Ganti Rugi Yang Merugikan



A Kadir Jasin
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 
MUKHADIMAH: Pandangan yang terkandung dalam tulisan ini adalah pandangan peribadi saya. Saya menulis dalam kapasiti saya sebagai seorang blogger. Kenapa agaknya GS berpesta selepas bayar ganti rugi?
 

GANTI rugi AS$3.9 bilion (RM16.6 bilion) oleh bank pelaburan antarabangsa, Goldman Sachs (GS) berkaitan penyelewengan 1MDB yang diuar-uarkan oleh Kerajaan Perikatan Nasional (PN) sebagai kejayaan adalah sebenarnya keputusan yang merugikan negara.
 
Ia adalah akibat sikap terlalu tergesa-gesa Kerajaan PN, khususnya Perdana Menteri, Tan Sri Muyhiddin Mohd Yassin dan Menteri Kewangan, Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz.
 
Mereka sepatutnya meneruskan tindakan undang-undang ke atas GS yang dimulakan oleh Kerajaan Pakatan Harapan (PH) beberapa bulan selepas menumbangkan Kerajaan Barisan Nasional (BN) pada 9 Mei 2018.
 
Skandal 1MDB adalah kempen utama PH bagi menjatuhkan pemerintahan kleptokrasi BN pimpinan Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak. Kleptokrasi ertinya kerajaan yang mencuri duit rakyat jelata.
 
Jadi yang lebih tahu mengenai tuntutan ke atas GS ini adalah Kerajaan PH bukan kerajaan tebuk atap PN yang baru berusia enam bulan. Label tebuk atap adalah ciptaan Presiden Pas merangkap Duta Khas Bertaraf Menteri ke Timur Tengah, Tuan Guru Datuk Seri Abdul Hadi Awang.
 
Sesiapa saja yang menghalusi dan memahami tuntutan dan tindakan undang-undang ke atas GS itu tentu mengakui bahawa penyelesaian AS$3.9 bilion itu lebih berupa “ego trip” Kerajaan PN daripada penyelesaian sebenar.
 
Malah pihak-pihak yang terlibat dalam rundingan belakang tabir dengan GS dan pihak Arab di negara-negara Teluk menyifatkan penyelesaian itu sebagai tergesa-gesa.
 
Akibatnya, kata salah seorang daripada mereka, kerajaan sanggup kehilangan AS$5 bilion semata-mata kerana mahukan penyelesaian segera.
 
Bagi GS, penyelesaian ini adalah ibarat pucuk dicita ulam mendatang. Yang ditakuti oleh GS bukanlah ganti rugi tetapi tindakan mahkamah oleh Kerajaan Malaysia dan penyiasatan oleh Jabatan Kehakiman Amerika (DoJ).
 
Dengan penyelesaian itu, terlepaslah mereka daripada dua tindakan mahkamah oleh Kerajaan PH. Yang pertama pada bulan Disember 2018 terhadap eksekutif dan bekas eksekutif serta agen GS, iaitu Tim Liessner, Roger Ng, Jasmine Loo dan Jho Low.
 
Mereka dituduh menipu Kerajaan Malaysia dalam pengeluran tiga bon 1MDB berjumlah AS$6.5 bilion yang dijamin oleh kerajaan Malaysia.
 
Kedua, pada bulan Ogos 2019 terhadap 17 ahli dan bekas ahli lembaga pengarah tiga buah anak syarikat GS, termasuk warganegara Amerika.
 
Pendakwaan inilah yang sangat mereka takuti kerana silap-silap mereka akan dijatuhkan hukuman penjara dan denda. Walaupun hukuman itu mungkin susah hendak dikuatkuasakan, namun mereka boleh diisytiharkan sebagai “fugitive” (pelarian jenayah).
 
Ini akan memalukan mereka, menyekat pergerakan mereka dan menjatuhkan imej syarikat mereka. Mereka tentulah tidak mahu menjadi “fugitive” macam Jho Low dan konco-konconya.
 
Mereka juga takut diharamkan daripada bergiat dalam industri kewangan seperti yang telah berlaku kepada rakan mereka, Leissner.
 

Jadi sebab itulah sebaik saja kerajaan PH dijatuhkan, mereka cepat-cepat bersetuju dengan Kerajaan PN untuk membayar ganti rugi AS$3.9 bilion tersebut. Bagi mereka, duit boleh dicari asalkan imej mereka tidak tercemar.
 
Tetapi Muhyiddin dan Menteri Kewangan amaturnya, Tengku Zafrul mungkin tidak nampak atau tidak peduli permainan licik GS ini kerana matlamat mereka adalah untuk menunjukkan kepada rakyat jelata bahawa mereka telah berjaya menyelesaikan satu masalah besar.
 
Bagi GS, apalah sangat ganti rugi sekali lalu sebanyak AS$3.9 bilion apabila keuntungannya bagi tahun 2019 saja adalah AS$8.47 bilion. Yang lebih penting adalah nama baik dan terlepas daripada beban tindakan undang-undang. Tidak hairanlah mereka berpesta selepas penyelesaian itu.
 

Wakil khas yang dilantik oleh Kerajaan PH bagi membantu proses itu berkata, GS amat kedekut tetapi apabila dituduh di mahkamah kita, mereka mula berlembut.
 
Mereka tidak berani datang ke Malaysia untuk berunding kononnnya takut ditangkap. Tahu pula mereka takut.
 
Mereka bukan saja takut kepada mahkamah dan undang-undang kita, tetapi mereka lebih takut kepada tindakan kerajaan mereka sendiri. Mereka amat takut dikenakan tindakan oleh DoJ.
 
Wakil khas itu berkata, kalau mereka mempunyai kes yang kuat dan tidak melakukan apa-apa kesalahan, mengapakah mereka hendak berunding dengan kita?
 
Dia amat yakin daripada beberapa siri rundingan yang dihadirinya di Malaysia dan Emiriah Arab Bersatu (UAE) dengan GS dan pihak Arab bahawa Malaysia boleh mendapat ganti rugi yang lebih besar jika Kerajaan PN bersabar dan meneruskan tindakan yang diasaskan oleh Kerajaan PH.
 
Usaha mendapatkan balik duit 1MDB ini bermula sebaik saja Kerajaan PH mengambil alih. Ia melibatkan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, Pengerusi Majlis Penasihat Ekonomi, Tun Daim Zainuddin, Peguam Negara, Tan Sri Tommy Thomas serta wakil-wakil SPRM, PDRM, GIACC dan beberapa agensi lain.
 
Kerajaan PH menuntut ganti rugi AS$9.6 bilion kerana itulah anggaran kerugian yang telah dan akan ditanggung oleh kerajaan dan rakyat jelata akibat penjualan tiga bon 1MDB oleh GS itu.
 
Kerajaan PH tidak bersedia menerima sebarang penyelesaian kurang daripada AS$4.8 bilion dan yakin matlamat ini boleh dicapai. Tetapi kerajaan PN “bergumbira” dengan hanya AS$3.9 bilion.
 
Kerajaan PH juga menuntut ganti rugi atau penyelesaian melibatkan AS$4.3 bilion daripada pihak-pihak Arab yang terlibat dengan “pelaburan atas angin” 1MDB.
 
Jumlah AS$3.9 bilion yang diterima dengan gembira oleh Kerajaan PN itu tidak pun cukup untuk menampung separuh beban hutang yang Najib dan Jho Low lambakkan ke atas kita semua.
 
Ganti rugi AS$9.6 bilion yang Kerajaan PH tuntut itu terdiri daripada ASS$493.18 juta komisen yang dibayar kepada GS, AS$2.07 bilion faedah pinjaman dan AS$7.7 bilion bayaran pokok.
 
Jumlah yang dituntut itu adalah akibat daripada pinjaman AS$6.5 bilion yang diatur oleh GS. Ia tidak termasuk aset dan wang tunai milik 1MDB yang diperoleh semula daripada pihak-pihak yang mencurinya.
 
Tetapi Zafrul nampaknya memasukkan hasil “asset recovery” ke dalam kiraan bagi memberi gambaran bahawa Kerajaan PN telah berjaya mendapat ganti rugi yang besar.
 
Natijahnya kalau Muhyiddin yang pernah menjadi anggota kanan Kerajaan PH meneruskan kaedah “recovery” yang diasaskan oleh PH, jumlah ganti rugi yang mungkin diperoleh adalah jauh lebih besar.
 
Tetapi nampaknya dia lebih percaya kepada nasihat “wunderkinder” (budak cerdik)Tengku Zafrul daripada hati kecilnya sendiri atau dia cuba meyakinkan rakyat jelata yang dia lebih hebat daripada Dr Mahathir dan Kerajaan PN lebih berjaya daripada PH.
 
Realitinya sama ada AS$3.9 bilion yang dipersetujui oleh Kerajaan PN atau AS$9.6 bilion yang dituntut oleh Kerajaan PH, semua ini tidak akan berlaku sekiranya Kerajaan kleptrokasi BN tidak ditumbangkan oleh Kerajaan PH dengan sokongan rakyat pada 9 Mei 2018.
 
 
Wallahuaklam.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kadirjasin.blogspot.com/2020/08/ganti-rugi-yang-merugikan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pahang Rugi Hasil Cukai Rm30 Juta Akibat Penanaman Durian Haram

Pahang Rugi Hasil Cukai Rm30 Juta Akibat Penanaman Durian Haram

papar berkaitan - pada 3/8/2020 - jumlah : 237 hits
KUANTAN Kerajaan Pahang dianggarkan mengalami kerugian sebanyak RM30 juta hasil cukai tanah dalam isu pencerobohan tanah untuk penanaman durian secara haram melibatkan kawasan seluas 4 400 hektar di Raub Setiausaha Kerajaan Negeri Pahang Da...
Siapa Penyamun Penyebab Ph Plantation Rugi Terpaksa Jual Aset

Siapa Penyamun Penyebab Ph Plantation Rugi Terpaksa Jual Aset

papar berkaitan - pada 4/8/2020 - jumlah : 231 hits
ABU HAFIZ SALLEH HUDIN Utusan Malaysia semalam melaporkan tentang kerugian besar sebuah anak syarikat Tabung Haji iaitu Tabung Haji Plantation dengan kerugian terkumpul sebanyak RM 1 24 bilion Utusan Malaysia juga melaporkan ulasan sumber d...
Remaja 14 Tahun Rugi Rm295 950 Kena Tipu

Remaja 14 Tahun Rugi Rm295 950 Kena Tipu

papar berkaitan - pada 5/8/2020 - jumlah : 226 hits
REMAJA lelaki berusia 14 tahun terpaksa menanggung kerugian RM295 950 selepas diperdaya sindiket Love Scam Kejadian bermula Februari lalu apabila remaja berkenaan berkenalan dengan gadis melalui Facebook Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komer...
Tak Rugi Baca Jom Menabung Untuk Ibadah Korban 2021

Tak Rugi Baca Jom Menabung Untuk Ibadah Korban 2021

papar berkaitan - pada 6/8/2020 - jumlah : 363 hits
Jika dimulai dari sekarang insyaAllah Korban seekor kambing atau mungkin juga Korban seekor lembu adalah tidak mustahil buat kita semua pada tahun 2021 Moga Allah bantu
Rumah Adiknya Dirampok Dan Rugi Besar Acha Septriasa Minta Warganet Waspada Selama Pandemi

Rumah Adiknya Dirampok Dan Rugi Besar Acha Septriasa Minta Warganet Waspada Selama Pandemi

papar berkaitan - pada 3/8/2020 - jumlah : 198 hits
Kriminalitas bisa jadi meningkat karena banyak orang terlilit kesulitan finansial selama pandemi Sedih
Langkah Hukum Yang Bisa Diambil Jika Keputusan Sekolah Merugikan

Langkah Hukum Yang Bisa Diambil Jika Keputusan Sekolah Merugikan

papar berkaitan - pada 10/8/2020 - jumlah : 244 hits
Keputusan yang diambil pihak sekolah terkait proses belajar mengajar dan masalah administrasi kadang tidak sejalan dengan harapan orangtua murid Namun bukan berarti keputusan tersebut tidak bisa diganggu gugat masih ada cara yang bisa ditem...
Keputusan Yang Merugikan Negara Sebenarnya

Keputusan Yang Merugikan Negara Sebenarnya

papar berkaitan - pada 13/8/2020 - jumlah : 197 hits
ZUBAIDI SUDINGANTI rugi AS 3 9 bilion oleh bank pelaburan antarabangsa Goldman Sachs berkaitan penyelewengan 1MDB yang diuar uarkan oleh Kerajaan Perikatan Nasional sebagai kejayaan adalah sebenarnya keputusan yang merugikan negara Ia adala...
Orang Tamak Selalu Rugi

Orang Tamak Selalu Rugi

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 371 hits
BIKIR PERAKBukit ranap gunung berkecai Apa yang tinggal batu batu kerikil ana anta nak bagi tahuOrang tamak selalu rugi
Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Udon Noodle Soup

Beli Hadiah Untuk Ibu Tanpa Rasa Terbeban Siap Dapat Diskaun Boleh Bayar Kemudian Guna Je Aplikasi Best Ni