Fasobrun Jameel


Ayat ni didengar masa tazkirah tarawih bulan lepas, selamat hari raya semua 😊, subhanallah rupanya syawal dah ke penghujung. Lagi beberapa hari dah nak habis.

Fasobrun jameel, bermaksud 'sabar yang indah'. Ustaz yang berceramah tu ada pesan, kalau jumpa dengan sesiapa dalam kesedihan, ucapkanlah fasobrun jameel... supaya reda kesedihannya, legalah sedikit rasa hatinya yang sedang berdukacita.

Fasobrun jameel untuk diri sendiri hari ini genap 40 tahun diatas dunia. Sanah helwah untuk diri sendiri, ya Allah cepatnya masa berlalu, rasa baru semalam buat epidural steroid injection bulan April tahun 2018, tak sangka hari ini June 2019, sakit slip disc, menyerang semula, merasalah demam manja sekali dua dalam seminggu ni. Pertama kali jugalah mengalir air mata tahan sakit, kali ni sakit 2 kali ganda rasnya dari mula-mula rujuk hospital tahun lepas

Kebas sebelah kaki kiri yang makin kerap, padahal tak adalah aktif manapun bergerak, tapi yang jelas berat badan memang meningkatpun, kira dah 'overweight' sekarang 😪.

Pening juga macam mana nak kawal berat badan, makan sikitpun berat naik sebab tak dapat aktif, bersenam macam orang sihat, adalah sekali dua masa tak rasa sakit belakang, ikut berzumba dengan youtube, sudah makin sakit jadinya, berat tak lah turun banyakpun, tak pasal sakit yang lebih 😂

Dugaan betul dapat penyakit slip disc ni, memang menduga iman dan emosi, bila kita yang aktif terpaksa jadi kurang aktif, rasa macam 'dunia sudah berakhir....' dah tak dapat nak hiking ke gunung, tak dapat lagi nak camping ke pulau, di punya beranganlah nanti anak-anak dah besar mama nak buat aktiviti yang mama suka..

En. Asben pandang muka isteri dia yang tk berhenti cerita itu ini pasal hobi dan minat sejak azali, sekali en Asben 'sound' dah dah la mama, umur dah banyak ni baik fikir pasal amal ibadat yang banyak lagi lompong sana sini, begitulah lebih kurang maksud ayatnya.

Aduh, sentap rasa hati, masih lagi tak nak kalah, ini hobiku, minatku duniaku yang suka bebas mengembara masuk hutan, ke pulau, naik gunung, aktiviti lasak perlu stamina yang kuat.

Semua ni aktiviti yang dipendam diimpikan untuk dilaksanakan satu hari nanti, bagi orang yang kurang minat mungkin tak faham, melupakan seketika minat menuntut pengorbanan perasaan. Macam anak kecil nak makan ice cream, tapi tak boleh makan sebab bimbang sakit, apa rasanya anak kecil tu... menangis meraung kesedihan dan dalam fikirannya sentiasa terbayang ice cream idaman. Contoh sahaja.

Begitulah manusia, bila tak dapat apa yang disukai, akan marah memberontak, tanpa sedar, siapa yang memberi sakit, kenapa diberi sakit... Allah hu akbar, terlupa lagi..

Allah izinkan sakit pasti ada hikmahnya untuk diri sendiri. Allah tarik apa yang kita sukai pasti ada hikmahnya yang kita tak tahu. Allah yang maha Agung mengatur perjalanan hidup kita pastilah lebih tahu.

Hari-hari berdoa, apa sahajalah Allah yang terbaik bagi diriku, engkaulah yg maha mengetahui, dan diberi sakit tapi merintih dan tak menerima takdir ketetapanNya, mana iman? Setelah berserah kepada Allah swt, bila tiba satu ketentuan takdir yang menyakitkan terus lupa pada nikmat lain yang Allah dah bagi.

Betullah hati manusia tak pernah puas, bila nampak hanbaNya ini agak sukar mengawal nafsu, dibantunya, sakit mengalih pandangan nafsu mencari kegembiraan melalui hobi, minat keduniaan yang silap percaturan melalaikan.

Bagi hambaNya yang masih buta tetaplah merintih bersedih atas kesakitan, tapi bagi mereka yang ingin melihat fasob
run jameel, Alhamdulillah, wahai
Allah izinkan aku  satu hari nanti`hiking' dalam syurgaMU 😊, jauhkan aku dari neraka jahannam.








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mamalinablog.com/2019/06/fasobrun-jameel.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Tolak Autopsi Keluarga Bawa Jenazah Anggota Polres Manado Bunuh Diri Ke Sulut



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Do You Know About Bakul Sia

Le Costil House Renovation By Anatomies D Architecture In Normandy France

Melawat Abang Di Asrama

Tular Gambar Di Atas Pelamin Berpegang Tangan Suami Irma Hasmie Dah Berkahwin Dengan Wanita Lain

When Will Govt Stop Abusing Cma Abolish Sedition Act Chegubard S Lawyer

Only Challenge Is Ensuring Voters Return For Polls Says Pang