Gara Gara Tangga Jatuh Di Tengah Lebuh Raya Car Seat Menyelamatkan Bayi Kami


Dalam pada kita beringat pun jika nak jadi sesuatu, ia pasti akan berlaku. Begitu juga dengan kemalangan jalan raya. Mungkin sebab kecuaian orang lain, ahli keluarga kita jadi mangsa.
Sebagai ibu bapa yang ada anak kecil, penggunaan kerusi keselamatan dalam kenderaan sangat penting walaupun ada yang menganggapnya bukan keperluan utama. Namun jika kita teliti semula, ia salah satu langkah pencegahan dari sebarang kemungkinan.
Seperti perkongsian bapa, Nuzul Azbab di facebooknya, dia dan isteri bersyukur kerana kerusi keselamatan melindungi bayinya dari kecederaan yang teruk ketika kenderaannya dilanggar.
Allah Masih Lindung
Syukur alhamdulillah saya sekeluarga diberikan lagi nikmat hidup di atas dunia ini dan terima kasih diucapkan kepada semua yang mendoakan. Keadaan kereta tidaklah begitu teruk namun kejadiaan ini sedikit sebanyak memberi kesan kepada baby kami yang baru sahaja berusia 2 bulan.

Kronologi Kejadian
Trafik agak pelrahan dilorong tengah di kilometer 1.5 highway Lekas menuju ke semenyih. Kejadiaan berlaku sekitar jam 6.30 petang disebabkan tangga yg jatuh di lorong tengah jalan dalam keadaan melintang. Melihat keadaan itu seorang lelaki memberhentikan kereta di tepi jalan dan memberanikan diri cuba membantu mengalih tangga tersebut, yakni dikuatiri boleh mengakibatkan pengguna lain kemalangan terutamanya pengguna motosikal.
Contoh tangga yang jatuh di tengah lebuh raya Keadaan lorong yg sangat pelahan menyukarkan kami untuk menukar lorong berikutan lorong kiri dah kanan agak laju pada ketika itu dan memaksa kami menggunakan emergency signal dan seterusnya berhenti di hadapan lelaki yg mengutip tangga tadi dengan harapan dapat membantu menghadang lelaki tersebut yg berada dalam keadaan yg bahaya.

Detik cemas pelanggaran ini berlaku apabila kereta yang berada dalam keadaan statik dibelakang kami cuba memotong kami di lorong paling kanan.
Dalam keadaan kereta tersebut yang kurang kelajuan agak sukar untuk memotong dan kami semua terpaksa menerima impak daripada perlanggaran kereta di belakang kami dan di lorong paling laju. Kami juga bernasib baik kerana daripada impak tersebut kami tidak melanggar lelaki mengutip tangga di hadapan kami.

Carseat Menyelamatkan Baby Kami
Kami bersyukur skali terutamanya kepada Allah Maha Pencipta yg memberikan kami peluang untuk terus hidup kerana dia lah penentu segala2nya. Pada waktu kejadiaan baby kami naura berada di tempat duduk belakang kereta bersama mamanya Nurul Hidayah Mohd Zin yg sedang menyusu.
Sebelum pelanggaran berlaku, baby kami sempat diletak semula ke dalam carseat. Saya bersyukur kerana isteri adalah seorang yg sangat menekankan keselamatan di atas jalan raya walaupun ada kalanya seperti merasa memandu bersama pegawai JPJ.

Ketika pelanggaran berlaku baby kami menerima sedikit hentakan didalam carseat dan isteri saya menerima hentakan di kepala, rusuk, dan bahagiaan lutut manakala saya dan anak lelaki seorang lagi cuma menerima sedikit hentakan sahaja. Sekiranya baby kami yg berusia 2 bulan masih ditangan, kami tidak boleh membayangkan apa yg akan berlaku kepada baby kami daripada impak perlanggaran tersebut.

Berdasarkan pengalaman yg kami kongsikan, kami nasihatkan kepada ibu bapa diluar sana supaya mengambil langkah jaga-jaga dan jangan mengambil ringan tentang keselamatan anak. Sentiasalah letak anak di dalam carseat ketika memandu. Kecekapan kita memandu belum cukup menjamin keselamatan keluarga kita di atas jalan raya.
Sumber: FB Nuzul Asbab
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Gara-Gara Tangga Jatuh Di Tengah Lebuh Raya, Car Seat Menyelamatkan Bayi Kami! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/gara-gara-tangga-jatuh-di-tengah-lebuh-raya-car-seat-menyelamatkan-bayi-kami/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Aktiviti Berbasikal Di Lebuh Raya Seluruh Negara Tetap Dilarang Bukit Aman

Aktiviti Berbasikal Di Lebuh Raya Seluruh Negara Tetap Dilarang Bukit Aman

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 274 hits
M Update 23 9 2020 Aktiviti berbasikal hanya dilarang di lebuh raya tetapi masih dibenarkan di Jalan Persekutuan Jalan Negeri Jalan Bandaran dan lain lain jalan kata Pengarah Jabatan Siasatan Penguatkuasaan Trafik Bukit Aman Datuk Azisman A...
Saya Koyak Bibir Suami Dada Sakit Mujur Anak Dalam Car Seat Selamat

Saya Koyak Bibir Suami Dada Sakit Mujur Anak Dalam Car Seat Selamat

papar berkaitan - pada 5/10/2020 - jumlah : 398 hits
The ReporterAwal tahun 2020 kerajaan telah mewajibkan penggunaan kerusi keselamatan bayi atau car seat yang umum tahu tujuannya untuk keselamatan kanak kanak berikutan banyak berlaku kes anak kecil tercampak dan maut akibat kemalangan Dalam...
Bayi Perempuan Bertali Pusat Ditemukan Di Balai Raya

Bayi Perempuan Bertali Pusat Ditemukan Di Balai Raya

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 178 hits
BAYI PEREMPUAN BERTALI PUSAT DITEMUKAN DI BALAI RAYA MERSING Seorang bayi perempuan yang baru lahir dan masih bertali pusat ditemukan di tepi jalan berhampiran Balai Raya Kampung Tenglu Laut di sini hari ini Bayi berkenaan ditemuikan pada p...
Larangan Berbasikal Di Lebuh Raya Demi Keselamatan Azisman

Larangan Berbasikal Di Lebuh Raya Demi Keselamatan Azisman

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 216 hits
KUALA LUMPUR Larangan aktiviti berbasikal di lebuh raya bertujuan mengelakkan penunggang terdedah kepada risiko yang membahayakan keselamatan diri serta pengguna jalan raya lain Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Bukit Aman...
Gma T 50 Gordon Murray S New Fan Car Is The Supercar To Beat

Gma T 50 Gordon Murray S New Fan Car Is The Supercar To Beat

papar berkaitan - pada 4/10/2020 - jumlah : 255 hits
The last time Prof Gordon Murray CBE came up with a new car it became a classic icon 30 years after we have the GMA T 50 a car of which Gordon Murray Automotive claims is rewriting the supercar rule book It s a bold claim considering the T ...
Did You Know There Are Lot Of Benefits Of Car Sharing

Did You Know There Are Lot Of Benefits Of Car Sharing

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 287 hits
The benefits of car sharing for society Less traffic and congestion You re going to spend less time stuck in traffic Lower wear for roads Fewer vehicles partially correlates to lower road wear So we can spend tax money on something else Thi...
Average Car Insurance Rates By Age

Average Car Insurance Rates By Age

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 273 hits
Teen and elderly drivers pay the most for car insurance Discounts are available to offset costs for high risk drivers We recommend USAA or GEICO for low cost high quality insurance Affiliate disclosure Automoblog and its partners may be com...
By Election To Be Held For Batu Sapi Seat Says Speaker

By Election To Be Held For Batu Sapi Seat Says Speaker

papar berkaitan - pada 6/10/2020 - jumlah : 263 hits
A by election will take place for the Batu Sapi parliamentary seat following the death of the MP Liew Vui Keong in Kota Kinabalu last Friday PETALING JAYA Dewan Rakyat Speaker Azhar Azizan Harun says a by election must be held for the Batu ...
Sebelah Kaki Isteri Perlu Dipotong Suami Rayu Sumbang Untuk Bantu Isterinya Yang Sakit Akibat Kemalangan Jalan Raya

Sebelah Kaki Isteri Perlu Dipotong Suami Rayu Sumbang Untuk Bantu Isterinya Yang Sakit Akibat Kemalangan Jalan Raya

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 624 hits
Sebelah kaki isteri perlu dipotong Suami rayu sumbang untuk bantu isterinya yang sakit akibat kemalangan jalan rayaBukan dipinta nasib sebegitu rupa namun redha dengan segala yang telah terjadi padanya Setelah setahun lebih terlantar akibat...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional