Gastrik Kenali Tanda Tanda Gastrik Dan Cara Rawat Gastrik Di Rumah


Gastrik atau orang dulu-dulu panggil angin medu adalah disebabkan pengumpulan angin kotor di dalam usus dan punca seseorang mengalami gastrik. Lazimnya kita mengalami angin medu ni bila terlebih makan, makan terlalu lewat hingga perut dimasuki angin. Jom ketahui kenali tanda gastrik dan cara merawat gastrik  yang boleh dilakukan di rumah sekiranya ianya berlaku kepada anda.


kredit : gambar Google


Punca Gastrik / Angin MeduGastrik adalah keradangan, kerengsaan atau hakisan lapisan perut. Ia boleh berlaku secara tiba-tiba (akut) atau secara perlahan-lahan (kronik).


Keadaan ini boleh disebabkan oleh kerengsaan akibat pengambilan alkohol secara berlebihan, muntah kronik, tekanan atau penggunaan ubat-ubatan tertentu seperti aspirin atau ubat antiradang lain. 



Helicobacter pylori (H. pylori): Bakteria yang hidup pada lapisan lendir perut. Tanpa rawatan, ia boleh menyebabkan bisul, dan bagi sesetengah individu, mungkin berisiko mengalami barah perutRefluks hempedu: Aliran balik hempedu ke dalam perut daripada saluran hempedu – yang menghubungkan hati dan pundi hempeduJangkitan: Keadaan ini biasanya disebabkan oleh bakteria dan virus
Jika masalah angin medu ini dibiarkan tanpa rawatan sewajarnya, ia boleh menyebabkan kehilangan darah yang teruk dan meningkatkan risiko terkena kanser perut. 


10 tanda gastrik dalam badanKetika seseorang mengalami sakit gastrik, gejalanya dapat memberi ketidakselesaan sehari-hari dan mengurangi kualiti hidup mereka.





Secara umumnya setiap orang punya tanda gastrik yang berlainan tapi berikut adalah tanda-tanda gastrik untuk pengetahuan anda supaya anda boleh mengambil langkah seterusnya apabila ianya terjadi.


1. Sakit perut
Sakit perut merupakan tanda utama sakit gastrik di bahagian perut. Rasa sakit ini hadir dalam bentuk dan tahap yang berbeza-beza dari ringan hinggalah parah, dan biasanya terasa di sekitar bahagian ulu hati. 
Seseorang mungkin akan merasakan sakit yang teramat teruk seusai sahaja makan atau ketika perut sedang kosong.


2. Perut kembung
Kembung adalah gejala umum lainnya yang terkait dengan sakit gastrik dan angin. Hal ini terjadi ketika gas terperangkap di dalam perut, menyebabkan perut terasa penuh, tegang, dan buncit.
Seringkali, seseorang mungkin berasa berat di perut dan sukar untuk mengenakan pakaian yang ketat. Kembung juga dapat disertai dengan rasa sensasi gas yang bergerak di dalam perut. Hal ini menyebabkan ketidakselesaan dan gangguan dalam kegiatan sehari-hari.





3. Mual dan muntah
Tanda gastrik yang berikutnya adalah menyebabkan mual dan muntah pada beberapa keadaan. Ketika perut mengalami gangguan pencernaan, maklumat yang dihantar ke otak dapat menyebabkan rasa mual.
Mual ini sering kali menjadi lebih buruk setelah makan atau ketika perut kosong. Sesetengah orang juga muntah sebagai salah satu tindak balas terhadap ketidakselesaan yang dirasakan.


4. Gangguan pencernaan
Gangguan pencernaan seperti cirit birit atau sembelit juga dikenali sebagai tanda gastrik. Seseorang mungkin mengalami perubahan pola buang air besar atau merasa bahawa pencernaan mereka tidak normal.
Makanan dapat melalui saluran pencernaan dengan cepat atau lambat, menyebabkan ketidakselesaan dan ketidakseimbangan dalam sistem pencernaan.


5. Sering sendawa
Bersendawa adalah mekanisme normal pada tubuh untuk mengeluarkan gas yang terperangkap di dalam perut.
Ketika seseorang mengalami sakit gastrik, produksi gas dalam sistem pencernaan akan meningkat. Ini menyebabkan kita sering bersendawa sebagai satu tindak balas.
Namun begitu, seseorang yang bersendawa secara berlebihan dapat menjadi tanda bahawa seseorang mengalami masalah pencernaan, termasuk sakit gastrik atau angin dalam badan.


6. Sensasi terbakar di dada
Sakit gastrik juga dapat menyebabkan sensasi terbakar di dada yang sering disebut sebagai heartburn.
Hal ini terjadi ketika asid perut naik ke kerongkong dan menyebabkan sensasi terbakar yang tidak selesa di bahagian dada dan tekak.
Bahkan, rasa ini juga akan bertambah buruk bila mana kita setelah makan atau berbaring.


7. Hilang nafsu makan
Sesetangah orang yang mengalami sakit gastrik mungkin akan kehilangan nafsu makan.  Ketidakselesaan dan gangguan pencernaan yang dialami dapat menyebabkan seseorang kehilangan selera makan atau merasa kenyang dengan cepat.
Kehilangan nafsu makan dapat menyebabkan penurunan berat badan yang tidak diinginkan.


8. Gangguan tidur
Di samping itu, sakit gastrik dan angin juga dapat mempengaruhi kualiti tidur seseorang. Sakit perut, kembung, dan sensasi terbakar dapat mengganggu tidur malam, membuat seseorang sulit tidur atau terbangun di tengah malam.
Jika masalah ini berlaku dengan lebih kerap, ini akan memberi kesan negatif secara keseluruhannya pada kualiti hidup manusia.


9. Kesan psikologi dan emosi
Selain gejala fizikal, sakit gastrik juga dapat mempengaruhi kesejahteraan psikologi seseorang. Rasa sakit dan ketidakselesaan yang berpanjangan dapat menyebabkan stres, anxiety, dan rasa tidak tenang.


10. Najis menjadi hitam seperti tar
Najis yang berwarna hitam gelap merupakan salah satu gejala yang boleh disebabkan oleh pendarahan di dalam perut atau dalam kata lain menandakan masalah gastrik berlaku.


8 cara rawat gastrik di rumahSelain pengambilan ubat seperti antibiotik untuk membunuh H.pylori, penyekat histamin (H-2), perencat pam proton ataupun antasid, terdapat rawatan di rumah yang boleh dicuba.
Pun begitu, seperkara yang perlu diingatkan, tidak semua kaedah ini berkesan untuk setiap individu.
Tetapi tiada salahnya jika anda ingin mencuba untuk mendapatkan cara merawat gastrik angin yang bersesuaian.


1. Ikuti diet antiradang
Gastrik merujuk kepada keradangan lapisan perut, jadi pengambilan makanan yang membantu mengurangkan kerengsaan itu pastinya dapat memberikan kelegaan.





Jika anda kerap diserang angin medu, cara terbaik adalah untuk membuat catatan harian bagi mengenal pasti makanan yang boleh mencetuskan gejala.
Kemudian, anda boleh kurangkan pengambilannya atau menghindarinya terus.
Antara makanan yang biasa mencetuskan kerengsaan pada perut adalah:

Makanan yang telah diprosesGluten Makanan berasid Produk tenusu Makanan bergulaMakanan pedasAlkohol


2. Suplemen ekstrak bawang putih
Beberapa penyelidikan menunjukkan bahawa ekstrak bawang putih dapat membantu mengurangkan gejala gastrik.
Jadi salah satu cara merawat gastrik angin yang boleh dicuba adalah dengan menghancurkan bawang putih mentah dan memakannya.
Jika anda tidak suka rasa bawang putih mentah, anda boleh mencincangnya dan memakannya bersama sesudu mentega kacang atau dimakan bersama buah kurma.
Kemanisan mentega kacang atau kurma pastinya dapat membantu menutup rasa bawang putih. 


3. Makanan probiotik
Probiotik dapat membantu meningkatkan pencernaan dan mendorong pergerakan usus secara berkala.
Suplemen probiotik memperkenalkan bakteria baik ke saluran pencernaan, sekali gus membantu menghentikan penyebaran H.pylori. 
Pengambilan makanan tinggi kandungan probiotik berikut juga dapat mengurangkan gejala gastrik:
Yogurt Kimchi Kombucha Sauerkraut - Sauerkraut dibuat dengan menapai kubis mentah mengunakan pelbagai jenis bakteria asid laktik. Asid laktik yang terhasil daripada penapaian gula dalam daun-daun kobis yang diracik ini memberikan ia rasa masam yang unik serta jangka hayat yang panjang.Kefir 


4. Teh hijau bersama madu manuka
Ada kajian menunjukkan pengambilan teh hijau sekali seminggu dapat mengurangkan penularan bakteria H.pylori pada saluran pencernaan.
Madu manuka juga mempunyai manfaat tersendiri. Ini kerana ia mempunyai fungsi antibakteria yang membantu melawan jangkitan. 
Ada juga individu merasakan pengambilan air suam sudah cukup untuk menenangkan perut dan membantu pencernaan.


5. Minyak pati
Berdasarkan ujian makmal, minyak pati seperti serai didapati dapat membantu meningkatkan daya tahan diri terhadap H.pylori.
Minyak pati lain seperti pudina, halia dan bunga cengkih dipercayai dapat memberikan kesan positif pada sistem pencernaan.
Jangan tersalah, minyak pati tidak boleh dimakan, okay?
Sebaliknya ia boleh dicairkan (diluted) dengan minyak pembawa untuk disapu pada kulit.
Minyak pati juga boleh digunakan dalam peresap (diffuser) atau anda boleh mendapatkan rundingan doktor tentang cara penggunaan selamat bagi minyak ini untuk membantu melegakan angin medu.


6. Saiz hidangan makanan lebih kecil atasi masalah angin medu
Pengambilan saiz hidangan besar dan karbohidrat berat boleh memberikan tekanan pada sistem pencernaan, sekali gus memburukkan gejala gastrik. 
Jadi hidangan lebih kecil yang kerap dapat membantu melancarkan proses pencernaan dan mengurangkan simptom ketidakselesaan yang dialami.


7. Elakkan merokok dan pengambilan berlebihan ubat tahan sakit
Tabiat merokok dan penggunaan ubat tahan sakit secara berlebihan boleh meningkatkan risiko untuk terkena barah perut. 
Pengambilan berlebihan ubat penahan kesakitan yang dibeli di farmasi seperti aspirin atau ibuprofen, boleh merosakkan lapisan perut dan memburukkan lagi masalah gastrik.


8. Kurangkan tekanan
Tekanan boleh menyebabkan kemunculan gastrik. Jadi, mengurangkan tahap tekanan adalah cara penting untuk membantu menguruskan gejala.


Teknik pengurusan tekanan merangkumi:

UrutanMeditasiYogaSenaman pernafasan


Umumnya, dalam memilih kaedah merawat atau mengatasi angin medu, ia lebih bergantung kepada punca yang menyebabkannya.
Jika cara merawat angin medu di rumah yang dikongsikan tidak berkesan, anda disarankan untuk mendapatkan pemeriksaan dan rundingan doktor.




Langkah mengurangkan gastrikAda beberapa langkah yang boleh anda ambil untuk mengatasi  angin gastrik antaranya adalah :


1. Ubah pola pemakanan
Pastikan anda makan makanan sihat, teratur dan seimbang yang dapat mengurangi gejala sakit gastrik. Elakkan makanan pedas, berlemak, dan berkarbonat kerana ia menjadi punca kepada penghasilan gas dalam perut.
Makan dalam jumlah yang kecil tapi kerap supaya dapat membantu beban pada sistem pencernaan.


2. Hindari sumber masalah
Kenal pasti makanan atau minuman tertentu yang menjadi penyebab gejala sakit gastrik bertambah teruk setelah dimakan.
Setiap individu mungkin memiliki penyebab yang berbeza-beza, jadi perhatikan apa yang mempengaruhi keadaan anda secara negatif.


3. Hindari tekanan / stres
Rasa tertekan akan memburukan tanda gastrik. Cari cara untuk kawal tekanan / stres seperti melalui releksasi, meditasi, atau bersukan atau berrehat di tempat yang tenang.
Penting untuk memastikan anda menjaga pola tidur yang sihat, cukup, dan teratur.


4. Minum air yang cukup
Minum air yang cukup dapat membantu menjaga hidrasi tubuh dan mengurangi risiko terjadinya kembung.
Hindari minuman berkarbonat atau beralkohol yang dapat meningkatkan penghasilan gas dalam perut.


5. Hindari makan sebelum tidur
Elak dan hindari dari makan sebelum tidur, terutama makanan berat atau pedas. And perlu berikan waktu bagi sistem pencernaan anda untuk mencerna makanan sebelum anda berbaring.


6. Bersukan secara teratur
Bersukan secara teratur dapat membantu meningkatkan pergerakan usus dan mengurangi gejala sakit gastrik.
Pilih aktiviti fizikal yang anda sukai dan tidak membebankan seperti berjalan kaki, berenang, atau yoga.


7. Berjumpa dengan doktor
Sekiranya sakit gastrik masih berterusan atau semakin memburuk, berjumpalah doktor dengan kadar segera.
Doktor dapat melakukan pemeriksaan menyeluruh dan memberikan rawatan yang sesuai dengan masalah yang anda hadapi.


KesimpulanJika anda mengalami mana-mana simptom ini secara konsisten, adalah penting untuk berunding dengan profesional penjagaan kesihatan untuk penilaian dan rawatan


Gejala dan tanda yang disenaraikan adalah sebahagian kerana setiap individu punya gejala yang berlainan.


Kenali gejala yang disenaraikan yang mungkin itu adalah tanda anda mengalami gastrik dan kemungkinan tanda gastrik 


Walau bagaimanapun, dengan memahami tanda-tanda gastrik seperti ini, ia sangat penting untuk membantu anda menangani masalah ini dan mengekalkan sistem penghadaman yang sihat.


Dapatkan nasihat perubatan apabila perlu agar anda boleh mengambil langkah terbaik untuk memastikan perut anda sentiasa sihat dan tidak mempunyai sebarang masalah kronik.




sumber : Hellodoktor


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.iamfuzy.com/2023/10/gastrik-kenali-tanda-tanda-gastrik-dan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Cara Hilangkan Gastrik Dengan Bahan Di Rumah

5 Cara Hilangkan Gastrik Dengan Bahan Di Rumah

papar berkaitan - pada 29/10/2023 - jumlah : 204 hits
Bila anda menghadapi gastrik memang suatu kesakitan yang sukar digambarkan apabila ianya terjadi Terdapat beberapa kaedah tradisional yang boleh anda cuba bagi mengurangkan dan hilangkan gastrik di rumah secara tradisional 1 Air kelapaAir k...
5 Cara Memulakan Bisnes Bakeri Untuk Kerja Dari Rumah Sambil Buat Duit

5 Cara Memulakan Bisnes Bakeri Untuk Kerja Dari Rumah Sambil Buat Duit

papar berkaitan - pada 25/10/2023 - jumlah : 199 hits
Salam semua dalam keadaan ekonomi sekarang dan kos sara hidup yang semakin lama semakin meningkat Ini membuatkan ramai di antara kita yang ingin mencari pendapatan sampingan untuk menampung perbelanjaan seharian Salah satunya adalah bisnes ...
Cara Mohon Rumah Mesra Rakyat

Cara Mohon Rumah Mesra Rakyat

papar berkaitan - pada 24/10/2023 - jumlah : 171 hits
Rumah Mesra Rakyat adalah program yang dirancang untuk membantu masyarakat dengan menyediakan perumahan yang terjangkau dan berkualiti Ia merupakan inisiatif Kerajaan untuk membina atau menyediakan perumahan yang mampu dimiliki oleh rakyat ...
Kelebihan Dan Cara Daftar Skim Keselamatan Sosial Suri Rumah Perkeso

Kelebihan Dan Cara Daftar Skim Keselamatan Sosial Suri Rumah Perkeso

papar berkaitan - pada 22/10/2023 - jumlah : 147 hits
sumber Jom Daftar Skim Keselamatan Sosial Suri Rumah PERKESO yang terbuka untuk suri rumah yang tidak bekerja suri rumah bekerja yang belum berkahwin dan janda pun boleh mengikut syarat kelayakan yang ditetapkan Mungkin ada yang salah faham...
Asyik Nak Kena Lastik Je Kalau Tepat Takpe Lah Ini Cara Buat Cicak Confirm Tak Suka Rumah Anda

Asyik Nak Kena Lastik Je Kalau Tepat Takpe Lah Ini Cara Buat Cicak Confirm Tak Suka Rumah Anda

papar berkaitan - pada 28/10/2023 - jumlah : 150 hits
Asyik nak kena lastik je kalau tepat takpe lah Ini cara buat cicak confirm tak suka rumah anda cicak cukup membuatkan ramai orang geli geleman dan fobia lebih lebih lagi bagi mereka yang ada pengalaman buruk dengannya Lebih membuatkan ramai...
Manfaat Dan Cara Membuat Scrub Badan Sendiri Di Rumah

Manfaat Dan Cara Membuat Scrub Badan Sendiri Di Rumah

papar berkaitan - pada 2/11/2023 - jumlah : 138 hits
Scrub badan adalah satu proses penting dalam menjaga kesihatan kulit Ia bukan sahaja membantu mengangkat sel sel kulit mati tetapi juga memberi kesegaran dan penjagaan tambahan kepada kulit Buat Sendiri Scrub BadanMemahami manfaat dan cara ...
Cara Dapatkan Sijil Konvensyen Suri Rumah 2023 Ijpw

Cara Dapatkan Sijil Konvensyen Suri Rumah 2023 Ijpw

papar berkaitan - pada 31/10/2023 - jumlah : 216 hits
Alhamdulillah Program Konvensyen Suri Rumah 2023 telahpun tamat pada 28 Oktober 2023 Tahniah kepada semua peserta KONSURI tidak kiralah anda hadir fizikal atau online Anda semua awesome Disebabkan ramai menghadapi masalah mendapatkan e siji...
Wakil Bupati Tanjung Jabung Barat Diperiksa Polda Jambi Diduga Gelapkan Aset Rumah Dinas

Wakil Bupati Tanjung Jabung Barat Diperiksa Polda Jambi Diduga Gelapkan Aset Rumah Dinas

papar berkaitan - pada 31/10/2023 - jumlah : 134 hits
Saat ditanyakan apakah terkait rencananya maju di Pilbup Tanjabbar wabup enggan menanggapi lebih jauh
Malaysia Tuan Rumah I Sing World Finals 2023

Malaysia Tuan Rumah I Sing World Finals 2023

papar berkaitan - pada 30/10/2023 - jumlah : 212 hits
MALAYSIA TUAN RUMAH I SING WORLD FINALS 2023 Assalammualaikum semua Pertandingan nyanyian i Sing World Finals kini telah memasuki tahun ke empat dan Kuala Lumpur Malaysia telah dipilih sebagai tuan rumah Pastinya para peserta teruja untuk k...
Pentingnya Muhasabah Diri

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Record 13 Pay Hike For Civil Servants Get Ready For Subsidy Cuts Skyrocketing Inflation And Even Recession

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta

Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Bite Sized Bliss Of Weed Edibles For Every Occasion To Use

Sindiket Scammer Didalangi Warga Asing Tumpas

Mak Terpaksa Buat Banyak Kerja Untuk Dapat Rm700 Tiap Minggu Rupanya Ini Abang Buat Pada Mak

Pengalaman Anak Anak Sertai Poomsae Di 7th Hypermax Junior Taekwondo Invitational Championship 2023

Lumira Kawasan Rumah Moden Dan Ideal Di Eka Heights

Rethink Reuse Refill Challenging The Disposable Smoking Accessory Market