Ganti Muhyiddin Jika Tak Mahu Ditolak Pada Pru16 Pn Diberitahu


freemalaysiatoday.com
Nora Mahpar-20 Aug 2024

Penganalisis berkata kenyataan berunsur 3R pada PRK Nenggiri yang menyentuh kewibawaan Sultan Pahang ketika menjadi Agong berpotensi merosakkan reputasi PN.
Ucapan Muhyiddin Yassin pada kempen PRK Nenggiri dikatakan menyentuh kewibawaan Sultan Pahang ketika baginda menjadi Agong. (Gambar Facebook)
PETALING JAYA: Perikatan Nasional (PN) perlu mempertimbangkan pengganti Muhyiddin Yassin mengetuai gabungan itu susulan ‘beban’ ditanggung akibat kontroversi membabitkannya dengan institusi raja, kata penganalisis.

Awang Azman Pawi dari Universiti Malaya berkata, kenyataan berunsur 3R (kaum, agama, raja) pada PRK Nenggiri yang menyentuh kewibawaan Sultan Pahang Al-Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah ketika menjadi Yang di-Pertuan Agong berpotensi merosakkan reputasi PN.

Katanya, kenyataan presiden Bersatu jika diulang olehnya atau pemimpin lain dalam PN boleh menyebabkan rakyat menolak gabungan itu pada masa depan memandangkan kesedaran terhadap isu 3R semakin meningkat.

“Ramai menyifatkan isu itu (3R) dalam kempen politik sebagai tidak bertanggungjawab. Ucapan keterlaluan hanya mendorong pengundi memilih alternatif lebih stabil dan bersifat sederhana, jika gagal tanganinya mereka boleh rugi untuk jangka panjang.
Awang Azman Pawi.Kontroversi terkini membabitkan Muhyiddin dan Sultan Pahang sememangnya menambah tekanan kepada PN untuk pertimbang kepimpinan baharu, katanya kepada FMT.

Awang Azman berkata, sebagai ganti PN memerlukan pemimpin mempunyai kebijaksanaan politik, cekap mengurus krisis dan telus untuk memastikan kontroversi itu tidak berulang, pada masa sama menawarkan kepimpinan lebih sederhana dan diterima masyarakat.

Sebelum ini, tular di media sosial ucapan Ahli Parlimen Pagoh yang dikatakan menyentuh kewibawaan Al-Sultan Abdullah ketika baginda menjadi Yang di-Pertuan Agong ke-16.

Dalam ucapannya, Muhyiddin mendakwa mendapat sokongan 115 Ahli Parlimen selepas PRU15 dan sepatutnya dipanggil oleh Agong ketika itu untuk dilantik perdana menteri ke-10.

Semalam, Tengku Mahkota Pahang Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah Al-Sultan Abdullah murka terhadap kenyataan itu yang disifatkan memperlekeh peranan Sultan Abdullah ketika menjadi ketua negara.

Bagaimanapun, Muhyiddin menegaskan ucapannya adalah kenyataan fakta dan tidak bermaksud menghina institusi raja, sambil berkata akan menjelaskan perkara itu dalam siasatan polis yang keterangannya dijangka diambil hari ini.

Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Anwar Ibrahim dilantik perdana menteri pasca PRU15 selepas menerima sokongan Barisan Nasional (BN), Gabungan Parti Sarawak (GPS) dan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) untuk mengetuai pentadbiran kerajaan perpaduan.

Tak boleh elak

Sementara itu, Lau Zhe Wei dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia berkata tindakan Muhyiddin berkemungkinan dilakukan sesiapa sahaja sebagai pembangkang kerana keputusan tidak memihak kepada mereka dalam pelantikan perdana menteri.
Lau Zhe Wei.Cuma kenyataan 3R Muhyiddin itu telah melampaui batas sehingga Tengku Mahkota Pahang mengeluarkan kenyataan murka, katanya membayangkan isu itu akan menjadi modal jangka panjang lawan PN.

Salawati Mat Basir dari Universiti Kebangsaan Malaysia bagaimanapun berpandangan, situasi itu tidak boleh dielakkan walaupun PN menampilkan ‘tokoh’ baharu sebagai pemimpinnya.

Kalau kita tampilkan tokoh baharu pun…kalau nak terlepas cakap dia akan terlepas juga, katanya memaklumkan pemimpin seterusnya mempunyai tugas berat untuk tidak terbawa-bawa dengan ucapan 3R yang sinonim dengan cara berkempen PN.

Kalau nak ada pemimpin baharu pun, mulut kena jaga tapi bagi saya tak boleh sebab ahli politik khususnya pembangkang sikap dia akan mengkritik
Rephrase with Ginger (Ctrl+Alt+E)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2024/08/ganti-muhyiddin-jika-tak-mahu-ditolak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pkr Youth Latest To Lodge Police Reports Against Muhyiddin

Pkr Youth Latest To Lodge Police Reports Against Muhyiddin

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 61 hits
PKR Youth chief Adam Adli said police reports were lodged against Bersatu president Muhyiddin Yassin in several states PETALING JAYA PKR Youth lodged a police report against Bersatu president Muhyiddin Yassin today over a speech he gave whi...
Did Muhyiddin Truly Have 115 Seats At The Conclusion Of Ge 15

Did Muhyiddin Truly Have 115 Seats At The Conclusion Of Ge 15

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 142 hits
If 10 BN MPs supported Muhyiddin as the next PM but the leaders of their party and coalition didn t does it mean that their support can be counted as valid If the question is asked today the answer will likely be a yes Nehru Sathiamoorthy I...
Consider Replacing Muhyiddin As Pn Chairman Analyst Says

Consider Replacing Muhyiddin As Pn Chairman Analyst Says

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 60 hits
Awang Azman Pawi of Universiti Malaya says the opposition coalition had to now bear the consequence of Muhyiddin Yassin s remarks Perikatan Nasional has been urged to consider replacing Muhyiddin Yassin as its chairman following his controv...
Muhyiddin Won T Dare Reveal Names Of 115 Mps Says Ex Umno Treasurer

Muhyiddin Won T Dare Reveal Names Of 115 Mps Says Ex Umno Treasurer

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 100 hits
Salleh Said Keruak says revealing the names could harm the PN chairman s credibility if some MPs deny supporting him for prime minister in 2022 A former Umno treasurer has contended that Muhyiddin Yassin is unlikely to name the 115 MPs who ...
Prove It Puad Dares Muhyiddin Over 115 Mps Claim

Prove It Puad Dares Muhyiddin Over 115 Mps Claim

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 98 hits
Perikatan Nasional chairman Muhyiddin Yassin s controversial remarks at an election ceramah led to a host of police reports being lodged against him PETALING JAYA An Umno Supreme Council member has challenged Muhyiddin Yassin to name the 11...
Muhyiddin My Speech Was Factual Didn T Mean To Insult Ex Agong

Muhyiddin My Speech Was Factual Didn T Mean To Insult Ex Agong

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 97 hits
Former prime minister Muhyiddin Yassin has defended his controversial speech insisting that he had in no way diminished the esteemed role of the Pahang sultan who served as Agong during the 15th general election Addressing the issue on Face...
Ucapan Muhyiddin Speaker Arah Semua Adun Pahang Nyatakan Sikap

Ucapan Muhyiddin Speaker Arah Semua Adun Pahang Nyatakan Sikap

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 78 hits
Malaysiakini nbsp Tujuh belas Adun PN di dalam Dewan Undangan Negeri Pahang mungkin berdepan dengan dilema apabila tidak mempunyai pilihan kecuali menyatakan sikap masing masing terhadap ucapan kontroversi Muhyiddin Yassin baru baru ini Dip...
Muhyiddin Ddrhaka

Muhyiddin Ddrhaka

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 61 hits
ISLAH Saya ingin menegaskan bahawa ucapan saya di Nenggiri adalah suatu kenyataan fakta yang tidak bermaksud untuk menghina institusi raja atau menimbulkan kecenderungan menghasut Itu kenyataan yang dikeluarkan Muhyiddin di FB beliau sedang...
Tengku Mahkota Pahang Murka Mahu Tan Sri Muhyiddin Yassin Di Kenakan Tindakan Tegas

Tengku Mahkota Pahang Murka Mahu Tan Sri Muhyiddin Yassin Di Kenakan Tindakan Tegas

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 106 hits
KUANTAN Tengku Mahkota Pahang Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah Ibni Al Sultan Abdullah murka dan amat terkilan dengan kenyataan yang dikeluarkan bekas Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Sehubungan itu beliau menggesa pihak Polis Dira...
Ainz Tulpe Leads With Exclusive Tirtir Launch In Malaysia

Halal Bukan Setakat Tiada Babi Tiada Arak Pm

Tottenham Hotspur Announces Ant International As Global Payment Solutions And Digital Wallet Partner

Hentian Sebelah Pedas Linggi

Tegaknya Khilafah Di Baitul Maqdis Sebelum Munculnya Imam Mahdi

Top Benefits Of Hiring Professional Property Care Services For Leak Inspections And Repairs

41 Akhlak Rasulullah Saw

Ombak Setinggi Empat Meter Badai Teluk Kumbar


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia


Homework

Precision In Every Detail How Unit Coins Perfects Custom Military Coin Craftsmanship

Pengkhianat Tahap Tenat Rm248 443 Disorok Bawah Katil Pegawai Imigresen Gred Kp19

Siasatan Terhadap Najib Berat Sebelah Selekeh Peguam

Despite Delivering The Most Seats For Anwar S Government Dap Suffers Fate As Opposition

Ex Judge Constitutionally Erroneous For Jakim To Dictate Conditions On Non Muslim Owned Eateries