Farm In The City Zoo Yang Membawa Haiwan Haiwan Dari Pelbagai Habitat Ke Bandar


Taman haiwan adalah antara inisiatif terbaik untuk mendekatkan masyarakat dengan haiwan dan alam semulajadi.
Menggalakkan para pengunjung untuk mengenali haiwan dengan lebih dekat tentunya akan memupuk sifat kasih dan sayang terhadap haiwan.
Sumber: Maisinggah.com Antara taman haiwan yang popular di Kuala Lumpur ialah Farm In The City. Ramai yang telah berpeluang mengunjungi zoo yang membawa haiwan-haiwan dari pelbagai habitat ini sejak pembukaannya bertahun lalu.
Jika anda masih belum berkesempatan untuk ke sini atau sudah lama tidak berkunjung ke sini, mari kita lihat apa yang ada di sana!
Sumber: Maisinggah.com Lokasi Farm In The City terletak di Seri Kembangan. Lebih kurang 20-30 minit perjalanan dari kotaraya Kuala Lumpur.
Sumber: Maisinggah.com Mudah untuk warga kota mengambil peluang untuk melawat taman haiwan ini. Taman ini berkeluasan 7 ekar dan mengandungi lebih 100 sepesis haiwan dari haiwan ternakan ke haiwan eksotik, dari dalam dan luar negara.
Tarikan Taman yang besar ini terbahagi kepada banyak bahagian yang menawarkan haiwan berbeza dan pengalaman yang berbeza.
Seluruh taman direka khas mencerminkan suasana kampung tradisional memberikan identiti yang unik buat taman haiwan ini. Jom, lihat apakah bahagian-bahagian yang ada di sini.
Pet Village Sumber: Maisinggah.com Masuk ke stesen ke-8, pasti membuatkan anda dan si kecil teruja. Di sinilah haiwan-haiwan kesayangan ramai diletakkan.
Sumber: Maisinggah.com Haiwan seperti arnab dan guinea pig dibiar bebas di bahagian ini. Jadi, anda dan anak boleh bergaul mesra, membelai sambil memberi makan pada haiwan-haiwan ini.
Ostrich Farm Sumber: Maisinggah.com Sejurus masuk, anda akan disambut dengan burung unta. Stesen ini juga memberikan anda kampung vibe terawal dengan kandang kambing dan lembu yang berada bersebelahan dengan kandang burung unta tadi.
Turtle & Tortoise Farm Sumber: Maisinggah.com Stesen kedua mengetengahkan haiwan-haiwan berumur panjang iaitu kura-kura dan penyu. Mereka membawakan pelbagai jenis penyu dan kura-kura.
Namun, bukan sekadar pameran sahaja, anda juga dapat bermesra, bergaul dan memberi makan kepada haiwan-haiwan ini. Anak-anak kecil pasti teruja melihat kura-kura dan penyu di depan mata.
Reptiles Cavern Sumber: Maisinggah.com Stesen ketiga ini mungkin antara bahagian yang menggerunkan buat ramai pengunjung. Namun, jangan risau, semuanya hanya sekadar pameran. Laluan ini direka khas untuk kelihatan seperti sebuah gua.
Tetapi, lihat Kiri, kanan dan atas kepala anda kerana ular-ular di sini bebas merantau sekitar luar laluan. Anda juga akan berpeluang untuk menyaksikan spesis buaya terkecil di sini.
Passion fruit Garden Stesen ke-4 ini menggabungkan antara ladang buah dengan taman haiwan. Walaupun ia merupakan sebuah kebun buah markisa, anda juga dapat cuba mencari 4 ekor kucing leopard di sini.
Bird Aviary Sumber: Maisinggah.com Seterusnya, stesen ke-5 yang merupakan sebuah sangkar besar yang menempatkan pelbagai jenis burung.
Ada yang terbang, ada yang berenang dan ada yang hanya berjalan di darat. Semuanya berwarna-warni.
Anda juga akan berpeluang untuk memberi makan kepada burung-burung ini. Lihat saja burung-burung berterbangan atau berkejaran untuk mendapatkan makanan dari tangan anda. Sebuah pengalaman yang cukup unik.
Savannah Sumber: Maisinggah.com Stesen ke-6 ini mungkin antara stesen yang paling menarik. Savannah membawakan pelbagai haiwan yang menarik dan unik.
Sumber: Maisinggah.com Anda akan berpeluang untuk mendekati haiwan seperti kambing dari New Zealand, Rusa Javan, Alpaca dan juga spesis kangaroo terkecil iaitu Dusky Wallaby.
Vegetables & Fruits Farm Sumber: Maisinggah.com Apabila anda masuk stesen ke-7, tentu anda kagum dan seronok. Merupakan sebuah kebun buah dan sayuran, bahagian ini telah direka dan dihias untuk nampak seperti kawasan kampung yang sebenar.
Malah, siap ada perigi lagi. Terdapat lebih 100 jenis buahan tropika dan sayuran yang telah ditanam di sini. Jangan lupa bergambar dengan orang-orang yang dihias di sini.
Longkang Fish Di tepi bahagian ke-8 tadi ialah stesen ke-9 yang merupakan kolam-kolam ikan kecil. Menggunakan penceduk net, anak-anak akan diberi peluang untuk cuba menangkap ikan. Mereka tentu rasa seronok dan bangga apabila dapat menangkap ikan.
Mood’s Lake Sumber: Maisinggah.com Ambil masa untuk berehat sambil memberi makan kepada haiwan-haiwan yang berada di Tasik Mood. Haiwan-haiwan seperti ikan koi, itik, angsa dan lain-lain bebas berenang di sini.
Jungle Walk Bahagian ini telah direka untuk dilihat seperti habitat hutan sebenar. Stesen ke-11 ini membenarkan anda membayangkan diri bagai berada dalam hutan dan akan dikelilingi oleh haiwan-haiwan hutan seperti marmoset, landak, musang dan juga iguana.
Twilight Creatures Stesen ke-12 sebenarnya mempamerkan haiwan-haiwan nokternal atau haiwan-haiwan yang berjaga di waktu malam seperti burung hantu dan slow loris. Namun, kunjungan anda di waktu siang akan menunjukkan mereka sedang tidur.
Dewan Pameran Stesen seterusnya ialah sebuah Dewan Pameran. Di sini, haiwan-haiwan yang agak rare atau bahaya dipamerkan dalam sebuah setting seperti muzium.
Haiwan-haiwan di sini diletakkan dalam bekas pameran dan anda berpeluang untuk melihat mereka serta mengenali mereka dengan lebih dekat. Anda juga dapat mengenali proses inkubasi telur di sini.
Kampung Mahmood Sumber: Maisinggah.com Kampung Mahmood merupakan stese ke-14 di sini dan merupakan sebuah tempat persembahan. Siapa yang akan memberikan persembahan? Haiwan-haiwan cerdik pandai lah!
Saksikan burung-burung Macaw dan Parrot bersama rakan-rakan mereka yang akan menonjolkan kebolehan mereka sambil memberi nasihat dan galakkan tentang penjagaan haiwan dan alam sekitar.
Pony Ride Sumber: Maisinggah.com Hampir ke penghujung taman haiwan ini, anda dan anak-anak diberi peluang untuk meunggang kuda di stesen ke-15.
Pony ride ini disediakan khas untuk si kecil untuk merasai pengalaman menunggang kuda dan bersiar-siar sekitar bahagian ini. 
Desert House Sumber: Maisinggah.com Bagi anda yang sukakan haiwan-haiwan gurun seperti Fennec Fox dan Meerkat, singgah sebentar di stesen ke-16 ini iaitu Desert House atau Rumah Gurun.
Habitat di sini juga direka untuk menyamai gurun sebenar. Jadi, haiwan-haiwan ini mudah menyesuaikan diri.
Falabella Horse Sumber: Maisinggah.com Sebelum beransur pulang, anda akan diperkenalkan kepada spesis kuda kerdil iaitu Falabella Horse yang sangat comel. Stesen ke-17 ini didedikasikan khas untuk mereka.
Anda akan berpeluang untuk mendekati, membelai dan mengenali kuda falabella ini dengan lebih dekat. Anak-anak pasti suka!
Racoon Feeding Sumber: Maisinggah.com Akhir sekali di stesen ke-18 ialah sebuah tempat untuk anda memberi makan kepada musang atau racoon.
Buat pengetahuan anda, tangan haiwan ini sama seperti tangan manusia. Mereka juga mempunyai 5 jari yang membolehkan mereka mencapai dan mengambil makanan dengan mudah.
Pendidikan Buat pengetahun anda, FiTC ini juga sebenarnya dibina atas dasar konservasi, rehabilitasi dan penyelidikan tentang haiwan-haiwan bagi memastikan kesinambungan dan kelangsungan hidup mereka.
Ia juga ingin mendidik masyarakat tentang kepentingan menjaga alam sekitar dengan harapan habitat-habitat alami haiwan-haiwan ini tidak terancam di masa hadapan. Ini antara usaha mereka untuk memastikan kadar pupus haiwan-haiwan dikurangkan dan dikawal.
Harga Tiket & Waktu Operasi Farm In The City Jika anda merancang untuk berkunjung ke sini bersama keluarga nanti, mari kami kongsikan waktu operasi mereka agar anda dapat merancang dengan lebih baik.
Isnin – Jumaat: (10:00 am – 06:00pm) Sabtu – Ahad: (09:30 am – 06:00pm) Tutup pada hari Selasa kecuali ketika cuti umum & cuti sekolah Harga tiket yang kami kongsikan di bawah ini adalah harga untuk pass sehari. Mereka turut menawarkan pelbagai pakej dan juga pass tahunan. Pastikan anda dapatkan maklumat lanjut tentang tiket mereka di sini.
Kategori
Warganegara
Bukan Warganegara
Dewasa  
(12 tahun ke atas)
RM39
RM58
Kanak-kanak   
(11 tahun ke bawah)
RM32
RM48
Warga Emas  
(60 tahun ke atas)
RM32
RM48
*Kemasukan percuma buat kanak-kanak di bawah ketinggian 90cm.
Tarikan Sama Seperti Farm In The City:
99 Wonderland Park (Batu Caves) Aurora Park (Port Dickson) G2G Animal Garden (Serdang) The Acre By Farm Fresh (Seri Kembangan) KL Tower Mini Zoo (Pusat Bandar Kuala Lumpur) Itu dia serba sedikit perkongsian kami tentang Farm In The City (FiTC). Kami harap ia dapat membantu anda dalam perancangan anda membawa keluarga tersayang berjalan-jalan.
Pastikan anda ikuti laman media sosial mereka juga untuk maklumat lanjut dan promosi terkini. Selamat bercuti!
Media Sosial: Facebook | Instagram
No Telefon: +603-89413099
Alamat: Lot 40187-40188, Jalan Prima Tropika Barat, Bandar Putra Permai, Seri Kembangan, 43300 Selangor
The post Farm In The City | Zoo Yang Membawa Haiwan-haiwan Dari Pelbagai Habitat Ke Bandar appeared first on Mai Singgah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.maisinggah.com/farm-in-the-city/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Airasia X Returns To Xi An As The Sole Airline Connecting Kuala Lumpur Directly To The Iconic Chinese City

Airasia X Returns To Xi An As The Sole Airline Connecting Kuala Lumpur Directly To The Iconic Chinese City

papar berkaitan - pada 23/1/2024 - jumlah : 177 hits
AirAsia X recently announced its service resumption from Kuala Lumpur to Xi An rekindling the link between Malaysia and this iconic Chinese city known as one of the four Great Ancient Capitals of China and the starting point of the Silk Roa...
Airasia Launches New Route To Ahmedabad Connecting Travellers To The Famed City In West India

Airasia Launches New Route To Ahmedabad Connecting Travellers To The Famed City In West India

papar berkaitan - pada 18/1/2024 - jumlah : 138 hits
AirAsia announced a brand new connectivity to its expanding network to India launching a new route from Kuala Lumpur to India s first UNESCO World Heritage City AhmedabadThis new route set to take flight on 1 May 2024 will add to the airlin...
Let The Market Deal With Ali Baba

Let The Market Deal With Ali Baba

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 130 hits
The call for anti Ali Baba legislation ostensibly aims to curb the use of business licences by migrant workers and contribute to better targeting and use of government subsidies Unfortunately it also stirs unpleasant anti foreigner overtone...
The Opposition S Fake 120 Mps List

The Opposition S Fake 120 Mps List

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 225 hits
With less than 3 weeks before Sultan Ibrahim of Johor is scheduled to be sworn in as Malaysia s 17th Yang di Pertuan Agong the clock is ticking as more crooks are in the queue to be charged At least two former Prime Ministers Muhyiddin Yass...
Looking At The Anwar Ibrahim Administration Through A Situational Audit Framework

Looking At The Anwar Ibrahim Administration Through A Situational Audit Framework

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 183 hits
Murray Hunter This was a journal article published in the Conflict and Peace Studies Journal at Prince of Songkla University This article looked at the Anwar government s first 3 months in office The notes I have added looks at how the traj...
The Holes In 120 Sds Claim

The Holes In 120 Sds Claim

papar berkaitan - pada 7/1/2024 - jumlah : 200 hits
Political observers are on alert after a blogger in exile claimed that the opposition has managed to gain around 120 statutory declarations to topple the Anwar Ibrahim administration PAS election director Muhammad Sanusi Md Noor who has bee...
Is The Chinese Miracle Over

Is The Chinese Miracle Over

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 130 hits
China s economic performance over the last year has been disappointing so much so that some observers argue that growth has already peaked and that it is all downhill from here But it is far too soon to write off China s economic resilience...
Explore The 5 World S Most Enchanting Bookstores That Ignite Your Imagination

Explore The 5 World S Most Enchanting Bookstores That Ignite Your Imagination

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 113 hits
In a world increasingly dominated by digital screens there s something undeniably magical about the smell of aged paper the soft rustle of turning pages and the hushed whispers of fellow book lovers Bookstores have always The post appeared ...
72 Hari Survivor Nahas Pesawat Jadi Kanibal Demi Teruskan Society Of The Snow

72 Hari Survivor Nahas Pesawat Jadi Kanibal Demi Teruskan Society Of The Snow

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 126 hits
Sebenarnya yang meninggal lebih selamat berbanding yang masih bernyawa Itu ungkapan yang boleh penulis gambarkan kepada sebuah kisah keajaiban dan tragis ini 72 Hari Jadi Kanibal Society of The SnowSeorang penumpang di dalam pesawat malang ...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Negara Paling Banyak Menang Tilawah Al Quran Peringkat Antarabangsa

Duit Syiling Peringatan 50 Tahun Lembaga Pertubuhan Peladang

Pulut Sambal

Plaza Premium Group Kembangkan Jenama Restoran Flight Club Di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Apa Saja Yang Anda Berikan Tumpuan Dalam Fikiran Akhirnya Akan Jadi Kenyataan

Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free