Gula Gula Biskut Kerepek Kentang Segala Makan Manis Punca Gigi Anak Berlubang Hadkan Makanan Manis


Alamak! Gigi anak berlubang dan rosak? Apakah punca gigi berlubang yang mungkin tidak anda sedari? Jom selidiknya dan ketahui cara pencegahannya.

Masalah gigi anak berlubang
Dental caries atau lebih mudah dipanggil sebagai masalah gigi berlubang merupakan antara masalah normal yang boleh berlaku kepada sesiapa sahaja, tidak kira individu dewasa mahupun kanak-kanak.
Tetapi, masalah ini lebih kerap dialami oleh kanak-kanak, khususnya mereka yang menyusu botol. Pastinya ia mendatangkan kebimbangan dalam kalangan ibu bapa jika anak anda mengalami masalah gigi berlubang, bukan?

Cara cegah gigi anak berlubang
Ilmu mengenai penjagaan gigi adalah sangat penting. Jadi perkara pertama sekali adalah untuk memastikan bahawa anda juga mementingkan aspek penjagaan gigi dan kesihatan oral anda terlebih dahulu.
Bagaimana gigi berlubang terjadi? Masalah ini boleh berlaku apabila bakteria dalam plak memetabolisma karbohidrat, yang akhirnya menghasilkan asid yang mengurangkan pH dalam rongga mulut.
Asid ini bertindak ‘mencairkan’ (demineralization) struktur gigi anda. Maka terjadilah gigi berlubang.
Berikut adalah antara beberapa tip untuk mencegah gigi berlubang yang boleh anda amalkan:
1. Penjagaan awal
Sama ada anda memilih untuk menyusukan bayi anda secara eksklusif ataupun menggunakan susu botol, adalah penting untuk anda memberikan perhatian dalam aspek penjagaan gigi bayi anda dengan baik. Ini boleh elakkan punca gigi berlubang.
Awal kelahiran hingga usia 12 bulan – lap mulut dan gusi bayi anda dengan perlahan-lahan menggunakan kain lap yang bersih. Sekiranya gigi pertama bayi anda sudah kelihatan, anda boleh menggunakan berus gigi bayi yang lembut.
12 hingga 36 bulan – beruskan gigi anak anda 2 kali sehari selama 2 minit. Gunakan sedikit ubat gigi berfluorida sehinggalah anak anda berusia 3 tahun. Sebaiknya berus gigi anak anda selepas sarapan pagi dan sebelum tidur.

2. Tiada susu botol
Sememangnya sudah menjadi kebiasaan ibu bapa untuk membenarkan anak tidur sambil menyusu botol.Tahukah anda perbuatan ini bukan sahaja meningkatkan risiko masalah gigi kepada anak anda, tetapi turut mendedahkan anak anda kepada masalah jangkitan telinga dan tersedak?
3. Bukan pengganti puting
Terdapat sesetengah ibu bapa yang memilih untuk memberikan anak mereka menghisap botol susu bagi menggantikan penggunaan puting, kerana menyangka ia adalah lebih baik berbanding puting.
Jangan pernah menggunakan botol susu sebagai pengganti kepada puting bagi penggunaan tempoh waktu yang panjang. Sekiranya anak anda masih mahukan botol susu, sebaiknya isi botol dengan air kosong sahaja.
4. Cawan biasa
Sebolehnya, apabila anak anda mencapai usia seawal setahun, cuba untuk melatihnya minum menggunakan cawan minum yang biasa. Mengajar anak untuk minum dengan cawan biasa dapat mengelakkan kecenderungan cecair daripada terkumpul di sekitar gigi.
5. Air kosong
Sekiranya anak anda sudah terbiasa dengan tabiat untuk menghisap botol susu untuk tempoh yang panjang, terutamanya ketika waktu hendak tidur atau dalam perjalanan jauh di dalam kereta, pastikan anda hanya mengisinya dengan air kosong.
Elakkan daripada memberikan air manis mahupun susu.
6. Hadkan makanan manis
Sama ada individu dewasa mahupun kanak-kanak, pasti tidak menolak makanan manis, bukan? Sudah tentu ia boleh menjadi punca gigi berlubang.Hadkan jumlah pengambilan makanan manis untuk dimakan oleh anak anda, seperti gula-gula, biskut, kerepek kentang dan segala makanan yang tinggi kandungan gula.

7. Jus buah-buahan
Jus segar yang diperah daripada buah-buahan sememangnya baik. Tetapi American Academy of Pediatrics (AAP) tidak mengesyorkan pemberian jus kepada bayi di bawah usia 6 bulan.
Jika ingin memberikan jus bagi anak anda yang berusia di antara usia 6 hingga 12 bulan, hadkan kepada 4 auns sehari dan perlu dicampurkan air, dengan kiraan separuh air dan separuh jus.
Untuk kanak-kanak berusia 1 hingga 6 tahun pula, pemberian jus perlu dihadkan dalam jumlah 4 hingga 6 auns sehari.
8. Hindari produk pemutihan
Terdapat kajian yang mengkaji mengenai kesan penggunaan produk pemutihan kepada kanak-kanak.
Tetapi apa yang pasti, penggunaannya produk seperti itu cenderung menyebabkan gigi anak anda menjadi nipis dan mendatangkan kesan tindak balas yang berbeza berbanding kesannya kepada enamel gigi kekal.
Sebaiknya elakkan sebarang produk pemutihan bagi kanak-kanak di bawah usia 12 tahun.
9. Rawatan berkala
Sebaiknya biasakan anak anda untuk berjumpa dengan doktor gigi. Ia boleh dimulakan seawal ketika anak anda berusia 12 bulan.
Langkah penjagaan elak gigi anak berlubang
Masalah berkaitan gigi seperti gigi berlubang mahupun gigi reput boleh dicegah daripada berlaku kepada anak-anak anda. Cara yang paling penting adalah dengan memastikan langkah penjagaan yang betul diamalkan bagi mencegah sebarang kerosakan daripada berlaku.
Jangan ambil mudah soal penjagaan gigi anak-anak anda. Mulakan seawal mungkin. Dengan langkah penjagaan yang betul, gigi anak anda akan dapat tumbuh dengan sihat dan baik.
Kredit: Hello Doktor
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

WEBINAR AKU TAK TAKUT BERANAK
Sertai Webinar keibubapaan terbesar dianjurkan tahun ini. Pastikan anda bersama kami untuk bersama-sama mendapat ilmu dan peluang memenangi pelbagai hadiah.
Webinar PERCUMA ini membariskan speaker-speaker hebat dan berpengalaman dalam bidang keibubapaan seperti Ustaz Don, Ustaz Kazim Elias, Dato’ Dr Fazley Yaakob, Dr Rizal Abu Bakar, Dr Maiza Tusimin dan Dr Afida Sohana.
🔸 27 JUN 2021
🔸 8.00 PAGI – 10.00 MALAM
🔸 Secara virtual di platfotm ZOOM
Selain berpeluang menceduk ilmu yang dikongsi, anda juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah sebab ada 70 hadiah best yang ditawarkan termasuklah sebuah handphone 📱
Jom jadi peserta terawal!
✍🏻 Daftar sebagai peserta di:
https://bit.ly/3yT61Ex
Jom daftar sekarang untuk berpeluang menang hadiah cabutan bertuah!_
The post Gula-Gula, Biskut, Kerepek Kentang & Segala Makan Manis Punca Gigi Anak Berlubang! Hadkan Makanan Manis appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/gula-gula-biskut-kerepek-kentang-segala-makan-manis-punca-gigi-anak-berlubang-hadkan-makanan-manis/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lebih Setahun Anak Banyak Minum Susu Kena Control Ni Punca Anak Susah Makan

Lebih Setahun Anak Banyak Minum Susu Kena Control Ni Punca Anak Susah Makan

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 380 hits
Ada ibu ayah merungut anak tak nak makan nak susu je sepanjang masa Kalau tak bagi rela berlapar Hinggakan sampai satu tahap ibu ayah terpaksa juga ikut selera anak sebab rasa kasihan Tapi sampai bila Menurut situasi anak banyak minum susu ...
Terlalu Banyak Makan Pisang Punca Anak Sembelit Usus Mereka Belum Matang

Terlalu Banyak Makan Pisang Punca Anak Sembelit Usus Mereka Belum Matang

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 334 hits
Corak usus setiap kanak kanak adalah berbeza seperti juga orang dewasa Ini bermakna suatu kebiasaan pada anak anda boleh menjadi suatu yang berbeza bagi kanak kanak yang lain Perkara lazim yang ibu bapa sering berdepan dalam membesarkan ana...
Makan Banyak Tapi Kurus Menggesir Gigi Waktu Tidur Anak Mungkin Ada Masalah Cacing

Makan Banyak Tapi Kurus Menggesir Gigi Waktu Tidur Anak Mungkin Ada Masalah Cacing

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 299 hits
Secara jujurnya bila kali terakhir makan ubat cacing Tahukah anda jangkitan cacing boleh akibatkan anemia dan ganggu tumbesaran anak Ibu ibu jangan ambil lewa je Kalau boleh bagi ubat cacing ikut waktu Sekarang ini bila kita mengambil ubat ...
Hiburan Rayyan Khalaf Tak Makan Cekodok Elfira Loy Nafi Anak Sulungnya Memilih Makanan

Hiburan Rayyan Khalaf Tak Makan Cekodok Elfira Loy Nafi Anak Sulungnya Memilih Makanan

papar berkaitan - pada 15/6/2021 - jumlah : 313 hits
Pelakon dan juga usahawan Elfira Loy tampil menjelaskan beberapa kekeliruan melibatkan anak lelakinya Muhammad Rayyan Khalaf yang dianggap sebagai seorang bayi yang memilih makanan ataupun picky eater oleh segelintir netizen Kata Elfira ata...
Bagi Anak Bawah 1 Tahun Makan Bukan Nak Suruh Rasa Sedap Tapi Nak Kenalkan Makanan

Bagi Anak Bawah 1 Tahun Makan Bukan Nak Suruh Rasa Sedap Tapi Nak Kenalkan Makanan

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 268 hits
Kenapa garam dan gula tidak baik untuk kesihatan bayi Setiap hari bayi hanya memerlukan garam kurang daripada 1g kerana bayi sudah mendapat garam yang cukup daripada susu ibu atau susu formula Jika terlebih garam dalam badan bayi ia boleh m...
Anak Liat Nak Makan Semua Diluahkan Balik Guna Petua Semulajadi Ini Selera Makan Anak Boleh Bertambah

Anak Liat Nak Makan Semua Diluahkan Balik Guna Petua Semulajadi Ini Selera Makan Anak Boleh Bertambah

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 253 hits
Anak liat nak makan mama dah masak macam macam pun tetap anak tak nak makan Kadang kadang timbul rasa stress sebab mama dah usaha untuk bangkitkan selera makan anak tapi tetap tak menjadi Sedih bila sedikit pun anak tak nak jamah Situasi in...
Tak Apa Tak Makan Susu Dah Kenyang Andaian Macam Ni Buatkan Anak Tak Cukup Zat

Tak Apa Tak Makan Susu Dah Kenyang Andaian Macam Ni Buatkan Anak Tak Cukup Zat

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 319 hits
Tak apa anak minum susu tu pun dah kenyang Ini yang selalu ibu fikirkan sedangkan ia menjejaskan perkembangan anak Bagaimanapun ada di antara anak anak yang selalu sahaja meminta untuk makan yang mana sedikit sebanyak beri kelegaan buat ibu...
Kuman Di Botol Susu Antara Punca Anak Muntah Cirit Birit Step Ni Ibu Kena Tahu

Kuman Di Botol Susu Antara Punca Anak Muntah Cirit Birit Step Ni Ibu Kena Tahu

papar berkaitan - pada 28/5/2021 - jumlah : 231 hits
Ibu bapa yang ada anak kecil bab kebersihan harus sentiasa dititikberatkan Nampak macam biasa kadang perkara ini boleh menyebabkan anak mudah jatuh sakit Begitu juga dalam bab kebersihan botol susu ada yang buat acuh tak acuh Penjagaan yang...
Letak Dalam Kuantiti Yang Sikit Kecil Kalau Letak Banyak Anak Akan Takut Nak Makan

Letak Dalam Kuantiti Yang Sikit Kecil Kalau Letak Banyak Anak Akan Takut Nak Makan

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 276 hits
Amalan pemakanan yang tidak sihat boleh menyebabkan anak susah makan Jom ketahui cara yang boleh dilakukan untuk mengatasi masalah tabiat makanan anak ini Tabiat pengambilan makanan anak Memastikan anak mendapat makanan berkhasiat dan seimb...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya