Generare Biotech Perancis Percepat Pencarian Ubat Baru Dengan Mengklon Molekul Semulajadi




Generare, sebuah startup biotek Perancis, baru saja menutup pusingan pembiayaan awal berjumlah €5 juta (kira-kira $5.5 juta) untuk mempercepatkan pembangunan pendekatan yang dikatakan sangat boleh skala dalam mencari sebatian berpotensi untuk penemuan ubat yang sudah wujud dalam alam. Dari apa yang kita tahu, mereka fokus untuk menyaring molekul yang dihasilkan oleh mikroorganisme yang boleh dijadikan rawatan untuk manusia.
Dulu, molekul-molekul ini merupakan sumber kaya untuk penemuan ubat, seperti yang dilakukan dengan teknik penemuan berasaskan kimia awal. Contoh terkenal ialah kesan antibiotik dari Penicillium yang ditemui apabila acuan tumbuh dalam petri dish di makmal.
Namun, mencari molekul yang kurang biasa yang mungkin menjadi asas untuk antibiotik baru, ubat anticancer atau ubat lain memerlukan pendekatan baru yang boleh meneliti sejumlah besar bahan genetik, kata Dr. Vincent Libis, co-founder dan ketua sains Generare.
“Kami sangat berminat untuk menjumpai molekul kimia yang dihasilkan oleh bakteria,” jelasnya. “Mereka menyandarkan molekul ini dalam gen — yang merupakan resipi genetik untuk molekul tersebut. Apa yang kami cari adalah resipi genetik ini. Teknologi kami difokuskan untuk mengesan resipi-genetik baru dan kemudian memanipulasinya untuk mendapatkan molekul yang mereka kodkan.”
“Ini melibatkan banyak biologi molekul untuk menguruskan pengurusan DNA, memotong dan menyambung DNA, serta bioinformatik untuk mengatur resipi genetik mana yang ingin kami kejar terlebih dahulu dan apa yang kami jangkakan molekul-molekul tersebut akan jadi.”
Pencarian ubat ‘pada skala planet’ Ditubuhkan pada Oktober 2022, Generare mengaku telah mencipta teknik yang menggunakan pengklonan dan biosintetik untuk memecahkan bahan genetik mikroorganisme menjadi jutaan serpihan bagi membolehkan analisis yang lebih cepat — sehingga mempermudahkan pengenalan molekul baru yang menarik.
Walaupun masih baru dalam industri biotek, Generare sudah mampu mengenal pasti lebih daripada 1,000 “resipi genetik” sejak melancarkan platform penemuan mereka setahun yang lalu. Sebahagian dari pengumpulan awal ini termasuk lebih 100 molekul kimia “baru” dengan beberapa yang mempunyai aktiviti antibiotik.
Pendekatan ini bergantung pada peningkatan skala untuk menyaring sejumlah besar bahan genetik bagi mencari sejumlah kecil sebatian berguna yang tersembunyi di antara yang lain.
“Kerana molekul ini sangat berjaya, semakin banyak yang anda temui, semakin banyak peluang anda untuk menemukan ubat bernilai bilion dolar seterusnya,” kata CEO dan co-founder Guillaume Vandenesch kepada TechCrunch. “Seolah-olah anda bermain permainan papan dan berusaha mendapatkan enam dua kali — tetapi anda melemparkan 100 atau 1000 dadu pada satu masa.”
Generare berdedikasi pada sembilan tahun penelitian oleh Libis dalam kejuruteraan genetik yang menjadi asas metodologi mereka. Proses tersebut melibatkan pengambilan DNA yang diekstrak dari mikroorganisme yang mengandungi molekul semula jadi, memasukkan resipi genetik ke dalam inang makmal, dan mencetak molekul tersebut dalam tabung uji — “di mana anda boleh benar-benar menyiasatnya.”
Startup ini mendakwa teknik ini membolehkan mereka menerokai keseluruhan kepelbagaian kimia mikroba. Mereka juga menyatakan platform mereka membolehkan pengimbasan resipi genetik baru “dalam skala planet” disebabkan kecekapan carian mereka.
Generare co-founders Dr Vincent Libis (L) dan Guillaume VandeneschImage Credits:Generare “Jika anda ingin menerokai keseluruhan peta molekul semula jadi yang dihasilkan oleh mikroba, anda memerlukan teknologi yang sangat efisien dan kos yang efisien,” tekan Vandenesch.
Pengurusan DNA telah digunakan dalam pembangunan ubat selama sekitar 15 tahun, menurut Libis. Lebih baru-baru ini, kira-kira lima tahun lepas, gelombang startup mula memanfaatkan pengurusan DNA untuk menggali molekul semula jadi secara khusus. Generare berusaha untuk memperbaiki usaha-usaha sebelumnya dengan mempercepatkan analisis bahan genetik.
Mereka sedang mematenkan pendekatan ini dan apa yang Libis sebut sebagai “implementasi paling matematikal yang efisien.”
“Apa yang kami bawa ke meja, teknologi yang benar-benar berbeza, adalah pada skala yang kami dapat lakukan ini,” katanya kepada TechCrunch. “Kami benar-benar mempunyai kemampuan yang lebih cepat ber orders of magnitude untuk menjadikan resipi genetik yang tidak diketahui kepada molekul dalam tabung uji. Dan ini disokong oleh teknologi pengklonan kami, yang hanya memecahkan untai DNA yang mengandungi resipi genetik ini dengan cepat ke dalam strain makmal supaya kami dapat mengekspresinya dan kemudian mengeksplor aktiviti tersebut.”
Dia menyamakan proses itu dengan menanggalkan penutup mata yang menunjukkan keragaman genetik molekul. Dengan melakukan itu pada skala yang besar, startup dapat mengatur dan mengelompokkan sebatian menjadi kategori yang kelihatan sama; kategori sebatian yang sudah dipatenkan (yang dihindari); dan kategori yang kelihatan seperti mungkin mengandungi molekul berpotensi. “Jadi anda mempunyai carian yang jauh lebih teratur yang boleh dilakukan — menggunakan DNA sebagai panduan,” tambahnya.
“Saya telah bekerja selama hampir 10 tahun untuk mencari penyelesaian kepada kelajuan di mana kami dapat mengambil sekeping DNA dan mengubahnya kepada strain makmal lain, yang merupakan bottleneck proses ini,” sambung Libis. “Kami terjumpa sebuah penyelesaian — di mana kami mendapat kemampuan jauh lebih cepat untuk memindahkan gen ini. Dan itulah yang mendorong penubuhan syarikat ini.
“Itu adalah elemen yang sangat membezakan kami… Jadi ini semua adalah banyak penyelidikan,” tambahnya.
Menggali di tanah Tanah adalah pilihan awal Generare untuk memperluaskan pencarian molekul semula jadi disebabkan oleh jumlah mikroorganisme yang terkandung di dalamnya serta “perang” kuno yang berlaku antara pelbagai entiti mikroskopik yang hidup di dalam tanah. Ini mendorong pengembangan pelindung kimia baru terhadap ancaman seperti bakteria atau kulat.
“Di dalam tanah, terdapat 1,000 spesies [bakteria] per gram dan ia ada di seluruh planet,” kata Libis. “Perang ini berlangsung melalui senjata kimia — yang merupakan molekul-molekul ini — dan oleh kerana itu, mereka telah ‘berinovasi’, perang ini sudah berlangsung selama ratusan juta tahun.”
Menemui lebih banyak “kimia yang sangat berkuasa” yang telah berkembang melalui proses semulajadi, di mana satu entiti biologi mengembangkan alat “untuk memengaruhi biologi organisma lain”, dan menggunakannya untuk “kebaikan” dalam badan manusia adalah misi utama Generare.
“Bakteria ini telah berevolusi selama 400 juta tahun. Mereka pasti telah mencipta banyak perkara yang boleh menjadi sangat berharga bagi kita,” tambah Vandenesch. “Terdapat begitu banyak organisme organik yang beradaptasi dengan pelbagai keadaan… pada dasarnya terdapat khazanah yang menunggu untuk ditemukan.”
Selain mikroba tanah, startup juga melihat persekitaran marin sebagai tanah pencarian yang luas untuk menerapkan pendekatan mereka.
“Satu perkara yang menarik adalah kami hanya tahu 3% dari semua bahan kimia yang dihasilkan oleh mikroba,” kata Libis.
“[Umat manusia hanya telah menemui 3%… jadi masih terdapat reservoir besar yang perlu diterokai.”
“Kami tahu kami hanya menjumpai 3% kerana kami melihat 97% lebih banyak gen daripada molekul yang diketahui.”
Mengindustrikan satu dekad penyelidikan Setakat ini Generare telah memeterai perjanjian dengan syarikat biotek Perancis, Aurobac Therapeutics, untuk menguji teknologinya. Syarikat ini fokus pada pengembangan antibiotik baru.
Pembiayaan awal ini akan digunakan untuk mengindustrikan pendekatan pemindahan gen mereka supaya mereka dapat memikirkan cara untuk memperluaskan dengan menjadikan proses makmal mereka lebih kepada barisan pengeluaran bergaya kilang — yang seefisien dan secepat mungkin.
“Visi kami adalah untuk menjelajah skala planet untuk apa yang pernah menjadi modaliti paling berjaya dalam sejarah farmaseutikal dan agro-kimia juga,” kata Libis. “Tetapi pada dasarnya, dua tahun ke depan, kami hanya berusaha untuk menyediakan ia bagi primetime — di mana kami akan menerokai seluruh dunia.”
Model perniagaan mereka akan melibatkan “pengembangan bersama” ubat dengan syarikat farmaseutikal — dengan tujuan memperoleh pulangan pada “molekul bioaktif berharga” yang mereka lariskan kepada rakan kongsi mereka.
Memandangkan jangka masa yang lama dalam memasarkan ubat baru, Generare mengesahkan bahawa startup akan melihat ke arah memperolehi pembiayaan lain, mungkin dalam dua tahun akan datang.
“Impian kami adalah dalam 18 bulan, kami mempunyai pelan reka bentuk kilang, tahu dengan tepat setiap langkah dan peralatan yang diperlukan,” tambahnya. “Kemudian itulah yang akan kami cari pembiayaan untuk membangunkan ini di dunia nyata.”
Syarikat ini juga percaya platform mereka dapat digunakan dalam sektor lain, seperti menyokong pengembangan agrokimia baru dengan molekul semula jadi untuk menggantikan racun serangga dan herbisida tradisional. Mungkin ada juga kegunaan dalam industri kosmetik. Namun, fokus awal mereka adalah pada farmaseutikal di mana terdapat keperluan yang mendesak.
Ketahanan antibiotik adalah masalah yang semakin meningkat, jadi terdapat keperluan untuk memikirkan semula penemuan ubat. Namun, Libis juga memberi amaran bahawa satu isu utama ialah model perniagaan yang tidak teratur yang memerlukan campur tangan kerajaan dengan subsidi untuk mengelakkan krisis kegagalan rawatan sepenuhnya.
“Antibiotik hanyalah pasaran yang rosak,” katanya. “Secara ekonomi, sukar untuk mempunyai model perniagaan yang berdaya maju apabila anda menemukan antibiotik. Ia menjadi komoditi setelah anda memilikinya. Selain itu, orang tidak menggunakan yang paling kuat, jadi syarikat yang menemuinya sukar untuk mendapatkan kembali kos penyelidikan dan pengembangan mereka. Jadi apa yang kami perlukan adalah jawapan daripada kerajaan — di skala EU, di skala AS — yang akan memberikan jaminan bahawa syarikat yang melabur dalam R&D dan antibiotik akan mendapat pulangan atas pelaburan mereka.”
“Ada harapan,” tambahnya. “Ada Akta PASTEUR di AS yang mungkin diluluskan dan menawarkan jenis jaminan ini, dan EU juga sedang berusaha secara aktif. Tetapi amat mendesak agar sesuatu berlaku. Jadi buat masa ini, kami ambil risiko ini, dan kami sudah berjaya meyakinkan pelabur kami bahawa kami harus bekerja dalam aktiviti ini, kerana landskap akan berubah dan akan ada subsidi untuk mengimbanginya. Tetapi ia adalah perjuangan harian.”
“Selama dua tahun kami akan dapat membengkokkan fikiran mereka. Tetapi dalam lima tahun, jika tiada perubahan, kami akan terpaksa mengalihkan fokus kami kepada indikasi yang lebih terjamin.”
Pelabur dalam pusingan awal Generare termasuk Teampact.ventures, Galion.exe dan VIVES Partners yang disokong oleh EU. Synbioven, Saras Capital dan Better Angle juga menyertai, bersama dengan beberapa angel perniagaan.
Dengan banyak molekul menunggu untuk ditemui, Generare tidak kelihatan bimbang tentang pesaing yang mungkin mencuri harta alam sebelum mereka berpeluang menerapkan metodologi penapisan mereka yang berskala tinggi. Namun, mereka menyebut nama syarikat-syarikat seperti Hexagon Biosciences dan LifeMine Therapeutics yang beroperasi dalam bidang yang sama.


Source link
The post Generare, Biotech Perancis, Percepat Pencarian Ubat Baru dengan Mengklon Molekul Semulajadi appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/generare-biotech-perancis-percepat-pencarian-ubat-baru-dengan-mengklon-molekul-semulajadi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Baru Menang Dun Mahkota Umno Dah Besar Kepala

Baru Menang Dun Mahkota Umno Dah Besar Kepala

papar berkaitan - pada 1/10/2024 - jumlah : 73 hits
Umno tak layak dapat permohonan maaf patut syukur dapat talian hayat RK AnandSelepas disingkirkan daripada tampuk kuasa pada pilihan raya umum 2018 Umno mengalami prestasi terburuk dalam pilihan raya negara empat tahun kemudian tetapi masih...
Imej Baru Nak Pulih Dah Rasa Kuat Tu Lah Dia Melayu Mudah Lupa

Imej Baru Nak Pulih Dah Rasa Kuat Tu Lah Dia Melayu Mudah Lupa

papar berkaitan - pada 1/10/2024 - jumlah : 112 hits
Ni ada sorang lagi yang Presiden UMNO Zahid Hamidi kena tutup mulutnya Dia ni pun juga Cara politiknya Suruh je la kalau tak nak Nur Jazlan mahu kerana terhadap parti itu selama beberapa dekad Tapi Lan nak minta maaf apa halnya kalau semua ...
Apple Mungkin Luncurkan Paparan Smart Home Dan Os Baru Tahun Depan

Apple Mungkin Luncurkan Paparan Smart Home Dan Os Baru Tahun Depan

papar berkaitan - pada 1/10/2024 - jumlah : 84 hits
Apple dikatakan sedang memikirkan beberapa peranti pintar untuk rumah dan baru baru ini ada maklumat yang bocor menunjukkan bahawa syarikat teknologi gergasi ini bersedia menceburi pasaran rumah pintar dengan sekurang kurangnya dua peranti ...
Ramai Makin Teruja Kim Seonho Go Younjung Dilihat Jalani Penggambaran Drama Baru Di Kanada

Ramai Makin Teruja Kim Seonho Go Younjung Dilihat Jalani Penggambaran Drama Baru Di Kanada

papar berkaitan - pada 30/9/2024 - jumlah : 84 hits
Mesti ramai makin tak sabar kan nak lihat gandingan Kim Seon ho dan Go Youn jung dalam drama Can This Love Be Translated Artikel Berkaitan Can This Love Be Translated akan membawa kisah cinta penuh luka di mana seorang lelaki yang bekerja u...
Kak Seto Baru Saja Ulang Tahun Yang Ke 73 Tampil Makin Energik Dan Awet Muda

Kak Seto Baru Saja Ulang Tahun Yang Ke 73 Tampil Makin Energik Dan Awet Muda

papar berkaitan - pada 28/9/2024 - jumlah : 82 hits
Kalau dipikir pikir wajar ya sosok yang satu ini masih dipanggil Kak Masih cocok
Inovasi Euv Baru Guna Tenaga Kurang Boleh Turunkan Harga Smartphone

Inovasi Euv Baru Guna Tenaga Kurang Boleh Turunkan Harga Smartphone

papar berkaitan - pada 30/9/2024 - jumlah : 80 hits
Hanya satu syarikat yang menghasilkan mesin mesin ini iaitu syarikat Belanda ASML Mesin EUV generasi kedua sudah tersedia dan dikenali sebagai High NA Mesin yang berharga 400 juta ini membantu kilang memproses cip menggunakan node proses 7n...
Selepas Marry My Husband Park Minyoung Mula Rakaman Drama Baru Confidence Man Kr

Selepas Marry My Husband Park Minyoung Mula Rakaman Drama Baru Confidence Man Kr

papar berkaitan - pada 1/10/2024 - jumlah : 80 hits
Selepas Marry My Husband Park Min young akan kembali menemui penonton dengan drama baru Artikel Berkaitan Sebelum ini Park Min young telah disahkan untuk terajui drama baru berjudul Confidence Man KR mengikuti satu pasukan yang menggunakan ...
Cari Mangsa Baru Gong Yoo Kembali Sebagai Ddakji Man Dalam Squid Game 2

Cari Mangsa Baru Gong Yoo Kembali Sebagai Ddakji Man Dalam Squid Game 2

papar berkaitan - pada 1/10/2024 - jumlah : 72 hits
Setelah lama menanti musim kedua Squid Game bakal menemui penonton tak lama lagi Artikel Berkaitan Terbaru Netflix telah mengeluarkan video trailer baru untuk Squid Game 2 yang kembali memperkenalkan watak Gong Yoo sebagai Ddakji Man Khusus...
Ini Cara Mudah Nak Jadi Cool Parent Baru Anak Jadi Happy

Ini Cara Mudah Nak Jadi Cool Parent Baru Anak Jadi Happy

papar berkaitan - pada 5/10/2024 - jumlah : 115 hits
Menjadi ibu ayah yang cool bukanlah bermaksud kena jadi perfect atau ikut trend semata Sebaliknya ia lebih kepada bagaimana kita balance antara mendidik anak anak dengan cara yang santai faham emosi mereka dan pada masa yang sama stay conne...
Sprm Serbu Rumah Disyaki Simpan Wang Rasuah Ahli Politik Berpengaruh

Siti Kasim Wants Malays To Think For Themselves Stop Asking Their Ustaz How To Pee Enjoy Couples Intimate Moment

Snatch Theft Victim From Bangsar Receives No Help From Passerby

Macc Raids Politician S Safe House Seizes Millions

Drama Andai Tiada Dia Lakonan Ummi Nazeera Hisyam Hamid

Hukum Bekerja Di Bank Menyimpan Wang Di Dalamnya Dan Mengambil Pinjaman Bank

The Benefits Of Asphalt Resurfacing For Long Term Pavement Durability

Kumpulan Wanita Berpiknik Di Tengah Kubur


echo '';
10 Fakta Biodata Pelakon Fattah Amin Bekas Suami Fazura Penyanyi Lagu Wanita Terakhir Juara Hero Remaja 2011 2012

10 Fakta Biodata Pelakon Fazura Bekas Isteri Fattah Amin Foto Dulu Sekarang

ABPBH 2024 Keputusan Pemenang Calon Top 5 Anugerah Bintang Popular Berita Harian 36 Siaran Live Di TV3 Tonton 11 Oktober

5 Individu Termuda Bergelar Graduan Universiti di Dunia

Info Dan Sinopsis Filem Telekinesis 2024 Arahan Syafiq Yusof Kini Di Astro First


Guardian Sambut Ulang Tahun Ke 57 Kembangkan Usaha Untuk Memupuk Kecantikan Dan Kesejahteraan Rakyat Malaysia

Resepi Ayam Goreng Cili Padi Mudah Dimasak

Phone Use Rules For Couples

Budget 2025 Show Me The Money

Butik Jamilah Buka Cawangan Baru Di Ubc

Kenduri Kahwin