Gencatan Politik Atau Taktik Politik




 1. Gencatan politik adalah satu tanda kesediaan untuk berhenti seketika dari apa sahaja sengketa antara dua pihak yang bertelagah. Dalam hal ini, kenyataan Presiden UMNO, DSZH difahami merujuk kepada perbalahan UMNO dan BERSATU yang kritikal menanti pecah.
2. Perbalahan kedua parti ini adalah kerana UMNO merasa dirinya ‘dibuli’ parti ‘budak baru’ yang cuba berlagak macam ‘Abang Long Kawasan’. Persengketaan ini merebak sampai ke akar umbi membabit sampai soal ‘maruah’ kerana rasa UMNO dihina begitu rupa oleh budak-budak BERSATU yang dikatakan berlagak kerana kuasa yang ada pada mereka sebagai PN.
3. UMNO dan BERSATU macam budak kecik bergaduh, mereka ungkit mengungkit antara satu sama lain, ugut mengugut dan perli memerli sehingga hubungan retak mereka kini menanti belah. Bagi saya gencatan senjata ini adalah antara 2 entiti parti yang sebenarnya nak jaga ‘kawasan’ masing-masing supaya ada ruang mereka nak ‘berunding’ untuk kekal kuasa masing-masing dan jaga budak-budak mereka di bawah.
4. Gencatan politik kerana covid hanyalah taktik alih perhatian sahaja, sedangkan secara realitinya keduanya sedang berpolitik untuk tawar menawar posisi dan agih mengagih kuasa sesama mereka. Sebab itu saya rasa nak ketawa apabila seluruh Malaya percaya satu gencatan politik kononnya sedang berlaku. Saya juga tersenyum melihat sesetengah orang di medsos menyatakan rasa lega sebab kini negara boleh tumpu kepada urusan covid dan bukan politik. Itulah hebatnya orang politik meyakinkan orang ramai mereka tidak berpolitik dengan hanya menggunakan perkataan ‘GENCATAN POLITIK’. Memang bijak….
5. Tiba-tiba dalam hal ini, ada yang kata ‘game over’ untuk DSAI. Bila masa DSAI ada dalam sifir perbalahan dua parti ni? DSAI ada PH yang berada dalam keadaan solid dan padu. Perbalahan Zahid vs Mahyudin adalah masalah dalaman PN vs UMNO dalan usaha mereka mempertahankan ‘muka’ masing-masing dalam tawar menawar kuasa politik.
6. Kalau ada yang kaitkan keputusan gencatan politik Zahid bermakna DSAI tak akan dapat sokongan MP UMNO untuk majoriti yang didakwanya, memang dakwaan itu ada logiknya. Tetapi logik itu boleh difahami jika sokongan kepada DSAI yang ditawarkan adalah secara en-block! Tapi jangan kita lupa dan abaikan kenyataan Presiden UMNO sebelum ini yang mengatakan bahawa beliau tidak dapat menghalang mana-mana MP UMNO yang hendak menyokong DSAI. Apakah boleh kita kata game over untuk DSAI ataukah sebenarnya game over untuk TSMY?
7. Bagi PH, gencatan politik Zahid tidak ada kena mengena kenapa kami perlu berdiam diri dengan kegagalan PN dan TSMY mengendalikan krisis hari ini. Salah satu fokus untuk pengurusan krisis covid ialah menukar PN dan seluruh kabinetnya yang telah menjejaskan kepercayaan rakyat kepada usaha kerajaan menangani covid 19. PN juga ada latarbelakang pembelotan yang telah mengguris hati rakyat bermandatkan keputusan secara demokratik pada PRU 2018.
8. Saya akan ulangi sekali lagi apa yang telah saya nyatakan sebelum ini, “tiada gencatan politik kepada teras demokrasi yang dipandu perlembagaan dan undang-undang di mana politik terbina di atas tapaknya”. Menangani kegagalan TSMY dan kemorosotan kepercayaan kepada cara beliau menangani krisis covid mestilah berpandu kepada asas-asas demokrasi termasuklah cara berperlembagaan untuk menggantikan kepimpinan yang lebih efisien dan berwibawa serta mendapat kembali kepercayaan rakyat.
9. Majoriti yang kukuh, kerajaan yang kuat serta kepercayaan rakyat yang padu adalah seruan untuk pengendalian krisis covid yang lebih berkesan. Langkah DSAI konsisten pada teras perundangan dan landasan demokrasi yang menjadi tegak berdirinya proses politik bagi memelihara negara secara berterusan.
Gencatan politik antara UMNO dan BERSATU tak perlu mengheret rakyat dan negara kerana itu masalah nak jaga kawasan masing-masing. Negara lebih besar dari perbalahan 2 ‘Abang Long Kawasan’ dan sebab itu kita wajib memelihara demokrasi dan prosesnya supaya negara mendapat yang terbaik untuk menguruskan krisis covid.
DS Dr Mujahid Yusof Rawa
Naib Presiden AMANAH
Ahli Parlimen Parit Buntar
22 Oktober 2020.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/10/gencatan-politik-atau-taktik-politik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Umum Gencatan Politik Dukung Kerajaan Pn

Umno Umum Gencatan Politik Dukung Kerajaan Pn

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 250 hits
PETALING JAYA Umno hari ini mengumumkan gencatan politik bagi memastikan agenda menangani Covid 19 dan membantu rakyat yang susah akibat hambatan ekonomi dapat diutamakan Presiden Zahid Hamidi juga mengumumkan Umno mendukung kerajaan Perika...
Pkr Hormat Gencatan Politik Umno Kekal Agenda Kembali Mandat Rakyat

Pkr Hormat Gencatan Politik Umno Kekal Agenda Kembali Mandat Rakyat

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 348 hits
October 21 2020 10 38 PMSetiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail berkata parti itu akan mengekalkan usaha ke arah mengembalikan mandat rakyat dengan kebersamaan ahli Parlimen yang mendokong cita cita dan harapan sama PETALING JAYA PKR...
Gencatan Politik Ini Hanya Sementara Muhyiddin Belum Boleh Tidur Lena

Gencatan Politik Ini Hanya Sementara Muhyiddin Belum Boleh Tidur Lena

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 402 hits
Genjatan politik UMNO sebagaimana diumumkan Zahid Hamidi walaupun dilihat telah menyelamatkan kedudukan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin tetapi ia bukanlah untuk selama lamanya Namanya pun genjatan politik macam genjatan perang maka tentula...
Umum Gencatan Politik Merudum Saham Jatuh Pelabur Tak Sokong Muhyiddin

Umum Gencatan Politik Merudum Saham Jatuh Pelabur Tak Sokong Muhyiddin

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 249 hits
MAN TOBAUMNO umum gencatan senjata dan sokong PN teruih merosot KLSE ke bawah 1500 di pasaran Malaysia hari ini Nampak tak pelabur pelabor sokong
Umno Umum Gencatan Politik

Umno Umum Gencatan Politik

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 229 hits
Ekhwan Haque Fazlul Haqueekhwan hmetro com myPresiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi Kuala Lumpur UMNO melakukan gencatan politik bagi memastikan agenda menangani Covid 19 dapat diutamakan Presidennya Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi...
Di Mana Akhirnya Gencatan Politik

Di Mana Akhirnya Gencatan Politik

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 216 hits
Kini Malaysia berhadapan dengan pengisytiharan darurat dengan mengambil alasan kes COVID 19 yang mencanak naik sekitar 700 hingga 800 setiap hari Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa Yang di Pertuan Agong boleh mengisytiha...
Darurat 2020 Demi Politik Atau Rakyat

Darurat 2020 Demi Politik Atau Rakyat

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 579 hits
Alamak Darurat ke Apa pun ikut kebijaksanaan DYMM Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong Kalau Baginda rasa itu yang terbaik maka mungkin itulah yang akan berlaku Yang ramai orang risau ni sebab terbayang bayang zaman darurat masa komuni...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega