Faktor Abah Diyakini Tidak Mampu Tumbangkan Warisan




 KEMPEN “Abah” dijangka tidak memberi kesan besar kepada Pilihan Raya Negeri Sabah kerana faktor tempatan lebih jadi tumpuan berbanding isu kebangsaan, kata penganalisis.
“Personaliti, hubungan keluarga dan rekod prestasi lebih penting di sini,” kata Profesor Dr Hamidin Abd Hamid dari Universiti Malaya di Kota Kinabalu, semalam.
Hamidin yang juga felo penyelidik Ilham Centre berkata, walaupun rating Perdana Menteri Muhyiddin Yassin tinggi di Sabah ia tidak akan diterjemahkan dalam bentuk undi secara langsung.
“Kami dapati yang banyak faktor lain lebih dominan di sini walaupun Muhyiddin dapat sambutan baik.”
Tidak seperti negara tetangga misalnya Indonesia dan Filipina, Hamidin berkata, Malaysia tidak mengamalkan sistem presiden dan promosi seorang politikus tidak akan memberi faedah kepada pilihan raya negeri.
“Pengundi Sabah, terutamanya di kerusi pedalaman mengharapkan untuk wakil rakyat mereka selalu turun padang. Mereka mahu seseorang yang mereka boleh jumpa selalu dan tidak kisahlah sepopular manapun Muhyiddin, mereka tahu dia tak boleh tolong mereka dalam isu kehidupan harian.”
Hamidin berkata bekas perdana menteri Najib Razak menggunakan kaedah kempen serupa pada pilihan raya 2013 dan 2018.
“Bila dia pertama kali guna pada 2013, ia berkesan kerana imejnya masih positif dalam kalangan pengundi. Tetapi, dia gagal pada 2018 kerana sudah tercemar dengan kontroversi 1MDB dan GST.”
Perikatan Nasional yang diterajui Muhyiddin menggunakan sepenuhnya populariti perdana menteri itu bagi menarik sokongan pengundi Sabah daripada Warisan Plus pada pilihan raya kali ini.
Sejak penamaan calon pada 12 September lalu, sepanduk dan papan iklan “Abah” – nama manja Muhyiddin – menghiasi 29 kawasan yang ditandingi PN. Papan iklan terpampang wajah Muhyiddin dengan slogan “Undi Abah untuk Sabah” turut dapat dilihat di sepanjang jalan utama seluruh Sabah
Penganalisis politik melihatnya sebagai cubaan menggunakan rating populariti Muhyiddin yang mencecah sehingga 90% di Sabah, berdasarkan kajian dibuat badan pemikir Society Empowerment & Economic Development for Sabah (Seeds) pada 24 hingga 31 Ogos lalu.
Pensyarah sains politik Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) Dr Arnold Puyok berkata penggunaan perkataan “Abah” sebenarnya satu kesilapan.
“Di Sabah mereka guna ‘Apak’, di Sarawak kami guna ‘Abai’. Untuk guna ‘Abah’ di sini, seolah beri rasa yang kuasa persekutuan sekali lagi cuba memalayakan Borneo,” kata Puyok ketika ditemui di Kota Kinabalu.
Tambahnya, strategi “Abah” bukanlah baharu kerana bekas ketua menteri Adenan Satem juga pernah merujuk Najib sebagai “Abai” pada Pilihan Raya Sarawak 2016.
“Tetapi sekali lagi, itu Sarawak, ini Sabah. Di sini, ia kurang berkesan kerana pengundi mengutamakan calon berbanding naratif nasional.”
Puyok yang mengetuai pasukan kajian Seeds, berkata, kajian mereka menunjukkan walaupun populariti Muhyiddin jauh lebih tinggi berbanding Ketua Menteri Sementara Sabah Mohd Shafie Apdal, ia tidak mempengaruhi pengundi apabila ditanya siapa yang mereka mahukan sebagai ketua negeri.
Kajian mendapati, 39.6% responden masih memilih Shafie berbanding 15.3% memilih Musa Aman, 11.3% memilih Hajiji Noor dan Bung Moktar Radin hanya mendapat 11.1%.
Hajiji adalah calon ketua menteri PN, manakala BN pula memilih Bung sekiranya Gabungan Rakyat Sabah berjaya mengalahkan Warisan Plus kali ini.
Walaupun tempoh berkempen sudah masuk seminggu, sekumpulan pekerja jentera pilihan raya masih bekerja menaikkan poster Muhyiddin di sepanjang jalan Kota Kinabalu-Ranau.
Mereka tidak ada poster calon Star, Jeffrey Kitingan yang bertanding di DUN Tambunan.
“Kami hanya naikkan poster ini sebab itu yang disuruh,” kata Donol Wilfred.
Katanya, beliau tiada poster calon Star.
“Poster Jeffrey ada berhampiran kampung terletak jauh di dalam,” jelasnya.
“Sebenarnya, dia tak perlukan pun. Dia tak perlukan ini juga.
“Tetapi kami buat apa yang disuruh. Lagipun, dapat duit (kerja naik poster),” kata pengundi Tambunan itu. – 22 September 2020 (Dipetik daripada TheMalaysianInsight)






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/09/faktor-abah-diyakini-tidak-mampu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ismail Sabri Tumbangkan Warisan Dahulu Barulah Bincang Soal Ketua Menteri Sabah

Ismail Sabri Tumbangkan Warisan Dahulu Barulah Bincang Soal Ketua Menteri Sabah

papar berkaitan - pada 15/9/2020 - jumlah : 282 hits
KUALA LUMPUR Gabungan Perikatan Nasional di Sabah diingatkan supaya tidak menimbulkan sebarang isu di peringkat awal dan fokus untuk menumbangkan kerajaan Warisan menjelang Pilihan Raya Negeri 26 September ini Naib Presiden UMNO Datuk Seri ...
Ayuh Kita Tumbangkan Warisan Bah

Ayuh Kita Tumbangkan Warisan Bah

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 185 hits
Malam ini tepat jam 12 00 malam secara rasminya tempoh berkempen untuk PRN Sabah akan berakhir Selama 2 minggu pemimpin pemimpin dari pelbagai parti yang bertanding berkampung di Sabah walau pun Sabah kini adalah negeri yang tertinggi menca...
Tiga Sebab Utama Warisan Plus Menjadi Pilihan Rakyat Sabah

Tiga Sebab Utama Warisan Plus Menjadi Pilihan Rakyat Sabah

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 248 hits
Tujuh calon KEADILAN menawarkan tiga sebab utama Warisan Plus menjadi pilihan rakyat pada Pilihan Raya Negeri Sabah Mereka berpandangan bahawa kesepakatan Warisan Plus dalam isu calon ketua menteri Sabah serta pembahagian kerusi meyakinkan ...
Using Police To Secure Victory Warisan

Using Police To Secure Victory Warisan

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 268 hits
IT S not right to make public a police finding that the authority will mobilise their assets to stamp out attempta by foreign agents planning to disrupt polling day in Sabah on September 26 Not right and not advisable at all It might drive ...
Sokongan Terhadap Warisan Plus Mengujakan

Sokongan Terhadap Warisan Plus Mengujakan

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 148 hits
Sokongan rakyat Sabah terhadap Warisan Plus bagi ahli politik Semenanjung yang membantu kempen dianggap sangat mengujakan dalam situasi negeri itu tertekan oleh kempen besar besaran kerajaan Perikatan Nasional Menurut Naib Pengerusi DAP Sel...
Anifah Aman Kecewa Pemimpin Warisan Dakwa Serangan Lahad Datu Sandiwara

Anifah Aman Kecewa Pemimpin Warisan Dakwa Serangan Lahad Datu Sandiwara

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 258 hits
Anifah Aman kecewa pemimpin Warisan dakwa serangan Lahad Datu sandiwara Dikemas kini 3 minit yang lalu Diterbitkan pada 21
Anifah Slams Warisan Leader Over Alleged Claims Lahad Datu Intrusion Was A Farce

Anifah Slams Warisan Leader Over Alleged Claims Lahad Datu Intrusion Was A Farce

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 255 hits
Parti Cinta Sabah president Anifah Aman says the Warisan leader s alleged remarks are an insult to the security forces who risked their lives for the country PETALING JAYA Parti Cinta Sabah president Anifah Aman has slammed a senior Warisan...
Shafie Minta Pengundi Tanggung Calon Warisan Membakut Mana Otak

Shafie Minta Pengundi Tanggung Calon Warisan Membakut Mana Otak

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 205 hits
Entah apa jak kaitannya dengan pilihan raya negeri dengan seseorang yang melepaskan jawatannya kerana ingin menjadi yang berhormat Nafsu seperti itupun boleh di spin oleh Shafie menjadi modal kempen Warisan di DUN Membakut Menghairankan nam...
Warisan Fitnah Front Liners Fitnah Angkatan Tentera

Warisan Fitnah Front Liners Fitnah Angkatan Tentera

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 205 hits
Mereka kata orang Melayu tak takut Covid Hanya kaum Cina sahaja yang takut Covid Hanya sebab nak rebut kuasa Warisan Plus sanggup memfitnah Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan serta seluruh barisan front liners dan menjejaskan kesihatan or...
Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga

Mahalini Dah Peluk Islam

Fiersa Besari April Chord

Ibu Meraung Luluh Hati Lihat Kaki Anak Putus Akibat Kemalangan Motorsikal Depan Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Fuel Your Competitive Spirit Wallet Bet On Esports Games

Saksi Dengar Dentuman Kemudian Pokok Hempap Kenderaan

Mayat Wanita Dalam Tangki Air Kuarters Universiti

Berita Prk Kkb Terkini Pengundi India Menjadi Penentu

Lelaki Diganggu Oleh Pemandu Selepas Mengekori Kenderaannya

Indonesia Kaji Semula Tadbir Urus Pekerja Asing