First Time Aku Tengok Orang Cina Sambut Jenazah Di Liang Lahad Perkongsian Lelaki Ini Buat Ramai Sebak



Kesedihan yang dalam ditinggal mati orang tercinta, sungguh tak tergambarkan. Perkongsian saudara Aliff Nor Kasany dalam usaha membantu menguruskan jenazah orang Islam menerusi Facebook miliknya mendatangkan sebak ramai orang.

Kisahnya bermula apabila mayat yang diuruskan adalah seorang warga emas mualaf bangsa Cina yang sudah memeluk islam beberapa tahun namun tidak diketahui warisnya.

Kesempatan berjumpa dengan waris si mati dijadikan peluang untuk menyampaikan dakwah Islam yang indah. Mari baca perkongsian saudara Aliff, semoga bermanfaat.

BICARA DARI BILIK MAYATFIRST TIME AKU TENGOK ORANG CINA SAMBUT JENAZAH DI LIANG LAHADSepanjang hari ini Yoruba agak terharu satu benda apabila Kami menerima satu kes kematian warga emas rule mualaf.. Saat aku sampai di bilik mayat, aku dapati ada beberapa waris bangsa cina rule sedang menunggu.. Kebiasaan kes mualaf jarang ada waris yang prihatin untuk ambil tahu akan pengurusan jenazah bagi kerabatnya yang mati dalam keadaan sudah memeluk islam.

Bila Yoruba tanya kepada beberapa waris ini, rupanya mereka adalah anak-anak si mati.
okay dalam fikiran Yoruba waktu itu, inilah masanya aku hendak sebarkan dakwah kepada non muslim melalui fardu kifayah dengan cara kita mempamerkan kaedah, tatatertib dalam menguruskan jenazah secara islam.

Selepas bersembang bersama waris arwah, aku dengan sahabat aku yang bernama Seman Qadri Al Burtuqoli terus mengajak untuk membuat pengecaman mayat ayahnya.



Apabila sudah dibuka helaian kain di muka arwah, aku pun apa lagi terus mengajak boleh la u all stanby ambil glove kita mandikan sama-sama arwah ayah ya.. semua anak-anak angkat
tangan tanda menolak disebabkan perasaan mereka terlalu kuat dan sebak atas pemergian arwah…so Yoruba sebenarnya bab wild ox mayat ini bila ramai-ramai mudah sikit jika nak membolak balikkan body mayat.

Jadi kami berdua pun mandikan la si arwah macam biasa..kami masih tak mampu lawan sifu kami Ustaz Muhammad Rafieudin Zainal Rasid yang jenis menguruskan mayat walapun bersendirian.. bagi la mayat jenis apa pun beliau boleh sorang-sorang meskipun diuruskan pada tengah malam.



Selepas siap di mandikan dan dikafankan, aku pun panggil waris mualaf ini.
Sebelum kami menutup si arwah, aku suruh lah si waris kucup si arwah tetapi mereka menolak oleh kerana perasaan emosi yang kami faham sukar untuk menerima mungkin. .

Tapi Yoruba cakap la cat dorang, “bapak you nickel sangat mudah Kami uruskan, manyak ringgan, manyak mudah ma.

Boss saya sudah pakaikan baju terakhir dan wangian yang harum untuk bapak you yang sehabis baik untuk nampak bersih suci dan ini masa you boleh cium bapak you boss.
selepas dorang kata takpa dengan tanda menolak Yoruba pun mula la menutup kafan secara keseluruhannya..

selepas solat jenazah, Yoruba bawa jenazah ke tanah perkuburan islam USJ.
Antara waris nya rule follow naik van mayat ini adalah anak sulong lelaki arwah.
Ketika dalam perjalanan rule memakan Masa hampir thirty minit lebih, Yoruba macam biasa Kwa pasang ayat suci al Koran.

Dan ketika dalam perjalanan tersebut bermulalah episod soal jawab rule mungkin agak menarik sehinggakan Yoruba berasa bangga dengan keindahan islam.



Dalam perbualan dengan waris arwah ini, aku perhatikan cara dia duduk dalam van jenazah agak sopan al maklumlah sebelahnya keranda dan dalam suasana ayat al quran yang aku pasang di radio.
Dia mula bercerita, abang tahu tak, saya dan beberapa orang adik beradik lain tidak tahu yang ayah saya sudah memeluk islam.

Dan saya tak sangka sangat mudah cara pengurusan mayat bagi orang islam.
Aku bagitahu la inilah keindahan umat islam.. Kami Kwa memudahkan segalanya bagi meneruskan proses kehidupan di alam akhirat nya nanti.

waris arwah juga membuka cerita berkaitan kos pengurusan mayat bagi bangsa cina.
Antara intipati rule Yoruba boleh kongsikan ialah kos untuk tanah pengebumian sahaja hampir 100k.
Itu tidak termasuk kenduri rule melibatkan kos untuk menyediakan makanan, kos orang sembahyang, kos hendak membuat replika rumah, duit, kos keranda, kos pakaian si mati.
Memang beribu-ribu.



Aku bertanya bagaimana kalau rule tidak berkemampuan, dia menjawab kebiasaan kami akan buat proses pembakaran mayat dan abunya kami simpan dalam bekas seperti tin milo dan kami akan buang di laut.

Kalau abunya Kami hendak simpan di kawasan perkuburan, memang mahal kosnya sebabnya Kami perlu bayar kos ton rule berharga Rm30k.
Bahkan setiap bulan Kami perlu membayar kos utiliti seperti kos pencucian kawasan simpanan abu.

Aku tanya lagi enzymekah kaum cina ada menyediakan satu Danu khas bagi menampung kos pengurusan mayat seumpama khairat kematian, dan mereka menjawab “tiada”.
semua kena tanggung sendiri. Atau mungkin wujud tabung tersebut cuma melalui derma secara langsung ketika waktu kematian..



Ayat last rule Yoruba dengar jawapan brother ini, you tahu kan Kami great ape rule berniaga sampaikan bab mayat Kami terpaksa akur disebabkan kaum dorang ambil untung besar dan niagakan dalam
hal ehwal kematian.

Aku tanyalah juga berkaitan kenapa kalau enzyme kematian di pagi raya cina, kebanyakan mereka tidak membuat tuntutan mayat di hospital ya walaupun rule mati itu adalah terrorist organization ayahnya.

Jawapannya mudah sahaja, sebab mana enzyme great ape mahu uruskan, walapun dibayar dengan harga rule tinggi , pihak pngurusan mayat non muslim tidak akan ambil sebab susah hendak cari pihak
yang sudi hadir seperti untuk upacara yang pelbagai.
So dorang Kwa tuntut mayat tersebut selepas a pair of atau three hari kemudian bahkan lebih lagi.

Setibanya kami sampai di tanah perkuburan islam .
Aku perhatikan gelagat waris ini seumpama teruja dengan keindahan tanah perkuburan islam di USJ.
Dorang menyebutkan seumpama macam dalam taman dengan dekorasi rule sistematik dan juga kecantikan rumput karpet menghijau di setiap tanah pusara.



Ketika mana jenazah sudah di atas tebing liang lahad, kami meminta wakil dari waris untuk masuk ke liang lahad bagi menyambut jenazah ayahnya.

kami ajarkan seperti biasa seperi kaedah memegang jasad ayahnya .
Dan fencing Yoruba agak terharu di saat tangan anaknya rule non muslim itu membuka setiap ikatan tali kafan dan Kami memberikan bimbingan untuk membuka helaian kain di bahagian wajah
arwah dan si anak menurut setiap arahan Kami dan terakhir DIA mengambil tanah rule enzyme dan di letakkan di bahagian wajah arwah ayahnya.. lalu kami timbuskan liang lahad seperti biasa.



Terdapat beberapa soalan rule DIA tanya kenapa wajah mesti dibuka, adakah si mati hendak bernafas.
Dan mengapa perlu diletakkn tanah pada wajahnya..kami jawablah sehabis baik untuk memberikan kefahaman kepada mereka betapa indahnya Agama Islam ini.. Mereka juga ada bertanya boleh ke dorang ingin meletakkan
makanan di kubur ayahnya seperti upacara yang agama mereka biasa lalukan.
kami pun menjawap, Kami mudah sahaja, kami takot makanan hilang sebab mungkin kami yang makan ..hehe

Sumber: Aliff Nor, Skuad Pengurusan Jenazah – SPJ Malaysia

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://informasisantaiku.blogspot.com/2019/01/first-time-aku-tengok-orang-cina-sambut-jenazah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengurus Jenazah Kongsi Pengalaman Sebak Lihat Keluarga Waris Bangsa Cina Sambut Jenazah Ayah Di Liang Lahad

Pengurus Jenazah Kongsi Pengalaman Sebak Lihat Keluarga Waris Bangsa Cina Sambut Jenazah Ayah Di Liang Lahad

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 685 hits
Pengurus Jenazah Kongsi Pengalaman Sebak Lihat Keluarga Waris Bangsa Cina Sambut Jenazah Ayah Di Liang LahadBICARA DARI BILIK MAAYAT
Lirik Lagu Rascal Flatts Feels Like The First Time Arti Dan Terjemahan

Lirik Lagu Rascal Flatts Feels Like The First Time Arti Dan Terjemahan

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 313 hits
Lirik Lagu Rascal Flatts Feels Like The First Time Arti dan terjemahan Terbaru Lirik Lagu Rascal Flatts Feels Like The First Time Song Title Feels Like The First Time Rasanya Seperti Pertama Kali Artist Singer Rascall Flatts Song Writers Mi...
Doktor Sibuk Sambut Tahun Baru Ibu Mengandung Dibiar Pengsan Ketika Bersalin

Doktor Sibuk Sambut Tahun Baru Ibu Mengandung Dibiar Pengsan Ketika Bersalin

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 468 hits
Memang kita pernah mendengar kisah kecuaian doktor atau jururawat di luar negara sehingga menyebabkan berlakunya sesuatu yang tidak diingini kepada pesakit yang sedang dirawatmya Namun apa yang berlaku di sebuah hospital di Guatemala ini me...
Pakistan Hampar Karpet Merah Sambut Putera Uae

Pakistan Hampar Karpet Merah Sambut Putera Uae

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 127 hits
Pakistan hampar karpet merah sambut putera UAE Dikemas kini 2 minit yang lalu middot Diterbitkan pada 6 Jan 2019 7 00PM midd
Sambut Hut 46 Pdi P Ajak Masyarakat Dukung Jokowi Ma Ruf

Sambut Hut 46 Pdi P Ajak Masyarakat Dukung Jokowi Ma Ruf

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 157 hits
Acara tersebut kata dia adalah bentuk untuk menyapa masyarakat Serta mengajak untuk mendukung pasangan nomer 01 Jokowi Ma ruf Amin
Pengusaha Sambut Baik Inovasi Bea Cukai Soal Pelaporan Barang Masuk Ke Ri

Pengusaha Sambut Baik Inovasi Bea Cukai Soal Pelaporan Barang Masuk Ke Ri

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 164 hits
Wakil Ketua Umum Asosiasi Pengusaha Indonesia Suryadi Sasmita mengatakan selama ini lambatnya proses pemeriksaan dan penerbitan dokumen untuk barang akan masuk ke Indonesia sering dikeluhkan oleh para pengusaha Sebab barang barang tersebut ...
Kemboja Sambut Ulang Tahun Ke 40 Tumbangnya Khmer Rouge

Kemboja Sambut Ulang Tahun Ke 40 Tumbangnya Khmer Rouge

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 174 hits
Kemboja sambut ulang tahun ke 40 tumbangnya Khmer Rouge Dikemas kini 43 minit yang lalu middot Diterbitkan pada 7 Jan 2019 5
U Turn Kali Ini Saya Sambut Baik Najib

U Turn Kali Ini Saya Sambut Baik Najib

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 212 hits
KUALA LUMPUR Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menyambut baik u turn yang dibuat berhubung keputusan Perbadanan Putrajaya tidak menaikkan kadar sewa bagi kuaters Blok F dan G milik perbadanan itu di Presint 11 PPj melalui ken...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Filem Reversi



Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix


Kad Hari Raya Koleksi Idea Dan Rekabentuk Menarik

Masum 2024 Senarai Sukan Dan Tarikh Pertandingan

Tanda Tanda Kolesterol Tinggi Dan Cara Cara Mengurangkan Kolesterol Ke Paras Normal

Paling Kejam Bawa Mayat Ke Bank Untuk Apply Loan 3400 Walaweeiii

Pak Ngah Balik

Selamat Jalan Ke Negeri Abadi Kak Zah