Fasa Baru My Pregnancy Journey


 Assalamualaikum semua.
Lama tak bersiaran di blog dan akhirnya ada juga masa untuk kemaskini dan update blog kesayangan ni. Ya, memang dah lama hilang dari radar. Mungkin lepas ni aku akan mula kembali menulis blog untuk merakamkan dan menceritakan moment-moment kehidupan yang indah untuk dijadikan kenangan. Ceh! Korang semua, apa khabar? Salam 2 dos vaksin semua hahaha.
Ok. Seperti tajuk di atas, aku telah memulakan kehidupan di dalam fasa baru selain fasa Covid-19 ni yang tak habis-habis lagi huhuhu. Fasa baru: My pregnancy journey. Alhamdulillah. Hari ini genap usia kandunganku 27 minggu 4 hari. Semoga zuriat ini membesar dengan sihat dalam rahimku dan seterusnya keluar melihat dunia dan membesar di luar pula dengan jayanya. In shaa Allah. Jadi anak yg soleh nanti ya!
EDD mengikut ramalan bulan Disember inilah aku delivery. Tapi tak tahu lambat atau lagi cepat daripada tarikh yg diberi. Perasaan? Mix feeling. Waktu memang berputar terlalu laju. Tak sangka sekarang ini aku dah bergelar 'mommy-to-be'. Sungguh tak sangka, begitu cepat waktu berlalu, rasa macam baru je habis belajar.

1st Trimester
Nak diceritakan detik-detik manis perjalanan menjadi pregnant lady, simpan sini sebagai kenangan. Memang tiada alahan-alahan yang teruk semasa 1st trimester kandunganku. Semuanya smooth dan baik-baik saja. Alhamdulillah. Tiada mual-mual, loya, muntah, pening, lesu atau mengidam yang teruk-teruk. Suami pun senang nak jaga hehe. Aku booking buku pink masa 12 minggu di Klinik Kesihatan.
2nd Trimester
Bermula 2nd trimester, atas faktor umur dan juga strong family history, aku kena buat MGTT x 1 (minum air gula). Ok, terjerat di situ ya. Nampaknya sangkut sikit, ada 'gestational Diabetes Mellitus' (kencing manis ketika mengandung). Tapi syukur, sampai sekarang masih lagi on diet control, tiada ubat makan, tiada insulin. Alhamdulillah. Cumanya terpaksa monitor bacaan gula (BSP monitoring) setiap sebulan sekali. So far, dalam range normal. Kandungan juga ok setiap kali scan. 
Detailed scan ketika 22 minggu, semuanya yang positif saja Dr bagitahu. Semoga baik-baik sahaja semuanya ya baby. Jantina? Dah tahu boy or girl, tapi biarlah rahsia, kita tunggu dia lahir ya. Surprise! Hehe. Haemoglobin level (darah merah) starting awal pregnant bacaannya 14.0 dan makin menurun, latest ni 11.7. 1st trimester makan Obimin, sekarang dah ganti dgan Zincofer (Haematinics), semoga menaiklah bacaan Haemoglobin ya. So far, tak ada pula simptom apa-apa.
Berat badan? Ini masalahnya setiap kali pergi follow-up. Asyik meningkat lebih dari yang sepatutnya. Hehe. Jadi sekarang kena pantau blood pressure (BP monitoring) pula selang beberapa hari. Al kisahnya, memang selera makan berganda-ganda sekarang, nak  buat macam mana. Starting awal pregnant haritu berat 61kg skarang dah 70kg. Huhu.
Physically, memang perut ni dah makin membesar. Dah mula juga sakit-sakit belakang dan susah nak tidur. Biasalah tu, orang mengandung kan. Pergerakan baby, makin lama makin aktif. Seronok rasa dia tendang-tendang dan gerak-gerak dah walaupun kadang-kadang over sangat. Hehe. Alhamdulillah. Moment-moment ini yang buatkan pregnancy journey kita jadi precious sangat kan! Setiap kali pergi follow-up pulak, excited nak dengar degupan jantung dia.
3rd Trimester
Coming soon... Ya. Tak lama je lagi dah nak masuk 3rd Trimester ni dan tinggal beberapa bulan dan minggu akhir sebelum persiapan nak deliver my baby. Alhamdulillah. Sekarang tengah ansur-ansur beli barang baby.
Anakku, semoga membesar dengan sihat ya. We all love you!
Walaupun belum bertentang mata dan melihatnya, perasaan sayang tu dah mula timbul. Itulah dia 'mommy-to-be', dah mula ada rasa naluri keibuan kan! Semoga semuanya baik-baik sahaja. Jangan lupa doakan aku dan baby sihat dan dipermudahkan segala urusan ya. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://yea-slmn.blogspot.com/2021/09/fasa-baru-my-pregnancy-journey.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Baru Sembuh Dari Penyakit Awie Ambil Keputusan Potong Rambut Sehingga Pendek

Hiburan Baru Sembuh Dari Penyakit Awie Ambil Keputusan Potong Rambut Sehingga Pendek

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 465 hits
Penyanyi rock lagenda Datuk Awie tampil berwajah baru apabila dia kini berambut pendek tidak seperti gaya kebiasaannya sebelum ini ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementUjar Awie dia mengambil keputusan untuk berambut pendek kerana kecewa dengan k...
Garang Baru Lantik Takut Tergugat Kot Kuasa Agong Juga Titah Suruh Adakan Pengesahan Dalam Dewan Lupa Ka Buat Buat Lupa

Garang Baru Lantik Takut Tergugat Kot Kuasa Agong Juga Titah Suruh Adakan Pengesahan Dalam Dewan Lupa Ka Buat Buat Lupa

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 225 hits
Kuasa mutlak Agong lantik PM tak perlu undi percaya kata PAS September 5 2021 PAS berpandangan tiada keperluan membentangkan usul undi percaya pada sidang Parlimen akan datang kata Naib Presiden PAS Idris Ahmad PETALING JAYA Tiada keperluan...
Raih Emas Paralimpiade Tokyo Leani Dan Khalimatus Cetak Sejarah Baru Untuk Indonesia

Raih Emas Paralimpiade Tokyo Leani Dan Khalimatus Cetak Sejarah Baru Untuk Indonesia

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 275 hits
Akhiri puasa emas selama 41 tahun ganda putri Indonesia ini juga sukses jadi atlet Indonesia pertama yang raih emas di bulu tangkis
Soetrisno Bachir Calon Sahabat Baru Di Kabinet Jokowi

Soetrisno Bachir Calon Sahabat Baru Di Kabinet Jokowi

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 152 hits
Zulkifli Hasan Hatta Rajasa dan Soetrisno Bachir berembuk Malam itu tiga politikus senior membahas tawaran yang menghampiri Partai Amanat Nasional Datangnya dari Presiden Joko Widodo Desember 2020 di saat Presiden Joko Widodo mempersiapkan ...
Netizenteruja Sheila Rusly Ada Rakan Baru Di Dapur

Netizenteruja Sheila Rusly Ada Rakan Baru Di Dapur

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 106 hits
Elisya Sandha tampak bahagia duduk di rumah mentua semenjak selamat mendirikan rumah tangga bersama Uzair Haqimi anak pengarah terkenal iaitu Sheila Rusly pada 21 Ogos lalu View this post on Instagram A post shared by Tok Sidang Jinggo Mela...
Tali Pusat Bayi Baru Lahir Terkena Jangkitan Kenal Pasti 5 Keadaan Ini Segera Dapatkan Rawatan

Tali Pusat Bayi Baru Lahir Terkena Jangkitan Kenal Pasti 5 Keadaan Ini Segera Dapatkan Rawatan

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 201 hits
Penjagaan anak pasti perkara yang paling dititikberatkan oleh kebanyakan ibu bapa Ini termasuklah tentang menjaga tunggul tali pusat bayi yang baru dilahirkan Jom kenal pasti tanda ia dijangkiti dan cara merawatnya Penjagaan tunggul tali pu...
12 Manipulasi Foto Haiwan Tumbuhan Menjadi Satu Spesies Baru

12 Manipulasi Foto Haiwan Tumbuhan Menjadi Satu Spesies Baru

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 565 hits
Siapa sangka manipulasi Foto Pelik gabungan dua jenis hidupan menjadi satu jenis spesis baru ini ada yang kelihatan cute pelik ada juga yang tak masuk akal Artis mencipta spesies haiwan baru dengan menggabungkan dua jenis hidupan iaitu haiw...
James Wan Kongsikan Sut Baru Aquaman

James Wan Kongsikan Sut Baru Aquaman

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 191 hits
Pengarah James Wan telah kongsikan pandangan pertama Aquaman and the Lost Kingdom mendedahkan dua sut baru untuk watak utama lakonan Jsaon Momoa Sut pertama menepati ciri ciri sut klasik Aquaman manakala sut kedua kelihatan lebih menarik ia...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Bila Duit Nak Masuk

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Memang Sibuk Wehh

Nak Tau 5 Langkah Menjadi Insan Hebat

Vanny Vabiola Sudahi Saja Chord

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Faisal Halim Alami Kecederaan Disimbah Asid