Guaifenesin Syrup Tak Berdaftar Di Malaysia Kata Kp Kesihatan


 
Ketua Pengarah Kesihatan Dr Radzi Abu Hassan, berkata produk sirap ubat batuk tercemar diethylene glycol (DEG) dan ethylene glycol (EG) adalah toksik kepada manusia.KUALA LUMPUR: Produk sirap ubat batuk Guaifenesin Syrup TG Syrup yang dikilangkan QP Pharmachem Ltd (Punjab, India) didapati tidak berdaftar di negara ini, kata Ketua Pengarah Kesihatan Dr Radzi Abu Hassan.
Beliau berkata, ia berdasarkan semakan dilakukan terhadap pangkalan data produk berdaftar Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) berkaitan produk berkenaan.
“Pengambilan produk sirap ubat batuk tercemar dengan diethylene glycol (DEG) dan ethylene glycol (EG) adalah toksik kepada manusia yang boleh memberikan kesan seperti sakit pada bahagian abdomen, muntah, cirit-birit, kesukaran untuk membuang air kecil, sakit kepala, perubahan pada keadaan mental, dan kecederaan teruk pada buah pinggang.
Ads by Kiosked“Produk tercemar ini adalah tidak selamat untuk digunakan terutama dalam kalangan kanak-kanak kerana boleh menyebabkan kesan serius atau kematian,” katanya dalam kenyataan.
Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pada 25 Apr lalu, telah mengeluarkan amaran mengenai sirap ubat batuk tercemar yang merujuk kepada sirap ubat batuk Guaifenesin Syrup TG Syrup yang dikesan mengandungi diethylene glycol dan ethylene glycol melebihi had dibenarkan.
Radzi berkata, meskipun ia tidak berdaftar di Malaysia, orang awam berkemungkinan menggunakan atau mengetahui sesiapa sedang menggunakan produk itu, dinasihatkan segera menghentikan penggunaannya dan mendapatkan nasihat daripada ahli profesional kesihatan, terutama jika mengalami sebarang kesan sampingan atau kesan advers.
Orang awam mempunyai sebarang maklumat berhubung penjualan produk tidak berdaftar di pasaran, boleh membuat aduan melalui portal Sistem Pengurusan Aduan Agensi Awam (SisPAA) di http://moh.spab.gov.my atau melaporkan di Cawangan Penguatkuasaan Farmasi yang berdekatan atau menghubungi talian 03-7841 3200 untuk membolehkan tindakan sewajarnya diambil oleh Kementerian Kesihatan (KKM).
“Orang awam juga digalakkan membuat aduan sekiranya terdapat keraguan tentang kualiti dan keselamatan produk digunakan.
“KKM menjalankan pemantauan secara berterusan bagi memastikan kualiti, keselamatan dan keberkesanan ubat-ubatan terjamin serta akan memaklumkan perkembangan kepada orang ramai dari semasa ke semasa,” katanya. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/05/guaifenesin-syrup-tak-berdaftar-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Atm Disanjung Harumkan Malaysia Di Turki Kata Tok Mat

Atm Disanjung Harumkan Malaysia Di Turki Kata Tok Mat

papar berkaitan - pada 19/4/2023 - jumlah : 190 hits
Mohamad Hasan memuji ATM kerana menjalankan tugas begitu baik dan cemerlang sepanjang misi kemanusiaan di Turki Februari lepas KUALA LUMPUR Penglibatan 110 pegawai dan anggota Kor Kesihatan Diraja dalam Misi Operasi Starlight II Hospital Me...
Pengambilan Jawatan Kosong Di Kementerian Kesihatan Malaysia Gaji Rm2 100

Pengambilan Jawatan Kosong Di Kementerian Kesihatan Malaysia Gaji Rm2 100

papar berkaitan - pada 30/4/2023 - jumlah : 191 hits
Pengambilan Jawatan Kosong di Kementerian Kesihatan Malaysia Gaji RM2 100 Terkini Kementerian Kesihatan Malaysia telah membuka peluang kepada rakyat Malaysia yang berminat untuk memohon tawaran yang ditawarkan Mohon untuk baca dan fahami de...
Waspada Sirap Ubat Batuk Guaifenesin Syrup Tg Syrup Buatan Qp Pharmachen Ltd

Waspada Sirap Ubat Batuk Guaifenesin Syrup Tg Syrup Buatan Qp Pharmachen Ltd

papar berkaitan - pada 2/5/2023 - jumlah : 96 hits
Menurut kenyataan Kementerian Kesihatan Malaysia KKM mengambil maklum amaran yang dikeluarkan oleh Pertubuhan Kesihatan Dunia pada 25 April 2023 mengenai sirap ubat batuk tercemar https www who int news item 25 04
Rayuan Penggantungan Tajuddin Biar Mkt Putuskan Kata Zahid

Rayuan Penggantungan Tajuddin Biar Mkt Putuskan Kata Zahid

papar berkaitan - pada 7/5/2023 - jumlah : 96 hits
Bekas MKT Umno Tajuddin Abdul Rahman digantung keahlian parti enam tahun beberapa kali mengemukakan rayuan dan mahu kembali aktif dalam Umno PETALING JAYA Majlis Kerja Tertinggi Umno akan membuat keputusan sama ada menarik balik atau mengek...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Infinix Gt 20 Pro Antara Golongan Pertama Telefon Pintar Di Seluruh Dunia Yang Menyokong Pubg Mobile Dalam 120fps

Govt To Continue Using E Jamin Bail System