Guru Rugi Lebih Rm200 000 Terpedaya Macau Scam



SEREMBAN – Bimbang namanya mempunyai kes jenayah membabitkan pengubahan wang haram, seorang guru di Kuala Pilah terjerat dengan sindiket Macau Scam serta mengikut pelbagai arahan termasuk membuat pinjaman sehingga simpanannya di bank hanya berbaki RM78 sahaja.
Lebih malang lagi, mangsa iaitu wanita berusia 43 tahun membuat pinjaman sebanyak RM200,000 dari dua buah bank seperti diarahkan ahli sindiket, manakala sebanyak RM 65,225.50 merupakan duit simpanan mangsa yang lesap gara-gara Macau Scam.
Menurut Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Negeri Sembilan, Superintendan Aibee Abd. Ghani, pada Jun tahun lalu, mangsa menerima panggilan daripada insurans takaful Ampangan Jaya mengenai pengesahan tuntutan yang dilakukan dengan insurans.
“Mangsa menafikan berurusan dengan insurans tersebut dan tidak pernah buat apa-apa tuntutan. Pihak insurans memaklumkan mereka akan membuat laporan polis berkaitan hal berkenaan dan mangsa hanya berdiam diri.
“Namun, pada hari yang sama, mangsa menerima panggilan dari Sarjan Razlan daripada Balai Polis Ampangan Jaya dan memaklumkan maklumat peribadi milik mangsa iaitu nama dan nombor kad pengenalan terlibat dengan kes pengubahan wang haram dibawah Pengarah Jabatan Air Negeri Sabah.
“Malah, mangsa ditakut-takutkan terdapat 13 akaun bank yang dibuka dan terlibat dengan kes pengubahan wang haram itu,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Ujar Aibee lagi, keesokkan harinya, mangsa menerima panggilan daripada Inspektor Wati dan dimaklumkan perlu membuat pindahan duit ke akaun bank milik sendiri bagi dijadikan dana bayaran untuk selesaikan kes yang pengadu terlibat ini.
Menurutnya, mangsa diminta untuk memberikan akaun bank yang jarang digunakan untuk dijadikan tempat kumpul dana bayaran ini.
“Selama hampir lima bulan iaitu sepanjang jun hingga awal Oktober, mangsa berhubung dengan mereka kerana mangsa diarahkan untuk lapor diri melalui whatsApp.
“Selepas itu, hampir lima bulan lagi iaitu bermula 29 Oktober tahun lalu sehingga 26 Mac, mangsa telah melakukan sembilan transaksi pindahan atau memasukkan tunai ke akaun Bank Rakyat miliknya sendiri berjumlah RM265,225.50.
Menurutnya, sebanyak RM200,000 diperolehi dari pinjaman yang dibuat oleh pengadu sendiri melalui dua buah bank sebagaimana diarahkan oleh ahli sindiket.
“Pada 8 April lalu, semasa mangsa membuat semakan akaun Bank Rakyat didapati baki hanya tinggal RM78.00.
“Mangsa telah membuat semakan lanjut di Bank Rakyat Kuala Pilah pada 11 April lalu dan mendapati wangnya telah dipindahkan ke akaun yang tidak dikenalinya.
Menurutnya, susulan kejadian berkenaan, mangsa yang tidak pernah mendaftar perbankan online bagi bank berkenaan telah membuat laporan di Balai Polis Kuala Pilah semalam.
“Kes disiasat di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan kerana penipuan dan orang ramai diminta untuk berhati-hati serta tidak mudah percaya dengan individu yang menghubungi mereka mendakwa mewakili pasukan polis atau sebagainya,” katanya. – KOSMO! ONLINE.
Baca Artikel Menarik:
Fahmi bidas Rafizi Ramli Kejam! Zionis biar wanita Palestin yang ditembak berlumuran darah hingga mati Perkahwinan anak David Beckham ‘paling membazir’ Sajian Tujuh Kawah Wak Lan Dan Pencuci Mulut Raja Buah Memang Berbaloi Untuk Santapan Berbuka Puasa LHDN Komen Video Aisar Tunjuk Duit Berkepuk-Kepuk Nurul Izzah tidak bertanding pada pemilihan PKR Bung Moktar tempelak Muhyiddin cakap tak serupa bikin Penyanyi Yasin Perlu Rawatan Pakar Psikiatri Segera – Peguam Status hina Nabi Muhammad, Uthaya kena angkut dengan polis Amirudin sindir Farhash ikutnya ke mana saja Ketua parti, menteri minta saya lompat parti Banduan lolos dari tahanan pecah masuk rumah penduduk pula Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Pencuri telefon kena ‘smackdown’, tewas di tangan wanita

Gadis cantik jadi buruh sanggup pikul simen

Amalan Dilakukan Rasulullah s.a.w. Ketika Berbuka Puasa

The post Guru rugi lebih RM200,000 terpedaya Macau Scam appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/04/12/u/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kelantan Assemblyman Conned Out Of Rm85 000 In Macau Scam

Kelantan Assemblyman Conned Out Of Rm85 000 In Macau Scam

papar berkaitan - pada 12/4/2022 - jumlah : 180 hits
The assemblyman received a phone call from someone claiming to be an income tax officer claiming there was RM52 900 78 in tax arrears KOTA BHARU A state assemblyman in Kelantan has been cheated of RM84 529 by a Macau Scam syndicate police s...
Pengurus Lombong Bijih Kerugian Rm40 000 Ditipu Macau Scam

Pengurus Lombong Bijih Kerugian Rm40 000 Ditipu Macau Scam

papar berkaitan - pada 11/4/2022 - jumlah : 130 hits
Pengurus Lombong Bijih Kerugian RM40 000 Ditipu Macau Scam KOTA BHARU Seorang pengurus lombong bijih di Gua Musang kerugian RM40 000 selepas diperdaya sindiket Macau Scam yang menyamar sebagai pihak Lembaga Hasil Dalam Negeri pada Sabtu Ket...
Doktor Wanita Rugi Lebih Rm173 000 Ditipu Tawaran Kerja Sambilan

Doktor Wanita Rugi Lebih Rm173 000 Ditipu Tawaran Kerja Sambilan

papar berkaitan - pada 12/4/2022 - jumlah : 158 hits
Doktor wanita rugi lebih RM173 000 ditipu tawaran kerja sambilan SEREMBAN Seorang doktor berputih mata apabila kerugian RM173 888 74 akibat ditipu dalam penawaran kerja sambilan menerusi media sosial Instagram di Port Dickson pada Jumaat le...
Peraduan Raya Ria Bersama Kebaikan Milo Uht Tawarkan Hadiah Lumayan Rm200 000

Peraduan Raya Ria Bersama Kebaikan Milo Uht Tawarkan Hadiah Lumayan Rm200 000

papar berkaitan - pada 8/4/2022 - jumlah : 196 hits
Peraduan Raya Ria Bersama Kebaikan MILO UHT Tawarkan Hadiah Lumayan RM200 000 Teruja nak berkongsi berita baik terutama kepada peminat minuman malt coklat paling popular di Malaysia tak lain tak bukan iaitu MILO Tahu tak sekarang ni MILO UH...
Saya Pakai Bila Ded4h Emas Di Badan Bernilai Rm200 000 Ifa Raziah Jawab D4kwaan Barang Tiruan

Saya Pakai Bila Ded4h Emas Di Badan Bernilai Rm200 000 Ifa Raziah Jawab D4kwaan Barang Tiruan

papar berkaitan - pada 18/4/2022 - jumlah : 146 hits
Pelakon dan pengacara Ifa Raziah mendedahkan barang kemas yang terletak pada tubuhnya bernilai hampir RM200 000 Kata Ifa perhiasan emas ditubuhnya itu tidak digayakan selalu dan hanya dipakai ketika ke acara tertentu Rantai sahaja dalam RM1...
Kos Haji 2022 Mencecah Lebih Rm25 000

Kos Haji 2022 Mencecah Lebih Rm25 000

papar berkaitan - pada 8/4/2022 - jumlah : 221 hits
KUALA LUMPUR 7 APRIL 2022 Lembaga Tabung Haji menjangkakan kos untuk jemaah Muassasah menunaikan ibadat haji pada tahun ini akan meningkat kepada lebih RM25 000 untuk seorang jemaah haji Muassasah susulan peningkatan berkaitan cukai dan caj...
Samsung Malaysia Lancar Kempen Impian Raya Bersama Lebih Rm 1 200 000 Hadiah Untuk Dimenangi

Samsung Malaysia Lancar Kempen Impian Raya Bersama Lebih Rm 1 200 000 Hadiah Untuk Dimenangi

papar berkaitan - pada 6/4/2022 - jumlah : 162 hits
SAMSUNG MALAYSIA LANCAR KEMPEN IMPIAN RAYA BERSAMA LEBIH RM 1 200 000 HADIAH UNTUK DIMENANGI Assalammualaikum semua Tahun 2022 adalah saat manis untuk anda semua Kita dapat berpuasa dan berhari raya bersama seisi keluarga seteleh sempadan n...
Ada Nenek Hilang Rm1 Juta Ramai Tertipu Panggilan Lhdn Dan Polis Ini 5 Kes Mangsa Macau Scam

Ada Nenek Hilang Rm1 Juta Ramai Tertipu Panggilan Lhdn Dan Polis Ini 5 Kes Mangsa Macau Scam

papar berkaitan - pada 4/4/2022 - jumlah : 139 hits
FAZLI RADZIAda nenek yang terpaksa berputih mata apabila hilang RM1 juta ditipu sindiket Macau Scam Bahkan surirumah guru dan doktor juga tidak terkecuali menjadi mangsa Orang ramai dinasihatkan agar jangan tertipu dengan panggilan telefon ...
Adun Kelantan Kena Scam Hampir Rm85 000

Adun Kelantan Kena Scam Hampir Rm85 000

papar berkaitan - pada 12/4/2022 - jumlah : 151 hits
Nor Fazlina Abdul Rahimnfazlina nstp com myKota Bharu Seorang Ahli Dewan Undangan Negeri di negeri ini mengalami kerugian RM84 529 selepas diperdaya sindiket Macau Scam kelmarin Mangsa berusia 50 an hanya menyedari ditipu pagi semalam sebai...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Enhance Your Look With Special Occasion Makeup

Lirik Lagu Perih Jerih Masdo

Rumah Terbuka Anisya And The Geng

Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Ugutan Klopp Punca Salah Berang