Ekonomi Merudum Jika Pkp Dilaksana Semula



Kes Covid-19 di Malaysia mencatatkan peningkatan mendadak iaitu sebanyak 260 kes baharu dilaporkan pada Khamis dan sebanyak 287 kes baharu pada Jumaat lalu.

Sekiranya keadaan berterusan meruncing, tidak mustahil Malaysia akan berhadapan gelombang kedua Covid-19 dan besar kemungkinan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akan dilaksanakan semula bagi mengekang penularan wabak berkenaan.

Bagaimanapun, ahli ekonomi memberi amaran pelaksanaan semula PKP akan memberi impak lebih besar terutama kepada ekonomi negara.

Ikuti pandangan Pensyarah Fakulti Ekonomi dan Muamalat, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Profesor Madya Dr Nuradli Ridzwan Shah Mohd Dali mengenai perkara ini.

SINAR HARIAN: Apa yang akan berlaku sekiranya negara mengalami gelombang kedua Covid-19?

NURADLI: Ekonomi Malaysia menguncup 17.1 peratus pada suku kedua 2020 apabila negara terpaksa melaksanakan langkah kawalan pergerakan bagi membendung penularan Covid-19. Kini ekonomi negara sedang mencatatkan pemulihan dalam keluk berbentuk 'V' dan sudah mula menunjukkan petanda positif ke arah pemulihan berikutan pembukaan semula aktiviti perniagaan secara berperingkat. Keadaan masih belum reda berikutan cabaran berkaitan pandemik itu yang masih dihadapi Malaysia serta di negara-negara lain. Bagaimanapun, sekiranya gelombang kedua berlaku di Malaysia, tidak mustahil penguncupan ekonomi akan terjadi buat kali kedua dan bentuk pemulihan akan bertukar kepada lekuk 'W' berikutan ia mengalami 'keletihan' (fatigue) iaitu kejatuhan ekonomi kali kedua.

Adakah berkemungkinan kerajaan akan melaksanakan PKP semula untuk mengekang penularan Covid-19?

Besar kemungkinan ya, namun kerajaan perlu melihat implikasi pelaksanaannya itu dari pelbagai sudut. Tetapi saya mencadangkan agar PKP ini dibuat di kawasan tertentu melibatkan zon merah sahaja kerana implikasinya lebih kecil berbanding jika ia melibatkan satu negara. Prosedur operasi standard (SOP) di kawasan-kawasan zon merah ini perlu diperketatkan lagi agar wabak ini tidak menular di kawasan zon hijau sekali gus memberi kesan kepada aktiviti ekonomi di kawasan terbabit. Dengan pendekatan sedemikian, pemulihan ekonomi masih dalam keluk 'V'.

Kes pengangguran bakal meningkat apabila beberapa sektor akan terjejas sekiranya wabak Covid-19 semakin meningkat. Apa komen profesor dalam hal ini?

Jika PKP sebelum ini, kebanyakan sektor perhotelan dan pelancongan agak terjejas teruk apabila puluhan ribu pekerja hilang punca pendapatan. Malah ada hotel dan pusat penginapan gulung tikar. Sektor ini diramalkan akan berdepan situasi sama, begitu juga kes pengangguran apabila negara kini mencatatkan unjuran 5.3 peratus dan dijangka meningkat lebih tinggi jika wabak Covid-19 ini tidak ditangani dengan lebih serius.

Dalam hal ini, masyarakat perlu memainkan peranan. Mereka perlu tahu peranan masing-masing untuk mengaktifkan kembali sektor pelancongan dan menggerakkan ekonomi amnya. Jika semuanya berperanan dan memainkan tanggungjawab masing-masing, mulai awal suku keempat tahun ini dijangka permintaan terhadap pelancongan akan meningkat daripada segmen pasaran domestik.

Bagaimana masyarakat terutama mereka yang mengalami masalah kewangan dapat menambahkan pendapatan mereka?

Dalam ekonomi yang tidak menentu, setiap individu perlu melakukan lebih daripada satu pekerjaan. Untuk bebas daripada masalah kewangan, individu itu perlu mempunyai pendapatan yang lebih tinggi daripada perbelanjaan. Oleh itu, pilihan di tangan kita sama ada mahu mengurangkan perbelanjaan atau menambahkan pendapatan. Mungkin agak sukar untuk mengurangkan perbelanjaan, dan jalan terbaik adalah mencari pendapatan sampingan.

#Sumber :  SH  

MR : Itu sebab kerajaan berputar-putar bagi alasan   


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2020/10/ekonomi-merudum-jika-pkp-dilaksana.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Beri Bayangan Pkp Dilaksana Semula Di Twitter Ini Jawapan Dr Noor Hisham

Beri Bayangan Pkp Dilaksana Semula Di Twitter Ini Jawapan Dr Noor Hisham

papar berkaitan - pada 2/10/2020 - jumlah : 309 hits
Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah menjelaskan status yang dimuat naik di akaun Twitter mengenai saranan duduk di rumah bukan perkara baharu yang disuarakan beliau Jelasnya tujuan ciapan berkenaan adalah bagi mengingat...
Nak Tunggu 500 Sehari Atau Ada Pkp Semula

Nak Tunggu 500 Sehari Atau Ada Pkp Semula

papar berkaitan - pada 5/10/2020 - jumlah : 175 hits
HAMDAN TAHABila menteri dan Perdana Menteri merasakan mereka tidak sepatutnya kuarantin apabila balik Sabah akhirnya ada di kalangan mereka ada yang di jangkiti Bila ada menteri kena jangkitan itu satu pertanda tidak baik buat mereka yang m...
Kerajaan Belum Bercadang Isytihar Semula Pkp Ismail Sabri

Kerajaan Belum Bercadang Isytihar Semula Pkp Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 258 hits
Sebentar tadi Majlis Keselamatan Negara telah mengadakan sidang media berkenaan Perintah Kawalan Pergerakkan Pemulihan mengenai situasi semasa terutamanya berkenaan pandemik Covid 19 Sidang media yang diadakan oleh Menteri Kanan Keselamatan
Pkp Semula Akan Bunuh Industri Pelancongan

Pkp Semula Akan Bunuh Industri Pelancongan

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 256 hits
PKP SEMULA AKAN BUNUH INDUSTRI PELANCONGAN Oleh Abu Hanifah Muhamad MERSING Industri pelancongan bakal lumpuh termasuk lebih banyak hotel dan resort ditutup jika kerajaan menguatkuasakan semula Perintah Kawalan Pergerakan Pengarah Kanan Dom...
Kali Ni Tak Buat Pkp Takut Runtuh Ekonomi

Kali Ni Tak Buat Pkp Takut Runtuh Ekonomi

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 280 hits
Ipohmali Bila baca kenyataan Muhyidin semalam jika PKP dilaksanakan boleh meruntuhkan sistem sosial dan Ekonomi Kenyataan Muhyidin itu tidak ada yang benar melainkan benar belaka Aku bersetuju Tetapi kenapa lakukan PKP mengejut pada 18 Mac ...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Filem Reversi



Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix


Kad Hari Raya Koleksi Idea Dan Rekabentuk Menarik

Masum 2024 Senarai Sukan Dan Tarikh Pertandingan

Tanda Tanda Kolesterol Tinggi Dan Cara Cara Mengurangkan Kolesterol Ke Paras Normal

Paling Kejam Bawa Mayat Ke Bank Untuk Apply Loan 3400 Walaweeiii

Pak Ngah Balik

Selamat Jalan Ke Negeri Abadi Kak Zah