Elak Jadi Nyanyuk Bila Tua Ini Tips Korang Perlu Amalkan Ketika Usia Muda Remaja


Di seluruh dunia, dijangkakan bahawa terdapat lebih 50 juta orang mengalami penyakit demensia (nyanyuk) dan hampir 10 juta kes baru terjadi setiap tahun. Mungkin ada yang mengatakan bahawa gelaja ini hanya akan terjadi pada orang yang berumur kan?
Namun masih ramai yang tak tahu bahawa sebenarnya golongan muda turut terdedah dengan risiko ini terutama mereka yang menghidapi kencing manis, darah tinggi serta mempunyai tahap kolestrol yang tinggi.
Penyakit ini selalunya kan membuatkan fungsi otak merosot secara berperingkat dan keadaan ini tentunya akan mengurangkan kemahiran berfikir serta menganggu aktiviti seharian.
Gambar Hiasan Oleh itu, Doktor Ahmad Zubaidi yang terkenal gemar berkongsi mengenai tips kesihatan telah menceritakan mengenai aktiviti yang boleh dilakukan oleh anda yang tidak mahu jadi nyanyuk dan pelupa di waktu tua.
[1] Senaman Dan Aktiviti Fizikal Senaman dapat mencegah diri mendapat penyakit jantung, diabetes, tekanan darah tinggi, kanser kolon, kanser payudara, dan masalah berkaitan kesihatan mental seperti sukar untuk tidur (insomnia), anxiety, dan kemurungan (depression). Dalam jangka panjang ia dapat mengelakkan diri dari penyakit nyanyuk dan pelupa (dementia).
Malah dalam beberapa kajian menunjukkan dengan melakukan senaman atau aktiviti fizikal yang ringan secara istiqamah dapat membantu memulihkan masalah ingatan yang lemah bagi mereka yang telah pun mengalami masalah ingatan.
Gambar Hiasan Lakukan aktiviti berjalan kaki dan senaman ringan seperti Senaman Melayu Tua sudah mencukupi bagi mereka yang telah berusia dan mempunyai masalah kesihatan. Senaman amat penting bagi mereka yang mempunyai risiko mengalami penyakit Alzheimer’s ketika waktu tua kerana mempunyai genetik APOE4 gene variant.
[2] Mediterranean Diet Sebagai orang yang tinggal di nusantara, agar sukar untuk kita mengamalkan Diet Mediterranean. Namun kita masih boleh mengamalkannya dengan mengambil ciri-ciri diet ini ke dalam pemakanan kita.
Antara yang mungkin kita boleh tambah dalam pemakanan kita yang menyerupai Diet Mediteranean adalah tambahkan pengambilan buah-buahan, sayur-sayuran, snek yang bersumberkan bijiran penuh (whole grains), kekacang (beans dan nuts) dan bijiran (seeds).
Gambar Hiasan Selain itu tambahkan pengambilan minyak zaitun dan banyakkan makan ikan (berbanding daging merah), susu dan tenusu (seperti yogurt dan keju). Pemakanan sihat ini terbukti dapat mengelakkan penyakit jantung, dan merendahkan risiko mendapat penyakit kanser dan dementia.
[3] Tidur Yang Berkualiti Mendapat tidur yang berkualiti sangat diperlukan oleh tubuh. Dalam banyak kajian, tidur selama enam hingga lapan jam sangat penting untuk fungsi otak kerana proses pembelajaran dan mengingat dapat disimpan dalam otak semasa tidur.
Gambar Hiasan [4] Latihan Minda Banyak kajian mendapat mereka yang aktif melakukan latihan minda seperti membaca, menulis, melakukan permainan silang kata dan sudoku, dan yang melakukan perbincangan sihat sesama rakan dapat mengekalkan kekuatan minda dan ingatan apabila semakin berusia. Saya melakukan aktiviti membaca dan menghafal di awal pagi sebelum dan selepas solat Subuh.
Gambar Hiasan [5] Hubungan Sosial Hubungan sosial sesama keluarga dan rakan dapat memberikan kesan baik pada kesihatan kita apabila kita semakin berusia. Banyak kajian mendapati mereka yang mengalami kemurungan (depression) dan masalah mudah lupa biasanya adalah mereka yang rasa keseorangan.
Gambar Hiasan Cari rakan-rakan yang memahami dan membantu. Ia akan merendahkan tekanan perasaan (stress) dan menggembirakan kita. Ini mengelakkan kita mengalami masalah mental.
Masalah nyanyuk dan pelupa adalah masalah yang semakin serius. Ramai mereka yang berusia seawal 40an mula mengalami masalah ini tanpa mereka sedari.
Sumber: Dr. Hj. Ahmad Zubaidi 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/08/29/elak-jadi-nyanyuk-bila-tua-ini-tips-korang-perlu-amalkan-ketika-usia-muda-remaja/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pesanan Deep Untuk Remaja Yang Ada Niat Nak Kahwin Usia Muda

Pesanan Deep Untuk Remaja Yang Ada Niat Nak Kahwin Usia Muda

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 353 hits
Perkahwinan muda yang diimpikan oleh sesetengah remaja tidak salah jika mengikut agama tetapi ianya bukanlah satu trend yang perlu diikuti oleh semua golongan remaja Perlu diingatkan bahawa sebuah perkahwinan bukanlah perkara yang mudah dan...
Aku Tak Percaya Bunian Ni Sampailah Terjadi Kat Mak Cik Aku Didatangi Lelaki Tua Ketika Bermain Di Busut

Aku Tak Percaya Bunian Ni Sampailah Terjadi Kat Mak Cik Aku Didatangi Lelaki Tua Ketika Bermain Di Busut

papar berkaitan - pada 20/8/2019 - jumlah : 370 hits
Selain manusia haiwan mahupun tumbuhan yang hidup di muka bumi ini kehadiran makhluk yang tidak mampu terlihat oleh mata kasar kita juga tidak boleh dinafikan Selari dengan Rukun Iman setiap perkara ini perlulah kita percaya namun jangan te...
Memandai Pulak Nak Suruh Sumbat Anak Orang Individu Dikecam Syor Tips Tak Masuk Akal Khuatir Pengaruh Ibu Muda

Memandai Pulak Nak Suruh Sumbat Anak Orang Individu Dikecam Syor Tips Tak Masuk Akal Khuatir Pengaruh Ibu Muda

papar berkaitan - pada 18/8/2019 - jumlah : 264 hits
Bayi yang baru dilahirkan sememangnya memerlukan penjagaan yang rapi daripada kedua dua ibu bapanya Pelbagai aspek perlu diteliti supaya bayi yang baru dilahirkan tidak mengalami sebarang masalah Begitu juga bagi aspek pemakanan bayi ibu ba...
Solusi Ketika Asi Tidak Lancar Begini Tips Spesialnya

Solusi Ketika Asi Tidak Lancar Begini Tips Spesialnya

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 183 hits
Senyumperawat com Mayoritas ibu pasti pernah mengalami kondisi ASI tidak lancar keluarnya saat menyusui Maka solusi untuk mengatasi ASI tidak lancar itu perlu beberapa langkah Beberapa tips untuk memperlancar ASI tersebut akan kita bahas di...
Ayam Ternakan Naik Gila Warga Tua Maut Diserang Ketika Kutip Telur

Ayam Ternakan Naik Gila Warga Tua Maut Diserang Ketika Kutip Telur

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 540 hits
Walaupun mempunyai haiwan ternakan dapat memberi pulangan yang lumayan serta menguntungkan namun ianya tidak menolak kepada kesan buruk yang boleh diterima oleh si penternak Perkara ini berikutan nasib malang dialami oleh seorang wanita tua...
Kerja Lanjut Usia Tingkat Pengangguran Anak Muda

Kerja Lanjut Usia Tingkat Pengangguran Anak Muda

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 321 hits
Kerja lanjut usia tingkat pengangguran anak mudaOleh September 04 2019Cadangan pelanjutan had umur persaraan kepada 65 tahun seperti dicadangkan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia hanya akan meningkatkan kadar pengangguran golongan muda di n...
Tips Merawat Bayi Baru Lahir Untuk Pasangan Muda

Tips Merawat Bayi Baru Lahir Untuk Pasangan Muda

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 679 hits
Hadirnya buah hati tak hanya menguras emosi dan tenaga namun dapat menimbulkan kecemasan untuk orang tua baru Banyak dari mereka Artikel ditulis oleh dan dipublikasikan pertama kali di Hak cipta oleh
Resep Awet Muda Ala Kalina Octaranny Jelang Menginjak Usia Kepala Empat

Resep Awet Muda Ala Kalina Octaranny Jelang Menginjak Usia Kepala Empat

papar berkaitan - pada 19/8/2019 - jumlah : 195 hits
Kalina Octaranny tetap awet muda di usianya yang menginjak 39 tahun Mantan istri Deddy Corbuzier masih terlihat cantik di usianya yang akan menginjak kepala 4
Potret Anjasmara Dan Dian Nitami Tetap Awet Muda Di Usia Kepala Empat

Potret Anjasmara Dan Dian Nitami Tetap Awet Muda Di Usia Kepala Empat

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 393 hits
Anjasmara yang menikah dengan Dian Nitami pada tahun 1999 telah dikaruniai tiga orang anak Keduanya telah malang melintang di dunia hiburan tanah air Anjasmara dan Dian Nitami kini telah menginjak usia kepala empat Namun penampilannya dinil...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April

Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur