Freelance Isi Tax E Filing Cukai Pendapatan


CARA ISI e-FILING CUKAI PENDAPATAN TAX FREELANCE (Bekerja Sendiri) Sekiranya anda merupakan freelance atau bekerja secara bebas semestinya bagi musim cukai bagi yang kelayakan seharusnya isi tax melalui sistem e-filing LHDN.  Disini kami akan kongsikan kepada freelance untuk isi tax secara online menerusi e-filing LHDN, semoga membantu.
APA ITU FREELANCE Pekerja bebas atau biasa disebut sebagai freelance adalah pekerjaan yang tidak terikat dengan kontrak jangka panjang tetapi masih mempunyai hubungan kerja yang kuat dengan syarikat. Kontrak yang diberikan kepada pekerja bebas ini biasanya hanya mengandungi projek, reka bentuk, masa kerja, dan juga yuran yang dikenakan. Bayaran yang dikenakan untuk pekerja bebas ini juga berbeza-beza bergantung pada kesukaran projek dan juga waktu penerbangan.
Pendapatan freelancer tidak mempunyai pendapatan seperti bekerja tetap tetapi dibayar mengikut servis yang disediakan. Sekiranya bulan ini ada yang menggunakan servis anda maka anda akan dibayar dan sebaliknya.
FREELANCER YANG PERLU ISI CUKAI PENDAPATAN Menurut Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), individu yang berpendapatan melebihi RM34,000 setahun selepas potongan KWSP perlu memfailkan cukai. Mereka yang gagal berbuat demikian boleh menghadapi tindakan undang-undang, jadi pastikan anda lakukan bahagian anda dengan mengisytiharkan pendapatan anda.
Jika anda bekerja secara bebas atau freelance yang menerima pendapatan dari syarikat Malaysia ataupun mempunyai perniagaan sendiri, anda juga perlu membayar cukai jika pendapatan anda mencecah RM34,000 setahun. Ada juga beberapa syarikat yang membuat potongan cukai daripada gaji anda.
BORANG CUKAI PENDAPATAN BAGI FREELANCE Berikut adalah merupakan antara borang yang digunakan mengikut katagori iaitu:
Belum mendaftarkan perkhidmatan atau servis anda sebagai perniagaan rasmi, anda harus menggunakan Borang BE, iaitu borang khusus untuk individu yang tidak memiliki perniagaan. Sekiranya anda mempunyai syarikat berdaftar, anda perlu memfailkan cukai anda dengan Borang B. CARA ISI e-FILING FREELANCE(FREELANCE ISI TAX) Berikut adalah merupakan panduan untuk mengisi e-filing iaitu:
Log masuk ke portal MyTax: https://mytax.hasil.gov.my/ Pada paparan utama klik pada menu Perkhidmatan ezHasil, pilih e-Filing. Paparan akan menunjukkan e-BE Tahun Taksiran Semasa, e-Permohonan Pindaan BE, e-Borang dan e-Semakan Pengesahan Klik e-Borang untuk pilih borang e-Filing dan tahun taksiran yang betul untuk status anda. Ini senarai borang e-Filing LHDN yang ada di portal MyTax untuk rujukan anda: Individu Pemastautin e-BE: Tiada Punca Pendapatan Perniagaan e-B: Ada Punca Pendapatan Perniagaan e-BT: Pekerja Berpengetahuan atau Bukan Warganegara Memegang Jawatan Utama atau Pekerja Berkepakaran (Program Kepulangan Pakar) yang telah diluluskan oleh Menteri Borang nyata bagi Individu Bukan Pemastautin e-M: Borang nyata bagi Individu Bukan Pemastautin e-MT: Pekerja Berpengetahuan adalah tertakluk kepada kelulusan oleh Menteri Bukan Individu e-P: Borang Nyata Perkongsian e-E: Borang Nyata Oleh Majikan Maklumat pada borang e-Filing terbahagi kepada 4 bahagian iaitu: Maklumat Individu Pendapatan Berkanun, Jumlah Pendapatan Dan Pendapatan Tahun Kebelakangan Yang Belum Dilaporkan Pelepasan / Rebat / Tolakan Cukai / Pelepasan Cukai Rumusan Sila isi dengan lengkap kesemua maklumat yang diperlukan untuk memudahkan proses pengiraan cukai pendapatan anda dan pelepasan cukai anda Akhir sekali anda perlu sahkan borang cukai taksiran kemudian hantar kepada pihak LHDN secara online Jika anda sudah berpuas hati dengan borang yang diisikan, sila klik ‘Tandatangan & Hantar’. Apabila anda sudah klik, skrin Tandatangan akan dipaparkan. Masukkan nombor kad pengenalan dan kata laluan yang tepat untuk menghantar borang yang telah diisikan. MAKLUMAT LANJUT FREELANCE ISI TAX Untuk dapatkan maklumat lanjut mengenai kelayakan dan panduan freelance isi tax, anda boleh merujuk portal MyTax https://mytax.hasil.gov.my/
ARTIKEL BERKAITAN:
ezHASiL eFiling CUKAI PENDAPATAN (CARA ISI UNTUK KALI PERTAMA) CUKAI TAKSIRAN/PINTU (CARA BAYAR ONLINE SETIAP PBT) E-JANJI TEMU HASIL :CARA TEMUJANJI ONLINE LHDN(Urusan Cukai/Duti Setem & CKHT/STR) The post FREELANCE ISI TAX e-FILING CUKAI PENDAPATAN appeared first on KekandaMemey.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kekandamemey.com/freelance-isi-tax.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Deretan Harta Eks Kepala Bea Cukai Yogyakarta Dianggap Hasil Pencucian Uang Dari Mobil Hingga Tas Mewah

Deretan Harta Eks Kepala Bea Cukai Yogyakarta Dianggap Hasil Pencucian Uang Dari Mobil Hingga Tas Mewah

papar berkaitan - pada 14/5/2024 - jumlah : 66 hits
Pengacara Eko Darmanto Gunadi Wibakso menyatakan bahwa sebagian besar harta yang disebut itu mayoritas adalah barang dagangan
Jerit Pekerja Kretek Tangan Soal Rencana Kenaikan Cukai 2025

Jerit Pekerja Kretek Tangan Soal Rencana Kenaikan Cukai 2025

papar berkaitan - pada 14/5/2024 - jumlah : 87 hits
Kenaikan cukai sejak 2022 sampai 2024 masih dirasakan dampaknya sampai sekarang
Bea Cukai Banyak Masalah Jokowi Segera Gelar Rapat Internal

Bea Cukai Banyak Masalah Jokowi Segera Gelar Rapat Internal

papar berkaitan - pada 14/5/2024 - jumlah : 80 hits
Jokowi ikut menyoroti kinerja Bea Cukai usai banyak permasalahan viral di media sosial
Sri Mulyani Laporkan Masalah Di Bea Cukai Sampai Viral Ke Jokowi

Sri Mulyani Laporkan Masalah Di Bea Cukai Sampai Viral Ke Jokowi

papar berkaitan - pada 15/5/2024 - jumlah : 58 hits
Sri Mulyani tak membeberkan tanggapan Jokowi atas masalah yang terjadi di Bea Cukai
Video Kasus Bea Cukai Banyak Viral Jokowi Langsung Turun Tangan Perintahkan Ini

Video Kasus Bea Cukai Banyak Viral Jokowi Langsung Turun Tangan Perintahkan Ini

papar berkaitan - pada 15/5/2024 - jumlah : 83 hits
Presiden Jokowi mengaku sudah menyadari banyaknya keluhan masyarakat terhadap pelayanan Direktorat Jenderal Bea dan Cukai Kemenkeu
Bea Cukai Amankan Kapal Misterius Berbendera Australia Di Banda Neira

Bea Cukai Amankan Kapal Misterius Berbendera Australia Di Banda Neira

papar berkaitan - pada 13/5/2024 - jumlah : 65 hits
Bea Cukai menangkap kapal wisata asing berjenis yacht SV Valkyre di Banda Neira
Paramount Sasar 30 Pendapatan Luar Negara Dalam Lima Tahun

Paramount Sasar 30 Pendapatan Luar Negara Dalam Lima Tahun

papar berkaitan - pada 14/5/2024 - jumlah : 93 hits
PETALING JAYA Paramount Corporation Berhad menyasarkan untuk memperluaskan perniagaannya ke luar negara dengan menetapkan sasaran 30 peratus daripada pendapatan syarikat dari segmen berkenaan dalam tempoh lima tahun Ketua Pegawai Eksekutif ...
Miliki Sebuah Rumah Di Bayu Sutera Dan Berpeluang Menunaikan Umrah

Maklumat Bocor Akan Ganggu Siasatan Polis Saifuddin

At The End Of The Day Politicians Are All The Same

Island Bbq Steamboat

Journey Of Ai Team

8 Rahasia Kapal Selam Yang Tidak Boleh Diketahui Musuh

Beras Kesihatan Dan Masa Depan Mampan

Kacang Tanah



10 Fakta Biodata Aniq Durar Pelakon Drama Berepisod Dua Darjat Slot Akasia TV3 Gandingan Sharifah Rose

Info Dan Sinopsis Hierarchy Netflix TV Series Kdrama 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dua Darjat Slot Akasia TV3

Pakej Halal Murah Acheh Pulau Sabang Indonesia 4H 3M Tahun 2024

10 Filem Korea Terbaru Best 2023 2024 Boleh Tonton Secara Online


Keyword Research For Salon Seo Finding The Right Terms To Target

Pm Kalau Naikkan Harga Walau Dapat Subsidi Kamu Jaga

Kl Rovers Jadi Lauk Sabah Fc

Jika Tarik Lesen Bas 1 5 Juta Murid Tidak Pergi Sekolah

Skmm Ambil Tindakan Kebocoran Media Sosial Kes Zayn Rayyan

Hadir Bersama Keluarga Peminat Terubat Rindu Lihat Kelibat Faisal Halim Di Stadium