Farah Hanis Bayi Ajaib 7 Bulan Dikandung Ibu Koma Belum Rasa Dakapan Mama


Panasnya dakapan ibu belum dapat dirasai si kecil ini tatkala ibu tersayang masih dalam keadaan koma.
Farah Hanis Fairol Haziri, bayi kecil berusia 41 hari ini memang ajaib. Sejak dari 2 bulan dalam kandungan, dia hanya bergantung kepada susu yang disalurkan menerusi tiub pada leher ibunya.
Sebaik dilahirkan menerusi proses pembedahan, bayi pra matang yang diberi nama Farah Hanis Fairol Haziri yang kini berusia 41 hari belum merasa setitik pun susu daripada ibu kandungnya, Kamareeah Arwae, 36, kerana wanita itu koma sejak tujuh bulan lalu.

KEAJAIBAN KERANA DIJANGKA TIDAK DAPAT BERTAHAN Si kecil ini juga ianggap keajaiban oleh pengamal perubatan. Dia awalnyaawalnya dijangka tidak mampu diselamatkan kerana Kamareeah yang menghidap tumor di kepala Disember lalu menjalani banyak proses rawatan termasuk proses imbasan sekali gus memberi kesan kepada janin ketika itu.
Suami Kamareeah, Fairol Haziri Rahim, 44, berkata, rawatan berterusan terpaksa dibuat terhadap isterinya yang berada dalam koma selepas kejang dan sawan kerana tumor semakin membesar Disember lalu.
“Pada awal usia kandungan, saya sudah mengetahui isteri mengandung dan ketika menerima rawatan, doktor memaklumkan bahawa janin mungkin tidak dapat bertahan.
“Isteri terpaksa melalui banyak proses imbasan dan doktor menerangkan mengenai risiko proses itu terhadap janin,” katanya ketika ditemui di rumah sewanya di Taman SL Badang, Jalan Pantai Cahaya Bulan (PCB), Kota Bharu, hari ini.

PEMBEDAHAN MEMBUANG TUMOR SEMASA KANDUNGAN 4 BULAN Kata Fairol Haziri kepada Harian Metro, sterinya menjalani pembedahan membuang tumor sebesar bola ping pong dan ketika itu keadaan janin semakin membesar sehingga memasuki usia empat bulan.
Katanya, doktor memberitahu janin itu kemungkinan akan meninggal dunia dalam kandungan atau gugur sendiri kerana keadannya yang sangat lemah dan dia perlu menunggu detik itu dengan reda kerana nyawa isteri lebih penting.
“Selepas menjalani dua pembedahan termasuk membuang tempurung kepala, isteri dibenarkan pulang dan dalam tempoh itu kandungannya masih tiada tanda negatif.
KANDUNGAN SEMPURNA WALAU PUN IBU KOMA
“Sehingga usia kandungan 33 minggu, dia semakin membesar dengan normal dan pembentukan sifat yang sempurna sekaligus menimbulkan rasa tidak percaya di kalangan pegawai perubatan dan mereka mengambil keputusan untuk melahirkan anak kami melalui pembedahan.
“Bayi perempuan pra matang kami ini menghadapi sedikit komplikasi ketika proses kelahiran dan ditahan di wad kira-kira tiga minggu sebelum dibenarkan pulang,” katanya yang sebelum ini menguruskan kedai makan sebelum premis itu ditutup selepas kejadian yang menimpa isterinya.
PERNAH DISUSUKAN OLEH IBU SUSUAN Farah Hanis sempat diberikan susu ibu oleh seorang ibu tumpang (susuan) selama dua minggu dan kini bayi ajaib itu bergantung kepada susu formula khas untuk bayi pra matang.
Selain Farah Hanis, pasangan itu mempunyai seorang lagi anak, Farras Hazim, 19 bulan, dan menurut Fairol Haziri, sebelum isterinya koma, anak sulung mereka masih menyusu badan.

“Selepas isteri koma, Farras terus terputus susu ibu dan dia juga enggan minum susu formula kerana sebelum ini dia memang menyusu badan sepenuhnya… mungkin ia berlaku dengan mengejut menyebabkan dia tidak mahukan susu formula,” katanya yang kini tidak bekerja dan hanya mengharapkan ihsan orang ramai serta beberapa pihak bagi pembelian susu khas dan lampin pakai buang isterinya.
Fairol Haziri berkata, mereka ada menerima bantuan kewangan dari Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) dan bantuan bulanan sebanyak RM200 dari Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) yang sedikit sebanyak meringankan bebannya.
Kepada yang ingin menghulurkan bantuan, boleh berbuat demikian dengan menyalurkan ke akaun Bank Simpanan Nasional (BSN) milik Fairol Haziri iaitu 0300141000081183.
Sumber: Harian Metro
The post Farah Hanis Bayi Ajaib, 7 Bulan Dikandung Ibu Koma. Belum Rasa Dakapan Mama appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/farah-hanis-bayi-ajaib-7-bulan-dikandung-ibu-koma-belum-rasa-dakapan-mama/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Farah Hanis Bayi Ajaib

Farah Hanis Bayi Ajaib

papar berkaitan - pada 29/6/2019 - jumlah : 415 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Susu Ibu Cukup Untuk Bayi Cumanya Mama Yang Risau Bayi Lapar

Susu Ibu Cukup Untuk Bayi Cumanya Mama Yang Risau Bayi Lapar

papar berkaitan - pada 28/6/2019 - jumlah : 1194 hits
Susu sikit Mommies jangan panik Mommies perlu tahu saiz perut bayi yang baru dilahirkan hanya sebesar buah ceri Dan percayakah mommies bila mommies perah susu selepas kelahiran yang keluar hanyalah kolostrum dan jumlahnya adakalanya hanya b...
Bayi 7 Bulan Nyaris Maut Ibu Sapu Ubat Legakan Sakit Nak Tumbuh Gigi

Bayi 7 Bulan Nyaris Maut Ibu Sapu Ubat Legakan Sakit Nak Tumbuh Gigi

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 556 hits
Bayi 7 bulan nyaris hilang nyawa semuanya gara gara kesilapan siibu menyapu ubat untuk melegakan kesakitan akibat tumbuh gigi Melalui fasa tumbuh gigi bayi anda akan berdepan dengan pelbagai cabaran Si kecil jadi tak selesa dan adakalanya s...
Bayi Ajaib Lahir Ketika Ibunya Koma

Bayi Ajaib Lahir Ketika Ibunya Koma

papar berkaitan - pada 29/6/2019 - jumlah : 424 hits
Farah Hanis Fairol Haziri adalah bayi keajaiban yang dilahirkan selepas 33 minggu melalui bahagian pembedahan selepas ibunya Kamareeyah Arwe jatuh ke dalam koma pada Disember 2018 Kamareeyah yang berusia 36 tahun jatuh dalam koma akibat tum...
Cara Gendong Bayinya Yang Belum Berusia 2 Bulan Tuai Pro Kontra Begini Penjelasan Tasya Kamila

Cara Gendong Bayinya Yang Belum Berusia 2 Bulan Tuai Pro Kontra Begini Penjelasan Tasya Kamila

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 188 hits
Bukan berarti ibu ibu lain malah boleh nge bully balik warganet ini ya Sama sama berperan sebagai ibu harusnya saling mendukung dan berbagi ilmu
Kami Tiada Wang Sebanyak Itu Ibu Rayu Bantuan Rm100 000 Bayinya Berusia 7 Bulan Hidap Penyakit Jantung Berlubang

Kami Tiada Wang Sebanyak Itu Ibu Rayu Bantuan Rm100 000 Bayinya Berusia 7 Bulan Hidap Penyakit Jantung Berlubang

papar berkaitan - pada 5/7/2019 - jumlah : 514 hits
The ReporterSeorang suri rumah merayu sumbangan orang ramai bagi menampung kos pembedahan anaknya dianggarkan sebanyak RM100 000 ekoran masalah jantung yang dialami sejak Januari lepas Rabiatul Adaweyah Ahmad 32 berkata anaknya Muhamad Khal...
Hari Hari Mama Boleh Tengok Syahmi Selepas 6 Bulan Di Icu Fadilla Dibenarkan Pulang

Hari Hari Mama Boleh Tengok Syahmi Selepas 6 Bulan Di Icu Fadilla Dibenarkan Pulang

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 473 hits
Setelah 6 bulan berada di hospital akibat komplikasi selepas bersalin ketika melahirkan anak sulungnya November tahun lalu akhirnya Nur Fadilla telah dibenarkan keluar wad ICU dan pulang ke rumah Walaupun keadaannya hanya terlantar dan masi...
Apple Onion Essence Alternatif Legakan Batuk Selesema Sesuai Bayi 8 Bulan Ke Atas

Apple Onion Essence Alternatif Legakan Batuk Selesema Sesuai Bayi 8 Bulan Ke Atas

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 567 hits
Keadaan cuaca yang tak menentu cepat buat anak demam mudah batuk dan selesema Selain makan ubat dan dapat nasihat doktor untuk elak masalah lagi teruk mama tetap boleh ikhtiar dan cuba buat APPLE ONION ESSENCE untuk anak Perkongsian tip dar...
Elak Beri Susu Kambing Untuk Hilangkan Kuning Bayi Berikan Susu Ibu Secukupnya

Elak Beri Susu Kambing Untuk Hilangkan Kuning Bayi Berikan Susu Ibu Secukupnya

papar berkaitan - pada 28/6/2019 - jumlah : 425 hits
Setiap bayi pasti akan mengalami masalah kesihatan tidak kiralah penyakit ringan mahupun berat Antara penyakit lazim yang sering dialami oleh bayi adalah demam kuning atau jaundis demam kolik dan batuk Bayi jatuh sakit adalah perkara semula...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan