Erdogan Komited Bawa Pembunuh Khashoggi Ke Muka Pengadilan



KUALA LUMPUR — Turki komited untuk menyelesaikan kes pembunuhan  wartawan Arab Saudi, Jamal Khashoggi dan membawa pelakunya ke muka pengadilan, kata Presiden Recep Tayyip Erdogan ketika berucap di parlimen pada Selasa.

Duta Turki ke Malaysia, Dr Merve Safa Kavakci berkata, negaranya bersedia untuk mendedahkan pembunuhan itu - dengan sokongan serta kerjasama pasukan keselamatan dan perisikan yang kuat - membantu membongkar kejadian disifatkan presiden sebagai pembunuhan “kejam”.

“Kenyataan presiden kepada masyarakat antarabangsa amat jelas, bahawa Turki tekad untuk menyelesaikan kes itu dan akan memberikan sepenuh komitmen yang diperlukan oleh siasatan, selain bekerjasama dengan semua pihak terlibat bagi mencari dalang di sebalik pembunuhan tersebut.


Loading... “Berasaskan hakikat yang kami berpegang teguh kepada tradisi bahawa membunuh seorang insan adalah seumpama membunuh kemanusiaan, maka pastinya tidak masuk akal bagi mendakwa pembunuh Khashoggi tidak akan dihadapkan ke muka pengadilan.

“Sehubungan itu, saya ingin menegaskan bahawa pasukan keselamatan kami amat cekap dan teliti dalam melaksanakan tugas mereka, bagi memastikan pembunuhan yang berlaku di khalayak dunia terutama di Istanbul, tidak akan dibiarkan begitu saja,” katanya kepada Bernama dalam temu bual eksklusif di ibu pejabat agensi berita itu di sini hari ini.

Khashoggi, 59, penulis ruangan Washington Post dan sering mengkritik kerajaan Arab Saudi melalui tulisannya, kali terakhir dilihat memasuki konsulat Arab Saudi di Istanbul pada 2 Oktober untuk mendapatkan dokumen perkahwinannya.

Pihak Arab Saudi pada awalnya menafikan mengetahui kejadian yang menimpa wartawan tersebut, sebelum mengatakan Khashoggi telah dibunuh dalam satu pergaduhan di konsulat, penjelasan itu menimbulkan keraguan banyak pihak.

Mengulas ucapan Erdogan di Ankara, Kavakci berkata soalan yang bertalu-talu dihamburkan orang ramai dan masyarakat dunia, di mana sehingga kini masih belum berjawab, pasti satu persatu akan terjawab.

“Persoalan yang tidak dijawab akan dijelaskan pihak berkuasa, penyiasat serta pihak lain yang terlibat dalam kes itu.

“Bila tiba masanya hasil siasatan akan didedahkan kepada umum dan masyarakat antarabangsa yang ingin mengetahui kebenarannya. Pihak berkuasa lebih arif.

“Oleh itu, kita perlu bersabar dan memberikan kepercayaan kepada pihak berkuasa untuk mengendalikan kes tersebut,” katanya.

Mengulas sama ada terdapat keperluan bagi menubuhkan sebuah pasukan penyiasatan bebas,  Kavakci berkata ia boleh dibincangkan secara lebih lanjut bila masanya sesuai.

“Siasatan yang sedang dijalankan sekarang melibatkan Arab Saudi dan Amerika, kerana mangsa  pernah bekerja dengan akhbar (Washington Post) dan pihak berkuasa Turki.

Setakat kini, media antarabangsa melaporkan Putera Mahkota Saudi Mohammed bin Salman berkata pembunuhan Khashoggi adalah “jenayah kejam yang tidak boleh diterima sama sekali”.

Menerusi komen pertamanya secara terbuka sejak pembunuhan Khashoggi, putera mahkota itu berkata mereka yang bertanggungjawab akan dihadapkan ke muka pengadilan dengan bantuan Turki. — Bernama

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.malaysianupdate.com/2018/10/erdogan-komited-bawa-pembunuh-khashoggi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Erdogan Minta 18 Tersangka Pembunuh Jamal Khashoggi Diadili Di Turki

Erdogan Minta 18 Tersangka Pembunuh Jamal Khashoggi Diadili Di Turki

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 199 hits
Erdogan mengatakan dia akan merinci tentang sebuah kasus yang telah mengejutkan dunia dan menimbulkan kecurigaan bahwa pasukan bayaran Saudi merencanakan pembunuhan Khashoggi di konsulat negara di Istanbul pada 2 Oktober lalu kemudian berus...
Erdogan Tegaskan Turki Takkan Biarkan Pembunuh Khashoggi Lolos Dari Hukuman

Erdogan Tegaskan Turki Takkan Biarkan Pembunuh Khashoggi Lolos Dari Hukuman

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 223 hits
Erdogan tegaskan Turki takkan biarkan pembunuh Khashoggi lolos dari hukuman Dia juga menambahkan sejumlah kalangan tidak senang dengan pernyataannya di gedung parlemen kemarin yang akan membeberkan bukti bukti pembunuhan Khashoggi
Libat 15 Anggota Elit Erdogan Dedah Pembunuhan Terancang Jamal Khashoggi

Libat 15 Anggota Elit Erdogan Dedah Pembunuhan Terancang Jamal Khashoggi

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 299 hits
Penulis dan wartawan terkenal Jamal Khashoggi dibunuh di Pejabat Konsul Besar Arab Saudi di Istanbul dalam operasi yang dirancang kata Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan sebentar tadi Beliau berkata pembunuhan itu dilakukan dua pasukan yan...
Raja Salman Telepon Erdogan Bahas Hilangnya Jurnalis Jamal Khashoggi

Raja Salman Telepon Erdogan Bahas Hilangnya Jurnalis Jamal Khashoggi

papar berkaitan - pada 15/10/2018 - jumlah : 196 hits
Kasus hilangnya Khashoggi menjadi sorotan internasional dan Presiden Amerika Serikat Donald Trump dua hari lalu memperingatkan akan menjatuhkan sanksi tegas kepada Saudi jika terbukti rezim Riyadh sebagai dalang di balik hilangnya Khashoggi
Kasus Khashoggi Dinilai Jadi Keuntungan Buat Erdogan

Kasus Khashoggi Dinilai Jadi Keuntungan Buat Erdogan

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 202 hits
Sejumlah kalangan menilai pembunuhan Khashoggi ini menjadi kesempatan bagi Erdogan untuk meraih keuntungan dalam perebutan pengaruh di kawasan
Pembunuhan Khashoggi Adalah Dirancang Dan Kejam Erdogan

Pembunuhan Khashoggi Adalah Dirancang Dan Kejam Erdogan

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 375 hits
Pembunuhan wartawan Saudi Jamal Khashoggi pada 2 Oktober itu diperuntukkan kata Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan pada hari Selasa Bercakap di Ankara pada pertemuan parti AK yang mengawal Turki di parlimen memberikan butiran mengenai peny...
Siapa Saja Terduga Pembunuh Khashoggi Ini Profil Mereka

Siapa Saja Terduga Pembunuh Khashoggi Ini Profil Mereka

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 197 hits
Berita Islam 24H Arab Saudi sudah menahan 18 orang dan memecat lima pejabat senior Penahanan tersebut merupakan bagian dari investigasi atas pembunuhan jurnalis Jamal Khashoggi Jurnalis senior dan penulis kolom the Washington Post tersebut ...
Erdogan Ada Yang Tak Senang Saya Buka Kasus Khashoggi

Erdogan Ada Yang Tak Senang Saya Buka Kasus Khashoggi

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 205 hits
Berita Islam 24H Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan menegaskan Turki tak akan membiarkan mereka yang bertanggung jawab atas pembunuhan Jamal Khashoggi lolos Turki akan memburu pelaku dan dalang yang mengintruksikan pembunuhan Kami tekankan...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Negara Paling Banyak Menang Tilawah Al Quran Peringkat Antarabangsa

Duit Syiling Peringatan 50 Tahun Lembaga Pertubuhan Peladang

Pulut Sambal

Plaza Premium Group Kembangkan Jenama Restoran Flight Club Di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Apa Saja Yang Anda Berikan Tumpuan Dalam Fikiran Akhirnya Akan Jadi Kenyataan

Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free