Felda Akan Terus Hilang Aset Berharga Presiden Generasi




MENYEDARI ada usaha pihak ketiga berusaha menguasai kepentingan dalam saham FGV muktakhir ini,  kami Pertubuhan Generasi Warisan Kebangsaan (GENERASI) bersama-sama dengan pertubuhan-pertubuhan lain yang prihatin dengan warga Felda, merasakan Kerajaan Malaysia perlu menghalang usaha-usaha menguasai saham FGV secara terancang oleh pihak yang berkepentingan. 

Walaupun FGV tersenarai dalam Papan Utama Bursa Malaysia , kepentingan aset-aset Felda sebelum ini, yang diserahkan kepada FGV perlu dilindungi demi masa depan FELDA itu sendiri. Dengan penguasaan FELDA ke atas saham FGV sebanyak 34 peratus, ianya bukan satu jaminan untuk memastikan aset penting terlepas dan hilang. Dengan kelompongan 30 peratus pemilikan  saham dimiliki syarikat-syarikat kecil, ianya mendedahkan jalan penguasaan pihak ketiga yang sedang berusaha mengambil alih kepentingan. 

Apa yang kami bimbangkan desas-desus ada usaha dari pihak dalaman FELDA sendiri seolah bersetuju dengan pakej atau usaha pihak ketiga ini. Jika ianya tidak dihalang, sudah pasti FELDA berkemungkinan akan mengecilkan pegangan mereka dalam FGV. Jika perkhabaran ini menjadi realiti ianya manjadi satu lagi sejarah hitam bagi Felda dan seluruh warganya. Cukuplah dengan apa yang berlaku ke atas FELDA sebelum ini. 

Perlu diingat, yang menjadi rebutan utama ialah aset tanah seluas 335,000 Hektar yang sudah mendatangkan hasil RM1.2 hingga RM1.8 bilion setahun kepada Felda Holdings sebelum diserahkan pajakan kepada FGV  dan menjadi aset tarikan utama prospek FGV dengan keluasan tanah pertanian terbesar di dunia sebelum penyenaraian ke papan Utama Bursa Malaysia  pada tahun 2012. 

Perlu diingat, sebahagian besar status tanah ini juga masih lagi dalam akta Tanah Berkelompok 1960 atau dikenali GSA 1960. Sebelum ini hal ini disembunyikan dari pelabur dan masyarakat. Di sini sudah berlaku perlanggaran oleh pihak kerajaan sendiri pada waktu penyenaraian dibuat. 

Tanah yang pada asalnya perlu dimasukkan peneroka telah dipohon oleh pihak FELDA untuk dijadikan ladang tanda peneroka bagi menjadikan sumber utama kepada FELDA sejak tahun 1990. Dengan keluasan ladang kelapa sawit seluas ini, ianya menjadi penyumbang aliran tunai kumpulan dan memacu FELDA bergerak sendiri tanpa suntikan dana kerajaan atau pembiayaan luar. 

Sejarah ini jangan dipadamkan. Sejarah ini jangan diubah. Kami sebelum ini sudah membantah cadangan menyerahkan tanah 335,000 hektar ini kepada FGV, dan sekarang ternyata tindakan kerajaan terdahulu silap dan sangat berisiko kehilangan selama-lamanya aset ini. Kerajaan hari sepatutnya menghalang jika ada usaha sepertimana yang dirungkaikan di atas. 

Justeru itu, kami mendesak seluruh warga FELDA, Badan dan pertubuhan  bukan kerajaan, Ahli-ahli Parlimen Malaysia bersama-sama berusaha mendesak kepentingan aset ini dijaga dengan mendesak Kerajaan Malaysia di bawah pimpinan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyelamatkan aset ini dengan apa jua cara sekalipun agar tanah dikembalikan kepada FELDA bagi memastikan kelestarian FELDA benar- benar dapat dilestarikan. 

Sekian. 
NARAZA MUDA 
Presiden Pertubuhan Warisan Kebangsaan (GENERASI) 
30 Oktober 2019 - HARAKAHDAILY 30/10/2019


Lihat Sebelum Ini..Jom Lawat Kampung Janda Indo... Penyelesaian.Intip Lagi, Kampung Janda, Kini Di Bogor Pula..Sekitar Artis Menjanda Di Indonesia, Masuk Air?K/Janda: (1)Bunuh Ragol &Politik IndoK/Janda: (2) Bunuh Ragol &Politik IndoK/Janda Aceh: Kampung Tanpa Lelaki.Pasukan Janda Aceh, Berperang Di Jalan Al...1 Lwn 1. Janda Aceh Membunuh Cornelis de Houtman D...Ada Kampung Janda Baik Di M'sia, Apa Baiknya?

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2019/10/felda-akan-terus-hilang-aset-berharga.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hilang Kawalan Kemudian Terus Digilis Kereta

Hilang Kawalan Kemudian Terus Digilis Kereta

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 209 hits
Gambar HiasanMalam tadi sebuah motorsikal yang dibonceng oleh seorang guru Kelas Al Quran dan Fardhu Ain bersama suaminya mengalami kemalangan di Jalan Matrikulasi Changlun Siasatan awal mendapati bahawa kira kira jam 8 malam semalam motors...
Angin Ribut Tak Sampai 1 Minit Bumbung Terus Hilang

Angin Ribut Tak Sampai 1 Minit Bumbung Terus Hilang

papar berkaitan - pada 27/10/2019 - jumlah : 254 hits
SAYA nampak pusaran angin ribut itu angkat satu persatu bumbung rumah kami termasuk alang kayu Kejadian itu tak sampai satu minit tetapi habis bumbung hilang dicabut angin sehingga berterbangan ke dalam sawah kata penduduk Kampung Hilir Jer...
Penat Penat Buat Itu Ini Isteri Harapkan Pelukan Suami Terus Hilang Letih

Penat Penat Buat Itu Ini Isteri Harapkan Pelukan Suami Terus Hilang Letih

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 491 hits
Biarpun letih dan stres seorang isteri tidak memerlukan perkara lain melainkan perhatian suami yang dikasihinya Apabila suami memahami dan menjadi pendengar kepada luahan hatinya isteri sudah cukup bahagia Kalau penat boleh berehat mengantu...
Bersalin Memang Sakit Baby Keluar Hilang Terus Sakitnya Seronok Rezeki Anak Ramai

Bersalin Memang Sakit Baby Keluar Hilang Terus Sakitnya Seronok Rezeki Anak Ramai

papar berkaitan - pada 20/10/2019 - jumlah : 525 hits
Syukur rezeki Allah nak bagi Itu yang dikongsikan Datin Seri Shahida apabila diberikan rezeki 5 orang cahaya mata di usianya 23 tahun hinggalah sekarang dalam umur 34 tahun Berkongsi gambar kenangan sewaktu hamil anak pertama ketika tahun 2...
Presiden Pks Sebut Keputusan Prabowo Gabung Jokowi Atas Dasar Kalkulasi Rasional

Presiden Pks Sebut Keputusan Prabowo Gabung Jokowi Atas Dasar Kalkulasi Rasional

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 127 hits
Mereka melihat kalau masuk ke dalam pemerintahan mereka bisa kontribusi lebih baik dan itu kita hormati ujar Sohibul
Sambangi Kediaman Prabowo Presiden Pks Bicara Keputusan Politik Gerindra

Sambangi Kediaman Prabowo Presiden Pks Bicara Keputusan Politik Gerindra

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 124 hits
Mantan Ketua PP Pemuda Muhammadiyah itu menuturkan Prabowo ingin tetap menjalin komunikasi politik dengan PKS yang pernah menjadi partai koalisi dalam kontestasi Pilpres 2019 kendati saat ini sikap kedua partai berbeda
Mantan Bendahara Tkn Dukung Kabinet Pilihan Presiden Jokowi

Mantan Bendahara Tkn Dukung Kabinet Pilihan Presiden Jokowi

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 106 hits
Jika kemudian ada pihak yang tidak suka dengan figur pilihan Presiden Jokowi kata dia kritik bisa disampaikan dengan baik kepada Presiden Jokowi
Relawan Ingatkan Presiden Jokowi Hati Hati Pilih Menteri

Relawan Ingatkan Presiden Jokowi Hati Hati Pilih Menteri

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 159 hits
Relawan mengapresiasi pilihan Jokowi terhadap Sri Mulyani Indrawati Basuki Hadimuljono dan Budi Karya Sumadi
Prabowo Jadi Menteri Jokowi Presiden Pks Keluarkan Maklumat Tetap Di Luar Pemerintah

Prabowo Jadi Menteri Jokowi Presiden Pks Keluarkan Maklumat Tetap Di Luar Pemerintah

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 158 hits
Partai Keadilan Sejahtera ditinggal kawan koalisinya setelah Ketum Gerindra Prabowo Subianto memastikan akan menjadi menteri di kabinet Jokowi Ma ruf Presiden PKS Sohibul Iman mengeluarkan maklumat kepada para kadernya dan memastikan partai...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


3 Ayat Pelaris Jualan Tak Perlu Sebut Brand

Breakthrough Your Fitness Plateau Vo2 Max Testing Personalized Plans

Tiada Desakan Mb Perlis Letak Jawatan Setiausaha Agung Pas

Apa Itu Sakit Sciatica Dan Rawatannya

Alas Meja Baru Beli Di Mr Diy

Kerajaan Tak Perlu Layan Najib Razak