Guru Perlu Terus Berperanan Lahir Generasi Kuasai Bahasa Inggeris Pm


KUALA NERUS: Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mengingatkan warga pendidik agar terus memainkan peranan dalam merealisasikan hasrat kerajaan untuk melahirkan generasi yang menguasai bahasa Inggeris.

Perdana Menteri berkata, peranan guru amat besar dan penting dalam membentuk dan menentukan ‘jenis’ manusia yang menjadi warganegara Malaysia pada masa hadapan, dan lantaran itu kerajaan memberi tumpuan serius dalam bidang pendidikan.
“Janganlah jadikan ini sebagai satu isu politik untuk menidakkan penguasaan ilmu hanya kerana kepentingan politik mana-mana pihak. Kita perlu kuasai bahasa Inggeris dan saya harap warga pendidik akan utamakan penguasaan ini kerana ia adalah bahasa ilmu untuk sains dan teknologi.

“Pendidikan sekarang akan berubah sedikit supaya kita akan dapat lebih banyak manfaat daripada (sistem) pendidikan di negara ini,” katanya ketika berucap pada majlis bersama warga pendidik negeri Terengganu di sini hari ini.

Turut hadir isteri beliau, Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali, Menteri Besar Dr Ahmad Samsuri Mokhtar dan Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad serta 1,000 warga pendidik.

Majlis itu merupakan program pertama Dr Mahathir yang melakukan lawatan kerja sehari ke Terengganu hari ini. Lawatan Perdana Menteri ini adalah yang pertama selepas kerajaan Pakatan Harapan (PH) memenangi Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14, Mei lepas.

Dr Mahathir berkata, kerajaan akan memperkenalkan sistem pendidikan yang lebih terarah kepada program membentuk rakyat lebih berwibawa dan mampu memajukan Malaysia dengan lebih pesat daripada dahulu dan sekarang.

“Dasar pendidikan kita bukan sahaja untuk memberi ilmu tetapi juga untuk membentuk peribadi yang baik. Untuk ini, kita perlu tumpu ajaran agama kita (Islam)… tentang apa nilai hidup yang perlu dipegang dalam Islam. Saya harap semua anggota warga pendidik akan ambil tumpuan perkara ini.

“Kita akan ubah kurikulum dalam sekolah-sekolah supaya tumpuan diberi penguasaan ajaran Islam yang sebenar, penguasaan bahasa Inggeris dan penguasaan sains serta teknologi….dengan ini kita fikir kita mampu berdiri sama tinggi, duduk sama rendah dengan bangsa-bangsa lain di dunia ini,” katanya.

Terdahulu, Dr Mahathir berkata kerajaan pimpinan PH kini giat memulih serta memajukan negara supaya lebih baik dari dahulu malah dalam usaha ke arah itu, bidang pendidikan akan diberi keutamaan.

Dalam ucapannya, Dr Mahathir berkata kerajaan pusat sentiasa bersedia untuk menjalin hubungan baik dengan kerajaan negeri Terengganu demi kepentingan rakyat.

Sementara itu, Dr Ahmad Samsuri semasa berucap berkata kunjungan Dr Mahathir adalah cerminan hubungan proaktif antara negeri dan persekutuan yang​​​ akan terus diperkukuhkan bagi pembangunan wilayah yang seimbang.

"Kerajaan Terengganu sangat menghargai komitmen dan keprihatinan Kerajaan Persekutuan yang meneruskan beberapa projek di bawah Rolling Plan Yang Ketiga (RP3) dalam Rancangan Malaysia Kesebelas (RMK11).

"Terima kasih kami ucapkan atas keputusan Kerajaan Persekutuan untuk meneruskan lapan projek di bawah Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS), memperkasakan inisiatif pembangunan wilayah ekonomi Pantai Timur termasuklah mempertimbangkan Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) pada skala yang munasabah,” katanya.

Ahmad Samsuri menyifatkan kerjasama itu adalah satu langkah permulaan ke arah permuafakatan dan kerjasama yang lebih erat di masa hadapan untuk menjadi pemangkin ke arah Terengganu lebih berdaya saing serta melengkapkan sasaran Malaysia sebagai pemain ekonomi global. - BERNAMA
loading..


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.cikgushare.com/2019/01/guru-perlu-terus-berperanan-lahir.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
English Scheme Of Work Year 3 Form 3 Dskp Bahasa Inggeris Semakan 2017

English Scheme Of Work Year 3 Form 3 Dskp Bahasa Inggeris Semakan 2017

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 428 hits
Here are the links to download the Scheme Of Work Of English Language Year 3 for primary schools and Form 3 for secondary schools year 2019 Download Primary SchoolCurriculum FrameworkYear 31 2 3 Secondary SchoolCurriculum FrameworkForm 11 2...
Mat Dan Mahu Zayne Pandai Dialek Terengganu Dan Bahasa Inggeris Baru Betul Anak Kacukan

Mat Dan Mahu Zayne Pandai Dialek Terengganu Dan Bahasa Inggeris Baru Betul Anak Kacukan

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 2054 hits
Betullah orang cakap kehadiran anak ini mampu mengubah kehidupan jadi lebih baik Begitu juga yang dirasai oleh Muhammad Kareef Daniel Abdullah atau Mat Dan dan isterinya Nadifa Adnan Sejak kehadiran permata hati mereka Muhammad Zayne Danial...
Adik Aishah London Gegar Sinar Fm Berbelit Lidah Jep Rahim Dan Angah Tanya Soalan Dalam Bahasa Inggeris

Adik Aishah London Gegar Sinar Fm Berbelit Lidah Jep Rahim Dan Angah Tanya Soalan Dalam Bahasa Inggeris

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 475 hits
Baru baru ini v1ral di media sos1al vide0 rakaman seorang murid perempuan darjah satu yang menjadi bualan ramai kerana kepetahannya berbahasa Inggeris Rata rata net1zen turut merasa kagum dengan kehebatan kanak kanak bernama Hana Aishah Mus...
Mempelajari Bahasa Inggeris Untuk Hari Esok Yang Lebih Baik

Mempelajari Bahasa Inggeris Untuk Hari Esok Yang Lebih Baik

papar berkaitan - pada 27/12/2018 - jumlah : 378 hits
Bahasa adalah sistematik bersangkut paut and susunan yang bermakna oleh pelbagai simbol serta peraturan yang digunakan oleh manusia bagi membolehkan mereka berkomunikasi Bahasa adalah peralatan penting yang diperlukan oleh manusia untuk men...
Saya Memang Suka Bercakap Bahasa Inggeris

Saya Memang Suka Bercakap Bahasa Inggeris

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 719 hits
Saya memang suka bercakap bahasa Inggeris dengan rakan rakan serta keluarga di rumah sejak sekian lama dan akan terus buat begitu kata Hana Aisyah Mustafa Kamal Hana Aisyah 7 adalah murid perempuan yang menjadi bualan hangat netizen dalam m...
11 Jan 2019 Selamat Hari Lahir

11 Jan 2019 Selamat Hari Lahir

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 342 hits
11 jan 2019 Selamat Hari LahirAsalamualaikum Salam Sejahtera Semua Terasa amat bersyukur dalam kesempatanmengingati kembali detik diri ini di lahirkan pada 11 Jan setiap tahun menjadi hari BERSEJARAH Syukur Alhamdulillah Ya Allah kerana den...
10 Si Comel Selebriti Malaysia Lahir Tahun 2018 Yang Akhir Itu Anak Dah Masuk Lima Tapi Mantain Nampak Muda Remaja

10 Si Comel Selebriti Malaysia Lahir Tahun 2018 Yang Akhir Itu Anak Dah Masuk Lima Tapi Mantain Nampak Muda Remaja

papar berkaitan - pada 26/12/2018 - jumlah : 469 hits
SEPANJANG 2018 industri hiburan tanah air menyaksikan ramai pasangan selebriti popular dikurniakan cahaya mata sekali gus melengkapkan lagi kebahagiaan rumah tangga yang dibina Paling mencuri perhatian peminat pastinya berita kelahiran bayi...
Bayi Lahir Dengan Membawa Al Quran

Bayi Lahir Dengan Membawa Al Quran

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 252 hits
Ulama terkenal dari Nigeria pada Senin bergumul di Mushin Provinsi Lagos barat daya Nigeria untuk menyaksikan upacara penamaan seorang bayi Bayi tersebut bukan bayi biasanya sehingga harus masuk pemberitaan di media namun bayi yang terlahir...
Allahuakhbar Apa Yang Cuba Dilakukan Oleh Bayi Yg Baru Lahir Ini Mengejutkan Jururawat Bidan Hospital

Allahuakhbar Apa Yang Cuba Dilakukan Oleh Bayi Yg Baru Lahir Ini Mengejutkan Jururawat Bidan Hospital

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 324 hits
ALLAHUAKHBAR Apa Yang Cuba Dilakukan Oleh Bayi Yg Baru Lahir Ini MENGEJUTKAN Jururawat Bidan Hospital BAYI yang baru dilahirkan di Brazil ini mengejutkan jururawat dan bidan di sebuah hospital kerana mampu berjalan ketika mahu dimandikan bu...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke



Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi


Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Buasir Otak Tv Main Teka Bendera Negara

3 Leather Sofas For Your Mid Century Modern Entertainment Room