Graduan Perubatan Beralih Kerja Lain Akibat Penangguhan Latihan Amali


Faye Kwan Kementerian Kesihatan meningkatkan jumlah peluang latihan amali bagi graduan perubatan daripada 10,835 kepada 12,153. (Gambar Bernama)PETALING JAYA: Selepas 5 tahun belajar di sekolah perubatan, Pang Kah Junn akhirnya mendapat ijazah sarjana muda dalam bidang perubatan dan pembedahan, serta sedang memohon untuk menjalani latihan amali.
Beliau perlu menjalani saringan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA), namun graduan Universiti Tunku Abdul Rahman itu tidak tahu berapa lama beliau perlu menunggu untuk ditempatkan di hospital kerajaan bagi menjalani latihan amali.
Pang antara hampir 2,000 graduan perubatan, farmasi dan pergigian yang lulus saringan SPA dan sedang menunggu untuk menjalani latihan amali di hospital kerajaan.
Mendengar berita daripada seniornya beliau mungkin perlu menunggu selama 10 bulan atau lebih, Pang mula mencari pekerjaan untuk mendapat wang saku buat sementara.
Beliau bagaimanapun bimbang akan lupa ilmu perubatan dan kemahiran praktikalnya jika tidak diamalkan.
“Sudah tentu saya boleh tingkatkan kemahiran semasa menjalani latihan amali, tetapi berbeza jika dibandingkan dengan memulakannya sebaik saja tamat pengajian,” katanya kepada FMT.
Graduan farmasi, Jocelyn Ong, yang tahu beliau akan menunggu lama untuk menjalani latihan amali, mula bekerja sebagai pembantu farmasi di sebuah klinik sejak menamatkan pengajian di Universiti UCSI pada Julai lalu.
“Saya harap latihan saya sebagai PRP (ahli farmasi berdaftar sementara) akan bermula secepat mungkin. Saya mahu dihantar ke Malaysia Timur kerana kebanyakan orang tidak mahu bekerja di sana dan berebut tempat di KL.”
Bagi membantu menangani masalah itu, Kementerian Kesihatan menambah peluang latihan bagi graduan daripada 10,835 menjadi 12,153, meningkatkan jumlah hospital untuk latihan graduan daripada 38 kepada 49 buah serta daripada 5 kepada 9 bidang alternatif.
Presiden Persatuan Perubatan Malaysia, Dr N Ganabaskaran melihat usaha meningkatkan peluang latihan itu sebagai penyelesaian jangka pendek kerana ia hanya mampu menyelesaikan tunggakan graduan yang sedang menunggu.
Beliau berkata, kerajaan perlu mengawal jumlah graduan perubatan yang boleh diterima sistem itu.
“Kita sedang melihat hasil keputusan yang dibuat pada akhir 1990-an dan awal 2000-an untuk meningkatkan jumlah sekolah perubatan di negara ini dan meningkatkan jumlah lulusan penjagaan kesihatan setiap tahun.
“Kita menyaksikan pertambahan kolej dan universiti penjagaan kesihatan pada masa itu dan ini adalah punca masalah kita sekarang,” katanya kepada FMT.
Ganabaskaran memuji kerajaan menetapkan moratorium untuk penubuhan sekolah perubatan baru pada 2010 dan langkah itu perlu dilaksanakan sekurang-kurangnya 10 tahun lagi kerana Malaysia mempunyai lebih banyak sekolah perubatan per kapita berbanding Australia dan Britain.
“Kita perlu mencari jalan memasarkan sekolah perubatan kita ke negara lain. Taraf pendidikan perubatan kita tinggi.”
Beliau meminta jumlah sekolah perubatan di luar negara yang diiktiraf kerajaan dikurangkan daripada 400 kepada 100 dan meningkatkan moratorium pengambilan baru untuk penjagaan kesihatan bagi memastikan kakitangan mencukupi untuk memenuhi keperluan kesihatan buat penduduk yang semakin meningkat.
Ganabaskaran turut menggesa Kementerian Kesihatan mempertimbangkan lanjutan kontrak pegawai perubatan kepada kira-kira 10 tahun untuk membolehkan latihan pakar dan kemajuan kerjaya.
Pengerusi kumpulan perubatan, Malaysian Medics International, Dr Vikkineshwaran Siva Subramaniam menyokong cadangan Ganabaskaran kerana negara kekurangan pakar perubatan.
“Ini adalah isu sistemik yang mempunyai masalah di pelbagai peringkat. Kita tidak ada pakar yang mencukupi. Jadi, kita tidak dapat melatih doktor yang mencukupi. Disebabkan itu, kita tidak dapat membenarkan doktor yang mencukupi menjadi pakar. Ini adalah kitaran yang tidak pernah berakhir buat masa ini.
“Untuk doktor junior yang kontraknya berakhir selepas 2 tahun, akan ada banyak batasan bagi mereka di sektor swasta kerana pesakit memilih untuk dirawat pakar berpengalaman.”
Katanya, kerajaan perlu mencari jalan untuk memastikan graduan mendapat latihan menyeluruh dengan menangani pelbagai kes perubatan yang bukan sekadar sakit perut dan selesema saja.
“Sekiranya kita ambil ramai doktor, mereka tidak akan mendapat latihan optimum. Itu bertentangan tujuan latihan amali. Kualiti lebih penting daripada kuantiti.”


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/09/graduan-perubatan-beralih-kerja-lain.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Banyak Kejutan Pada Realme C12 Terbaru Buatkan Model Ni Lebih Menonjol Dari Pesaing Lain

Banyak Kejutan Pada Realme C12 Terbaru Buatkan Model Ni Lebih Menonjol Dari Pesaing Lain

papar berkaitan - pada 24/8/2020 - jumlah : 526 hits
Kehadiran telefon pintar dari realme sememangnya tak pernah mengecewakan dari dulu lagi Bukan setakat design nya yang cukup trendy dan stylish spec yang ditawarkan pada telefon pintar mereka pun sangatlah superb Kalau korang nak tahu realme...
Saya Ada Hantar Surat Lain Untuk Tarik Balik Sokongan

Saya Ada Hantar Surat Lain Untuk Tarik Balik Sokongan

papar berkaitan - pada 23/8/2020 - jumlah : 300 hits
Timbalan Menteri Pertahanan Ikmal Hisham Abdul Aziz mendakwa dia ada menghantar surat lain untuk meminta pembatalan surat sokongan yang dibuat sebelumnya berhubung cadangan agar anaknya dilantik sebagai ahli lembaga pengarah Syarikat Pharma...
Detik Detik Robi Jambret Tas Istri Sendiri Berawal Lihat Korban Diboncengkan Lelaki Lain

Detik Detik Robi Jambret Tas Istri Sendiri Berawal Lihat Korban Diboncengkan Lelaki Lain

papar berkaitan - pada 22/8/2020 - jumlah : 233 hits
Bermula melihat istri berboncengan dengan pria lain seorang suami di Makassar bernama Robi nekat menjambret tas istrinya sendiri Peristiwa itu terjadi di Jalan AP Pettarani Kecamatan Rappocini Makassar pada Rabu Mulanya Melihat Istri Dibonc...
Permohonan Pendakwaan Pinda Notis Usul Lucut Harta Najib 17 Lain Didengar 27 Ogos

Permohonan Pendakwaan Pinda Notis Usul Lucut Harta Najib 17 Lain Didengar 27 Ogos

papar berkaitan - pada 24/8/2020 - jumlah : 216 hits
1 047 total views 1 047 views today KUALA LUMPUR Pendengaran permohonan pihak pendakwaan untuk meminda notis usul berhubung pelucutan hak terhadap ratusan beg tangan pelbagai jenama termasuk wang tunai jam tangan dan 27 buah buah kereta yan...
Ismail Sabri Tak Pasti Jika Menteri Ke Turki Bersendirian Atau Bersama Orang Lain

Ismail Sabri Tak Pasti Jika Menteri Ke Turki Bersendirian Atau Bersama Orang Lain

papar berkaitan - pada 26/8/2020 - jumlah : 387 hits
KUALA LUMPUR Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob tidak pasti jika Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Khairuddin Aman Razali melawat Turki bersendirian atau bersama orang lain Saya cuma tahu YB menteri saja Yang ikut dia saya tak tahu...
Serapan Rendah Anggaran Subsidi Bunga Kur Akan Dialihkan Ke Sektor Lain

Serapan Rendah Anggaran Subsidi Bunga Kur Akan Dialihkan Ke Sektor Lain

papar berkaitan - pada 27/8/2020 - jumlah : 125 hits
Meski begitu Teten mengaku akan mengupayakan agar seluruh penyerapan anggaran program PEN bisa dilakukan dengan cepat Selanjutnya sisa pagu anggaran yang tidak terpakai pun segera bakal dialihkan ke program baru yang lebih bisa segera diman...
Rm6 6b Hanya Rm500 Juta Projek Baru Yang Lain Zaman Bn

Rm6 6b Hanya Rm500 Juta Projek Baru Yang Lain Zaman Bn

papar berkaitan - pada 27/8/2020 - jumlah : 206 hits
Via WhatsApp No 4 rm4 44 bilion ni projek anugerah zaman BN Kerajaan PH re nego harga dan jimat rm800 juta So tak ada isu So rm6 61bil tolak RM 4 44 bil baki RM 2 17 bil No 5 6 7 dan 8 oleh Airod Airod ni memang syarikat terkenal dalam pemb...
Ditinggal Istri Nikah Dengan Pria Lain Pengemudi Ojol Ini Bawa Anak Saat Angkut Penumpang

Ditinggal Istri Nikah Dengan Pria Lain Pengemudi Ojol Ini Bawa Anak Saat Angkut Penumpang

papar berkaitan - pada 26/8/2020 - jumlah : 300 hits
Hasran seorang pengemudi ojek online di Samarinda Kalimantan Timur terpaksa membawa anak yang berusia 2 5 tahun saat mengangkut penumpang Hal tersebut terpaksa dilakukan karena ditinggal istrinya menikah dengan pria lain sejak anaknya berus...
Hiburan Rezeki Pkp Peniaga Lain Tutup Kedai Shera Lee Tambah Pekerja Demi Bantu Mereka Yang Memerlukan

Hiburan Rezeki Pkp Peniaga Lain Tutup Kedai Shera Lee Tambah Pekerja Demi Bantu Mereka Yang Memerlukan

papar berkaitan - pada 21/8/2020 - jumlah : 388 hits
Sejak bulan Mac yang lalu ramai yang terkesan dengan virus yang digeruni satu dunia ketika ini COVID 19 tetapi ini tidak menghalang seorang usawanita Nur Shahira Romli atau lebih mesra dengan nama panggilan Shera pemilik jenama tudung Shera...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


How Working For Google Amazon And Microsoft Lost Dream Job Status

5 Rekomendasi Laptop Untuk Mahasiswa Akuntansi Terbaru

Amang Seksual Inspektor Polis Ditahan Kerja

Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander