Grand Coalition Gabungan Tun Mahathir Ku Li



Oleh: Mohamad Saja
Gerakan baru seperti mana Cadangan Amanah “Grand Coalition” rasa akan ada gabungan Tun Mahathir dan Razaliegh Hamzah.
Warisan masuk Semenanjung. Pejuang masuk dalam Warisan kerana pendaftaran mustahil untuk disahkan. Puak Azmin last-last akan lompat masuk dalam geng Warisan-Pejuang. Mungkin juga Amanah pun sama. Sarawak ikut sebab Raja Brooke Taib memang geng Mahathir.
Akhirnya persoalan berapa dari PKR, DAP dan Umno yang akan lompat masuk Grand Coalition? Adakah Grand Coalition lawan PH Minus?
Terpaksa bertanding sendiri?
Cadangan: PKR mungkin sudah boleh berfikir bertanding sendirian di semua Parlimen dengan jentera Rafizi siap sedia untuk berkhidmat. Kerana dalam PKR masih ada tali barut Azmin. Bukan Sam dan orang tu dari geng Azmin kartel dulu? Tak kan cepat ubah kulit selepas bos bebas?
Last geng tunggu depan hospital (di Cheras lepas PRU 14) jadi orang kuat Presiden. Betul la Akmal cakap tu. Geng Grand Coalition ni tak sedar diri. Menang pakai tiket PKR. Sudah menang ikut kepala sendiri.
Umno masih berpengaruh
Umno masih kuat. Bersatu kuat sebab ubat kuat abahkau. Pas sekadar sokong teras. Atas pagar dah lompat. Dengan perangai MB, TMB dan Menteri yang ada.
Sokongan dari teras dan berlabel waluan. Yang ada akai dah mula sedar. Orang Cina sukar kembali ke BN kerana mereka rasa tertipu dengan tragedi melompat PH dan geng Azmin.
Hanya gabungan Melayu antara Pas dan Umno boleh cipta kemenangan. Kerana era pasca Covid adalah era far right movement. Semangat nasionalisme. Tapi saya tak rasa, kesatuan itu boleh berlaku di Kelantan dan Terengganu.
Setengah negeri seperti Kedah dan Pahang. Kesatuan dibuat atas dasar kuasa. Masa PRU jika agihan kerusi tak adil akan ada sabotaj.
PRK sukar move on
PKR perlu konsisten dengan perjuangan. Dan Anwar perlu dilihat tegas. Tapi dengan kalangan mantan kartel masih bergerak bebas di sekeliling Anwar. Sukar untuk PKR move ke depan.
Elok kita ikut Rafizi iaitu memasuki semula PRU selepas PRU15. Bila Anwar sudah melepaskan jawatan. Saya pun setuju dengan pandangan beliau untuk perkukuhkan parti dengan aktiviti kemasyarakatan.
Dengan perangai Anwar seperti menempias gigitan tebuan dari hinggap ke muka. Iaitu strategi selesaikan masalah yang ada di hadapan mata tanpa memikirkan kesan selepas itu. Maka PKR akan sentiasa berada dalam keadaan tidak stabil dengan muka-muka pengampu sentiasa berada di dalam pejabat presiden.
Anwar patut pandai kenal siapa kawan dan lawan. Mengenali musuh adalah salah satu syarat utama (mahaguru perang) Sun Tzu.
Jika antara musuh dan kawan kita tak dapat kenal. Maka, perjuangan sentiasa akan ada gunting dalam lipatan. Bola terserah di tangan Anwar sebenarnya.
Kegagalan usaha beliau menjadi PM bukan kerana beliau tak layak jadi PM. Tetapi, Pemimpin PH sebenarnya ada rasa takut dengan kemungkinan Anwar mudah dipengaruhi oleh puak ketiga iaitu gunting dalam lipatan.
Malah Husam Musa juga dilihat mula mengerakkan langkah politik beliau. Jika Grand Coalition dibentuk, satu pakatan baru rasanya dibuat, iaitu Anwar-Husam akan dibentuk.
Sekadar pandangan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/30967

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pkr Leader Open To Grand Coalition In Opposition But Insists No Mahathir

Pkr Leader Open To Grand Coalition In Opposition But Insists No Mahathir

papar berkaitan - pada 20/12/2020 - jumlah : 271 hits
Selangor PKR Youth said it is open to discussing the possibility of forming a grand coalition in the opposition but insists that the arrangement cannot include former prime minister Dr Mahathir Mohamad Selangor PKR Youth urged for the propo...
Tun Dr Mahathir Pemergian Tun Rahah Adalah Satu Quot Kehilangan Yang Besar Quot Kepada Negara

Tun Dr Mahathir Pemergian Tun Rahah Adalah Satu Quot Kehilangan Yang Besar Quot Kepada Negara

papar berkaitan - pada 19/12/2020 - jumlah : 282 hits
nbsp KUALA LUMPUR nbsp Allahyarhamah Tun Rahah Mohamed Noah banyak menabur jasa dalam membantu suaminya Tun Abdul Razak Hussein ketika menjadi Perdana Menteri Kedua kata bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad Dr Mahathir yang mempuny...
Tun Mahathir Hadir Ziarah Tun Rahah

Tun Mahathir Hadir Ziarah Tun Rahah

papar berkaitan - pada 19/12/2020 - jumlah : 284 hits
903 total views 903 views today Beberapa Ahli Parlimen dan pemimpin termasuk bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad antara yang tiba di Masjid Ar Rahah di Kampung Kerinchi di sini untuk memberi penghormatan terakhir kepada Allahyarha...
Hamzah Moots Ge15 Grand Coalition Between Pn Bn Gps

Hamzah Moots Ge15 Grand Coalition Between Pn Bn Gps

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 194 hits
Bersatu secretary general Hamzah Zainudin has mooted a political understanding charter to form a grand coalition between Perikatan Nasional BN and Sarawak s Gabungan Parti Sarawak in the 15th general election Hamzah said PN BN GPS signing a...
Kepulangan Tun Rahah Menemukan Kembali Mahathir Dan Najib

Kepulangan Tun Rahah Menemukan Kembali Mahathir Dan Najib

papar berkaitan - pada 19/12/2020 - jumlah : 243 hits
KUALA LUMPUR Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad bersama isterinya Dr Siti Hasmah Mohd Ali memberi penghormatan terakhir kepada Tun Rahah Mohamed Noah ibu kepada perdana menteri keenam Najib Razak Dr Mahathir yang menaiki kereta Merce...
Tun Mahathir Tengku Razaleigh Adakan Sidang Media Petang Ini

Tun Mahathir Tengku Razaleigh Adakan Sidang Media Petang Ini

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 355 hits
KUALA LUMPUR Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah dijangka mengadakan satu sidang media pada jam 4 petang ini Media dimaklumkan sidang media tersebut akan berlangsung di Yayasan ...
Azmin Ali Bercita Cita Ingin Menjadi Perdana Menteri Tun Mahathir Jawab Semula Tuduhan Yang Dilempar Kepadanya

Azmin Ali Bercita Cita Ingin Menjadi Perdana Menteri Tun Mahathir Jawab Semula Tuduhan Yang Dilempar Kepadanya

papar berkaitan - pada 1/12/2020 - jumlah : 303 hits
loading SHAH ALAM Langkah Sheraton yang diatur oleh Menteri Kanan merangkap Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mohamed Azmin Ali untuk menghalang Pakatan Harapan memerintah negara adalah bukti beliau juga bercita cita ...
Terkini Sidang Media Tun Dr Mahathir Mohamad Dan Tengku Razaleigh Hamzah

Terkini Sidang Media Tun Dr Mahathir Mohamad Dan Tengku Razaleigh Hamzah

papar berkaitan - pada 14/12/2020 - jumlah : 295 hits
Ikuti sidang media oleh Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tengku Razaleigh Hamzah di Yayasan Al Bukhary Kuala Lumpur PolitikMalaysia HapusCOVID19 NormaBaharu SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AW...
Bersatu S Grand Coalition Proposal To Ride On Other S Strength Umno Veep

Bersatu S Grand Coalition Proposal To Ride On Other S Strength Umno Veep

papar berkaitan - pada 12/12/2020 - jumlah : 201 hits
Umno vice president Mohamed Khaled Nordin has dismissed a proposal to unite BN Perikatan Nasional and GPS under a coalition of coalitions for the 15th general election Khaled said by Bersatu secretary general Hamzah Zainudin was intended to...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Nostalgia Bedak Sejuk

Lima Gandingan Makanan Hebat Untuk Pemakanan Sihat Dari Susan Bowerman

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort

Dua Lelaki Warga Asing Empat Lari 70 Meter Sahaja

Bekas Pemain Import Liga M Antara Ditahan Dalam Op Kutip