Fakta Menarik Tentang Labah Labah Dan Kaitannya Dengan Al Quran



Labah-labah adalah antara makhluk ciptaan Allah SWT di atas muka bumi. Kehadirannya di dunia mengambil sedikit tempat dalam kehidupan manusia. Adakala ia mengancam nyawa dan ada yang membuatkan rumah kita penuh dengan sarangnya sehingga merimaskan dan mengotorkan syiling rumah.
Labah-labah adalah haiwan pemangsa. Sarangnya diperbuat daripada sutera iaitu seutas benang protein yang keluar daripada hujung abdomennya. Selain itu, labah-labah tidak hidup secara berkumpulan dan lebih memilih hidup bersendiri. Ini kerana, kehidupan berkumpulan bagi mereka akan menyebabkan berlakunya persaingan.
Apa yang boleh kita ambil pengajaran mengenai penciptaan serangga yang bernama labah-labah ini? Adakah kemunculannya hanya sia-sia dan menyusahkan kita sahaja? Mari teruskan pembacaan untuk mendapatkan jawapannya.
5 Fakta Menarik Tentang Labah-Labah
Labah-labah mempunyai kelebihan dan kelemahan tersendiri. Jom kita semak 5 fakta menarik tentang labah-labah.
#1- Penglihatan Seekor Labah-Labah
Penglihatan labah-labah terhad. Disebabkan itu, labah-labah bergantung pada getaran sarangnya untuk mengesan mangsa yang terperangkap dan akan bergegas untuk membalut mangsa dengan bebenang sutera.
#2- Kelajuan Labah-Labah
Labah-labah dapat bergerak sehingga 30 km sejam. Kelajuan itu adalah sangat pantas bagi seekor serangga untuk berjalan. Subhanaallah!
#3- Telur Labah-Labah
Labah-labah dapat mengeluarkan telur antara 200 hingga 300 biji dalam setiap musim. Daripada jumlah tersebut, 90 peratus akan menetas manakala selebihnya akan menjadi santapan untuk anak yang baru menetas.
#4- Berburu Pada Waktu Malam
Kebanyakan labah-labah berburu pada waktu malam. Makanan akan disimpan dan hanya dimakan apabila perlu.
#5- Labah-Labah Boleh Berubah Warna
Ada beberapa spesies labah-labah yang dapat bertukar warna mengikut warna benda yang berhampiran dengannya. Contohnya, spesies Goldenrod Crab Spider yang dapat berubah warna kuning apabila berada di atas bunga kuning.

Namanya Terakam Di Dalam Al-Quran
Antara 114 surah di dalam Al-Quran, ada satu surah yang diberi nama Al-’Ankabut. Ankabut itu dalam bahasa kita adalah labah-labah.
Jika namanya sudah tercatat di dalam Al-Quran, pasti ada perkara penting dan pengajaran yang ingin disampaikan kepada kita. Allah berfirman pada ayat 41 dalam surah yang sama yang bermaksud:
“Perumpamaan orang-orang yang mengambil pelindung selain Allah adalah seperti labah-labah yang membuat sarang(rumah). Dan sesungguhnya rumah yang paling lemah ialah rumah labah-labah, sekiranya mereka mengetahui.”
Menurut pemerhatian saintifik yang dijalankan oleh ahli anakrologi (ahli yang mengkaji labah-labah) dunia, binaan sarang labah-labah didapati tiga kali ganda lebih kukuh daripada sarang serangga-serangga yang lain.
Tetapi kenapa Allah mengambil sarang labah-labah sebagai bandingan di dalam ayat di atas jika sarang labah-labah lebih kukuh daripada sarang serangga-serangga yang lain?
Bukan sarang labah-labah yang zahir yang perlu diperhati sahaja tetapi lihatlah juga kehidupan serangga tersebut. Bagaimana keadaan kehidupan rumah tangga labah-labah?
Kehidupan rumah tangga labah-labah tidaklah seindah yang disangka. Labah-labah betina menjadi dominan(berkuasa dan berperanan utama) dan membuat tugas yang sepatutnya dilakukan oleh labah-labah jantan.
Labah-labah betina hanya memerlukan labah-labah jantan ketika ingin mengawan. Si labah-labah betina mulanya cuba menarik perhatian si labah-labah jantan untuk bersama dengannya. Setelah selesai mengawan, si labah-labah jantan terperangkap. Malah dibunuh dan dijadikan pula sebagai makanan.
Sesetengah spesies yang lain, labah-labah jantan dijadikan makanan kepada anak labah-labah yang akan menetas. Dengan sosial kehidupan labah-labah yang tidak bermasyarakat dan bersendiri, hal ini menjadikan anak labah-labah sanggup berbunuhan sesama sendiri untuk mendapatkan sumber makanan. Bahkan sanggup membunuh ibu mereka sendiri jika merasa terancam.
Amat tepatnya kenyataan Allah SWT di dalam ayat yang disebut di awal tadi. Betapa rapuh dan lemahnya kehidupan labah-labah. Mereka hanya mementingkan diri sendiri dan tidak menghiraukan labah-labah lain. Sanggup berbunuhan dan tidak ada kasih sayang sesama sendiri.
Sudah jelas bukan? Perkara yang dicatatkan dalam Al-Quran bukanlah suatu yang boleh dipandang ringan. Sesungguhnya inilah mukjizat al-Quran yang akan kekal sehingga ke hari kiamat. Hanya mereka yang mahu berfikir yang akan mengambil pengajaran.
Kesimpulan
“Allah memberikan Hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang ditentukanNya). Dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya.”
Surah Al-Baqarah, 2:269
Kejadian labah-labah bukan satu ciptaan biasa. Ia dicipta untuk diambil pengajaran dan iktibar kepada kita. Janganlah jadi seperti labah-labah yang sanggup berbunuhan. Selain itu, hindarkan sikap hanya menumpang dan tidak melakukan tugas sepatutnya sebagai suami. Hanya membiarkan isteri sahaja memegang tugas utama dan si suami hanya sekadar berdiam diri.
Semoga bermanfaat!
 
Sumber: tzkrh.com 
The post Fakta Menarik Tentang Labah-Labah Dan Kaitannya Dengan Al-Quran appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/fakta-menarik-tentang-labah-labah-dan-kaitannya-dengan-al-quran/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
7 Fakta Menarik Tentang Bantal Busuk Bimbang Terbawa Bawa Kalau Tak Dipisahkan

7 Fakta Menarik Tentang Bantal Busuk Bimbang Terbawa Bawa Kalau Tak Dipisahkan

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 749 hits
Fizikalnya buruk busuk pula tu Namun bagi sesetengah kanak kanak bantal ini memang teman setia mereka sejak kecil Korang ada bantal busuk tak Objek ini memang tidak dapat dipisahkan kalau sejak kecil dah terbiasa dengan bantal busuk ini Mem...
5 Fakta Menarik Sempat Mahalnya Tiket Pesawat Domestik Hingga Akhirnya Diturunkan

5 Fakta Menarik Sempat Mahalnya Tiket Pesawat Domestik Hingga Akhirnya Diturunkan

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 225 hits
Asosiasi Perusahaan Penerbangan Nasional Indonesia resmi mengumumkan penurunan tarif tiket pesawat Ini menyusul banyaknya keluhan masyarakat akan mahalnya harga tiket pesawat untuk rute domestik dibanding keluar negeri
5 Fakta Menarik Di Balik 10yearchallenge Yang Lagi Viral Di Internet Siapa Sih Yang Mulai

5 Fakta Menarik Di Balik 10yearchallenge Yang Lagi Viral Di Internet Siapa Sih Yang Mulai

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 238 hits
Mending sih daripada challenge mengancam nyawa kayak Bird Box Challenge Tapi anehnya ada juga yang bilang 10YearChallenge ini berbahaya
15 Info Menarik Tentang Yang Dipertuan Agong Ke 16 Al Sultan Abdullah

15 Info Menarik Tentang Yang Dipertuan Agong Ke 16 Al Sultan Abdullah

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 902 hits
Sultan Pahang Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah Ibni Sultan Haji Ahmad Shah Al Musta in Billah Shah hari ini dipilih sebagai Yang di Pertuan Agong yang baharu bagi tempoh lima tahun berkuat kuasa 31 Jan 2019 Pemilihan S...
Apa Yang Menarik Tentang Geometri Dalam Kehidupan Seharian

Apa Yang Menarik Tentang Geometri Dalam Kehidupan Seharian

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 239 hits
Seawal umur satu tahun kanak kanak sebenarnya telah pun didedahkan dengan konsep geometri yang mudah Sebagai permulaan boleh dikatakan hampir setiap kanak kanak di serata dunia pernah bermain dengan blok berwarna warni yang dihasilkan menye...
Al Quran Memperkatakan Tentang Masa Depan 9037

Al Quran Memperkatakan Tentang Masa Depan 9037

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 513 hits
49742726 1801844369921240 7103841994522230784 n jpgMengenai peristiwa masa depan dalam Al quranSisi keajaiban lain dari Al Quran adalah Al Quran memberitahu terlebih dahulu sejumlah peristiwa yang akan terjadi di masa akan datang Ayat ke 27...
Al Quran Mendahului Capaian Akal Fikiran Manusia Tentang Segala Galanya Aamiin 9021

Al Quran Mendahului Capaian Akal Fikiran Manusia Tentang Segala Galanya Aamiin 9021

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 421 hits
NABI DULUAN MENGETAHUI DARIPADA NASA Ustad Abdul Somad Lc MAI M SINTESADisyorkan untuk andaUdah Lama Kuliah Tapi Masih Belum Lulus Juga Baca Saran Berikut Semoga Membantu credit unsplash comApa agan atau sista lagi di posisi stuck karena sk...
8 Perkara Menarik Tentang Perayaan Ponggal Kaum Hindu

8 Perkara Menarik Tentang Perayaan Ponggal Kaum Hindu

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 822 hits
Ramai yang bukan berbangsa India masih kabur mengenai perayaan terbesar agama Hindu iaitu Ponggal yang telah menjadi amalan kebudayaan turun temurun dan disambut untuk mengalu alukan musim menuai Di Tamil Nadu India perayaan ini disambut ol...
Penonton Mula Naik Menyampah Dengan Fatimah Gil 5 Fakta Menarik Mengenai Azar Azmi

Penonton Mula Naik Menyampah Dengan Fatimah Gil 5 Fakta Menarik Mengenai Azar Azmi

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 292 hits
Nama aktres jelita Azar Azmi semakin mendapat perhatian kaki drama serta peminat dunia hiburan Terbaru wataknya sebagai Fatimah dalam drama bersiri Pujaan Hati Kanda mendapat perhatian ramai serta menjadi bualan peminat Azar diberi pujian k...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Makanan Perlis Paling Popular

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan