Gaji Rm1 500 Bila Perbaharui Kontrak Amah Indonesia Majikan Wajib Bayar



KUALA LUMPUR: Majikan yang menggaji pembantu rumah warga Indonesia ketika ini wajib membayar gaji minimum RM1,500 apabila memperbaharui kontrak kerja mereka.
Duta Besar Indonesia ke Malaysia, Hermono berkata, pelarasan gaji itu adalah untuk disesuaikan dengan memorandum persefahaman (MoU) yang dimeterai Jakarta-Kuala Lumpur April lalu.
Beliau berkata, gaji minimum RM1,500 dalam MoU itu tidak terbatas kepada pembantu rumah yang akan dibawa masuk bekerja di Malaysia mulai akhir bulan ini.
Sebaliknya, pihak kedutaan akan memastikan kontrak kerja pembantu rumah Indonesia yang diperbaharui turut memperuntukkan gaji minimum RM1,500.
“Semua kontrak (pengambilan) baru, itu semua (akan) terima (gaji) RM1,500. Yang sudah sedia ada di sini, dia akan perbaharui pasport dan buat kontrak baru pun, kita akan minta (dibayar) gaji RM1,500.
“Ia akan automatik berlaku, manakala pekerja dan majikan (perlu) tandatangan kontrak pekerjaan baharu. Imigresen akan mengeluarkan permit kerja apabila sudah ada perjanjian pekerjaan yang disahkan oleh kedutaan,” kata Hermono kepada FMT.
Ketika ini, pembantu rumah Indonesia dibayar purata gaji bulanan serendah RM900, malah ada yang dibayar lebih rendah, khususnya mereka yang tidak mempunyai permit kerja.
 
Jangan rekrut kalau tak setuju
Ditanya mengenai kemungkinan majikan keberatan untuk memberi gaji lebih tinggi kepada pembantu rumah yang sedia ada, Hermono berkata, mereka tidak harus bersikap sedemikian.
“Kalau (majikan) Malaysia tak setuju untuk harga RM1,500, jadi, jangan rekrut pekerja dari Indonesia. Kita harus hormat MoU sebab ia sudah tertulis dan ia sudah ditandatangani kedua-dua menteri.
“Kalau ada yang tak setuju, boleh dapatkan (pekerja domestik) dari negara lain. Ini pasaran terbuka,” tegas Hermono.
Menurut laporan sebelum ini, selain menetapkan gaji minimum, MoU itu juga menyenaraikan syarat kerja dan hari cuti bagi pembantu rumah.
Ini termasuk cuti sakit, cuti tahunan, hari kelepasan dan waktu bekerja setiap hari.
Pekerja juga mesti diberi sekurang-kurangnya 10 jam rehat setiap hari, termasuk tujuh jam berterusan.
Jika terpaksa bekerja pada hari rehat, mereka perlu diberi pampasan.
Hermono berkata, kerajaan Indonesia menaruh harapan tinggi MoU itu berupaya menangani pelbagai masalah berhubung kebajikan pembantu rumah warga Indonesia.
“Ada yang tidak dibayar (gaji) 10 tahun lebih, ada yang bekerja lebih daripada 18 jam, ada yang kerja A sampai Z (contoh) cuci kereta, mengasuh anak, kemas rumah, masak dan lain-lain.
“Saya lihat Malaysia (juga) ada komitmen untuk tangani isu buruh paksa. Elemen-elemen yang ada dalam MoU boleh dilihat sebagai kesepakatan dua negara dalam memerangi buruh paksa,” katanya.
Pendaftaran pekerja dibuka Jumaat
Hermono memberitahu, semalam kedutaan Indonesia di Kuala Lumpur membuka pendaftaran untuk majikan Malaysia yang mahu mengambil khidmat pembantu rumah Indonesia di bawah MoU berkenaan.
Beliau berkata, kerajaan Indonesia sudah melaksanakan sistem pengambilan pembantu rumah, namun Malaysia belum berbuat demikian.
“Baru (semalam) kita buka pendaftaran untuk mendatangkan pekerja domestik dari Indonesia sebab dari sisi Malaysia, belum siap sistemnya. Kita perlu ‘connect’ (sistem Malaysia-Indonesia), tetapi di Malaysia belum siap. Tapi kalau kita, sudah siap,” kata Hermono.
Beliau berkata, pihaknya menjangka kumpulan pertama pembantu rumah Indonesia akan ke Malaysia di bawah MoU itu menjelang minggu depan, namun angkanya tidak dapat dipastikan.
“Kami jangka hujung bulan ini (akan ada kemasukan) tapi belum tahu jumlahnya sebab sistem dari Malaysia belum bersedia. Kita menunggu sistem Malaysia sedia,” ujarnya.
 
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik:
Sah diracun! Yogi sikucing selebriti dan rakan mati akibat perbuatan khianat Keluarga saman TikTok selepas anak maut sertai cabaran Tak ada sebab RoS tolak pindaan Perlembagaan UMNO – Najib Dunia di ambang krisis makanan Polis guna handphone disaman Pendaki Gunung Suku hanyut: Bomba jumpa kaki mangsa Usul pinda perlembagaan disokong sebulat suara bukti UMNO sedia hadapi PRU-15 GPS takkan beri laluan Bersatu tanding di Sarawak Angkara pokok serai, lelaki parah ditetak Tiga Pengantin Adik Beradik Bersanding ‘Bawa Perut’ Perang mulut antara Tian, Prabakaran makin panas 2 pasangan kekasih dicekup berkhalwat di hotel bajet Layari Laman Facebook MYKMU.NET
DJ Dave Menyanyikan Lagu Raya Untuk Pandalela Di Hanoi

Farahdhiya tayang paha sebaik habis Ramadan

Gambar MK K-Clique berkahwin cetus huru-hara

The post Gaji RM1,500 bila perbaharui kontrak amah Indonesia, Majikan wajib bayar appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/05/21/gaji-rm1500-bila-perbaharui-kontrak-amah-indonesia-majikan-wajib-bayar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Majikan Masih Terbeban Keputusan Kerajaan Naikkan Kadar Gaji Rm1 500 Kata Datuk Dr Syed Hussain Syed Husman

Majikan Masih Terbeban Keputusan Kerajaan Naikkan Kadar Gaji Rm1 500 Kata Datuk Dr Syed Hussain Syed Husman

papar berkaitan - pada 8/5/2022 - jumlah : 165 hits
nbsp Persekutuan Majikan majikan Malaysia mengakui kebanyakan majikan ketika ini masih terbeban dengan kadar gaji minimum RM1 500 yang dikuatkuasakan bermula 1 Mei lalu Presidennya Datuk Dr Syed Hussain Syed Husman berkata ini kerana kebany...
Datuk Glamour Sepak Tampar Paksa Amah Indonesia 60 Tahun Kerja Tanpa Gaji

Datuk Glamour Sepak Tampar Paksa Amah Indonesia 60 Tahun Kerja Tanpa Gaji

papar berkaitan - pada 27/5/2022 - jumlah : 159 hits
Zeanaaima Mohd YusofSatuni dan Yati dipukul dan tidak dibayar gaji selama mereka bekerja dengan seorang Datuk KUALA LUMPUR Seorang amah warga Indonesia berusia 60 tahun ditampar ditendang dan dipukul di kepala dengan penyapu selain dimaki h...
Jabatan Kimia Malaysia Buka Pengambilan Terkini Gaji Rm1 500 Sehingga Rm4 008

Jabatan Kimia Malaysia Buka Pengambilan Terkini Gaji Rm1 500 Sehingga Rm4 008

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 134 hits
Jabatan Kimia Malaysia Buka Pengambilan Terkini GAJI RM1 500 sehingga RM4 008 Khas kepada anda yang sedang mencari pekerjaan dan berminat untuk menjawat jawatan kosong terkini yang tertera pada halaman Mingguan Kerja Buat makluman pengambil...
Chae Soobin Perbaharui Kontrak Bersama Starship Entertainment

Chae Soobin Perbaharui Kontrak Bersama Starship Entertainment

papar berkaitan - pada 25/5/2022 - jumlah : 78 hits
Pelakon Chae Soo bin yang sebelum ini kian menempah nama dalam industri menerusi drama bersiri The Fabulous di samping gandingan hebat Choi Min ho kini dikhabarkan telah memperbaharui kontraknya bersama Starship Entertainment Starship Enter...
Slashing Benefits After Rm1 500 Minimum Wage Is Betrayal Mtuc

Slashing Benefits After Rm1 500 Minimum Wage Is Betrayal Mtuc

papar berkaitan - pada 28/5/2022 - jumlah : 115 hits
The Malaysian Trades Union Congress has slammed employers who allegedly slashed staff allowance and other benefits following the new minimum wage of RM1 500 which took effect this month In a statement today the umbrella union body said such...
Peluang Kerjaya Terkini Dibuka Di Kementerian Perpaduan Negara Tawaran Gaji Bermula Rm1 800 Sebulan

Peluang Kerjaya Terkini Dibuka Di Kementerian Perpaduan Negara Tawaran Gaji Bermula Rm1 800 Sebulan

papar berkaitan - pada 19/5/2022 - jumlah : 145 hits
Peluang Kerjaya Terkini Dibuka Di Kementerian Perpaduan Negara Tawaran Gaji Bermula RM1 800 sebulan Kementerian Perpaduan Negara telah membuka jawatan kosong terbuka kepada rakyat Malaysia Permohonan kini boleh dimohon di laman rasmi jawata...
Clare Sahkan Hadi Bayar Rm1 4 Juta

Clare Sahkan Hadi Bayar Rm1 4 Juta

papar berkaitan - pada 18/5/2022 - jumlah : 164 hits
Editor Sarawak Report Clare Rewcastle Brown mengesahkan menerima RM1 4 juta untuk menyelesaikan kes saman dengan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang di luar mahkamah Beliau menegaskan Abdul Hadi sudahpun membuat pembayaran menerusi peg...
Majikan Di Singapura Tawar Gaji Pencuci Pinggan Rm11 000 Untuk Tarik Warga Malaysia

Majikan Di Singapura Tawar Gaji Pencuci Pinggan Rm11 000 Untuk Tarik Warga Malaysia

papar berkaitan - pada 27/5/2022 - jumlah : 215 hits
Editor KEKASIH GELAPMU Adakah anda akan mencuci pinggan mangkuk dengan harga RM11 000 sebulan Ini adalah gaji yang cukup tinggi untuk pekerjaan kolar biru tetapi walaupun tawaran yang sangat menarik ini beberapa pengendali F and B di Sing
Indonesian Maids To Be Paid Rm1 500 Upon Contract Renewal Too Says Envoy

Indonesian Maids To Be Paid Rm1 500 Upon Contract Renewal Too Says Envoy

papar berkaitan - pada 21/5/2022 - jumlah : 114 hits
Hermono says the renewal of work permits for existing maids will only be done after their new contract of employment is approved by the Indonesian embassy KUALA LUMPUR Indonesian maids who are currently employed here are also entitled to be...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah