Glossophobia Fobia Paling Popular Dan Menakutkan Di Seluruh Dunia


Dalam kajian saintifik, glossphobia akan dikategorikan sebagai salah satu masalah sosial yang mungkin akan dihadapi oleh anda. Bagaimanapun, janganlah ingat anda mempunyai penyakit pula. Apabila sesuatu bentuk fobia seperti 'glossphobia' dikategorikan sebagai salah satu masalah sosial individu, ini tidak menunjukkan mempunyai fobia tersebut sebagai sesuatu yang buruk.

Gambar hiasan

Apa yang cuba disampaikan adalah, mempunyai glossphobia bukan merupakan sesuatu yang baik atau ideal - jadi kita sepatutnya mencari jalan mengatasinya kerana yang jelas, kita boleh mengatasi glossphobia.

Takut berdiri di khalayak ramai

Ramai di antara kita takut berdiri untuk berucap di khalayak ramai, kerana merasakan apabila diletakkan dalam keadaan sedemikian rupa, kita akan bertindak memperbodohkan diri sendiri.

Mental kita juga akan turut sama melemahkan diri dengan bermacam lagi andaian ketakutan lain seperti takut terlupa skrip, takut lidah kelu, takut dimalukan, takut dikritik kembali, takut dipersoalkan dan bermacam lagi ketakutan yang akan muncul setiap kali kita perlu berucap di khalayak ramai.

Apabila kita mula memahami bahawa ketakutan yang menyerang kita sebenarnya boleh dikawal, ini akan membantu kita mengatasi glossphobia dengan lebih efektif.

Tahukah anda, berdasarkan kajian yang telah dijalankan, kebolehan untuk berucap di khalayak ramai boleh meningkatkan kadar kenaikan gaji anda sebanyak 10%.

Mereka yang mempunyai kebolehan berucap ini juga didapati mempunyai peratusan kenaikan pangkat melebihi 15% berbanding mereka yang malu berucap di depan orang.

Adakah itu insentif yang cukup untuk membuatkan anda mula memberanikan diri anda? Cukup.

Bagaimana nak jadi orator yang bagus?

Tidak ada jalan mudah untuk jadi orator yang bagus di depan khalayak, melainkan dengan latihan demi latihan yang akan membentuk kekuatan diri.

Langkah paling awal yang perlu dilakukan adalah memastikan bahawa teks atau skrip ucapan anda sudah disediakan terlebih awal dalam merangka apa yang perlu anda ucapkan.

Buat permulaan, lakukan latihan. Ini kerana sudah dibuktikan mana-mana speaker yang tidak langsung berlatih, jelas kelihatan kurang bersedia sementara mereka yang berlatih akan kelihatan mampu berucap secara semula jadi.

Rajinkan diri anda melihat bagaimana speaker atau orator yang anda gemari berucap.

Sekiranya persediaan kita tidak cukup, penonton akan nampak setiap kelemahan kita, kerana dalam setiap situasi di mana seseorang itu gagal mengawal keadaan, semakin lama dia berucap semakin meningkat tinggi kadar ketakutan atau kebimbangannya.

Apa yang memburukkan lagi keadaan, majoriti mereka yang mengalami fobia ini akan meneruskan rasa takut itu selepas ucapannya selesai, kerana dalam kepala mereka akan membincangkan secara sendiri tahap penilaian ucapannya.

Tips meningkatkan keyakinan berucap

Ketakutan atau fobia itu akan sentiasa ada. Perkara sekecil membentangkan idea dalam kumpulan Whatsapp pun sebenarnya boleh menimbulkan rasa bimbang pada kita bukan? Apatah lagi berucap di khalayak ramai.

Berdasarkan kajian yang telah dijalankan dalam membantu membuka keyakinan orang ramai untuk berucap di depan orang lain, kita perlu membuang pemahaman lama yang kita anggap betul.

Sekiranya anda rasa menenangkan diri akan membantu, ini tidak benar. Keadaan psikologi terbaik yang dapat membantu anda berucap lebih baik adalah apabila anda membuatkan diri anda rasa bersemangat.

Biasakan diri anda berlatih bukan sendirian, tetapi di hadapan orang. Tak perlu ramai, seorang pun memadai kerana kehadiran orang lain akan memberikan suasana yang berbeza.

Pernahkah anda melihat bagaimana pelawak 'stand-up' memulakan persembahan mereka? Kebanyakannya akan memulakan ucapan dengan bercerita tentang sesuatu yang berkait dengan mereka.

Tak kiralah pengalaman lalu atau apa yang dilalui mereka setengah jam sebelum itu. Cerita itu sebenarnya digunakan bagi menyediakan penonton untuk lebih fokus kepada apa yang anda ingin sampaikan.

Selain daripada cerita, anda juga boleh mulakan ucapan anda dengan soalan atau nak lebih mencabar, teka-teki.

Apabila anda mengalihkan perhatian penonton kepada satu perkara atau topik lain, anda sebenarnya sedang membuatkan penonton berhenti 'mengadili' atau 'menilai' anda.

Penulis harap tulisan ringkas ini dapat membantu sekiranya anda pun salah seorang yang menghadapi masalah glossphobia ini.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Ketakutan Yang Pelik, Jenis Dan Kategori FobiaAilurophobia Fobia Terhadap Kucing
sumber: iluminasi



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/09/fobia-paling-popular-dan-menakutkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Ribut Tropika Melanda Seluruh Dunia

5 Ribut Tropika Melanda Seluruh Dunia

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 206 hits
Agensi Pentadbiran Angkasa dan Aeronautik Kebangsaan mengeluarkan imej memaparkan lima ribut tropika yang bergerak di Lautan Atlantik dan Pasifik sejak minggu lalu Taufan Dorian dan Juliette bersama ribut tropika Fernand dan Gabrielle membe...
Basikal Paling Berbahaya Di Dunia Berjaya Di Cipta

Basikal Paling Berbahaya Di Dunia Berjaya Di Cipta

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 316 hits
Seorang tukang paip Colin Furze yang memegang tiga gelaran Rekod Dunia Guiness kerana ciptaannya mendakwa telah membina basikal paling berbahaya di dunia kerana dikuasai oleh enjin jet buatan sendiri dan mempunyai kelajuan hingga 80 kilomet...
12 Gaun Pengantin Paling Ikonik Di Dunia Dari Pelopor Tren Gaun Putih Sampai Yang Miliaran Harganya

12 Gaun Pengantin Paling Ikonik Di Dunia Dari Pelopor Tren Gaun Putih Sampai Yang Miliaran Harganya

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 318 hits
Banyak gaun pernikahan kontroversial yang bakal bikin kamu takjub Kok bisa kepikiran gitu makainya
4 Pesawat Pejuang Pemintas Paling Laju Di Dunia Pernah Dicipta

4 Pesawat Pejuang Pemintas Paling Laju Di Dunia Pernah Dicipta

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 656 hits
Ketika ini kekuatan ketenteraan Malaysia dari segi pesawat adalah sebanyak 184 secara keseluruhan termasuklah 36 pesawat pejuang 49 pesawat penyerang dan 84 pesawat pengangkutan dan di antara pesawat pesawat ini yang paling laju adalah pesa...
Anak Degil Sampai Dipulau Ibu Bapa Lelaki Ini Tekad Buktikan Mampu Berjaya Hingga Terkenal Seluruh Dunia

Anak Degil Sampai Dipulau Ibu Bapa Lelaki Ini Tekad Buktikan Mampu Berjaya Hingga Terkenal Seluruh Dunia

papar berkaitan - pada 16/9/2019 - jumlah : 338 hits
Korang percaya tak pada keajaiban Mungkin ada yang percaya atau sebaliknya Tapi magik yang sebenar akan betul betul wujud bila korang yakin tiada satu manusia pun yang akan gagal sekiranya berusaha Jangan kata benda ni klise sebab ia bukan ...
10 Bangunan Yang Popular Di Dunia

10 Bangunan Yang Popular Di Dunia

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 376 hits
Crooked HouseYou know that your looking at a real building right The Crooked House was built in 2004 as an addition at a popular shopping center and is a major tourist attraction in Sopot Poland We just wonder what happens when someone who ...
Kebakaran Besar Hutan Seluruh Dunia Petanda Kiamat Seperti Ditulis Dalam Surah Al Dukhan

Kebakaran Besar Hutan Seluruh Dunia Petanda Kiamat Seperti Ditulis Dalam Surah Al Dukhan

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 682 hits
Kebakaran Besar Hutan Seluruh Dunia Petanda Kiamat Seperti Ditulis dalam Surah Al Dukhan Ramai mengaitkan asap jerebu yang melanda negara hari ini berpunca dari kebakaran hutan lebih 1000 hektar di Kalimantan Indonesia
Kabut Asap Buat Kuching Jadi Kota Paling Berpolusi Di Dunia

Kabut Asap Buat Kuching Jadi Kota Paling Berpolusi Di Dunia

papar berkaitan - pada 17/9/2019 - jumlah : 234 hits
Seiring memburuknya kabut asap di Barat Daya Sarawak Kota Kuching Malaysia dinobatkan sebagai kota paling berpolusi di dunia menurut situs polusi udara dunia AS Senin Tercatat indeks kualitas udara di kota tersebut menyentuh angka 247 denga...
218 Fibonaci

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Persediaan Awal Haji

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia

Kkb Poll Indian Voters Might Make All The Difference



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

3 Cara Menuju Ikn Ibu Kota Negara Baru Indonesia

0138002039 Scammer Maybank Panggilan Palsu

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar

Lelaki Ditangkap Curi Kawal 25 000 Akaun Facebook

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat