Gunakan Intonasi Suara Yang Kuat Ceria Bila Bercerita Atau Bercakap Dengan Anak Ini Sebabnya


Pernah terfikir tak saat anda membaca buku dengan si kecil, kenapa anda perlu membacanya dengan kuat? Sebenarnya ia berkaitan dengan manfaat tumbesaran anak. Katanya, ini juga merupakan teknik mengajar anak membaca yang betul.
Jom ketahuinya dengan lebih lanjut.

Teknik mengajar anak membaca buku
Anda masih tercari-cari kaedah atau cara untuk mempertingkatkan penggunaan tatabahasa anak?
Dalam masa yang sama anda ingin memupuk nilai moral dan pengajaran dalam kehidupan si manja, jadi sudah tentu membaca adalah jawapannya.

Pelbagai kajian menunjukkan bahawa membaca buku bersama si kecil memberikan pelbagai manfaat.
Ia dapat membantu mereka dalam aspek perkembangan sosial seperti belajar bercakap, berinteraksi serta meningkatkan kemahiran bahasa.
Selain akan mengeratkan hubungan dengan ibu bapa, tabiat mengajar anak membaca sedari awal usia juga dapat menjadikan mereka untuk lebih memahami dunia di sekeliling dan memiliki sifat jati diri.
Dalam kajian lain berkaitan tabiat ini, turut menyatakan bahawa masa yang diluangkan bersama anak juga dapat mengekang sebarang tingkah laku agresif, hiperaktif dan kesukaran untuk fokus.
Perlu ke membaca buku dengan kuat?
Membaca merupakan 1 bahagian penting dalam aspek perkembangan dinamik manusia.
Melaluinya, kita bukan sahaja belajar untuk berkomunikasi dan memperolehi ilmu pengetahuan, tetapi kita turut dapat pelbagai kemahiran dan manfaat lain.
Namun, adakah anda tahu sebenarnya terdapat kelebihan jika anda sebagai ibu bapa membacakan buku kepada anak-anak dengan suara yang kuat. Haa…tapi janganlah sampai terpekik terlolong, itu dah lain.
Kuat dalam konteks ini maksudnya dengan nada suara yang jelas dan bukan sekadar berbisik.
Lebih elok lagi jika anda dapat menunjukkan mimik muka atau melakukan perubahan nada suara seiring dengan watak dalam buku yang dibaca. Sudah tentulah ia dapat menarik minat si kecil, bukan?

9 manfaat membaca dengan kuat
Tabiat mengajar anak membaca bukan sekadar untuk menarik minat si kecil untuk mendengar anda membaca semata-mata, sebenarnya ada banyak manfaat dan kebaikan lain.
Jom ketahui 9 manfaat membaca buku dengan kuat.
Membantu perkembangan anak
Tabiat membaca dengan kuat kepada anak-anak seharusnya dimulakan selepas anak dilahirkan. Ia merupakan 1 cara terbaik untuk membiasakan si kecil yang baru lahir dengan suara anda.
Semakin mereka membesar, mereka akan memerhatikan anda saat anda membaca dengan menggerakkan mata dari kiri ke kanan sambil menggunakan mulut dan suara untuk memverbalkan apa yang tertulis di dalam buku.
Sementara anda membacakan buku kepadanya, tanpa disedari si kecil sedang memerhatikan anda.
Secara tidak langsung, mereka belajar beberapa kemahiran asas mengenai apa itu membaca. Bukankah itu satu manfaat yang baik?
Mempertingkatkan kemahiran bahasa
Untuk belajar bahasa baru, pertama sekali adalah untuk mendengarnya. Biasanya, perkataan yang kita gunakan dalam percakapan harian sangat terhad dan cenderung digunakan secara berulang kali.
Jadi saat anda bercerita dan membacakan buku kepada si kecil, ia merupakan cara terbaik untuk memperkenalkan perkataan baharu.
Oleh itu, manfaat yang diperolehi adalah dapat membantu menambah perbendaharaan kata si kecil.
Lebih banyak perkataan baharu yang diketahui si kecil pastinya lebih baik. Ia bukan sahaja membantu mengenali perkataan baharu tetapi turut membolehkan si kecil untuk mengekspresikan dirinya dengan lebih baik.
Senaman otak
Saat kita bercerita kepada anak, kita sebenarnya mewujudkan 1 rangsangan di dalam otak mereka. Anak-anak bukan sekadar mendengar, tetapi turut mewujudkan idea yang berbeza di dalam fikiran.
Penyelidikan menunjukkan mengajar anak membaca buku akan merangsang aktiviti otak. Anda juga boleh menggalakkan mereka untuk berkongsi apa yang mereka fikirkan sekali gus mengajar mereka tentang kehidupan.
Saat kita membaca, kita sedang ‘menyuap’ imaginasi mereka dan membuka ruang untuk mereka berfantasi tanpa had.
Pupuk nilai moral
Adakah anak anda lebih mendengar kata-kata daripada individu luar seperti guru mereka di sekolah berbanding anda sebagai ibu bapa?
Jangan risau, anda tidak keseorangan, malahan ramai ibu bapa lain turut mengalami isu yang sama.
Jadi melalui bercerita dengan anak, ia adalah antara cara untuk si kecil mendengar nasihat anda.
Sebaiknya anda dinasihatkan untuk cuba menyelitkan sebarang nilai moral dan pengajaran berkaitan kehidupan dalam penceritaan anda.
Wujudkan sifat empati
Terdapat bukti mengatakan, pembacaan khususnya cerita fiksyen, dapat memberikan manfaat dalam membina sifat empati dalam diri anak.
Sebagai contoh, membaca mengenai perjuangan pahlawan, sudah tentu akan dapat mewujudkan rasa kecintaan kepada negara.
Sekiranya anda mahukan si kecil untuk mempunyai rasa tanggungjawab kepada dunia dan masyarakat sekeliling, berikan inspirasi kepada mereka melalui pembacaan.
Pemilihan buku yang baik juga dapat membantu mempertingkatkan sifat empati pada anak.
Meningkatkan fokus
Pasti anda pernah melalui saat di mana ketika sedang membacakan buku, si kecil sibuk bermain dengan anak patung atau permainan mereka.
Paling menguji kesabaran apabila mereka sibuk menyelak helaian buku berbanding mendengar apa yang anda ceritakan.
Anak-anak kecil memang sukar untuk duduk diam dan itu adalah kenyataan.
Fokus merupakan 1 kemahiran yang perlu dipelajari si kecil. Sebagai ibu bapa, anda jangan berputus asa.
Pastikan anda membaca kepada si kecil sekurang-kurangnya 4 hingga 5 minit setiap hari.
Percayalah, lama-kelamaan si manja akan belajar untuk menumpukan perhatian dan duduk diam dalam tempoh masa tertentu.
Jalinan kasih
Paling utama, manfaat yang diperolehi daripada membacakan buku kepada anak-anak adalah untuk dapat meluangkan masa bersama. Ia pastinya 1 perkara yang tidak boleh dijual beli.
Ia bukan sekadar membantu menambah kemahiran dalam diri mereka tetapi dalam masa yang sama mengeratkan jalinan antara ibu bapa dan anak-anak. Jangan lepaskan peluang ini, okay?
Mulakan membaca hari ini
Jika sebelum ini, anda tidak pernah membaca buku bersama anak, masih belum terlewat untuk melakukannya. Mulakan dengan buku cerita yang mempunyai watak kartun yang diminati si kecil.
Ketepikan segala gajet dan tugasan harian, luangkan masa paling tidak 5 hingga 10 minit untuk membacakan buku kepada si kecil. Gunakanlah masa yang ada untuk membina momen indah bersama anak-anak.
Kredit: Hello Doktor
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Gunakan Intonasi Suara Yang Kuat & Ceria Bila Bercerita Atau Bercakap Dengan Anak, Ini Sebabnya! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/gunakan-intonasi-suara-yang-kuat-ceria-bila-bercerita-atau-bercakap-dengan-anak-ini-sebabnya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pakar Jelaskan Kopi Atau Teh Bukan Untuk Kanak Kanak Ini Punca Berat Anak Tak Naik

Pakar Jelaskan Kopi Atau Teh Bukan Untuk Kanak Kanak Ini Punca Berat Anak Tak Naik

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 293 hits
Ramai ibu risau berat anak tak naik naik Dah puas bagi macam macam suplemen tetap sama Bab makan kadang anak memilih juga Tapi kalau air manis cepat pula Tapi ibu ayah tahu tak air manis seperti teh atau kopi dan air berperisa lain salah sa...
Anak Dah 3 Tahun Tapi Tak Pandai Bercakap Ibu Sila Kenal Pasti Tanda Lewat Pertuturan Ini

Anak Dah 3 Tahun Tapi Tak Pandai Bercakap Ibu Sila Kenal Pasti Tanda Lewat Pertuturan Ini

papar berkaitan - pada 10/7/2021 - jumlah : 275 hits
Pastinya akan hadir rasa bimbang apabila si kecil masih sukar bertutur walaupun sudah berusia 3 tahun Bertenang ada cara mengatasi anak lambat bercakap yang boleh dicuba Lewat pertuturan Secara amnya seorang kanak kanak yang berusia 2 tahun...
Suami Dan 6 Anak Positif Covid 19 Datin Rebecca Akui Tak Kuat Mohon Doa Semua

Suami Dan 6 Anak Positif Covid 19 Datin Rebecca Akui Tak Kuat Mohon Doa Semua

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 252 hits
Berat mata yang memandang berat lagi bahu yang memikul Pelakon Rebecca Nur Islam berdepan detik memilukan bila mana suami dan enam orang anaknya disahkan positif Covid 19 serentak Menerusi Instagramnya Rebecca berkongsi kepayahan dan kegusa...
Kek Batik Resipi Mudah Tanpa Bakar Atau Kukus Anak Pun Boleh Buat Sendiri

Kek Batik Resipi Mudah Tanpa Bakar Atau Kukus Anak Pun Boleh Buat Sendiri

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 314 hits
assalamualaikum salam sejahtera al kisah semalam petang anak dara saya berdua tang tung tang tung kat dapur buat kek batik saya sibuk selesaikan PdPR Izzat diorang berdua la yang godek kek batik kat dapur resepi ada pernah buat dgn saya sek...
Sanusi Pemimpin Berjiwa Besar Atau Bercakap Besar

Sanusi Pemimpin Berjiwa Besar Atau Bercakap Besar

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 207 hits
Sanusi pemimpin berjiawa besar atau bercakap besar Mutakhir ini banyak kita dengar tentang naratif fitnah yang bergentanyangan seumpama hantu hantu yang tidak bertuan Ia kemudian berterbangan dan bebas hinggap di merata rata tempat Bagaiman...
Susu Kolostrum Ada Lebih 400 Jenis Nutrien Jadikan Anak Kuat Imun Jarang Sakit

Susu Kolostrum Ada Lebih 400 Jenis Nutrien Jadikan Anak Kuat Imun Jarang Sakit

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 273 hits
Penyusuan susu ibu diketahui dapat mencegah pelbagai masalah kesihatan dan kematian dalam kalangan bayi Mengikut kajian bayi yang diberikan susu ibu sejak lahir kurang menghidap penyakit pada tahun pertama hayat mereka Malah bayi yang menyu...
Mungkin Sebab Darah Campuran Anak Ada Speech Delay Rihana Petra Mula Risau

Mungkin Sebab Darah Campuran Anak Ada Speech Delay Rihana Petra Mula Risau

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 423 hits
Ibu mana yang tidak risau jika perkembangan anak tidak seiring usianya Itulah yang diluahkan oleh Rihana Petra di laman Instagramnya setelah anaknya menunjukkan ciri ciri kelewatan bahasa Dia turut meminta pandangan ramai adakah situasi ini...
Datuk Seri Anak Lelaki Antara Direman Pecah Amanah Rm304 Juta

Datuk Seri Anak Lelaki Antara Direman Pecah Amanah Rm304 Juta

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 319 hits
Polis mengiringi Datuk Seri anak dan seorang lagi kakitangan syarikat ke Mahkamah Balik Pulau Pulau Pinang hari ini BALIK PULAU Seorang lelaki bergelar Datuk Seri direman empat hari bagi membantu siasatan kes pecah amanah berjumlah RM304 ju...
Putranya Di Bully Karena Mainan Boneka Chef Arnold Geram Masa Depan Anak Tak Bergantung Mainan

Putranya Di Bully Karena Mainan Boneka Chef Arnold Geram Masa Depan Anak Tak Bergantung Mainan

papar berkaitan - pada 17/7/2021 - jumlah : 298 hits
Padahal boneka bisa dimainkan anak cowok dan cewek Chef Arnold pun tak terima Arthur dipermasalahkan saat main boneka
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Membuat Cerita Bergambar Dengan Tema Perubahan Iklim Global

Resepi Char Kuew Teow Udang

Kuih Lopes