Gotong Royong Kemas Rumah Kampung


 Gotong Royong Kemas Rumah Kampung.  Setelah sekian lama tidak menjenguk kampung, Sabtu lepas kami berpeluang adik beradik suami berkumpul sama-sama gotong royong mengemas rumah kampung.  Walaupun tak semua dapat datang, alhamdulillah dapat juga kami yang ada mengemas dan membaiki rumah kampung setakat yang mampu.  Sejak hampir setahun tak menjenguk dek kerana bahana Covid19.  Mertua pun tak dapat pulang ke utara sejak covid melanda.  Kebenaran merentas yang diberi baru-baru ni diambil peluang juga oleh abang kakak en suami untuk bawa sebentar mil jenguk rumah pusaka.  Tiada sebarang perancangan, semuanya dibuat dalam masa yang singkat selepas melihat keadaan rumah yang dah semakin tidak terurus.  Bukan apa, kalau dibiarkan lama lagi nanti makin teruk pula.  
Operasi Bersih Seperti biasa, akak dan en suami memang selalunya akan ambil part bab makan dahulu.  Rumah tinggal mana nak bersih mana nak masak, jadinya akak plan dengan en hubby masak siap-siap di rumah dan bawa balik kampung. Jarak tidaklah jauh sangat , sejam perjalanan tapi disebabkan perlu merentas negeri menyebabkan kami semua tidak dapat pulang sebelum ni.  Secara kebetulan pula anak-anak saudara semua ada di utara, inilah peluang yang kami ada untuk bergotong royong mengemas sambil bolehlah berjumpa dan mengeratkan ukhwah.
Untung anak-anak saudara ramai lelaki dan dah bujang belaka. Kerahan tenaga muda.  Ayah-ayah ambil part merancang dan mengarah. Ibu-ibu dan anak-anak perempuan ambil bahagian yang ringan-ringan.  Bila ramai ada cepat dan banyak bahagian boleh dikemas.  



Cepatnya masa berlalu, dulu kami ni sibuk mengejar anak-anak kecil.  Sekarang ni anak-anak ni semuanya dah boleh diharap membantu.  
Part tinggi ni en hubby dan abang ipar punya bahagian.  Sempat juga mengganti beberapa keping zink bumbung yang dah mulai bocor.  Lega bila dapat siapkan sebelum hujan turun.

Rumah lama ditinggalkan macam-macam benda lama jumpa.  Ada yang jumpa gambar-gambar lama, surat, sijil dan macam-macam lagi.  Paling riuh bila terjumpa sesusun duit nenek terselit antara celahan baju da bungkus surat-surat lama.  Tambah riuh dan bersemangatlah masing-masing mengemas...mana tahu dapat rezeki lagi.
Tak kurang juga jumpa sarang dan cik siti bertempiaran lari menyelamatkan diri selepas tempat menumpang dibersihkan.  Terjerit-jerit si anak-anak gadis kegelian melihat cik siti berlari laju.  Lucu jugak!  Memang meriah rumah, kalah nak sambut raya.  Bila buat kerja ramai-ramai taklah terasa penat sangat dan kerja pun cepat siap.

Sayang juga almari lama terpaksa dibuang disebabkan serangan anai-anai.  Dah tak boleh diselamatkan lagi, habuan sang api sahajalah.  Masa ini ilmu 5s kena praktikkan sebaik mungkin supaya barang-barang yang tidak terpakai tidak perlu lagi disimpan.  Kami cuba simpan seminimal barangan sahaja.
Penat mengemas, masa untuk makanlah yang paling riuh.  Selain daripada bekalan nasi ayam yang kami bawa, ada juga lauk-lauk yang dibeli dari kedai di pekan. Kami tambah dengan ulam-ulaman dan sambal belacan.   Sambil makan sambil bersembang, sedar sedar habis seperiuk besar nasi kami makan. 
Lepas solat zohor dan berehat sebentar, kami sambung saki baki kerja mengemas lagi.  En suami betulkan zink bumbung yang dah rosak, anak-anak bujang bantu menukar tikar getah bahagian dapur.  Ibu-ibu sibuk pulak merancang juadah minum petang.  Yelah, orang penat bekerja mestilah diupah dengan makanan serba sedikit. 
Rumah kampung ni ada bahagian atas dan bawah.  Seharian kami semua sempat mengemas bahagian bawah dan luar rumah, tinggal bahagian atas yang masih belum betul-betul berkemas.  Kena plan tarikh lain pula untuk pusingan kedua operasi mengemas. Lagipun masing-masing dah kepenatan. Akak dan en hubby pula perlu pulang ke rumah semula memandangkan anak-anak tidak ikut kerana sedang menjalani peperiksaan akhir semester.

Pemandangan di belakang rumah.  Sawah ni disewakan sahaja


Dah kemas. Nampak bersih.  Lepas ni boleh kerap pulang sambil mengemas.  Mujur ada abang yang tinggal dekat, bolehlah jengok rumah ni setiap hari.  Terima kasih pada biras yang rajin sungguh ambil gambar, akak simpan sini sebagai kenangan

Walaupun tak sampai seharian tapi memang seronok sebab kami dah lama tidak berjumpa.  Moga covid ni cepat reda, akak rindu nak balik kampung sendiri.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.azirahman.com/2020/12/gotong-royong-kemas-.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+azirahman/MVSY+(Journey+Of+Life)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Sangka Nama Tercalon Dalam Ame 2020 Mua Bellaz Luah Rasa Gembira Saya Suri Rumah Kampung Saja

Tak Sangka Nama Tercalon Dalam Ame 2020 Mua Bellaz Luah Rasa Gembira Saya Suri Rumah Kampung Saja

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 235 hits
Personaliti media sosial dan juga jurusolek terkenal MUA Bellaz meluahkan rasa terkejut dan tidak percaya apabila mendapati dirinya telah tercalon dalam salah satu kategori Anugerah MeleTOP Era 2020 yang bakal berlangsung pada 20 Disember 2...
Satu Rumah Dia Gerak Wanita Kongsi Video Seram Dakwa Mainan Bergerak Sendiri Tanpa Dikawal Alat Kawalan

Satu Rumah Dia Gerak Wanita Kongsi Video Seram Dakwa Mainan Bergerak Sendiri Tanpa Dikawal Alat Kawalan

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 153 hits
Sebilangan besar daripada kita semestinya pernah mengalami perkara perkara mistik yang sukar untuk dijelaskan dengan kata kata Dengan ketiadaan bukti yang kukuh seperti rakaman video atau pun penampakan yang jelas pastinya sukar untuk kita ...
Banjir Rendam 14 566 Rumah Di Aceh Timur Satu Warga Hanyut

Banjir Rendam 14 566 Rumah Di Aceh Timur Satu Warga Hanyut

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 89 hits
Tak hanya itu bencana alam tersebut juga menyebabkan empat 4 unit jembatan penghubung antar desa di Kabupaten Aceh Timur rusak parah
Beda Pilihan Di Pilkada Tiga Keluarga Diusir Dari Rumah Kontrakan

Beda Pilihan Di Pilkada Tiga Keluarga Diusir Dari Rumah Kontrakan

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 110 hits
Ketiga keluarga itu hanya diberikan waktu dua hari untuk pindah jika tidak mengindahkan maka diancam dibongkar
Cara Buat Side Income Untuk Suri Rumah

Cara Buat Side Income Untuk Suri Rumah

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 204 hits
Bagaimana Untuk Kita Boleh Menjana Income RM12000 Sebulan Atau Lebih Dengan Jadi Penjual Ebook Je Wah sangat menarik Di kala mana seluruh dunia terkesan akibat pandemic Covid 19 ini termasuk kita di Malaysia ini Tak dapat dinafikan ramai di...
Bliese Lover Ke Ni Kat Pejabat Dan Rumah Ber Bliese Air Freshener

Bliese Lover Ke Ni Kat Pejabat Dan Rumah Ber Bliese Air Freshener

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 305 hits
Boleh lah panggil k fiezz bliese lover hehe Kat rumah ada 2 bliese air freshener yang jenis semburan ni Di pejabat k fiezz baru beli hat refill bliese air freshener ni Kebetulan masa k fiezz 5s kabinet besi di bahagian simpanan alat alat tu...
Patutlah Balik Rumah Anak Lemah Mengantuk Pengasuh Campur Ubat Dalam Air

Patutlah Balik Rumah Anak Lemah Mengantuk Pengasuh Campur Ubat Dalam Air

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 253 hits
Perbuatan seorang pengasuh di Singapura yang memberikan pelbagai ubat dalam susu anak asuhan dengan niat untuk meracun telah dijatuhi hukuman penjara selama tujuh tahun Dia dipercayai berbuat demikian terhadap dua bayi berusia lima bulan da...
Saya Tak Pernah Janjikan Kereta Rumah Bagai Aliff Syukri Cabar Wani Tuntutan Semua Itu Di Mahkamah

Saya Tak Pernah Janjikan Kereta Rumah Bagai Aliff Syukri Cabar Wani Tuntutan Semua Itu Di Mahkamah

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 120 hits
Usahawan kosmetik Datuk Seri Aliff Syukri hari ini tampil menafikan semua dakwaan Wani Comel atau nama sebenar Nurul Airawani Nazira Ibrahim 23 yang sebelum itu menuntut Aliff menunaikan semua janji yang ditabur ketika melantiknya sebagai d...
Cat Dinding Luar Rumah Warna Tona Bumi Dari Dulux Weathershield Menjadi Pilihan Hati

Cat Dinding Luar Rumah Warna Tona Bumi Dari Dulux Weathershield Menjadi Pilihan Hati

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 524 hits
assalamualaikum salam sejahtera bersambung lagi la berkongsi cerita tentang rumah kecil saya di pinggir bandar Melaka part 2 sedikit demi sedikit saya ubah demi utk merasa puas hati dan selesa berada di dalamnya impian kecil yang hanya mamp...
Get Nod From All Stakeholders Before Ratifying Cptpp Govt Told

More Areas Under Threat After Federal Hill Landslip

Dua Tah N Kerja Di Luar Negara Balik Je Malaysia Wife Dh Mengand Ng 7 B Lan Tp Wife Cakap Itu Anak Saya

Hebat Ekspresi Wajahnya Lakonan Marah Kim Yoojung Dalam Lovers Of The Red Sky Dipuji

Jiwa Yang Kau Puja

Semakan Bantuan Bkp Rm500

Lulu Grocers Opens At Amerin Mall Seri Kembangan

Netizen Puji Bodyguard Laila Nasir Miliki Wajah Yang Kacak



6 Kes Paling Lama Mangsa Penculikan Ditahan

5 Kes Lelaki Yang Sanggup Melakukan Jenayah Untuk Lari Dari Isteri

Biodata Anes Ayuni Ayunie Adik Ipar Ahmad Iqbal Zulkefli Founder Vitamilk

Lelaki yang Memanipulasi Dunia Penerbangan Amerika Juan Trippe

Jom Berkenalan Dengan 5 Youtuber Popular Malaysia Termasuk Ammar Nazhan


Buasir Otak Tv Punca Kena Pecat Serta Merta

Doktor Apa Manfaat Omega 3

Iko Uwais Sertai The Expendables 4 Sebagai Watak Jahat

Perghhh Naya Rider Pemandu Trak Cemas Geng Itik Buat Road Block Tapi Sempat Rakam Dulu Sebab Comel

Menteri Ngaji Tak Abih

Poster Tangga Kids Alphabet Untuk Keceriaan Sekolah