Elak Terlalu Bincang Isu Moral Pemimpin



Apabila berlaku isu panas berkaitan pemimpin, ia akan disensasikan sehingga seluruh tumpuan rakyat dialihkan kepada isu berkenaan sehingga menghabiskan masa membincangkan isu yang bersifat teramat peribadi itu.

Ada individu atau pihak akan menyokong habis-habisan pemimpin berkenaan dan ada pula mengambil kesempatan untuk menjatuhkan. Maka, wujud pihak yang terlagah sehingga wujud hubungan tegang.

Masyarakat khususnya umat Islam seharusnya mengelakkan diri daripada terus mensensasikan isu berkenaan yang tidak ada baiknya sehingga boleh mewujudkan ulasan, kritikan, syak wasangka, tuduhan dan tohmahan yang tidak bertanggungjawab.

Kalau berterusan, kesannya kita tidak lagi dihormati dan kita akan menjadi golongan yang tidak memahami tentang keperibadian yang sebaiknya, yang sepatutnya ada sifat malu, sifat menjaga maruah.

Perkara seperti ini banyak melukakan maruah, mencarikkan maruah seseorang, bahkan kadang-kadang boleh melumpuhkan kehidupan dan peribadi seseorang.

Perbuatan tersebut sewajarnya kita hindarkan kerana satu daripada ajaran Islam hendaklah kita menolak apa yang dikatakan mencarikkan atau meruntuhkan maruah seseorang, ini sebahagian daripada perkara yang sepatutnya kita tentang.

Kita perlu sedar dan menginsafkan betapa fitnah satu perkara yang cukup bahaya, tanpa saya tuding jari kepada sesiapa, tetapi sifat fitnah itu tidur, dan Allah melaknat siapa yang mengejutkannya.

Membicara sesuatu yang tidak pasti merugikan masa, merugikan pahala dan didosakan. Umat Islam sepatutnya mempunyai sifat malu yang merupakan sejuzuk daripada iman dan sentiasa menginsafi diri dengan tidak mendedahkan aib diri sendiri mahupun orang lain sebagaimana ajaran Islam.

Sepatutnya kita sentiasa menginsafi diri dan jangan kita mendedahkan aib kita, bahkan aib orang lain kita wajib tutup, aib kita pun wajib kita tutup, sebab Rasulullah SAW ajar kita, siapa yang tutup aib orang Islam, Allah akan tutup aibnya pada hari kiamat kelak.

Apa-apa pun isu atau kejadian yang berlaku, biarlah pihak berkuasa membuat penyiasatan dan menjalankan tugas mereka, serta mengambil tindakan sewajarnya.

Berdiam bukan bermakna ingin membiarkan perkara itu terus berlaku, tetapi memberi ruang kepada pihak berkuasa yang bertindak.

Lainlah jika pihak berkuasa berdiam diri berkaitan perkara itu atas sebab ingin melindungi individu tertentu. Maka, ketika itu rakyat perlu bangkit mempersoalkan agar ia diambil tindakan sewajarnya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2019/06/frg.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Loke Elak Wartawan Mahu Tanya Isu Mh370

Loke Elak Wartawan Mahu Tanya Isu Mh370

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 140 hits
Menteri Pengangkutan Anthony Loke mengelak daripada petugas media selepas menghadiri mesyuarat bulanan kementeriannya di Putrajaya petang ini Wartawan antara lain mahu bertanyakan kepadanya mengenai dakwaan penulis penerbangan Amerika Willi...
Anwar Jumpa Dr M Bincang Isu Pelantikan Latheefa

Anwar Jumpa Dr M Bincang Isu Pelantikan Latheefa

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 415 hits
Presiden PKR Anwar Ibrahim menerusi sosial media miliknya hari ini memberitahu beliau telah bertemu Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkenaan isu pelantikan Latheefa Koya sebagai ketua pesuruhjaya baru SPRM Dalam pertemuan yang berlangs...
Bee Yin Akan Ke Australia Bincang Isu Lynas

Bee Yin Akan Ke Australia Bincang Isu Lynas

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 324 hits
Pada 3 Jun 2019Menteri Tenaga Teknologi Hijau Sains Perubahan Iklim dan Alam Sekitar Yeo Bee Yin memaklumkan bahawa kabinet telah memutuskan untuk beliau ke Australia bagi membincangkan isu Lynas Dalam satu temubual baru baru ini beliau ber...
Selepas Apa Yg Berlaku Anwar Akhirnya Jumpa Pm Rupanya Ini Isu Yg Mereka Bincang

Selepas Apa Yg Berlaku Anwar Akhirnya Jumpa Pm Rupanya Ini Isu Yg Mereka Bincang

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 283 hits
Presiden PKR Anwar Ibrahim memberitahu beliau telah bertemu Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad selama kira kira 30 minit hari ini Selepas apa yg berlaku Anwar akhirnya jumpa PM Rupanya ini isu yg mereka bincang
Anwar Jumpa Pm Bincang Isu Latheefa

Anwar Jumpa Pm Bincang Isu Latheefa

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 308 hits
Presiden PKR Anwar Ibrahim memberitahu beliau telah bertemu Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad selama kira kira 30 minit hari ini Menurut Anwar beliau menjelaskan kepada perdana menteri konteks persoalannya mengenai bagaimana Latheefa Koya...
Orang Asli Jangan Sampai 50 Mati Baru Kata Isu Nasional

Orang Asli Jangan Sampai 50 Mati Baru Kata Isu Nasional

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 288 hits
BANGI 6 Syawal 1440H Isnin 14 kes kematian membabitkan penduduk Orang Asli suku Batek di Kampung Kuala Koh Gua Musang yang dipercayai akibat jangkitan kuman di saluran pernafasan bukan perkara remeh bahkan sepatutnya menjadi isu nasional De...
Polri Dalami Isu Keterlibatan Anggota Tim Mawar Di Kerusuhan 22 Mei

Polri Dalami Isu Keterlibatan Anggota Tim Mawar Di Kerusuhan 22 Mei

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 253 hits
Nama anggota Tim Mawar kelompok penculik aktivis pada peristiwa Mei 1998 mencuat dan diisukan sebagai dalang kerusuhan aksi 22 Mei 2019 Polri pun melakukan investigasi atas kabar tersebut
Pkr Terbahagi 2 Kem Isu Pelantikan Latheefa

Pkr Terbahagi 2 Kem Isu Pelantikan Latheefa

papar berkaitan - pada 10/6/2019 - jumlah : 441 hits
Pelantikan Latheefa Koya sebagai ketua pesuruhjaya SPRM mencetuskan perdebatan hangat termasuk dalam kalangan pemimpin PKR parti yang pernah dianggotai peguam itu Pihak yang menyokong menyifatkan perwatakan tegas Latheefa sesuai bagi tugas ...
Isu Demokrat Pan Gabung Koalisi Tkn Sebut Belum Bahas Soal Jatah Menteri

Isu Demokrat Pan Gabung Koalisi Tkn Sebut Belum Bahas Soal Jatah Menteri

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 283 hits
Kami sampai sekarang enggak pernah bicara mengenai portofolio kementerian Benar suwer deh ucap Arsul
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Samsung Knox Vault Ciri Keselamatan Wajib Untuk Semua Pemilik Telefon Pintar

Duit Syiling Peringatan 50 Tahun Lembaga Pertubuhan Peladang

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Menjelajah Kediaman Tepi Tasik Bayu Sutera Bercirikan Smart Home Di Seremban

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Filem Ngesot



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Bertanya Soalan Yang Betul Sangat Membantu Untuk Anda Berjaya Dalam Perniagaan

Serangan Seksuel Tentera Israel Komen Pas

Ambil Ubat Di Hospital Lagi Mudah Dengan Aplikasi Myubat

Memahami Perbedaan Antara Jam Kerja Bobot Kerja Dan Beban Kerja

Anniversary 4 Tahun Sebagai Ghostwriter

Asthma