Gabungan Punca Sebab Tanda Dan Tips Kaedah Serta Cara Merawat Demam Bayi


Berikut adalah gabungan puca, sebab, tanda-tamda, tips dan kaedah serta cara merawat demam bayi. Ia digabungkan daripada beberapa blog dan laman web kesihatan.



Punca & Sebab:

1- Bayi Bintang: Anak Kena Demam, Penyebab dan Cara Mengatasinya
Sebenarnya demam pada anak bukanlah suatu penyakit. Demam bisa dikatakan sebagai pertanda bahwa sistem kekebalan tubuh si kecil sedang berperang melawan bibit penyakit.

Ketika ada bibit-bibit penyakit yang masuk kedalam tubuh mengeluarkan substansi yang biasa disebut sebagai Pyrogene di dalam darah yang kemudian memberikan sinyal kepada pengatur suhu yang terdapat di dalam otak untuk meningkatkan suhu dalam tubuh.

Suhu yang lebih tinggi diperlukan agar sistem pertahanan pada tubuh dapat bekerja lebih efektif , sehingga bibit-bibit penyakit yang masuk ke dalam tubuh tidak dapat berkembang lebih banyak lagi. Maka, dalam hal ini demam bisa dikatakan sebagai kawan daripada lawan.

2- Majalah Kesehatan: Mengatasi Demam pada Anak
Demam bukanlah penyakit, tetapi reaksi pertahanan tubuh terhadap cedera atau infeksi. Tubuh menghasilkan panas lebih banyak dan mencoba mempertahankan suhu tingginya agar metabolisme berlangsung lebih cepat. 

Suhu tubuh yang tinggi itu juga menghambat perkembangan kuman dan bakteri. Ketika demam, tubuh akan mendinginkan diri dengan melebarkan pembuluh darah sehingga panas dapat keluar melalui kulit (keringat). Hal ini membuat anak menggigil.

3- Healtynesia: Tips dan Cara Aman Mengatasi Demam Pada Bayi dan Balita Anda
Anda harus ingat bahwa demam merupakan mekanisme tubuh melawan suatu penyakit atau infeksi yang biasanya disebabkan oleh virus, bakteri, dan sebagainya.Anak dikatakan demam apabila suhu tubuhnya diatas ambang normal ( lebih dari 37,2 derajat celsius ).

Demam ini tampak bahwa suhu tubuh sedikit lebih panas dari biasanya dan kadang-kadang disertai badan menggigil. Infeksi pada anak biasanya disebabkan oleh virus atau bakteri.Contoh adanya demam saat anak menderita flu atau pilek.Adanya virus ini, tubuh anak secara alami melakukan perlawanan.Antibiotik tidak dapat membunuh virus, jadi antibiotik bukanlah obat flu.

Anda tidak perlu memberikan antibiotik pada anak yang demamnya disebabkan oleh virus atau karena sakit flu.Dala kasus-kasus umum, suhu tubuh panas akan membantu mencegah penyebaran virus.

4- Rawatan Islam Jengka (RIJ): Merawat Demam Panas : Kena Mandi 
Demam ialah suatu tindak balas normal badan terhadap sebarang bentuk jangkitan kuman atau penyakit tertentu. Suhu badan yang normal adalah 37°C (98°F). Seseorang itu boleh dianggap demam jika suhu badannya melebihi 37°c. 

Demam biasa pula bermakna suhu kita meningkat lebih daripada 37°C tetapi tidak melebihi 38°C. Demam biasa akan pulih dalam masa dua, tiga hari sahaja. Demam panas pula terjadi apabila suhu melebihi 38°C dan berlarutan lebih lama selalunya disertai simptom-simptom lain seperti batuk dan selesema.

5- Kumpulan Emak Blogger: Bayi Demam Belum Tentu Sakit
Demam bukanlah penyakit, demam adalah alarm. Demam terjadi sebagai respon induksi terhadap invasi mikroba patogen (bakteri atau virus). Demam justru bermanfaat sebagai tanda bahwa tubuh sedang melawan infeksi, memperpendek lama sakit, mengurangi derajat keparahan penyakit seperti batuk dan pilek. So, tenang-tenanglah mak kalo bayi lagi demam. Gak perlu buru-buru dibawa ke dokter. Apalagi sampe bayi diberi antibiotik, tentu yang terjadi justru melemahkan sistem imun tubuhnya.

6- My Little Yaya: Apa Yang Harus Dilakukan Jika Anak Demam Panas dan Terkena Sawan Tarik??
Demam selelunya terjadi akibat jangkitan yang selalunya dibawa oleh virus (viral infection) dan adakalanya boleh juga dibawa oleh Bakteria dan jarang-jarang boleh juga diakibatkan dari masalah-masalah dalaman yg lain. 

7- Baby Center: Demam Bayi
Bayi anda demam kerana badannya sedang melawan jangkitan. Kadang-kala tidak jelas mengapa dia demam, tetapi beberapa sebab yang biasa termasuk: 
selesema; 
flu; krup; sakit tekak; jangkitan telinga; jangkitan salur kencing; masalah pernafasan seperti pneumonia dan bronkiolitis; virus yang mengakibatkan ruam seperti roseola, cacar air dan penyakit tangan, kaki dan mulut. 

Tanda-Tanda:
1- BroHamzah: Bila Si Kecil Selsema dan Demam Panas
Suhu badan yang normal ialah 36.7 C. Justeru, gunakan thermometer yang boleh didapati dikedai-kedai farmasi. Sebaiknya, setiap famili ada thermometer ini. Sama ada, jenis letak di dahi, di mulut, atau ditelinga. Terpulang kepada bajet dan kemampuan.
Jika tiada? ( Bagus soalan ini)
Letakan belakang tapak tangan di dahi anak anda. 5 saat. Jika rasa panas, tanda dia demam. Mudah bukan?.^^

2- Bayi Bintang
Demam dimulai saat tubuh mencapai 38º Celcius. Suhu tubuh pada anak dapat meningkat antara 36,5º C sampai 37,5º Celcius. Pada kisaran suhu ini, dokter anak biasanya belum menyebut kondisi seperti ini sebagai demam.

Dengan kata lain, jika anak atau bayi suhu tubuhnya mencapai 38º Celsius atau bahkan lebih, baru bisa dikatakan bahwa anak atau bayi terserang demam. Anak yang terserang demam cenderung rewel dan menjadi gelisah. 

Jika tubuhnya sudah mengeluarkan keringat dan disertai dengan penurunan pada suhu tubuhnya biasanya dia akan dapat tidur dengan tenang. Setiap anak memiliki ciri khas demam tersendiri. Ada anak yang kondisinya sudah buruk, namun suhu tubuhnya masih mununjukkan angka 37,9º C, atau suhu tubuhnya tidak mengalami peningkatan secara signifikan. 

Ada juga anak yang kondisinya baru memburuk saat suhu tubuhnya sudah mencapai 39,2º C. sedangkan di lain pihak, ada anak yang suhunya mencapai 40º C dan si anak masih dapat tidur. Di sinilah perlunya untuk melakukan pengulangan dalam mengukur suhu tubuh pada anak. 

Ada baiknya saat melakukan pengukuran suhu tubuh pada anak dilakukan pada waktu dan bagian tubuh yang sama pada setiap harinya, agar hasilnya dapat dibandingkan secara cermat.

3- Majalah Kesehatan 
Anak-anak yang demam tubuhnya akan terasa hangat. Gejala lain yang biasanya menyertai demam antara lain: 
menggigil dan gigi gemeretuk (jika demam tinggi) nyeri otot dan sendi berkeringat (ketika suhu menurun) denyut jantung meningkat mengantuk dan lemahnafsu makan berkurang4- Rawatan Islam Jengka (RIJ) 
Suhu badan yang normal adalah 37°C (98°F). Seseorang itu boleh dianggap demam jika suhu badannya melebihi 37°c. Demam biasa pula bermakna suhu kita meningkat lebih daripada 37°C tetapi tidak melebihi 38°C. 

Demam biasa akan pulih dalam masa dua, tiga hari sahaja. Demam panas pula terjadi apabila suhu melebihi 38°C dan berlarutan lebih lama selalunya disertai simptom-simptom lain seperti batuk dan selesema. 

Bagi kanak-kanak berumur antara 6 bulan ke 6 tahun, demam panas boleh menyebabkan kekejangan ataupun lebih dikenali sebagai sawan demam. Jika demam panas menyerang anak anda, janganlah memandang remeh atau biasa-biasa sahaja.

5- Baby Center 
Ibu bapa selalunya boleh tahu jika anak mereka demam dengan menyentuh atau mencium dahinya (kajian menunjukkan metod ini tepat sebanyak 75 peratus). Gunakan termometer untuk mendapatkan bacaan yang lebih tepat. 

Jangan gunakan termometer oral (mulut) sehingga anak anda berusia tiga tahun. Jika bayi anda masih terlalu kecil untuk anda menggunakan termometer oral, bacaan suhu boleh diambil dari ketiaknya jika dia demam. 

Pegang hujung bebuli termometer di ketiak bayi dengan sikunya rapat ke sisi selama lebih kurang lima minit (termometer digital terbaru akan berbunyi bip apabila suhu telah diambil). Bacaan ketiak akan memberikan bacaan satu atau dua darjah lebih rendah daripada bacaan internal, jadi tingkatkan bacaan yang diambil. 

Termometer telinga adalah cepat dan tepat untuk mengambil suhu anak anda tetapi harganya mahal dan memerlukan tangan yang stabil untuk mendapatkan bacaan tepat. Anda juga boleh menggunakan jalur demam yang anda letakkan pada dahi anak anda dan walaupun bacaannya kurang tepat, ia mudah digunakan ke atas bayi yang sedang beronta-ronta.

6- Fuh.my: Petua Anak Demam Panas dan Terkena Sawan Tarik
Tanda-tanda demam panas 
1. Suhu badan 37°C dan ke atas. 
2. Badan dan kepala panas, tapi tangan dan kaki sejuk dan pucat. Bibir kebiru-biruan. 
3. Badan tak berpeluh. Kaki dan tangan sejuk.. badan panas, kepala panas.
    (kalau tangan, muka, kaki dah biru tu cepat2 bawa klinik/hospital..) 
4. Kalau anak kecil, merengek je… sebab badan tak selesa…


Tips, Kaedah & Cara Merawat:

1- Majalah Kesehatan
Bila anak Anda kelihatan kuat dan tidak mengalami kejang, demam mungkin tidak memerlukan pengobatan. Jika anak Anda tidak sehat, Anda dapat memberikan sirup atau tablet penurun panas. Beberapa saran untuk perawatan: 

Usahakan anak minum secara teratur untuk mencegah dehidrasi. Biarkan anak banyak beristirahat dan tidur untuk memulihkan diri. Kenakan baju tipis pada anak agar panasnya keluar.

2- Rawatan Islam Jengka (RIJ)
Kaedah dan Rawatan Demam Panas: 

Rawatan penyakit demam panas ialah dengan menggunakan air yang telah didoakan untuk diminum dan mandi.Mandi sebaiknya dilakukan pada waktu petang antara asar dengan maghrib. Tidak digalakkan mandi pada waktu tengahari.Cara mandi yang disarankan dan telah mmenjadi amalan orang-orang tua dahulu adalah memulakan mandi dengan membasahkan kaki terlebih dahulu diikuti lutut, pinggang seterusnya naik sampai ke kepala.Setelah selesai mandi, jadikan air yang telah didoakan sebagai bilasan terakhir dan biarkan air itu kering sendiri tanpa dilap.

3- Kumpulan Emak Blogger
Jadi gimana dong kalo suhu tubuh bayi kita tinggi? Kalo gak buru-buru dibawa ke dokter dan segera dikasih obat lantas apa yang harus dilakukan? 

Dr Oei bilang, yang disebut smart patient bukanlah anti obat, tapi menggunakan obat secara bijak. Bayi yang terindikasi demam perlu dibawa ke dokter bila: 

37,9°C 3>3 – 6 bulan dengan suhu >38,3°C>6 bulan dengan suhu >39,4°C Demam menetap 72 jam 

Tips bila anak demam: 

Tahan panik, gunakan termometer untuk memastikan suhu tubuh, karena jika hanya memegang dahi atau tubuh bayi dengan tangan emak tidak akan akurat. Lakukan skin to skin (memeluk dan/ atau sambil menyusui bayi tanpa pakaian atas, boleh juga sambil berselimut emak dan bayinya, hawa hangat emak akan membantu menurunkan suhu demam bayi) Perbanyak frekuensi menyusui Obat penurun panas diberikan pada suhu di atas 38.5°C, itu pun yang paling aman hanya paracetamol dan ibuprofen dan diberikan berdasarkan usia dan berat badan bayi. 
Jangan lupa mak kalo memang harus ke dokter dan diberikan resep, tanyakan satu per satu obat apa saja yang diberikan dan gimana penjelasan singkan cara kerja obatnya. Hal itu sudah menjadi hak pasien. Satu hal lagi yang perlu diingat: sehat tidak bisa didapat dengan cara instan. (***)


4- My Little Yaya
Sekiranya anak anda mengalami demam panas, ambil langkah proaktif untuk menurunkannya suhu badannya secara perlahan-lahan. Berikut dikongsikan beberapa langkah yang boleh anda ambil sekiranya anak-anak anda mengalami Demam Panas: 

Pastikan anak kekal terhidrat dengan memberi mereka minum air putih yang cukup serta berikan mereka makan makanan yang berair seperti sup dan bubur. Jika bayi berusia bawah 6 bulan cukup dengan terus berikan bayi susu ibu dengan sekerap yang mungkin kerana susu ibu adalah immunisasi pasif yang membekalkan nutrisi lengkap pada bayi, kekal tersedia dan steril serta membekalkan antibodi untuk bayi melawan jangkitan yang dialami. Pakaikan mereka pakaian yang longgar dan tidak tebal agar haba tidak terperangkap. Pakaian daripada kapas adalah pilihan yang terbaik kerana ia dpt menyerap peluh. Jangan bedung atau selimutkan anak yang demam. Gunakan span atau kain yang dibasahkan dengan air dan ditekapkan pada tubuh anak untuk menarik panas keluar dari badan. Gunakan air suam dan tidak digalakkan untuk menggunakan air sejuk atau ais kerana ia boleh menyebabkan anak menggigil dengan lebih teruk dan boleh menyebabkan badan bertindak balas dengan menaikkan lagi suhu badan yang semestinya boleh membahayakan lagi anak anda. Tekapkan sahaja kain dan janganlah digosok kerana itu akan menyebabkan lebih banyak haba terhasil. Boleh berikan anak ubat yang dibenarkan seperti Parasetamol untuk kanak-kanak, ibuprofen. Dilarang sama sekali untuk berikan anak Aspirin. Pantau keadaan anak dan segera bawa berjumpa doktor sekiranya demam berlanjutan sehingga 2 hari.

5- Baby Center
Anda tidak perlu merawat demam kecuali anak anda berasa tidak selesa atau jika dia pernah mengalami kekejangan febril. Berikut adalah langkah-langkah menenangkan-demam:

Jika anak anda demam dan berusia lebih daripada lapan minggu, anda boleh berikannya Panadol yang khasnya untuk bayi dan kanak-kanak, untuk menurunkan suhunya. Ikuti arahan dos pengambilan dengan berhati-hati. Dos yang tepat bagi ibuprofen (Nurofen) juga boleh diberikan. Parasetamol dan ibuprofen tidak disarankan kepada bayi di bawah usia dua bulan dan jangan berikan aspirin kepada bayi atau anak anda yang berusia di bawah 16 tahun, yang dikaitkan dengan Sindrom Reye's, penyakit yang sebenarnya jarang berlaku tetapi boleh membawa kematian. Pakaikan bayi anda baju kain kapas yang nipis (jangan balut bayi anda untuk mengurangkan demam). Pastikan biliknya sejuk. Jika perlu, letakkan kipas berhampiran kot bayi dan gunakan sehelai cadar atau selimut nipis untuk menyelimutkannya. Berikan banyak cecair. Bayi kecil memerlukan lebih banyak air daripada biasa, iaitu -- susu badan atau susu formula. Jika anda sudah memberikan minuman lain kepada bayi anda, berikan lollipop ais, sup jernih atau jus buah-buahan telah yang dicairkan. Cuba mandian berspan. Letakkan bayi anda dalam tub mandi yang cetek dengan air yang suam dan gosokkan badannya, satu bahagian pada satu masa, dengan kain flanel atau span yang diperah sedikit. Jangan keringkan badan bayi anda; biarkan air tersejat sendiri. Ini mungkin membuatnya lebih selesa.


simieY:

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.simiey.info/2013/10/gabungan-punca-sebab-tanda-dan-tips.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+simiey/nQtu+(simiey%5Bdot%5Dcom)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Punca Dan Tanda Demam Denggi Serta Rawatan Dan Langkah Pencegahan

Punca Dan Tanda Demam Denggi Serta Rawatan Dan Langkah Pencegahan

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 814 hits
Demam Denggi merupakan sejenis penyakit yang disebabkan oleh jangkitan virus Denggi yang disebar oleh nyamuk Aedes betina Virus Denggi akan terpendam di dalam badan pesakit selama 3 14 hari sebelum menunjukkan tanda tanda Pesakit mungkin ak...
Tips Merawat Bayi Baru Lahir Untuk Pasangan Muda

Tips Merawat Bayi Baru Lahir Untuk Pasangan Muda

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 685 hits
Hadirnya buah hati tak hanya menguras emosi dan tenaga namun dapat menimbulkan kecemasan untuk orang tua baru Banyak dari mereka Artikel ditulis oleh dan dipublikasikan pertama kali di Hak cipta oleh
Bayi Demam Panas Tengah Malam Sebelum Ke Klinik Turunkan Suhu Dengan Cara Ni

Bayi Demam Panas Tengah Malam Sebelum Ke Klinik Turunkan Suhu Dengan Cara Ni

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 446 hits
Bayi demam panas Ibu bapa mana yang tidak bimbang apabila si anak mengalami demam panas Apatah lagi ia berlaku di tengah malam dan klinik pula sudah tutup Melihatkan wajah si anak yang selalu gembira kini jadi monyok dan tak lalu makan suda...
Cara Penjagaan Dan Pengendalian Bayi Yang Betul

Cara Penjagaan Dan Pengendalian Bayi Yang Betul

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 289 hits
tips ni untuk bapak dan ibu serta bakal bapak dan ibuSource Posted using walaupun gambar yang ditunjukkan agak keterlaluan tidak mustahil ada yang pernah buat kat planet lain seorang bapak bertanggungjawab dari planet marikh
Tips 4 Cara Penjagaan Powerbank Dengan Betul

Tips 4 Cara Penjagaan Powerbank Dengan Betul

papar berkaitan - pada 10/9/2019 - jumlah : 895 hits
Sebut sahaja powerbank pasti ramai yang tahu di era teknologi ini kan Ada yang jenis silinder lah petak lah dan macam macam lagi keluaran powerbank yang mambang jumpa di pasaran Namun adakah anda semua tahu Cara Penjagaan Powerbank dengan b...
Tiada Tanda Ibu Bayi Meroyan

Tiada Tanda Ibu Bayi Meroyan

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 284 hits
SEBELUM ini tiada apa yang pelik terjadi pada anak saudara termasuk meroyan tapi saya ada dengar dia bercakap sesuatu tidak masuk akal Sehingga saat ini saya tak pasti apa yang dia lakukan terhadap bayinya sehingga meninggal dunia kata seor...
Tanda Tanda Pokok Durian Terlebih Baja Dan Cara Merawatnya

Tanda Tanda Pokok Durian Terlebih Baja Dan Cara Merawatnya

papar berkaitan - pada 1/9/2019 - jumlah : 4257 hits
Durian adalah pokok yang lemah dan sensitif dengan air serta baja jika diberikan secara berlebihan Sebaiknya durian perlu ditanam di kawasan yang tinggi atau lereng bukit elakkan menanam dikawasan yang rendah dan sering terkena banjir Manak...
Tips Dan Juga Cara Rebus Kerang

Tips Dan Juga Cara Rebus Kerang

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 409 hits
Ini Dia Tips Rebus Kerang Untuk Dapatkan Isi Kerang Paling Sedap Ramai suka makan kerang tetapi tahukah anda ada cara mudah untuk menghasilkan isi kerang rebus yang sedap berbanding merebusnya dengan cara biasa Pertama sekali untuk mendapat...
Tips Dan Cara Mudah Untuk Naikkan Followers Instagram Dengan Hashtag

Tips Dan Cara Mudah Untuk Naikkan Followers Instagram Dengan Hashtag

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 519 hits
Tips dan cara mudah untuk tambah followers instagram dengan hashtag Adakah penggunaan hashtag di instagram masih lagi releven dan boleh diguna pakai pada tahun 2019 Jawapannya adalah ya Untuk artikel kali ini aku akan berkongsi tentang tips...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment