Hakikatnya Kelantan Penerima Bantuan Kewangan Terbesar Lim Guan Eng




Bernama |  September 08, 2018 17:47 MYT Sehingga 30 Jun lepas, katanya jumlah pendahuluan yang telah disalurkan kepada negeri itu berjumlah RM550 juta, juga merupakan penerima terbesar bantuan tersebut. - Foto BernamaPUTRAJAYA: Kerajaan Negeri Kelantan merupakan penerima terbesar bantuan kewangan defisit dan bantuan kewangan pendahuluan daripada Kerajaan Persekutuan berjumlah RM913 juta, kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng.

Beliau berkata sejak 2013 hingga 2017, Kelantan menerima sebanyak RM363 juta bantuan kewangan defisit, yang merupakan pemberian kepada negeri-negeri yang menghadapi kekurangan wang dalam akaun mengurus."Pemberian tersebut disalurkan kepada Kerajaan negeri yang mengalami defisit, di mana hasil tidak mencukupi untuk membiayai perbelanjaan mengurus seperti emolumen, sewa, utiliti dan perbelanjaan operasi yang lain," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Lim berkata kerajaan negeri bertanggungjawab untuk mengamalkan pengurusan kewangan berhemat dengan memastikan perbelanjaan tidak melebihi hasil negeri."Kerajaan Negeri Kelantan diperhatikan telah mencatat defisit akaun mengurus untuk lebih daripada lima tahun berturut-turut," katanya.

Lim berkata tanpa bantuan pemberian defisit daripada Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri Kelantan tidak akan mampu untuk menampung bayaran emolumen kepada kakitangan kerajaan negeri.

"Pada 2017, hanya dua negeri yang menerima pemberian defisit iaitu Kelantan dan Perlis," katanya.

Lim berkata Kerajaan Persekutuan juga memberi pendahuluan kepada Kerajaan Negeri Kelantan daripada Kumpulan Wang Pendahuluan, iaitu tabung pusingan yang bertujuan membantu negeri-negeri mengatasi masalah aliran tunai.

Sehingga 30 Jun lepas, katanya jumlah pendahuluan yang telah disalurkan kepada negeri itu berjumlah RM550 juta, juga merupakan penerima terbesar bantuan tersebut.

"Daripada jumlah itu, pendahuluan yang masih tertunggak dan belum dibayar balik oleh Kerajaan Negeri Kelantan ialah sebanyak RM384 juta," katanya.

Di samping itu, Lim berkata Kerajaan Persekutuan juga memberi pinjaman kepada Kerajaan Negeri Kelantan dengan baki pinjaman belum selesai berjumlah RM1.4 bilion dan tunggakan sebanyak RM434.5 juta, sehingga 30 Jun lepas.

"Tahap tunggakan pinjaman juga menunjukkan ketidakmampuan kerajaan negeri untuk memenuhi dan menguruskan komitmen kewangannya," katanya.

Lim berkata Kerajaan Persekutuan berharap Kerajaan Negeri Kelantan dapat mengurus hal ehwal kewangan negeri dengan lebih bertanggungjawab dan berhemah seperti yang dinyatakan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, selain meningkatkan hasil secara profesional dan sistematik bagi mengurangkan kebergantungan kepada Kerajaan Persekutuan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/01/hakikatnya-kelantan-penerima-bantuan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lim Guan Eng Mendabik Dada Dap Menang Dalam Kabinet

Lim Guan Eng Mendabik Dada Dap Menang Dalam Kabinet

papar berkaitan - pada 3/1/2020 - jumlah : 352 hits
Bangga sekali nampaknya Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng menobatkan diri dan partinya sebagai pejuang Cina Padahal yang dia lawan dan dia menang itu adalah rakan rakan dalam kerajaan dan pakatan yang dianggotai olehnya sendiri Padahal tind...
Lim Guan Eng Dah Bagi Hint Jawatan Menteri Pendidikan Perlu Dibincangkan Dengan Dap Terlebih Dahulu

Lim Guan Eng Dah Bagi Hint Jawatan Menteri Pendidikan Perlu Dibincangkan Dengan Dap Terlebih Dahulu

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 417 hits
Kementerian Pendidikan adalah kementerian kanan dan kementerian utama Dari kementerian inilah nanti dasar serta hala tuju negara melibatkan generasi baru akan dibentuk Nak jadi apa Malaysia ini Kementerian Pendidikanlah yang akan menggubahn...
Lim Guan Eng Whacks Muafakat Nasional In New Year Message

Lim Guan Eng Whacks Muafakat Nasional In New Year Message

papar berkaitan - pada 31/12/2019 - jumlah : 296 hits
DAP 2020 New Year Message By DAP Secretary General And MP For Bagan Lim Guan Eng Dec 31 2020 is pivotal to determine whether Malaysia Baru belongs to all Malaysians whether in the urban or rural areas young or old male or female and ensure ...
Proton Perdana Dikekalkan Untuk Kegunaan Rasmi Kata Lim Guan Eng

Proton Perdana Dikekalkan Untuk Kegunaan Rasmi Kata Lim Guan Eng

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 472 hits
Sumber gambar dari Arena PermotoranNampaknya ura ura kabinet akan menggunakan Vellfire untuk kenderaan rasmi tidak menjadi kenyataan apabila Menteri Kewangan Lim Guan Eng hari ini memutuskan untuk mengekalkan Proton Perdana utnuk tujuan ber...
Guan Eng Sindir Mahathir

Guan Eng Sindir Mahathir

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 188 hits
Dengan pantas Ketua Penerangan Bersatu Dr Radzi Jidin mengeluarkan kenyataan media membantah cadangan Lim Guan Eng agar soal pengganti Dr Mazlee Malik sebagai Menteri Pendidikan dibincangkan dalam PH Kata beliau memilih pengganti Dr Mazlee ...
Kabinet Sudah Pilih Siapa Pemangku Menteri Pendidikan Kata Guan Eng

Kabinet Sudah Pilih Siapa Pemangku Menteri Pendidikan Kata Guan Eng

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 364 hits
Lim Guan Eng KUALA LUMPUR Menteri Kewangan Lim Guan Eng mendedahkan Kabinet sudah memilih pemangku menteri pendidikan Pada sidang media majlis bersama Lembaga Hasil Dalam Negeri hari ini Lim berkata Kabinet sudah bersetuju siapa yang akan m...
Lebih Baik Ph Bincang Tapi Keputusan Ganti Maszlee Terserah Kepada Pm Kata Guan Eng

Lebih Baik Ph Bincang Tapi Keputusan Ganti Maszlee Terserah Kepada Pm Kata Guan Eng

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 374 hits
Setiausaha agung DAP merangkap Menteri Kewangan Lim Guan Eng BUTTERWORTH Pakatan Harapan akan mengadakan perbincangan bagi mencari pengganti Maszlee Malik yang meletak jawatan sebagai menteri pendidikan kata setiausaha agung DAP Lim Guan En...
Malaysia S Economy To Do Better In 2020 Says Guan Eng

Malaysia S Economy To Do Better In 2020 Says Guan Eng

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 322 hits
Malaysia s economy is expected to do better in 2020 as the manufacturing purchasing managers index for December 2019 rose to a 15 month high says Finance Minister Lim Guan Eng In a statement today Lim said in addition the government is boos...
Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Asal Usul Coca Cola

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Crisis Management 101



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Internet Malaysia Masih Terkesan Dengan Kerosakan Kabel Dasar Laut Di Laut Merah

Shanghai Dim Sum Dan Big Bowl Noodles Di Dorsett Grand Subang

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar

Nak Rasa Musim Sejuk Jom Bawa Anak Ke Immersive Winterland Tarikan Terbaharu Di I City Shah Alam

Buaya Jantan 5 Meter Tersangkut Pada Pukat