdapat percubaan untuk menjejaskan kebebasan badan kehakiman, mereka dalam segala keadaan perlu taat kepada Perlembagaan Persekutuan dan tegas dalam menjunjung kedaulatan undang-undang.

 
Dalam memperingati Allahyarham Tun Salleh, Tengku Maimun berkata bekas Ketua Hakim Negara itu adalah seorang tokoh perundangan yang berani dan hebat kerana telah mempertahankan Perlembagaan Persekutuan dan gigih mempertahankan kebebasan badan kehakiman hingga ke akhir hayatnya.

 
Beliau berkata Tun Salleh pernah berkata hakim-hakim patut mematuhi dan menghormati konsep pemisahan kuasa dan hakim-hakim tidak sepatutnya mencampuri domain eksekutif atau cawangan perundangan kerajaan.

 
Tengku Maimun berkata Tun Salleh dengan beraninya mempertahankan peranan badan kehakiman, telah memberitahu adalah peranan badan kehakiman untuk mentaksahkan sebarang tindakan eksekutif atau badan perundangan menggunakan perintah prerogatif atau pengisytiharan sekiranya mereka melampaui batas kuasa yang diberikan kepada mereka oleh Perlembagaan Persekutuan.

 
Beliau berkata sepanjang Tun Salleh berkhidmat sebagai Ketua Hakim Negara, badan kehakiman Malaysia mendapat pujian sebagai contoh kepada negara lain dalam kebebasan kebolehpercayaan badan kehakiman.

 
Tujuh bulan sebelum kematian beliau, badan kehakiman menjemput Tun Salleh ke Istana Kehakiman untuk minum lewat petang bagi memperingati beliau yang menjadi satu rencana khas di dalam Buku Tahunan Kehakiman Malaysia.

 
"Dalam beberapa dekad sejak dipecat, beliau berkata tiada penutupan untuk beliau kerana tidak berpeluang untuk mengucapkan selamat tinggal kepada kakitangan mahkamah, badan kehakiman dan golongan peguam. Petang itu berakhir dengan acara ringkas untuk mengucapkan selamat jalan kepada Tun Salleh.

 
"Tidak disangka petang itu merupakan satu perpisahan dengan ucapan selamat tinggal terakhir kami kepada Tun Salleh," katanya.

 
Prosiding Rujukan itu dipengerusikan Tengku Maimon yang hadir bersama Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Rohana Yusuf, Hakim Besar Malaya Tan Sri Azahar Mohamed dan Hakim Besar Sabah dan Sarawak Tan Sri Abang Iskandar Abang Hashim.

 
Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) Datuk Mas Ermieyati Samsudin dan 39 ahli keluarga Allahyarham hadir pada prosisng perujukan, tradisi yang dianjurkan bagi memperingati anggota golongan peguam yang telah pergi.

 
Peguam Negara Tan Sri Idrus Harun dan Presiden Majlis Peguam Malaysia Karen Cheah dan cucu Allahyarham Nuralissa Norrazak juga menyampaikan ucapan sebagai penghormatan kepada arwah.

Tun Salleh yang berasal dari Kampung Raja, Besut di Terengganu meninggal dunia pada 16 Jan tahun lepas di Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu dua hari selepas disahkan positif COVID-19. Ketika itu beliau berusia 91 tahun.

 
Beliau berkhidmat sebagai Ketua Hakim Negara di Mahkamah Persekutuan dari 1984 sebelum dipecat pada 1988 dan beliau mempertahankan kebebasan badan kehakiman ketika berlaku krisis perlembagaan semasa Tun Dr Mahathir Mohamed merupakan Perdana Menteri pada masa itu.

 
Kemudian beliau menyertai politik dan bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri Jertih, Terengganu dengan tiket Pas pada tahun 1999.

 
Selepas mengundurkan diri daripada politik beliau menjadi seorang peguam dan sering muncul di Mahkamah Persekutuan dan Mahkamah Rayuan.

-- BERNAMA



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/09/hakim-perlu-taat-pada-perlembagaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Siapa Hakim Tan Sri Harun Hashim

Siapa Hakim Tan Sri Harun Hashim

papar berkaitan - pada 7/9/2022 - jumlah : 126 hits
SIAPA HAKIM TAN SRI HARUN HASHIM Keberanian Tun Maimun mengingati kita Tun Salleh Abbas NORMAN RADZUAN 2 HAKIM YANG BERANI BERKATA BENAR Bukan mudah utk seorang Hakim menjatuhkan hukuman kpd kes berprofile tinggi Apatah di negara yg dikatak...
Skandal Rasuah Zeti Dan Hakim Nazlan Bawa Impak Negatif Pada Imej Negara Masih Belum Didakwa Lagi

Skandal Rasuah Zeti Dan Hakim Nazlan Bawa Impak Negatif Pada Imej Negara Masih Belum Didakwa Lagi

papar berkaitan - pada 12/9/2022 - jumlah : 138 hits
Oleh Adam MalikPada penghujahan hakim Nazlan Mohd Ghazali dalam keputusan kes SRC terhadap Datuk Seri Najib Razak beliau ada menyebut perkataan National Embarrassment dalam hujah penggulungan nya Ramai percaya ia bukan perkataan Nazlan send...
Soal Tuntutan Jpu Ke Ade Yasin Majelis Hakim Diminta Objektif

Soal Tuntutan Jpu Ke Ade Yasin Majelis Hakim Diminta Objektif

papar berkaitan - pada 13/9/2022 - jumlah : 113 hits
kuasa hukum Ade Yasin Dinalara Butarbutar meyakini majelis hakim yang dipimpin oleh Hera Kartiningsih akan objektif dalam menanggapi tuntutan JPU
Drama Tiada Maaf Buatmu Lakonan Aiman Hakim Zahirah Macwilson

Drama Tiada Maaf Buatmu Lakonan Aiman Hakim Zahirah Macwilson

papar berkaitan - pada 16/9/2022 - jumlah : 241 hits
Tonton drama bersiri Tiada Maaf Buatmu Full Episod adaptasi daripada novel Maaf Saya Tak Sengaja karya Akira Dorayaki akan menemui penonton di slot MegaDrama Astro Ria Drama 24 episod terbitan Suhan Movies Trading diarahkan oleh Idora Abdul...
3 Saksi Utama Pendakwaan Dalam Kes Vln Zahid Tidak Boleh Dipercayai Hakim

3 Saksi Utama Pendakwaan Dalam Kes Vln Zahid Tidak Boleh Dipercayai Hakim

papar berkaitan - pada 23/9/2022 - jumlah : 139 hits
SHAH ALAM Mahkamah Tinggi hari ini memutuskan tiga saksi utama pendakwaan dalam kes rasuah Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi membabitkan 40 pertuduhan menerima rasuah berhubung Sistem Visa Luar Negara adalah tidak boleh dipercayai Hakim Datu...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Apakah Sebaik Baiknya Manusia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Teresa Kok Terkejut Terima Surat Ugutan Bunuh Dan Dua Butir Peluru

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Ragam Pelik Kucing

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally