Gali Tanah Dengan Tangan Selamatkan Wanita Bayinya Mangsa Tragedi Tanah Runtuh Kongsi Detik Cemas


Tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan berhampiran sebuah ladang organik di Father’s Organic Farm, Gohtong Jaya awal pagi ini terus meningkat seramai 16 orang yang maut, 61 orang selamat sementara 17 orang lagi masih belum dijumpai sehingga jam satu tengahari tadi.

Salah seorang mangsa tragedi yang terselamat dalam kejadian tanah runtuh itu awal pagi tadi bercerita pengalamannya ketika berdepan detik cemas itu.
Menurut satu laporan yang dikongsikan oleh Harian Metro, Chong, 28 yang berasal dari Melaka, berkata, runtuhan tanah berlaku di tapak perkhemahan bahagian zon A dengan hampir keseluruhan kawasan itu musnah.
Katanya lagi, kejadian itu berlaku ketika dia bersama dua anaknya dan isteri sedang tidur di dalam khemah di lokasi tanah runtuh.

“Saya tak nampak, kami dalam khemah tengah tidur, sekali bunyi sangat kuat. Nasib baik khemah saya yang akhir sekali. Kaki terseliuh sikit sebab lari,” katanya.
Jelas lelaki itu lagi, dia dan rakannya dapat menyelamatkan seorang wanita dan bayinya yang turut tertimbus

“Saya terdengar jeritan meminta tolong sebelum ternampak ada separuh badan yang hanya nampak tangan dan kaki tertimbus dalam runtuhan tanah. “Saya dan rakan terus menggali tanah itu dengan tangan kami untuk membantu wanita dan anaknya.
“Kami korek tanah, korek tanah sampai kami nampak kepala wanita, kita pun tak tahu dia siapa. Nampak wanita itu boleh bernafas, wanita itu kata jangan selamatkan saya, selamatkan bayi saya. “Kami pun korek sebelah kawasan tu, selepas itu ternampak seorang bayi, saya dan kawan saya kemudian tarik keluar bayi itu. Nasib baik dapat selamat, ibu dia pun turut serta korek tanah,” katanya lagi.  

Tambah lelaki itu, dua anaknya dan isterinya berjaya melarikan diri ketika kejadian dan tiada kecederaan dialami mereka
Lelaki yang berasal dari Melaka itu berkata, dia bersama 18 ahli keluarga dan rakan berada di zon B yang semuanya selamat dan tidak terjejas teruk seperti di zon A.

Berkongsi pengalaman itu, tragedi tanpa diduga itu berlaku sekitar 2 pagi ketika kesemua mereka sedang tidur di khemah masing-masing sebelum terdengar bunyi seakan dentuman kilat.
Ia disusuli dengan runtuhan tanah yang turut dirasai. Sehingga kini dilaporkan melibatkan seramai 79 orang mangsa yang kini sudah dikenal pasti 16 orang maut (sehingga jam 1 tengahari).

“Kami kemudiannya terus keluar untuk selamatkan diri. Malam tadi hujan cuma renyai.
“Saya bersyukur kumpulan kami semua selamat cuma khemah saya saja koyak dalam kejadian itu. Kami datang ke tapak perkhemahan itu sejak kelmarin dan sepatutnya pulang hari ini,” kongsinya lagi.
 

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!

Pa&Ma
Sumber: Harian Metro & Sinar Harian, Bernama
The post “Gali Tanah Dengan Tangan Selamatkan Wanita & Bayinya” Mangsa Tragedi Tanah Runtuh Kongsi Detik Cemas! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/gali-tanah-dengan-tangan-selamatkan-wanita-bayinya-mangsa-tragedi-tanah-runtuh-kongsi-detik-cemas/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tragedi Tanah Runtuh Bomba Tidur Diatas Tanah Kepenatan Mencari Mangsa

Tragedi Tanah Runtuh Bomba Tidur Diatas Tanah Kepenatan Mencari Mangsa

papar berkaitan - pada 18/12/2022 - jumlah : 103 hits
Tragedi Tanah Runtuh Bomba Tidur diatas Tanah Kepenatan Mencari Mangsa Tragedi tanah runtuh di jalan genting Batang Kali amat menyayat dan merobek hati semua rakyat Malaysia dengan insiden tersebut Pada tarikh 16 12 2022 jam 2 24 pagi Bomba...
Identiti 15 Lagi Mangsa Insiden Tanah Runtuh Batang Kali Dikenal Pasti

Identiti 15 Lagi Mangsa Insiden Tanah Runtuh Batang Kali Dikenal Pasti

papar berkaitan - pada 18/12/2022 - jumlah : 186 hits
SEJUMLAH 15 lagi mangsa yang ditemukan meninggal dunia dalam kejadian tanah runtuh di tapak perkhemahan Fathers Organic Farm Gohtong Jaya dikenal pasti setakat 1 tengah hari tadi nbsp Jumlah itu menjadikan 21 daripada 24 mangsa yang ditemuk...
Tanah Runtuh Lebih 60 Mangsa Dikhuatiri Terperangkap Di Genting Highlands

Tanah Runtuh Lebih 60 Mangsa Dikhuatiri Terperangkap Di Genting Highlands

papar berkaitan - pada 16/12/2022 - jumlah : 95 hits
FMT ReportersPasukan penyelamat membantu mencari mangsa selepas tanah runtuh di tapak perkhemahan sebuah ladang organik di Genting Highlands awal pagi ini PETALING JAYA Seramai 37 individu berjaya diselamatkan selepas dipercayai terperangka...
Tanah Runtuh Waris Mangsa Maut Terima Rm10 000 Pm

Tanah Runtuh Waris Mangsa Maut Terima Rm10 000 Pm

papar berkaitan - pada 17/12/2022 - jumlah : 131 hits
Sumber Gambar PMO BATANG KALI Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan bantuan permulaan segera sebanyak RM10 000 kepada setiap keluarga mangsa yang terkorban dalam insiden tanah runtuh di tapak perkhemahan Fathers Organic Farm ...
Hiburan Tanah Runtuh Di Batang Kali Dua Maut Dan Lebih 50 Mangsa Masih Belum Ditemui

Hiburan Tanah Runtuh Di Batang Kali Dua Maut Dan Lebih 50 Mangsa Masih Belum Ditemui

papar berkaitan - pada 16/12/2022 - jumlah : 154 hits
Tragedi tanah runtuh dilaporkan telah berlaku di Father Organic Farm Jalan Genting pada pagi Jumaat Lapor dua dilaporkan meninggal dunia manakala 51 lagi masih belum ditemui dalam insiden berkenaan yang difahamkan terjadi kira kira jam 2 24...
Senarai Nama Mangsa Tanah Runtuh Di Father S Organic Farm

Senarai Nama Mangsa Tanah Runtuh Di Father S Organic Farm

papar berkaitan - pada 19/12/2022 - jumlah : 136 hits
PENGUMUMANBerikut adalah senarai nama mangsa yang meninggal dunia dalam kejadian tanah runtuh di Jalan Genting Highland Batang Kali yang telah dikenal pasti sehingga jam 1 00 pm 18 Disember 2022 Sebarang maklumat terkini mengenai perkembang...
Tanah Runtuh Jumlah Mangsa Terkorban Meningkat Kepada 21

Tanah Runtuh Jumlah Mangsa Terkorban Meningkat Kepada 21

papar berkaitan - pada 17/12/2022 - jumlah : 159 hits
Tanah runtuh Jumlah mangsa terkorban meningkat kepada 21Kawasan tapak perkhemahan Father s Organic Farm di Batang Kali Selangor sebelum berlaku tanah runtuh awal pagi tadi Gambar FBJumlah mangsa yang terkorban akibat tanah runtuh di tapak p...
Jenazah Mangsa Tanah Runtuh Nurul Azwani Dikebumikan Malam Ini Di Gombak

Jenazah Mangsa Tanah Runtuh Nurul Azwani Dikebumikan Malam Ini Di Gombak

papar berkaitan - pada 18/12/2022 - jumlah : 120 hits
KUALA LUMPUR 8211 Jenazah salah seorang mangsa tragedi tanah runtuh di Tapak Perkhemahan Fathers s Organic Faram Batang Kali Hulu Selangor Nurul Azmani Kamarulzaman 31 akan dikebumikan malam ini Ibunya Siti Esah Hassan berkata Nurul Azwani ...
Pm Umum Peruntukan Segera Buat Mangsa Tanah Runtuh Tapak Perkhemahan

Pm Umum Peruntukan Segera Buat Mangsa Tanah Runtuh Tapak Perkhemahan

papar berkaitan - pada 17/12/2022 - jumlah : 110 hits
HULU SELANGOR 8211 Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan pemberian bantuan segera buat mangsa kejadian tanah runtuh di tapak perkhemahan Father 8217 s Organic Farm di sini malam tadi Pengumuman itu dibuat ketika beliau meninj...
Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur