Food Bank Sasar Golongan B40 Tun M


GEORGETOWN: Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, pelaksanaan program Food Bank bertepatan dengan fokus kerajaan untuk meringankan beban kos sara hidup rakyat, khususnya golongan isi rumah berpendapatan rendah (B40).
Perdana Menteri berkata, program kendalian Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) itu mampu menjimatkan perbelanjaan golongan B40, khususnya kos pembelian makanan, sekali gus meningkatkan pendapatan boleh guna.
Katanya, inisiatif itu adalah usaha sukarela dan tidak memerlukan implikasi kewangan yang besar kepada kerajaan dengan pelaksanaannya dilakukan menerusi komitmen tanggungjawab sosial dan semangat kesukarelawanan pihak swasta serta pertubuhan bukan kerajaan.
“Rakyat Malaysia direkodkan menghasilkan sebanyak 15,000 tan lebihan makanan setiap hari dengan 3,000 tan daripadanya masih elok dan selamat untuk dimakan.
“Sebanyak 3,000 tan lebihan makanan yang masih elok dan selamat untuk dimakan boleh digunakan untuk memberi manfaat kepada hampir dua juta rakyat Malaysia, jika ia diagihkan dengan optimum,” katanya dalam ucapan dibacakan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, di sini, hari ini.
Yang turut hadir, Menteri KPDNHEP, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail; Timbalan Menterinya, Chong Chieng Jen dan Timbalan Ketua Menteri I, Datuk Ahmad Zakiyuddin Abdul Rahman.
Dr Mahathir berkata, program itu akan menyasarkan seramai 186,354 ketua isi rumah di bawah paras garis kemiskinan di seluruh negara untuk diagihkan lebihan makanan yang dikumpul, selain kerajaan bersetuju melancarkan Yayasan Food Bank untuk memastikan ia lebih sistematik.
Selain itu, katanya, kerajaan berhasrat mewujudkan undang-undang khas bagi melindungi penerima dan penyumbang bantuan bagi memastikan pelaksanaan program berkenaan lebih teratur, seiring langkah digunakan di negara luar yang lebih awal melaksanakan program sedemikian.
“Dalam hal ini, KPDNHEP telah diamanahkan untuk melaksanakan kajian yang lebih terperinci mengenai perkara ini sesuai dengan acuan negara ini.
“Saya harap dengan lengkapnya semua mekanisme operasi pelaksanaannya, program Food Bank ini dapat digerakkan dengan jayanya bagi membantu semua golongan memerlukan, bukan sahaja di Semenanjung, tetapi juga di pedalaman Sabah dan Sarawak,” katanya.
The post Food Bank Sasar Golongan B40 – Tun M appeared first on MySuara.Net.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mysuara.net/berita/food-bank-sasar-golongan-b40-tun-m/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Beri Bantuan Segera Kepada Golongan Miskin Tun M

Beri Bantuan Segera Kepada Golongan Miskin Tun M

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 245 hits
Beri bantuan segera kepada golongan miskin Tun MPosted By on December 10 2018Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad meminta Menteri Kewangan Lim Guan Eng merangka rancangan untuk membantu golongan miskin dalam masa terdekat Berucap dalam majli...
Keutamaan Golongan B40 Untuk Sekolah Berasrama Penuh

Keutamaan Golongan B40 Untuk Sekolah Berasrama Penuh

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 701 hits
PUTRAJAYA 19 Dis Kementerian Pendidikan akan memberi keutamaan kepada golongan berpendapatan rendah untuk memperoleh akses kepada pendidikan berkualiti di sekolah berasrama penuh bermula dengan pengambilan pada tahun depan Kementerian dalam...
Keluar Parti Tun M Bantu Bersihkan Umno

Keluar Parti Tun M Bantu Bersihkan Umno

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 242 hits
Wartawan Watan Online Penghijrahan keluar gerombolan wakil rakyat dan pimpinan UMNO sebelum ini hanya membantu mempercepat proses pemulihan parti ujar Setiausaha Agung UMNO Tan Sri Annuar Musa Beliau berkata selain kepimpinan UMNO juga perl...
Pertarungan Anwar Tun M Kejap Lagi Parti M Akan Lebih Mp Melayu

Pertarungan Anwar Tun M Kejap Lagi Parti M Akan Lebih Mp Melayu

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 249 hits
Parti PAN mempunyai 11 orang ahli parlimen Melayu Pribumi Melayu dan PKR 26 MP Melayu Ikut khabar banyak lagi MP Umno yang akan lompat masuk Pribumi DAP mempunyai 32 orang MP Cina Dari segi keutuhan etnik DAP merupakan parti yang bahagian t...
Ini Luahan Tun M Selepas Mendengar Berita Pemergian Muhammad Adib

Ini Luahan Tun M Selepas Mendengar Berita Pemergian Muhammad Adib

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 832 hits
Ini Luahan Tun M Selepas Mendengar Berita Pemergian Muhammad AdibIni Luahan Tun M Selepas Mendengar Berita Pemergian Muhammad Adib
Awak Tak Releven Sebagai Manusia Kenyataan Kj Kepada Tun Faisal Di Twitter Deep Betul

Awak Tak Releven Sebagai Manusia Kenyataan Kj Kepada Tun Faisal Di Twitter Deep Betul

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 343 hits
Baru baru ini di laman Twitter sebuah portal telah memuat naik artikel kenyataan Khairy Jamaluddin supaya orang ramai tidak cetuskan ketegangan atas kematian allahyarham Adib Muat naik daripada portal tersebut telah mendapat perhatian bekas...
Ptptn Syed Saddiq Dengar Anwar Dari Tun Tapi Ingin Jadi Mpt Ppbm

Ptptn Syed Saddiq Dengar Anwar Dari Tun Tapi Ingin Jadi Mpt Ppbm

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 476 hits
Khabarnya Syed Saddiq merancang untuk bertanding tempat dalam Majlis Kepimpinan Tertinggi PPBM tetapi desas desus dalam PPBM mengatakan beliau bakal di cantas kerana isu PTPTN Memang salah satu janji 100 hari Manifesto PH ialah untuk mengha...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Unlock Level 99 Chinese Mastery Gamifying Hanzi With On Screen Adventures

Resepi Sambal Ikan

Sambal Bilis Tempoyak Travel Pack

Kelebihan Menggunakan Paperbag Berbanding Plastik Pilihan Lebih Mesra Alam

Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu