Euro Berada Dalam Aliran Yang Diinginkan Namun Dolar Masih Dalam Senario Ketidakpastian Kenaikan Eur Usd Didorong Oleh



Euro terus menggembirakan peminatnya. Sepanjang empat sesi dagangan yang lalu, ia telah meningkat hampir 2% berbanding dolar AS. Mata wang tunggal itu mengukuh berbanding rakan sejawatannya dari Amerika sebanyak 0.9% hanya pada Selasa.
Pasangan mata wang EURUSD itu melepasi tahap 0.9900 pada hari Selasa, berhampiran dengan Moving Averages (MA) 50 hari yang telah dicapai.
Pada Rabu, ia menyatukan keuntungannya, meningkat di atas tahap utama 1.0000. Ini adalah kawasan sokongan yang ketara dari pertengahan Julai hingga akhir September. Juga di sini adalah tahap puncak awal Oktober.
Pertumbuhan bagi pasangan mata wang EUR/USD sebahagian besarnya adalah disebabkan oleh kelemahan kedudukan dolar AS.
Dolar jatuh kira-kira 4% daripada tahap tinggi tiga minggu yang dicatatkan pada Jumaat lepas sekitar tahap 113.95.
Dolar AS berhutang pencapaiannya minggu lalu akibat kegawatan politik di UK, peningkatan hasil perbendaharaan ke paras tertinggi beberapa tahun, dinamika tidak menentu petunjuk Wall Street yang tidak menentu menjelang musim laporan suku tahunan di Amerika.
Statistik kukuh tentang Amerika Syarikat juga membolehkan anda kekal yakin berhubung dengan pesaing utama USD.
Khususnya, jumlah pengeluaran perindustrian di negara ini meningkat sebanyak 0.4% pada bulan September selepas jatuh sebanyak 0.1% pada bulan Ogos.
Sementara itu, jumlah permohonan awal untuk faedah pengangguran menurun kepada 214,000 berbanding angka sebelumnya iaitu 226,000.
Data ini menunjukkan bahawa setakat ini keadaan berjalan lancar dalam ekonomi Amerika, yang seterusnya mengurangkan kebimbangan mengenai kemelesetan akan datang di Amerika Syarikat.
Kenaikan harga dolar sudah pun menantikan lawatan berulang ke tahap puncak tahun ini sekitar 114.80, bertaruh untuk mengekalkan kadar agresif kenaikan kadar Rizab Persekutuan.
Walau bagaimanapun, rancangan mereka telah terjejas ekoran artikel Wall Street Journal yang diterbitkan pada hari Jumaat. Penerbitan itu melaporkan bahawa wakil Fed mula menyuarakan hasrat mereka untuk memperlahankan kadar kenaikan kadar dalam masa terdekat.

Umpama mencurah minyak ke atas api ialah berita mengenai Presiden Fed San Francisco, Mary Daly, yang berkata sudah tiba masanya untuk mula bercakap dan merancang untuk memperlahankan pengetatan dasar.
Artikel WSJ dan komen Daly menyebabkan penilaian semula jangkaan mengenai langkah seterusnya Fed.
Oleh itu, kebarangkalian untuk menaikkan kadar utama oleh Fed sebanyak 75 mata asas pada bulan Disember jatuh kepada 50% pada hari Jumaat berbanding 75% pada hari Khamis.
Akibatnya, purata hasil Perbendaharaan 10 tahun jatuh 2.5% daripada tahap puncak 14 tahun di atas 4.3%.
Indikator utama Wall Street mencatatkan keuntungan terbesar mereka sejak Jun, memperoleh purata 2%.
Berlatarkan belakangkan laporan ini, dolar kehilangan keyakinan sebelumnya dan merosot hampir 1% berbanding pesaing utamanya, termasuk euro.
Pasangan mata wang EUR/USD menutup dagangan Jumaat sebanyak 0.8%. Ia melonjak hampir 150 mata pada hari itu untuk menamatkan dagangan sekitar tahap 0.9860.
Pada minggu ini, dolar terus menanggung kerugian di tengah-tengah peningkatan selera risiko dalam pasaran global. Ini menjadi penghalang bagi pasangan mata wang utama dan membolehkannya memperoleh momentum.
Pada Selasa, indeks saham AS meningkat untuk sesi ketiga berturut-turut.
Peserta pasaran menyambut baik berita bahawa Perdana Menteri Britain yang baharu, Rishi Sunak, berjanji untuk memimpin negara keluar daripada krisis ekonomi.
Faktor positif bagi saham itu juga adalah penurunan selanjutnya dalam hasil bon Perbendaharaan AS. Angka untuk Perbendaharaan 10 tahun jatuh lebih daripada 3% pada hari itu.
"Kami melihat bahawa buat kali pertama dalam tempoh masa yang lama, hasil sekuriti kerajaan jatuh, sekaligus membolehkan saham menaik," kata pakar Kewangan B. Riley.
Positiviti menambah statistik lemah di AS, yang pelabur ambil sebagai satu lagi isyarat kemungkinan pelonggaran dasar monetari di negara itu.
Indeks keyakinan pengguna Lembaga Persidangan jatuh kepada 102.5 pada Oktober berbanding 107.8 pada September, lebih rendah berbanding ramalan yang mengunjurkan bacaan pada 105.9.

Akibatnya, dolar pertahanan berada di bawah tekanan jualan yang kuat, kehilangan lebih daripada 1% pada hari itu. Indikator utama Wall Street meningkat sebanyak 1.1-2.3%. Pasangan mata wang EUR/USD menambah hampir 100 mata pada sesi Selasa dan mengakhiri dagangan di kawasan 0.9965.
Pada Rabu, ia kekal mengukuh dan meningkat di atas pariti buat kali pertama sejak 20 September, berikutan sentimen risiko yang berterusan.
Indeks saham utama AS kebanyakannya berkembang pada hari Rabu. Walau bagaimanapun, pertumbuhan dikekang oleh fakta bahawa hasil bon kerajaan AS tiga bulan melebihi hasil bon sepuluh tahun buat kali pertama dalam 45 tahun. Ini menunjukkan kebimbangan pasaran terhadap risiko kelembapan ekonomi negara.
Antara 12 Oktober, apabila S&P 500 ditutup pada tahap terendah sejak November 2020, dan 25 Oktober, indeks telah meningkat sebanyak 8%, dan pelabur berharap bahawa "bahagian bawah" telah pun diluluskan.
Pakar strategi di Goldman Sachs percaya bahawa syarat untuk mencapai "bahagian bawah" pasaran saham AS masih belum dicapai. Mereka membenarkan S&P 500 turun lagi 25% kepada 2888 mata.
Menurut pakar, ini mungkin berlalu dengan permulaan kemelesetan yang mendalam di Amerika akibat pengetatan monetari pada 2023.
Mereka menarik perhatian kepada fakta bahawa harga aset belum lagi termasuk kemungkinan kenaikan kadar pada tahun 2023, dan pasaran saham menganggap senario keras "hawkish" sebagai yang paling tidak mungkin.
Goldman Sachs turut memberikan amaran bahawa saham akan menjadi salah satu kelas aset yang paling terdedah dalam kemelesetan yang teruk.
Di tengah-tengah dinamik positif Wall Street, dolar terus jatuh ke semua arah.
"Ini adalah kesinambungan daripada jualan USD yang telah kita lihat sejak akhir minggu lepas. Pasaran menjangka potensi kelembapan dalam kenaikan kadar Fed," kata penganalisis MUFG.
"Kami tidak fikir ia akan berlaku pada mesyuarat FOMC seterusnya pada November, tetapi menjelang Disember pasti terdapat peningkatan kemungkinan bahawa mereka akan memperlahankan kadar kenaikan kepada 50 mata asas daripada 75 mata asas," tambah mereka.
"Kami masih ragu bahawa kami telah melihat tahap kemuncak dolar, tetapi bukti kelembapan dalam kadar kenaikan kadar Fed semakin terkumpul," kata penganalisis di National Australia Bank.
"Jika pasaran berpendapat bahawa kadar pendahuluan perlahan kepada 50 mata asas dan kitaran pengetatan berakhir awal tahun depan di bawah 5%, maka kekuatan dolar boleh terhenti, tetapi sebelum membuat kesimpulan itu, kami ingin mendengar kenyataan daripada Fed pada minggu depan", kata mereka.

Sekiranya tiada penurunan ketara yang dilaporkan dalam indikator inflasi, Fed berkemungkinan akan mengubah haluan tidak lebih awal daripada dalam beberapa bulan.
"Pengetan monetari awal yang kita lihat setakat ini bertujuan untuk mencapai kadar dana persekutuan sebenar yang positif pada awal 2023," kata pakar strategi TD Securities, merujuk kepada kadar terlaras inflasi.
"Pada pandangan kami, bukannya pembalikan, Fed memberi isyarat bahawa mereka membayangkan peralihan daripada 'bootstrapping' sebelum Disember kepada kadar kenaikan kadar yang lebih terukur sejak itu," kata TD Securities.
"Terdapat perasaan bahawa masih terlalu awal untuk mengumumkan bahawa semuanya baik untuk pasaran saham sekarang. Fed mungkin menolak kadar sebenar lebih dalam ke dalam wilayah had, yang bermakna kami melihat penurunan dolar semasa sebagai pembetulan," kata ING.
Indeks USD pada hari Rabu menetapkan tahap rendah beberapa minggu baharu di bawah tahap 110.00.
Selanjutnya, penurunan dolar mungkin mensasarkan ke garis sokongan lapan bulan pada tahap 108.40, berhampiran dengan Moving Averages (MA) 100 hari yang telah pun dicapai. Jika zon ini ditembusi, maka tekanan penurunan harga pada dolar akan meningkat.
Untuk dagangan jangka panjang, dolar AS dijangka kekal konstruktif selagi ia berada di atas MA 200 hari pada 103.90.
Ahli ekonomi Wells Fargo menjangkakan dolar akan terus meningkat, meramalkan kemuncak pada suku pertama 2023.
"Pandangan kami kekal memihak kepada kenaikan USD yang selanjutnya, dengan USD dijangka memuncak secara kitaran pada suku pertama 2023. Daya tahan relatif ekonomi AS dan kenaikan kadar berterusan Fed, ditambah dengan turun naik dalam pasaran global, adalah faktor yang sepatutnya menolak mata wang AS naik 4% lagi atau lebih dalam tempoh tiga hingga enam bulan akan datang," kata mereka.
Adalah masih terlalu awal untuk menjangkakan pembalikan pasangan mata wang EUR/USD yang mampan, menurut penganalisis di Commerzbank. Mereka menunjukkan bahawa masih terdapat beberapa masalah yang tidak lama lagi boleh membawa kepada kemerosotan dalam sentimen euro.

"Zon Eropah tidak mungkin dapat mengelak daripada kemelesetan, apatah lagi kerana kenaikan ketara dalam harga tenaga dalam beberapa bulan kebelakangan ini, yang menjejaskan kuasa beli. Tetapi sekurang-kurangnya cuaca sederhana bermakna zon Eropah boleh memulakan musim sejuk dengan sebaik mungkin. Dan penurunan ketara dalam harga tenaga, khususnya gas, boleh membawa sedikit kelegaan, sekurang-kurangnya bulan ini," kata pakar strategi bank itu.
"Masih terlalu awal untuk menjangkakan pembalikan berterusan pada pasangan mata wang EUR/USD. Baru semalam, ketua IEA, Fatih Birol, memberikan amaran bahawa tiada cahaya di hujung terowong berkenaan bekalan gas. Beliau menyatakan bahawa dalam acara itu pemulihan ekonomi di China, bekalan LNG global tidak lama lagi akan menjadi lebih ketat, yang akan menjadi masalah bagi Eropah, yang perlu menggantikan import gas Rusia pada musim sejuk," tambah mereka.
Kadar pasangan mata wang EUR/USD kembali di atas pariti, walau bagaimanapun, terdapat kemungkinan pergerakan ini mungkin hanya bersifat jangka pendek, kata pakar Rabobank.
"Kadar inflasi pasca-pandemik yang lebih tinggi secara berstruktur mungkin membayangkan kadar A.S. yang lebih tinggi dalam tempoh yang lebih lama. Ini boleh bermakna kekuatan relatif dolar mungkin berterusan untuk beberapa waktu walaupun ia berundur daripada tahap ertingginya. Di samping itu, kami melihat risiko tinggi bahawa pasaran tidak memetik sepenuhnya kesan ekonomi daripada krisis tenaga Eropah," kata mereka.
"Institut ekonomi Jerman IFO memberi amaran bahawa Jerman sedang menuju kemelesetan dan meramalkan bahawa ekonomi negara akan menguncup sebanyak 0.6% pada suku ke-4. Ini menimbulkan persoalan berapa lama ECB akan dapat mengekalkan dasar kenaikan kadar yang ketara. Kos pinjaman zon Eropah dijangka meningkat sebanyak 75 mata asas menjelang akhir minggu ini. Bank pusat kemudiannya mungkin terpaksa memperlahankan kadar kenaikan kadar. Kami terus melihat peluang untuk pasangan mata wang EUR/USD jatuh ke tahap 0.9500 semasa musim sejuk," kata Rabobank.
Setakat ini, pasangan mata wang dilihat EUR/USD sedang bersedia untuk membuat kenaikan harian kelima berturut-turut, berdagang di atas tahap pariti. Sasaran seterusnya untuk kenaikan harga mungkin terletak pada Moving Average (MA) 10 hari pada 1.0090. Di atas tahap ini, rintangan terletak pada 1.0130.
Sebaliknya, penembusan harga di bawah 0.9990 akan mengurangkan tekanan kenaikkan dan membuka ruang untuk penurunan pertama ke tahap 0.9905 dan kemudian ke MA 20 hari pada 0.9825.
The material has been provided by InstaForex Company - www.instaforex.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://jomforex2u.blogspot.com/2022/10/euro-berada-dalam-aliran-yang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Eur Usd Setiap Hari Adalah Ujian Euro Berpotensi Untuk Jatuh Ke Dalam Keputusasaan Sekali Lagi Jika Powell Mencetuskan

Eur Usd Setiap Hari Adalah Ujian Euro Berpotensi Untuk Jatuh Ke Dalam Keputusasaan Sekali Lagi Jika Powell Mencetuskan

papar berkaitan - pada 2/11/2022 - jumlah : 104 hits
Pada hari Isnin pasangan mata wang utama kehilangan 80 mata berakhir di sekitar 0 9885 dan menjejaki kemerosotan sentimen pasaran pada awal minggu baharu Indikator utama Wall Street mengakhiri sesi hari Isnin dalam warna merah Khususnya S P...
Xrp Usd Kini Dalam Corak Kenaikan

Xrp Usd Kini Dalam Corak Kenaikan

papar berkaitan - pada 19/10/2022 - jumlah : 111 hits
Pasangan XRP USD kini diniagakan mendatar dalam dagangan jangka pendek Secara teknikalnya julat semasa boleh mewakili pengumpulan sebelum ia meneruskan pergerakan menaik Ia diniagakan pada tahap 0 4693 sewaktu penulisan artikel ini Selagi p...
Eur Usd Cuba Melantun Semula 1 0000 Sebagai Rintangan Utama

Eur Usd Cuba Melantun Semula 1 0000 Sebagai Rintangan Utama

papar berkaitan - pada 31/10/2022 - jumlah : 157 hits
Pasangan mata wang EUR USD sedang berjuang untuk melantun semula selepas penjualan terakhirnya Seperti yang anda sedia maklum harga susut lebih rendah apabila Indeks Dolar melantun semula Data AS masuk bercampur campur pada hari Jumaat Inde...
Usd Cad Kecenderungan Kenaikan Harga Yang Utuh Dalam Jangka Pendek

Usd Cad Kecenderungan Kenaikan Harga Yang Utuh Dalam Jangka Pendek

papar berkaitan - pada 1/11/2022 - jumlah : 135 hits
Pasangan USD CAD meningkat lebih tinggi apabila Indeks Dolar berjaya melantun semula Ia didagangkan pada 1 3646 ketika penulisan di atas 1 3627 tahap rendah hari ini Ia telah menurun dalam beberapa jam terakhir tetapi kecenderungan harga ke...
Kenaikan Harga Bbm Masih Jadi Pendorong Terbesar Inflasi Oktober 2022

Kenaikan Harga Bbm Masih Jadi Pendorong Terbesar Inflasi Oktober 2022

papar berkaitan - pada 1/11/2022 - jumlah : 127 hits
Deputi Bidang Statistik Distribusi dan Jasa Badan Pusat Statistik Setianto mencatat kenaikan harga BBM jenis Pertalite dan Solar pada 3 September 2022 lalu masih memberikan dampak cukup besar terhadap laju tingkat inflasi Oktober 2022
Pasangan Mata Wang Usd Cad Menyatakan Isyarat Penjualan Yang Kuat

Pasangan Mata Wang Usd Cad Menyatakan Isyarat Penjualan Yang Kuat

papar berkaitan - pada 28/10/2022 - jumlah : 243 hits
Halangan Penurunan Pasangan Mata Wang USD CAD Terletak pada Tahap 1 3503 Seperti yang anda boleh lihat pada carta 1 Jam pasangan mata wang ini telah diniagakan lemah di bawah garis aliran menaik sekaligus menandakan bahawa ayunan lebih ting...
Pasangan Nzd Usd Akan Keluar Dari Julatnya Tidak Lama Lagi

Pasangan Nzd Usd Akan Keluar Dari Julatnya Tidak Lama Lagi

papar berkaitan - pada 1/11/2022 - jumlah : 125 hits
Pasangan mata wang NZD USD didagangkan dalam warna hijau pada tahap 0 5824 pada masa penulisan Dalam jangka pendek ia terperangkap dalam corak julat jadi hanya pergerakan keluar daripada pembentukan ini boleh membawa peluang dagangan baharu...
Xau Usd Jatuh Pada Tahap Lebih Rendah Daripada Jangkaan 1 617 Sebagai Sasaran Utama

Xau Usd Jatuh Pada Tahap Lebih Rendah Daripada Jangkaan 1 617 Sebagai Sasaran Utama

papar berkaitan - pada 1/11/2022 - jumlah : 126 hits
Emas meneruskan penjualannya selepas menguji dan menguji semula tahap rintangan jangka terdekat Ia telah menurun sebanyak 1 631 hari ini Kecenderungan harga kekal menurun kerana Indeks Dolar telah berjaya melantun semula Logam kuning jatuh ...
Ruang Kerjasama Umno Pas Masih Ada Annuar

Ruang Kerjasama Umno Pas Masih Ada Annuar

papar berkaitan - pada 15/10/2022 - jumlah : 112 hits
malaysiakini comKetua UMNO Bahagian Ketereh Tan Sri Annuar Musa berkata masih ada ruang untuk kerjasama politik antara parti itu dengan PAS bagi menghadapi Pilihanraya Umum Ke 15 Beliau berkata pucuk pimpinan kedua dua parti itu perlulah me...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered