Gagal Di Sukan Sea Satu Peringatan Buat Kerajaan



KUALA LUMPUR: Ketidakstabilan politik negara sejak lima tahun lalu yang didakwa turut menjadi punca Malaysia gagal mencapai sasaran 40 pingat emas di pentas Sukan SEA Kemboja adalah satu peringatan kepada kerajaan yang mentadbir ketika ini.
Bercakap kepada Utusan Malaysia, Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Adam Adli berkata, ketidakstabilan politik negara sebenarnya bukan terpakai kepada kementerian diterajuinya sahaja, malah ia terkait dengan kementerian-kementerian lain.
Beliau turut mempertahan kenyataan Menteri Belia dan Sukan, Hannah Yeoh bahawa kegagalan Malaysia dalam sukan berprestij itu kerana situasi politik yang tidak stabil akibat dasar-dasar kerajaan yang tidak menentu.
“Saya berpandangan ketidakstabilan politik ini terguna pakai kepada semua politik yang me­nerajui mana-mana kementerian. Kenyataan Hannah ini juga adalah peringatan kepada kerajaan sekarang juga.
“Jadi, sekarang kita harus pastikan apa yang kita mahu lakukan, kalau mau sampai satu sasaran maka perlu konsisten. Sebab itu itu kita ambil pendekatan seperti program Road to Gold pada temasya Sukan Olimpik nanti, daripada menteri sahaja yang mengepalainya, kita akan libatkan Majlis Olimpik Malaysia.
“Sekiranya ada apa-apa berlaku yang melibatkan menteri, MOM masih boleh menerajui­nya dan tidak memberi kesan kepada sukan-sukan yang terlibat,” katanya ketika ditemui di ruang legar bangunan Parlimen di sini, semalam.
Semasa sidang akhbar rangkuman prestasi kontinjen Ma­laysia di Sukan SEA Kemboja baru-baru ini, Hannah memberi­tahu kegagalan kontinjen negara di pentas Sukan SEA Kemboja turut berkait dengan ketidakstabilan politik negara yang menyaksikan perancangan dan persiapan atlet terjejas.
Hannah berkata, sebaiknya sukan perlu dijauhkan daripada politik bagi memastikan tetapan semula yang ingin dilakukan dalam sektor itu dapat memberikan impak besar.
Menyelar dakwaan Hannah, Timbalan Pengerusi Biro Komunikasi dan Diplomasi Antarabangsa MCA, Neow Choo Seong berkata, beliau cuba ‘menegakkan benang basah’. Ini kerana, hakikatnya, dunia melihat kedudukan Malaysia pada Sukan SEA kali ini terburuk dalam sejarah.
Malaysia menghuni kedudukan ketujuh dalam senarai kutipan pingat Sukan SEA 2023 setelah mengumpul 34 emas, 45 perak dan 96 gangsa.
Dalam sejarah Sukan SEA, kutipan pingat terbesar kontinjen negara biasanya hadir daripada sukan olahraga dan renang, tetapi sejak beberapa temasya dan yang terbaru di Kemboja, kedua-dua sukan tersebut gagal berbuat demikian.
Sejak Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) pada 2018 yang menyaksikan perubahan besar berlaku dalam landskap politik negara, Kementerian Belia dan Sukan telah bertukar empat menteri.
Syed Saddiq Syed Abdul Rahman mengambil alih tugas daripada Khairy Jamaluddin dari 2 Julai hingga 24 Februari 2022.
Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican dilantik sebagai menteri dari 10 Mac 2020 sehingga 16 Ogos 2021 sebelum diganti oleh Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu (30 Ogos 2021-10 Oktober 2022) dan kini Hannah, yang menggalas tugas sejak 3 Disember lalu. – UTUSAN

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2023/05/gagal-di-sukan-sea-satu-peringatan-buat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Pahang Kembalikan Kegemilangan Sukan Angkat Berat Di Rompin

Kerajaan Pahang Kembalikan Kegemilangan Sukan Angkat Berat Di Rompin

papar berkaitan - pada 30/5/2023 - jumlah : 178 hits
KUANTAN Kerajaan negeri komited mengembalikan semula kegemilangan sukan angkat berat di Rompin dekat sini yang suatu ketika dahulu berjaya melahirkan ramai jaguh angkat berat negara Pengerusi Jawatankuasa Komunikasi dan Multimedia Belia Suk...
Panas Gagal Dan Terdesak Tubuhkan Kerajaan Bersatu Bakal Bersama Tun M

Panas Gagal Dan Terdesak Tubuhkan Kerajaan Bersatu Bakal Bersama Tun M

papar berkaitan - pada 14/5/2023 - jumlah : 214 hits
TAJUK BICARA YB KHALID ABDUL SAMAD GENG MERATIB KERAJAAN PERPADUAN AKAN JATUH APA KAMU NAK SEBENARNYA
Banyak Acara Berpotensi Tidak Dipertandingkan Di Sukan Sea

Banyak Acara Berpotensi Tidak Dipertandingkan Di Sukan Sea

papar berkaitan - pada 21/5/2023 - jumlah : 241 hits
Sukan SEA ke 23 di Kemboja yang baharu sahaja berakhir dan menimbulkan kritikan ke atas Menteri Belia dan Sukan serta Timbalannya kerana atlet Malaysia tidak mencapai sasaran memenangai 40 pingat emas tidak wajar diletakkan kesalahannya han...
Carta Pingat Sukan Sea Ke 32 Setakat 10 00 Pagi Ahad 14 Mei

Carta Pingat Sukan Sea Ke 32 Setakat 10 00 Pagi Ahad 14 Mei

papar berkaitan - pada 14/5/2023 - jumlah : 246 hits
CARTA PINGATNota Setakat 10 00 pagi Ahad 14 Mei KedudukanNegara Emas Perak Gangsa1Vietnam8779872Thailand7853783Kemboja5953824Indonesia5753735Singapura4133437Malaysia283773Sumber
Jadual Dan Keputusan Ping Pong Sukan Sea 2023 Kemboja

Jadual Dan Keputusan Ping Pong Sukan Sea 2023 Kemboja

papar berkaitan - pada 12/5/2023 - jumlah : 369 hits
Ping Pong atau Table Tennis merupakan antara sukan yang dipertandingkan dalam temasya Sukan SEA 2023 Kemboja kali ini dan ianya akan berlangsung dari 9 hingga 16 Mei 2023 dan kesemua acara berlangsung di Morodok Techno Sports Complex Dalam ...
Isu Kalimah Allah Kerajaan Gagal Pertahan Kesucian Islam

Isu Kalimah Allah Kerajaan Gagal Pertahan Kesucian Islam

papar berkaitan - pada 17/5/2023 - jumlah : 221 hits
satuberita myBy May 16 2023USTAZ AFNAN HAMIMI DATO TAIB AZAMUDDEN Timbalan Ketua Pemuda Dewan Pemuda PAS MalaysiaOLEH Afnan Hamimi Taib Azamudden Ahli Parlimen Alor SetarKERAJAAN Madani pada hari ini sekali lagi telah menunjukkan kebaculan ...
Tutup Sekolah Kurang Murid Jimat Perbelanjaan Kerajaan

Tutup Sekolah Kurang Murid Jimat Perbelanjaan Kerajaan

papar berkaitan - pada 22/5/2023 - jumlah : 151 hits
SK Tebing Rebak merupakan salah sebuah sekolah kurang murid dalam negara ini PETALING JAYA Sekolah sekolah di seluruh negara yang mempunyai murid kurang daripada 15 orang wajar ditutup bagi menjimatkan banyak kos perbelanjaan kerajaan Selai...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Sambutan Ulang Tahun Vivo Malaysia Yang Ke 10 Dan Berpeluang Untuk Menang Perjalanan Ke Shenzhen China

Tahniah Izzat Upkk

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura