Golongan Yang Telah Hilang


Sebelum PRU14, saya mempunyai ramai rakan-rakan yang tanpa segan silu, mengutuk kerajaan Barisan Nasional di media sosial ataupun di dunia sebenar. Katanya, kehidupan mereka susah kerana BN. BN dikatakan sebagai korup, salah guna kuasa, kuat rasuah, serta terlalu lama memerintah. Dikatakan juga BN sebagai punca harga barang naik, ekonomi merudum, ringgit jatuh harga dan dituduh menjual negara kepada China.
Tidak dinafikan, itulah yang sering mereka laung-laungkan sebagai alasan untuk menukar kerajaan. Disebut-sebut berulang kali sehinggalah mereka berjaya mempengaruhi pengundi-pengundi terutamanya orang muda untuk mengundi Pakatan Harapan. Dengan Harapan, mereka akan mendapat kerajaan yang sempurna yang akan memberikan mereka kehidupan yang umpama syurga.
Siapa yang tidak mahu? Pendidikan percuma, hutang PTPTN akan dihapuskan. Selepas ini tol sudah tidak perlu dibayar, semua dihapuskan. Ringgit pula akan kembali kukuh sehingga duit Singapura sama tara dengan duit kita (saya pernah dengar rakan saya berbangga cakap begini), tiada lagi barangan mahal dan para Menteri dan Ahli Politik mereka tidak lagi rasuah dan bijak-bijak belaka, tak macam Menteri BN, kata mereka.
Tetapi hairan sekali, kini golongan tersebut hilang dari radar. Apakah telah meninggal dunia? Tidak juga, saya melihat mereka masih berada di bangsal itu, masih hidup dan asap rokoknya masih berkepul ke udara. Tetapi apabila menyemak FB mereka, cerita politik sudah bertukar ke cerita lain, cerita tentang motor, berkongsi resepi masak memasak di FB yang sebenarnya dapur di rumah tidak berasap sudah begitu lama. Kehidupan mereka masih tidak berubah, walaupun kerajaan sudah bertukar dan para Menteri Baru sudah bertambah kaya dengan hasil gaji yang mereka terima beberapa bulan ini.
Kasihan saya melihatnya. Sedangkan sebelum ini sudah saya katakan kepada mereka, kehidupan kita bukan semata-mata bergantung kepada kerajaan, tetapi atas usaha kita mencari rezeki. Tidak kemana, tukarlah beribu kali kerajaan sekalipun, tetapi jika kita masih di situ tidak mengubah kehidupan sendiri, kita tidak akan berubah apa-apa, apatah lagi bertambah kaya. Mungkin barangkali mereka berasa malu kerana apa yang diharapkan tidak kesampaian, lalu mereka masuk ke gua beramai-ramai. Tak mengapalah.
Golongan tadi masih boleh diterima oleh saya, tetapi ada satu lagi golongan yang menyebabkan saya berasa terlalu sakit hati. Golongannya seperti ini. Sebelum PRU14, dia menyokong PH kerana katanya, jika PH menang, maka tiada lagi lantikan politik yang akan dilantik ke jawatan-jawatan agensi kerajaan seperti MARA, LKIM, LPP dan macam-macam lagi jawatan Pengerusi Agensi akan dilantik orang yang layak dan profesional. Selepas PRU14, PH mungkir janji dengan selamba badak melantik orang politik ke jawatan-jawatan itu. Dia masih menyokong PH.
Sebelum PRU14, dia menyokong PH kerana katanya PH akan memulangkan semula projek-projek ‘jual negara’ yang telah BN berikan China, dipulangkan kepada kontraktor Malaysia sebagai menjaga kedaulatan negara. Selepas sahaja PH menang, PH kata “Pelaburan China ke Malaysia satu keperluan”. Dia masih menyokong PH walaupun telah ditipu soal ‘jual negara’.
Sebelum PRU14, dia menyokong PH kerana tidak menyokong tindakan kerajaan BN yang menggunakan aset kerajaan semasa berkempen dalam PRU dan PRK. Selepas PH menang, Pak Menteri semua guna aset kerajaan turun kempen, dia kata “Menteri pergi Cameron Highland kerana tugas, bukan untuk berkempen”. Dia tetap sokong PH walaupun telah memutar belit rakyat.
Sebelum PRU14, dia sokong PH kerana katanya BN membuatkan harga barang naik. Selepas PH berkuasa, harga barang naik jauh lebih banyak dari BN dahulu. Dia kata, harga barang naik masih tidak membebankan rakyat. Rakyat pemalas dan kena cari punca pendapatan lain untuk tampung keperluan hidup. Pandai dia bercakap dan dia masih sokong PH.
Sebelum PRU14, dia sokong PH sebab katanya mahu terima duit BN dan menolak budaya wang upah jentera. Selepas PH menang, kantoi gambar PH bagi duit dekat orang ramai, dia kata “Itu duit minyak untuk jentera”. Boleh pula ya? Dia masih sokong PH walaupun telah menipu.
Senang cerita, golongan ini kononnya mahu membawa budaya baru. Ya, bagi saya mereka telah bawa budaya baru tetapi begitu negatif kepada Malaysia Baru kita ini. Iaitu budaya putar belit, penafian dan penipuan. Setiap tindak tanduk mereka akan diperbolehkan dengan permainan kata yang nampak rasional tetapi jahat. Contohnya, kalau BN bagi sumbangan berbentuk wang, dikatakan Cash Is King, rasuah ataupun dedak. Jika mereka beri sumbangan serupa akan dikatakan Kerajaan Prihatin. Tidakkah perkara ini adalah satu penipuan minda kepada masyarakat? Di mana keadilannya?
Begitulah yang berlaku kepada Malaysia Baru kita ini. Saya tidak lihat ia membawa ke arah Malaysia yang lebih baik. Saya berdoa, sekiranya kita mahu jadi lebih maju, buangkan sikap dan budaya “Holier Than Thou” itu.
Hj. Jamal Rafaie
Birmingham, UK
13 Januari 2019



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://jamalrafaie.com/2019/01/golongan-yang-telah-hilang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kapal Kargo Tenggelam Di Perairan Manokwari Tambrauw Papua Barat Satu Kru Hilang

Kapal Kargo Tenggelam Di Perairan Manokwari Tambrauw Papua Barat Satu Kru Hilang

papar berkaitan - pada 21/3/2020 - jumlah : 147 hits
Basarnas Manokwari mengerahkan KM Kumbakarna dan 25 personel untuk menolong kru kapal
Anwar Hilang Ingatan Ker Perhimpunan Sri Petaling Zaman Kerajaan Ph

Anwar Hilang Ingatan Ker Perhimpunan Sri Petaling Zaman Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 21/3/2020 - jumlah : 304 hits
Presiden PKR Anwar Ibrahim menyifatkan tindakan kerajaan untuk mengerahkan tentera mulai Ahad ini sebagai tidak masuk akal Bagi saya ini sebenarnya tidak masuk akal untuk mengerahkan tentera pada waktu polis masih boleh mengawal keadaan kat...
Hilang Bitobeyto

Hilang Bitobeyto

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 377 hits
Hilang BitobeytoBegitu manisnya janji cintamuKau jaminkan kebahagianSumpahmu aku yang terakhirRupanya semua hanya dustaMudahnya kau meninggalkankuTanpa kau fikir perasaanku toMudahnya kau menggantikan kuHilang semuanyaPerasaan ku padamuHila...
Covid19 10 Menteri Kabinet Malaysia Hilang Dari Radar

Covid19 10 Menteri Kabinet Malaysia Hilang Dari Radar

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 227 hits
Oleh SEDANG MENCARI BEBERAPA ORANG MENTERI KABINET YANG TELAH HILANG DARI RADAR SEJAK 3 HARI LEPAS 1 Menteri Pengangkutan Mana kenyataan memberitahu rakyat bagaimana pergerakan rakyat dapat dibantu tanpa menambah risiko penularan wabak 2 Me...
Moga Moga Wabak Covid 19 Segera Hilang

Moga Moga Wabak Covid 19 Segera Hilang

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 391 hits
1 Seluruh dunia termasuk Malaysia sekarang diserang wabak Covid 19 Wabak yang pada asalnya biasa biasa dan dianggap tidak berbahaya kini semakin mengganas dan membunuh banyak nyawa Seluruh umat manusia kini berada dalam ketakutan dan berwas...
Hilang Punca Pendapatan Kerana Kawalan Pergerakan Ibu Tunggal 5 Anak Terpaksa Ambil Upah Beli Barang

Hilang Punca Pendapatan Kerana Kawalan Pergerakan Ibu Tunggal 5 Anak Terpaksa Ambil Upah Beli Barang

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 307 hits
Saat ketika kita mengeluh dinasihatkan agar duduk di rumah sepanjang tempoh perintah kawalan pergerakan masih ada orang di luar sana tidak bernasib baik harus mencari rezeki demi sesuap nasi Hilang Punca Pendapatan Kerana Kawalan Pergerakan...
Pedagang Pasar Hilang Omzet 90 Persen Terimbas Dampak Virus Corona

Pedagang Pasar Hilang Omzet 90 Persen Terimbas Dampak Virus Corona

papar berkaitan - pada 25/3/2020 - jumlah : 145 hits
Asosiasi Pedagang Pasar Seluruh Indonesia menyebutkan omzet pedagang merosot hingga 90 persen selama terjadi virus corona atau covid 19 Sebagai solusi pedagang harus berinovasi dengan jemput bola ke konsumen Dia mengakui Covid 19 menyebar d...
Dah Ikat Pun Hilang Doktor Luah Rasa Kecewa Hand Sanitizer Masih Hilang

Dah Ikat Pun Hilang Doktor Luah Rasa Kecewa Hand Sanitizer Masih Hilang

papar berkaitan - pada 25/3/2020 - jumlah : 380 hits
Permintaan terhadap topeng muka dan cecair pembasmi kuman atau hand sanitizer pada ketika ini sangatlah tinggi membuatkan harganya melambung dan kadangkala tidak masuk akal Lebih parah topeng muka dan hand sanitizer turut dicuri di hospital...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Puasa Ayyamul Bidh Niat Keutamaan Jadwal 2024

Belajar Menerima Keluarga Pasangan Anda

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Siapa Nak Tahu Asal Usul Selfie

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan