Elak Jadi Hamba Anak Anak Didik Mereka Buat Kerja Rumah


Sebagai ibu dan ayah kepada anak-anak, semestinya kita memikul tanggungjawab untuk mendidik mereka terutamanya untuk menjadi manusia yang berguna.
Pelbagai cara yang boleh ibu ayah terapkan nilai murni untuk anak-anak semasa mereka meningkat dewasa ini, salah satu caranya hanyalah bermula dari rumah! Ajar mereka supaya mahir asas kerja rumah yang perlu dibuat bagi mengelakkan ibu ayah menjadi ‘hamba’ di rumah kelak!

Melalui perkongsian Usahawan kosmetik terkenal, Datin Nur Shahida Mohd Rashid  yang memuat naik videonya ditemani anak-anak ke pasar untuk membeli kelengkapan dapur.
Walaupun dalam keadaan yang sedang hamil, Datin seorang yang aktif dan gemar ke pasar kerana baginya lebih puas dan tahu apa yang perlu dibeli. Malah, yang lebih menjadi tumpuan dalam video yang dikongsikan itu, tiga orang anaknya sanggup mengikutnya walaupun ada yang komplen penat!
siapa hobi sama mcm saya pergi pasar?
Saya ni mmg suka pergi pasar, kalau pilih lebih puas dan tahu nak beli apa…tapi kena la bawa pari2 sekali tolong angkat barang…tapi pari2 kuat complain mcm mana tu!!! penat katanya asyik belanja je…mestilah rumah kita kan ramai orang…

5 Tip Latih Anak Buat Kerja Rumah
Kebanyakan ibu ayah meletakkan stereotaip anak kecil lagi untuk membantu mereka di rumah. Salah ye tanggapan itu! Banyak sebenarnya aktiviti di rumah yang boleh anda lakukan bersama-sama anak-anak selain dari bawa mereka ke pasar seperti Datin Shahida sebentar tadi.
Antara kerja yang boleh dibuat bersama anak-anak di rumah seperti:-

1. Bantu sidai pakaian di jemuran
Belajar sabar dan tahu proses baju kotor perlu dibasuh kemudian di jemur. Sudah kering perlu dilipat pula. Banyak prosesnya, perlu kekuatan mental dan fizikal.
Waktu ini boleh tanam benih tolong menolong untuk selesaikan isu pakaian yang banyak. Ibu dan ayah tolong menolong, anak ikut sama selesaikan lipat atau urus baju yang menimbun macam bukit.

2. Bantu memasak di dapur
Cara awal yang mungkin boleh terapkan untuk anak-anak dengan membuat persediaan bahan yang hendak digunakan. Atau jika ibu mahu mendedahkan anak-anak dengan masakan, cuba resepi asas seperti pancake. Tapi ingat, jangan lepaskan mereka keseorangan dan sentiasa pantau mereka.
Mungkin keadaan dapur akan menjadi ‘meriah’ dengan kehadiran mereka, demi proses pembelajaran diharapkan ibu pejamkan mata dan senyum ikhlas sebentar sementara nak biasa.

3. Ajak mereka basuh motor atau kereta bersama
Aktiviti ini merapatkan hubungan antara anak dan ayah. Menguatkan otot jari dan tangan sebab kena cuci dan bersihkan bahagian paling halus dan paling luas.
Ia juga mengajar anak menghargai dan menyayangi harta benda seperti kenderaan ini. Si ayah ambil kesempatan waktu ni terangkan fungsi kereta, bahagian kereta, kegunaan kereta untuk ke tempat yang baik-baik.
Waktu ini mungkin ada adegan yang tak ingin dilihat seperti anak main air berlebihan (waktu ini boleh ajar berjimat dan ingatkan orang susah tiada air).

4. Mengajak anak bersihkan ruang-ruang yang ada dalam rumah
Ajar anak-anak dengan perkara asas seperti mengemas selepas bermain. Pandang mainan yang bersepah itu seperti permandangan indah di dasar lautan. Nanti kemas semula. Ajak anak kemas bersama, bukan arah dan suruh. Jadi aktiviti mengemas lebih menyeronokkan buat kita dan anak-anak. Tiadalah kejadian singa atau harimau jadian mengaum setiap hari.
SUMBER: Nur Shahida Mohd Rashid
The post Elak Jadi ‘Hamba’ Anak-Anak, Didik Mereka Buat Kerja Rumah appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/elak-jadi-hamba-anak-anak-didik-mereka-buat-kerja-rumah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Sepahkan Rumah Buat Bising Itu Satu Nikmat Mereka Dah Besar Kita Pula Rindu

Anak Sepahkan Rumah Buat Bising Itu Satu Nikmat Mereka Dah Besar Kita Pula Rindu

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 512 hits
Kira beruntunglah rumah bersepah tu tandanya rumah kita diserikan dengan anak anak kecil Jika di beri pilihan kepada mereka yang tiada anak pasti jawapan mereka tak kisah rumah bersepah asal dikurniakan anak dapat seorang pun jadilah Jadi s...
Balas Jasa Isteri Lahirkan Anak Ramai Layan Bagaikan Permaisuri Kerja Rumah Semua Settle

Balas Jasa Isteri Lahirkan Anak Ramai Layan Bagaikan Permaisuri Kerja Rumah Semua Settle

papar berkaitan - pada 21/9/2019 - jumlah : 439 hits
Bukan mudah jika seorang isteri baharu melahirkan anak kemudian merancang untuk berpantang sendiri Apatah lagi jika sudah mempunyai anak anak yang lain Sokongan dan Inilah pengorbanan seorang wanita bergelar isteri dan ibu Selepas melahirka...
Urus 3 Anak Selang Setahun Kerja Rumah Semua Beres Rahsianya Mak Bangun Super Awal

Urus 3 Anak Selang Setahun Kerja Rumah Semua Beres Rahsianya Mak Bangun Super Awal

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 352 hits
Menguruskan anak kecil sendirian dengan urusan rumah agak mencabar Apatah lagi jika anak adalah kembar dan bayi bawah setahun setahun Diana Nasir kakak kepada pelakon Anzalna Nasri berkongsi tentang tips yang digunakan menguruskan anak anak...
Sangka Isteri Nak Buang Air Besar Di Rumah Suami Pula Jadi Bidan Sambut Anak

Sangka Isteri Nak Buang Air Besar Di Rumah Suami Pula Jadi Bidan Sambut Anak

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 580 hits
Bagi ibu hamil semestinya dari awal lagi memikirkan tempat untuk mereka melahirkan zuriat mereka Tidak kira hospital kerajaan mahupun swasta asalkan urusan mereka untuk bersalin mudah itulah yang akan menjadi pilihan mereka Tetapi lain pula...
Tutup Rapat Pintu Rumah Jika Tidak Ummu Sibyan Akan Masuk Mengganggu Anak Kecil Kita

Tutup Rapat Pintu Rumah Jika Tidak Ummu Sibyan Akan Masuk Mengganggu Anak Kecil Kita

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 250 hits
Maghrib adalah saat di mana matahari sudah tenggelam namun masih muncul dengan sinar yang kadang kadang berwarna jingga atau merah menyala Pada waktu itulah seluruh umat Islam diperingatkan untuk segera menutup pintu dan jendela sambil meng...
Kau Pukul Anak Aku Bapa Sepak Pembantu Rumah Pukul Bayinya

Kau Pukul Anak Aku Bapa Sepak Pembantu Rumah Pukul Bayinya

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 258 hits
Seorang pembantu rumah disepak majikan kerana berang selepas mendapati wanita itu memukul anaknya yang baru berusia beberapa bulan nbsp Dalam kejadian yang berlaku pada waktu tengah hari 3 September lalu di Vietnam wanita itu terdahulu cuba...
Patutkah Bawa Balik Kerja Ke Rumah

Patutkah Bawa Balik Kerja Ke Rumah

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 695 hits
Assalamualaikum Hello readers Patutkah Bawa Balik Kerja ke Rumah Aku berpendapat selagi ada masa di tempat kerja baik selesaikan apa yang patut di situ juga Masa yang terluang daripada diisi dengan membawang atau berangan baik guna je denga...
Jerebu Kementerian Belia Dan Sukan Anjur Kerja Dari Rumah

Jerebu Kementerian Belia Dan Sukan Anjur Kerja Dari Rumah

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 219 hits
Jerebu Kementerian Belia dan Sukan anjur kerja dari rumahOleh September 19 Kementerian Belia dan Sukan akan melaksanakan dasar pragmatik untuk bekerja dari rumah sekiranya indeks pencemaran udara akibat jerebu semakin teruk melebihi paras 2...
Kerja Kontrak Susah Betul Nak Beli Rumah Betul Ke Ikuti Tip Yang Dikongsi Oleh Lelaki Ini

Kerja Kontrak Susah Betul Nak Beli Rumah Betul Ke Ikuti Tip Yang Dikongsi Oleh Lelaki Ini

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 237 hits
Rumah merupakan suatu keperluan yang perlu ada bagi memberi perlindungan serta tempat untuk berehat selepas seharian berkerja demi mencari sesuap nasi Setiap orang pastinya mengimpikan untuk memiliki rumah sendiri yang selesa dan boleh didi...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly