Globalcoin Facebook Bakal Lancarkan Mata Wang Kripto Menjelang 2020


Pengasas Facebook iaitu Mark Zuckerberg telah mengadakan pertemuan bersama Gabenor Bank of England, Mark Carney pada April yang lepas bagi membincangkan tentang rancangan Facebook untuk memperkenalkan sistem pembayaran digital yang menggunakan mata wang kripto atau cryptocurrency yang diberi nama “GlobalCoin”.
Rancangan pelaksanaan sistem pembayaran digital ini melibatkan 12 buah negara pada suku pertama tahun 2020 yang mungkin memberi satu peluang perniagaan baru kepada Facebook.
Menurut Facebook, Pertemuan itu dibuat bagi menggariskan rancangan lebih terperinci tentang peluang dan risiko yang perlu mereka depani dimasa yang sama mereka meminta nasihat mengenai masalah operasi dan pegawalseliaan daripada pegawai di perbendaharaan Amerika Syarikat (US Treasury).
Bagi memastikan kelancaran projek yang dirancang, Facebook juga berunding dengan syarikat pemindahan wang terkemuka termasuk Western Union bagi mencari kaedah pembayaran yang lebih murah dan pantas tanpa akaun bank untuk menghantar dan menerima wang.
Jelas kelihatan GlobalCoin agak berbeza dengan mata wang kripto yang lain dimana mereka tidak seperti Bitcoin yang mahu menentang dan mengantikan sistem kewangan sedia ada, sebaliknya GlobalCoin lebih kepada menjadi kawan iaitu menjalinkan kerjasama dengan institusi yang terlibat dengan kewangan seperti firma pemindahan wang, bank pusat dan kerajaan.
Bagaimana GlobalCoin berfungsi?
Projek ini diberi nama projek Libra, projek yang menjadi sebahagian daripada rancangan Facebook untuk memiliki mata wang digital pertama sejak dari Disember 2018. Facebook mahu mewujudkan mata wang digital yang menyediakan kaedah pembayaran yang terjamin dan selamat, tanpa mengira sama ada pengguna mempunyai akaun bank atau tidak.
Saya percaya Mark Zuckerberg pasti akan melakukan yang terbaik untuk mendapat kepercayaan daripada 2 bilion pengguna berpotensi beliau yang juga merupakan pengguna aktif Facebook. Ini termasuklah menyandarkan GlobalCoin dengan dolar Amerika (USD) kerana beliau percaya ketidakstabilan adalah salah satu kelemahan mata wang kripto.
Walau bagaimanapun, agak kurang jelas sama ada GlobalCoin akan didesentralisasi seperti Bitcoin atau tidak. Ini kerana mata wang yang tidak dikawal sangat bertentangan dengan prinsip perniagaan tradisional yang memastikan setiap transaksi perlu dijejaki bagi mengelakkan isu money laundry. Namun dimasa yang sama Facebook juga perlu berpegang kepada konsep desentralisasi yang menjadi prinsip utama cryptocurrency.
Ketika ini Facebook juga sedang merancang penggabungan platform media sosial yang lain, termasuk Instagram dan Whatsapp yang membolehkan GlobalCoin untuk digunakan di pelbagai aplikasi. Syarikat media sosial ini mahukan rangkaian sedia ada ini dapat memecahkan halangan kewangan seperti kadar tukaran wang asing, persaingan antara bank serta mengurangkan kos pengguna.
Facebook dahulu pernah gagal
Ini adalah percubaan kedua Facebook untuk memasuki bidang kewangan selepas mereka gagal dengan produk Facebook Credit kira-kira sedekad lalu. Selepas 2 tahun pelancaran, perkhidmatan Facebook Credit terpaksa dihentikan akibat kurang mendapat sambungan daripada pengguna.
Bersama strategi perniagaan yang baru, Facebook kembali mencuba untuk memasuki bidang kewangan dengan mempersembahkan teknologi mata wang kripto kepada dunia bersama sokongan Bank dan firma besar. Dijangka teknologi Blockchain dapat membantu mengurangkan masa dan kos menghantar wang melintasi sempadan dengan melangkau rangkaian perbankan.
Ini dibuktikan menerusi kenyataan Lord King, bekas Gabenor Bank of England, memberi amaran dua dekad yang lalu bahawa bank-bank pusat boleh menjadi “tidak relevan” jika orang mula menggunakan mata wang digital sebagai pound dan sen pada hari ini.
Facebook mahu jadi seperti Wechat
Sejak dahulu lagi Facebook terus berusaha untuk menjadi one stop app, sama seperti WeChat yang berjaya di China. WeChat telah dikenali di seluruh dunia sebagai aplikasi pelbagai yang berkhidmat untuk hampir 800 juta pengguna telefon pintar dimana ia menjadi permainan consol, bank, kemudahan akses kepada syarikat kongsi kenderaan, perkhidmatan hantar makanan dan membeli belah. Malahan di luar China juga ia mempunyai hampir 1 bilion jumlah pengguna aktif pada setiap bulan.
Disebabkan oleh dominasi dan keunikannya, WeChat gagal dicabar oleh pesaing lain termasuk Apple, Samsung dan Xiaomi. Malahan iMessage, Facebook dan Whatsapp pun gagal untuk mensaingi WeChat walaupun mereka menyediakan perkhidmatan yang lebih selamat menerusi kaedah penyulitan (encription) mesej. Ini akibat pembinaan ekosistem yang kukuh hasil dekatkan diri dengan pelanggan WeChat dengan pengguna di China.
Disebabkan itulah Facebook perlu memulakan langkah untuk membina ekosistem dari segi kewangan. Ini sekaligus dapat meningkatkan dominasi dan pengaruh untuk pasaran China
Apa tindakan Facebook? Pada 2 Mei, Facebook telah mendaftar sebuah firma teknologi kewangan baru yang dikenali sebagai Libra Networks LLC, di Geneva. Firma ini bertanggungjawab untuk menawarkan perkhidmatan kewangan dan teknologi baru termasuk pembayaran, pembiayaan, pengurusan identiti, analisis data, data besar, blockchain dan lain-lain. Mungkin ini salah satu tindakan yang menunjukkan keseriusan mereka untuk terjemah dengan bidang kewangan.
Menurut Financial times, Facebook juga telah berbincang sekurangnya dengan dua crypto exchange iaitu Coinbase dan Gemini bagi memudahkan pengguna perkhidmatan Facebook ini untuk menyimpan coin mereka dengan selamat atau menukarkan mata wang kripto itu kepada wang fiat.
Respon kita? kita lihat sahaja apakah bentuk mata wang kripto yang dibawakan oleh Facebook ini. lagipun suku pertama tahun 2020 tidak lama lagi.
Selaku pengguna mata wang kripto, saya lebih gemar untuk membaca white paper GlobalCoin ini daripada mendengar khabar angin entah apa-apa. Namun selepas membaca ulasan BBC dan Blomberg mengenai tujuan secara ringkas, dapat saya simpulkan yang GlobalCoin ini akan berfungsi sama seperti Tenter (USDT) yang turut dikenali sebagai “Stable Coin”. Nilainya akan disandarkan dengan USD dan ianya akan kekal bernilai 1USD untuk 1 GlobalCoin.
Baca juga: Apa itu mata wang kripto
Baca juga: Kata inspirasi tokoh dunia 2
Terima kasih kerana sudi membaca. Jika terdapat sebarang persoalan dan perkongsian pendapat, jangan segan silu anda boleh ajukan diruangan komen.
The post GlobalCoin: Facebook bakal lancarkan mata wang kripto menjelang 2020 appeared first on Azmir Shah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://azmirshah.com/facebook-globalcoin/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Spread Pada Mata Wang Kripto Dikurangkan Mulai Sekarang Spread Telah Diturunkan Pada Mata Wang Kriptografi Yang Berikut

Spread Pada Mata Wang Kripto Dikurangkan Mulai Sekarang Spread Telah Diturunkan Pada Mata Wang Kriptografi Yang Berikut

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 316 hits
Kami bangga untuk mengumumkan bahawa semua pelanggan syarikat kami boleh memperdagangkan mata wang kripto dengan spread lebih bermanfaat Mulai sekarang spread telah diturunkan pada mata wang kriptografi berikut BCHUSD dari 12 hingga 2Liteco...
Globalcoin Matawang Digital Bakal Di Perkenalkan Facebook

Globalcoin Matawang Digital Bakal Di Perkenalkan Facebook

papar berkaitan - pada 30/5/2019 - jumlah : 174 hits
Facebook dilaporkan berhasrat untuk memperkenalkan kriptowang tersendiri yang akan dikenali sebagai GlobalCoin seawal tahun 2020 hadapan bagi merancakkan lagi kehangatan matawang internet yang semakin suram Difahamkan penawaran kriptowang d...
Analisis Teknikal Tahap Urusniaga Harian Utama Untuk Pasangan Mata Wang Usd Jpy 17 Mei 2019

Analisis Teknikal Tahap Urusniaga Harian Utama Untuk Pasangan Mata Wang Usd Jpy 17 Mei 2019

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 318 hits
Di Asia Jepun akan mengeluarkan aktiviti Industri Tertiari m m dan Amerika Syarikat akan mengeluarkan beberapa data ekonomi seperti Harapan Inflasi Prelim UoM CB Leading Index m m dan Sentimen Pengguna Prelim UoM Oleh itu terdapat kebarangk...
Pelan Dagangan Untuk Pasangan Mata Wang Eur Usd Untuk 15 Mei 2019

Pelan Dagangan Untuk Pasangan Mata Wang Eur Usd Untuk 15 Mei 2019

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 304 hits
Pasangan mata wang EUR USD menurun ke arah tahap 1 1200 sebelum mendapat bantuan Ia dilihat berdagang di tahap 1 1208 10 pada masa ini dan mungkin sedang mencari pergerakan harga Perlu berhati hati dengan pergerakan penurunan harga baru bar...
Di Tahun 2020 Whatsapp Bakal Sematkan Iklan

Di Tahun 2020 Whatsapp Bakal Sematkan Iklan

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 280 hits
Namun tidak perlu khawatir karena iklan ini bakal dibenamkan dengan cara yang sama seperti stories Instagram yaitu di status
3 Star Menunjukkan Isyarat Jual Untuk Pasangan Mata Wang Eur Usd Analisis Fundamental Teknikal

3 Star Menunjukkan Isyarat Jual Untuk Pasangan Mata Wang Eur Usd Analisis Fundamental Teknikal

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 323 hits
Fundamentals Ketegangan transatlantik yang semakin tinggi mendorong mata wang ke tahap yang lebih rendah memandangkan EU bersedia untuk membalas dendam terhadap 23 bilion barang AS dengan tarikh akhir tarif kereta AS pada 18 Mei Tugas tugas...
Lebih Stabil Dr Mahathir Cadangkan Mata Wang Baru Berasaskan Emas

Lebih Stabil Dr Mahathir Cadangkan Mata Wang Baru Berasaskan Emas

papar berkaitan - pada 31/5/2019 - jumlah : 261 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pada sesi dialog Persidangan Antarabangsa mengenai Masa Depan Asia hari ini berkata logam berharga itu boleh digunakan untuk menilai aktiviti import dan eksport dalam kalangan negara di Asia Timur Mal...
Facebook Dilaporkan Bakal Melancarkan Kriptowang Tersendiri Pada Tahun Hadapan

Facebook Dilaporkan Bakal Melancarkan Kriptowang Tersendiri Pada Tahun Hadapan

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 341 hits
Facebook telah diperkatakan beberapa kali yang mana bakal hadir dengan kriptowang tersendiri Terkini menurut laporan BBC gergasi laman sosial berkenaan dijangka memperkenalkan kirptowang tersendiri di beberapa buah negara pada tahun hadapan...
Pasangan Mata Wang Gbp Usd Dilihat Sedang Menghampiri Tahap Sokongan Bersedia Untuk Melantun

Pasangan Mata Wang Gbp Usd Dilihat Sedang Menghampiri Tahap Sokongan Bersedia Untuk Melantun

papar berkaitan - pada 14/5/2019 - jumlah : 295 hits
Harga dilihat sedang menghampiri sokongan di mana kami menjangkakan bahawa pasangan mata wang ini berkemungkinan besar akan melantun di atas tahap ini Kemasukan 1 2930Mengapa ia baik Penarikan semula Fibonacci 78 6 Lanjutan Fibonacci 61 8 S...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover