Fahmi Salah Guna Kuasa Kata Lawyer Of Liberty



LAWYER Of Liberty hari ini membidas Fahmi Fadzil kerana menyuruh pegawai penguat kuasa membersihkan namanya berhubung poster kononnya beliau mengarahkan tentera siber penyokong kerajaan mencipta naratif jahat untuk menyalahkan PAS dalam isu pembatalan Festival Good Vibes 2023 (GVF23).
Pengarah LFL Zaid Malek berkata arahan supaya laporan dibuat kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) adalah menyalahgunakan kuasa menteri secara terang-terangan.
“Ia adalah satu penyalahgunaan kuasa yang jelas bahawa seorang menteri mengarahkan atau menggerakkan pihak berkuasa penguatkuasaan di bawah kawalan langsungnya untuk siasatan berhubung dakwaan poster fitnah yang dibuat mengenai dirinya.
“Kementerian dan agensinya tidak ada untuk kepentingan peribadi Fahmi, untuk digunakan untuk kegunaan peribadinya,” katanya dalam satu kenyataan.
Semalam Fahmi menyelar individu di sebalik poster berkenaan dan berkata pejabatnya akan melaporkan perkara itu kepada SKMM dan polis.
Poster itu yang tular di media sosial berkata Fahmi memberi arahan agar PAS digambarkan sebagai parti ekstremis untuk mengalihkan kesalahan daripadanya yang membenarkan kumpulan kontroversi UK The 1975 membuat persembahan di Malaysia.
Persembahan kumpulan itu pada festival berkenaan dihentikan selepas vokalisnya Matty Healy meminum alkohol dan mencium rakan kumpulan lelakinya di atas pentas. Beliau juga membuat ucapan panjang lebar mengenai undang-undang LGBT Malaysia.
Zaid berkata memandangkan menteri sendiri yang memulakan perkara itu secara terbuka ia memberi tekanan yang tidak wajar kepada agensi penguatkuasaan dan menjejaskan keadilan siasatan.
Beliau berkata sebagai menteri, Fahmi perlu memeriksa dirinya daripada menggunakan kuasanya untuk menginjak-injak hak kebebasan bersuara.
“Dia tidak boleh sesuka hati menggunakan pihak berkuasa di bawah bidang kuasanya untuk menundukkan pengkritik politiknya kepada siasatan jenayah.
“Fahmi tidak mempunyai status istimewa untuk bebas daripada kritikan atau menggunakan jentera kerajaan untuk membersihkan namanya sendiri,” katanya.
Zaid menambah jika Fahmi terkilan dengan poster yang didakwa berunsur fitnah, dia bebas memfailkan saman sivil untuk memfitnah mereka yang bertanggungjawab seperti rakyat biasa Malaysia yang lain.
“Berbeza dengan Fahmi, rakyat Malaysia biasa tidak mengharapkan layanan istimewa oleh badan penguatkuasa untuk mempertahankan reputasi mereka.
“Tiada asas undang-undang untuk melibatkan pihak penguatkuasa semata-mata untuk membersihkan dakwaan yang dibuat terhadap Fahmi secara khusus. Memang ada bau Stalinisme mengenai perlakuan menteri seperti ini,” katanya.
Beliau berkata, mereka kecewa kerajaan pimpinan Pakatan Harapan yang tidak segan silu atau teragak-agak menggunakan sepenuh kekuatan jentera kerajaan untuk memburu lawan politiknya sejak ia mengambil alih kuasa.
“Bentuk gaya tadbir urus diktator ini bukanlah seperti yang diharapkan pengundi apabila kerajaan pimpinan PH dibentuk.
“Kami dengan ini menggesa Fahmi supaya tidak menyalahgunakan kuasanya dengan cara yang mengerikan ini dan menarik balik arahannya supaya SKMM menyiasat dakwaan yang dibuat terhadapnya dalam poster dan sebaliknya memfailkan saman sivil jika beliau mahu,” katanya.
Zaid berkata mereka juga menggesa semua pemimpin kerajaan untuk mengelak daripada menggunakan pihak berkuasa terhadap pengkritik melainkan terdapat ancaman sebenar seperti keganasan atau kecederaan.
“Badan penguatkuasaan tidak ada urusan yang mengganggu ‘kecederaan’ kepada “imej” kerajaan pimpinan PH. Dalam semua keadaan, imej kerajaan bukanlah alasan yang wajar untuk mengehadkan kebebasan bersuara dalam apa jua cara,” katanya - TMI

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2023/07/fahmi-salah-guna-kuasa-kata-lawyer-of.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terbongkar Rm13 Juta Salah Guna Kuasa Dan Rasuah Apa Kata Ds Saifuddin

Terbongkar Rm13 Juta Salah Guna Kuasa Dan Rasuah Apa Kata Ds Saifuddin

papar berkaitan - pada 20/7/2023 - jumlah : 149 hits
SATU LAGI PENCERAHAN DAN PENDEDAHAN MENGEJUTKAN DARI DS SAIFUDDIN ISU SALAH GUNA RASUAH DAN PENCURIAN NADIR BUMI DI KEDAH
Haramkan Tangan Undi Bn Hadi Kata Annuar Lebih Tahu Salah Umno

Haramkan Tangan Undi Bn Hadi Kata Annuar Lebih Tahu Salah Umno

papar berkaitan - pada 24/7/2023 - jumlah : 124 hits
Nora MahparSHAH ALAM Presiden PAS Abdul Hadi Awang berkata Annuar Musa lebih mengetahui keburukan Umno sehingga beliau mengharamkan tangan pengundi di Kelantan memilih Barisan Nasional pada PRN bulan depan Banyak yang kita tak tahu dia lebi...
Ibu Ini Guna Mission Board Anak Lebih Mudah Dengar Kata Tertunggu Tunggu Misi Seterusnya

Ibu Ini Guna Mission Board Anak Lebih Mudah Dengar Kata Tertunggu Tunggu Misi Seterusnya

papar berkaitan - pada 25/7/2023 - jumlah : 121 hits
Usaha mendidik anak anak memang memerlukan kesabaran yang tinggi lebih lebih lagi bila anak sudah pandai membuat keputusan sendiri Dilema ibu ayah dalam nak mendisiplinkan anak anak memang besar kadang kadang ada yang buntu dengan sikap ana...
Uitm Terima 10 Peranti Starlink Kata Fahmi

Uitm Terima 10 Peranti Starlink Kata Fahmi

papar berkaitan - pada 24/7/2023 - jumlah : 171 hits
UNIVERSITI Teknologi MARA akan menerima 10 peranti satelit Starlink dalam usaha kerajaan mempertingkat kualiti perkhidmatan Internet di kampus cawangannya kata Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil Beliau berkata berdasarkan penelitia...
Hanya Rm1 Juta Semua Guna Wang Saya Kata Abang Sanusi

Hanya Rm1 Juta Semua Guna Wang Saya Kata Abang Sanusi

papar berkaitan - pada 15/7/2023 - jumlah : 171 hits
FMT ReportersAbang kepada menteri besar Kedah Sahabudin Nor di banglo enam bilik miliknya di Sik yang menjadi perhatian baru baru ini PETALING JAYA Abang kepada Menteri Besar Kedah Sanusi Nor menjelaskan bahawa banglo miliknya di Sik dibina...
Berehatlah Sahabatku Kata Anwar Mengenai Pemergian Salahuddin

Berehatlah Sahabatku Kata Anwar Mengenai Pemergian Salahuddin

papar berkaitan - pada 24/7/2023 - jumlah : 110 hits
Berehatlah sahabatku kata Anwar mengenai pemergian Salahuddin Dikemas kini 23 minit yang lalu Diterbitkan pada 23 Jul 2023 1
Menteri Besar Pakatan Kekal Jika Menang Kata Anwar

Menteri Besar Pakatan Kekal Jika Menang Kata Anwar

papar berkaitan - pada 23/7/2023 - jumlah : 119 hits
Menteri besar Pakatan kekal jika menang kata Anwar Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 23 Jul 2023 12 18AM
Perlu Hasil Dividen Yang Lebih Baik Dari Bank Alliance

Biodata Alif Syukri Usahawan Berjaya Dan Terkenal Di Malaysia

Sarapan Roti Canai Garing Yang Sedap

Bekas Datuk Bandar Ditahan Disyaki Terima Rasuah Lebih Rm1 Juta

Politics Should Not Be Game Of Winners And Losers

Hazamacho House By Tatsuya Kawamoto Associates In Japan

Lights Camera Action Attending The Lisbon Motorcycle Film Festival

Jadual Bayaran Bantuan Str Fasa 3 2024



5 Tanggapan Buruk Tentang Penjawat Awam Yang Susah Nak Dilupakan

5 Faktor Paling Menakutkan Golongan Ibu Bapa Dalam Abad ke 21

Bandar Kantubek Lokasi Terbesar Tapak Pelupusan Bakteria Berbahaya Dunia

5 Pengajaran Bodoh Yang Kita Boleh Belajar Dari Filem Adiwira Barat

Resepi Sotong Masak Hitam Lauk Legend Orang Johor Nostalgia Habis


Tengku Zafrul Defends Blackrock S Involvement In Mahb

Bestnya Ada Set Kerusi Rotan Macam Ni Sesuai Untuk Lepak Minum Petang

Aws Mengumumkan Pengecualian Besar Di Thailand Dengan Pelaburan 5 Bilion Pada 2025

Dua Lelaki Maut Berbalas Tembakan Dengan Polis

Motif Kes Zayn Rayyan Kian Terungkai Ibu Dipercayai Orang Terakhir Ada Bersama

Batu Kristal Gunung Keriang Ada Hantu Rupanya Ini Sebab Timbul Cerita Mistik