Fahami Dulu Etika Kewartawanan Sebelum Buat Laporan Polis



A Kadir Jasin
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
MUKHADIMAH: Pandangan yang terkandung dalam tulisan ini adalah pandangan peribadi saya. Saya menulis dalam kapasiti saya sebagai seorang blogger. Ia tiada kena mengena dengan apa-apa jawatan yang mungkin saya pegang.
Laporan polis cara sekat kebebasan dan takutkan wartawanIZINKAN saya membuat penjelasan sekali lagi untuk memperbetulkan keadaan dan memperluaskan kefahaman mengenai blog kita ini.
Sejak kebelakangan ini, timbul pelbagai reaksi luar biasa terhadap apa yang saya tulis dan siarkan di sini.
Penjelasan berikut diharap membantu semua pihak membuat keputusan dan mengambil pendirian agar kita boleh memanfaatkan sepenuhnya kebebasan media yang diamalkan oleh kerajaan baru Pakatan Harapan:
1. Pandangan yang terkandung dalam tulisan ini adalah pandangan peribadi saya. Saya menulis dalam kapasiti saya sebagai seorang blogger. Ia tiada kena mengena dengan apa-apa jawatan yang mungkin saya pegang.
2. Saya hanya bertanggungjawab terhadap apa yang saya tulis dan diterbitkan di dalam blog ini sahaja.

3. Saya tidak bertanggungjawab terhadap kandungan blog ini yang diulang siar di tempat-tempat lain sama ada secara penuh atau diolah semula. Saya dapati banyak berita dan ulasan yang memetik blog ini sama ada kurang tepat, terkeluar daripada konteks atau disensasikan. Saya  mohon kepada rakan-rakan wartawan yang memetik blog ini agar melakukannya dengan tepat, berhemah dan tidak mensensasikannya.
4. Sesiapa sahaja yang membaca blog ini bebas memetik dan menyiarkannya semula di tempat-tempat lain. Hal ini saya nyatakan dalam mukadimah sejak saya memulakan penulisan blog pada tahun 2006 yang berbunyi:
“Thank you for responding to this Weblog (blog). We wish to maintain a high level of integrity and responsibility among our participants. In the spirit of camaraderie of the blogsphere, interested parties are welcomed to reproduce or quote materials published in this weblog WITH THE CONDITION that they are credited to akadirjasin.blogspot.com/akadirjasin.com to avoid misunderstanding. Thank you.”

[Terima kasih kerana memberi tindak balas kepada Weblog (blog) ini. Kita berhasrat mengekalkan tahap kewibawaan dan kebertanggungjawaban yang tinggi di kalangan peserta kita. Atas semangat kerakanan sfera blog, semua pihak yang berminat dialu-alukan menyiarkan semula atau memetik bahan-bahan yang disiarkan di sini DENGAN SYARAT diberi kredit kepada akadirjasin.blogspot.com/akadirjasin.com bagi mengelakkan salah faham. Terima kasih.]
5. Saya memohon kepada sesiapa sahaja yang ingin memetik tulisan saya di sini agar menyatakan secara jelas bahawa mereka memetik daripada blog saya.
6. Seelok-eloknya mereka berilah pautan supaya audiens mereka boleh membaca blog saya jika mereka mahu.

7. Maaf cakap kalau saya katakan terlalu banyak wartawan dan saluran berita yang memetik blog ini mensensasikan tulisan saya atau membuat kesimpulan yang tidak tepat.

8. Ini menyebabkan pihak yang membaca petikan laporan saya itu membuat kesimpulan tidak tepat terhadap kandungan sebenar tulisan saya.

9. Saya mohon kepada saluran-saluran berita, sekiranya boleh, tolonglah siarkan tulisan saya sepenuhnya agar tidak menimbulkan kekeliruan. Terima kasih kepada yang sudah melakukannya.
10. Terima kasih kepada pembaca yang berbahas secara bertamadun dan bijaksana. Blog ini mengamalkan hak menjawab (right of reply) sepenuhnya. Sesiapa saja yang bersetuju atau tidak bersetuju berhak menjawab secara berhemah dalam ruangan komen.
11. Hatta kepada yang tidak demokratik dan tidak mengiktiraf kebebasan bersuara yang termaktub di dalam Perlembagaan pun saya cadangkan supaya mereka baca blog ini dan apabila membuat laporan polis rujuklah kepada tulisan asal saya. Saya akan menjawab kepada polis berasaskan apa yang disiarkan di dalam blog ini saja.
Wallahuaklam.
Terima kasih.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kadirjasin.blogspot.com/2018/11/fahami-dulu-etika-kewartawanan-sebelum.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Allahyarham Nazrin Buat Empat Laporan Polis Berhubung Ugutan Bunuh

Allahyarham Nazrin Buat Empat Laporan Polis Berhubung Ugutan Bunuh

papar berkaitan - pada 17/11/2018 - jumlah : 270 hits
EDDY HAMIDI 17 November 2018 2 04 PM KUALA LUMPUR Sebanyak empat laporan polis termasuk berkaitan ugutan bunuh telah dibuat oleh bekas Ketua Pegawai Eksekutif Cradl
Pembantu Tadbir Kena Bakaar Dirumah Sendiri Polis Temui Maangsa Dengan Bukti Ini Sebelum Dibaakar

Pembantu Tadbir Kena Bakaar Dirumah Sendiri Polis Temui Maangsa Dengan Bukti Ini Sebelum Dibaakar

papar berkaitan - pada 4/11/2018 - jumlah : 571 hits
Pembantu Tadbir Kena Bakaar Dirumah Sendiri Polis Temui Maangsa Dengan Bukti Ini Sebelum DibaakarPembantu Tadbir Kena Bakaar Dirumah Sendiri Polis Temui Maangsa Dengan Bukti Ini Sebelum Dibaakar
Sebelum Tengok Jom Kenali Dulu Watak Dalam Fantastic Beasts The Crimes Of Grindelwald

Sebelum Tengok Jom Kenali Dulu Watak Dalam Fantastic Beasts The Crimes Of Grindelwald

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 617 hits
Watak Dalam Fantastic Beasts The Crimes of Grindelwald Artikel ini khas untuk mereka yang baru nak berjinak jinak untuk tonton filem Fantastic Beasts The Crimes of Grindelwald Filem kedua ini akan memaparkan kisah sebelum wujudnya Harry Pot...
Sudah Lebih 100 Laporan Polis Terhadap Moorthy Kita Tunggu Tindakan Polis

Sudah Lebih 100 Laporan Polis Terhadap Moorthy Kita Tunggu Tindakan Polis

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 284 hits
KUALA LUMPUR Kira kira 50 ahli Pergerakan Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan hadir ke Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi di sini hari ini bagi membuat laporan ke atas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Senator P Waytha Moorthy Laporan polis t...
Sebelum Hantar Anak Selidik Dulu Latar Belakang Pengasuh Ini Luahan Sayu Ibu Zara

Sebelum Hantar Anak Selidik Dulu Latar Belakang Pengasuh Ini Luahan Sayu Ibu Zara

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 487 hits
Sebelum Hantar Anak Selidik Dulu Latar Belakang Pengasuh Ini Luahan Sayu Ibu Zara Sebelum Hantar Anak Selidik Dulu Latar Belakang Pengasuh Ini Luahan Sayu Ibu Zara
Lokman Adam Buat Laporan Polis Terhadap Farid Kamil

Lokman Adam Buat Laporan Polis Terhadap Farid Kamil

papar berkaitan - pada 9/11/2018 - jumlah : 285 hits
Presiden Pemantau Malaysia Baharu Datuk Lokman Noor Adam hari ini membuat laporan polis terhadap pelakon Datuk Farid Kamil berhubung dakwaan Farid dalam isu menerima suapan kerajaan BN Menurut Lokman dakwaan Farid itu berat dan perlu segera...
Lima Individu Pinda Laporan 1mdb Dulu Didedah Kepada Panel Parlimen

Lima Individu Pinda Laporan 1mdb Dulu Didedah Kepada Panel Parlimen

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 245 hits
Jawatankuasa Kira Kira Wang Negara dimaklumkan lima individu yang telah mengubah laporan asal audit 1Malaysia Development Berhad PAC yang pernah menyiasat isu ini didedahkan bukti kukuh perubahan itu melalui dua dokumen satu daripadanya men...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment