Dunia Terkejut Kedudukan Turki Terkini Disebabkan Tersenarai Di Antara 5 Tentera Negara Terkuat Asia Barat 2019


Selama bertahun-tahun Israel menjadi tentera no.1 terkuat Asia Barat. Tapi dalam ranking terkini, ranking banyak negara terutama Turki buat dunia terkejut tak sangka. Tolong jangan abaikan artikel ini. Mesti baca dan share!
RANKING TOP TENTERA ASIA BARAT
Kawasan Timur Tengah tidak pernah tenang dari konflik dan peperangan. Wilayah yang merujuk kepada Asia Barat Daya dan Afrika Utara, dikatakan sebagai kawasan yang paling tidak stabil di dunia. Sudah tentu ia bukanlah perkara yang mengejutkan, memandangkan banyka perang sivil berlaku di rantau ini, contohnya di Yaman dan Syria. Belum lagi perang yang tidak berkesudahan antara negara haram Israel dan Palestin.
Konflik juga berlaku melalui perang proksi, yang menyediakan peluang bagi negara-negara besar untuk campur tangan. Belum lagi, penyertaan negara yang bercita-cita untuk menguasai rantau ini, seperti Iran dan Arab Saudi.
Dengan keadaan ini, tidak hairanlah negara-negara di Timur Tengah sudah bersedia dengan tentera yang kuat. Memandangkan bahawa perang besar dapat dielakkan apabila negara berada dalam keadaan kekuatan seimbang. Kekuatan merujuk kepada keupayaan tentera setiap negara.
Berikut adalah tujuh negara dengan kuasa ketenteraan terkuat di Timur Tengah, seperti dilaporkan oleh Global Firepower (GFP) dan Forbes, Rabu (30/01/2019). GFP menyediakan analisis keupayaan tentera negara-negara di dunia berdasarkan indeks kekuatan setiap negara. Ini diukur oleh potensi untuk menghadapi perang dan bilangan senjata baik darat, laut dan udara.
1. Turki
Menurut GFP, Turki mempunyai indeks kekuatan 0.2216 dan kini menduduki tempat pertama di Asia Barat dan ke-9 di dunia. Negara yang dipimpin oleh Erdogan memiliki tentera aktif sebanyak 355,800, dan bajet ketenteraan sebesar US $8 bilion. Negara ini mempunyai hubungan ketenteraan dengan Qatar, Somalia, dan bergabung dengan NATO.
Walau bagaimanapun, Turki sebenarnya menghadapi cabaran di institusi ketenteraan terutamanya apabila banyak pegawai dikeluarkan dari institusi tentera kerana mereka dianggap terlibat dalam rampasan kuasa, sama ada rampasan kuasa pada lalu dan rampasan kuasa pada tahun 2016.
Dengan tentera yang begitu kuat, Turki yakin dapat mengambil bahagian dalam peperangan di negara-negara jiran. Sebagai contoh, penyertaan Turki di Syria, dengan klimaksnya adalah kempen Afrin pada Januari 2018.
2. Mesir
Mesir mempunyai indeks kekuatan 0.2751 dengan 438,500 anggota tentera aktif. Untuk bajetnya, Mesir jauh dari Turki, di mana hanya $2.7 bilion sahaja.
Negara yang dipimpin oleh bekas ketua tentera Abdul Fatah el-Sisi, melancarkan program perubahan semula dalam peralatan perang, termasuk memiliki pesawat pejuang baru, termasuk helikopter penyerang dan peluru berpandu darat. Mesir juga menduduki ranking ke-10 di dunia untuk negara dengan tentera terkuat.
Walaupun ia memiliki tentera yang sangat kuat, negara ini juga masih bergelut melawan pengganas. Sehingga kini, ia cuba menyerang pangkalan pertahanan ISIS di Semenanjung Sinai bersama dengan sekutunya.
3. Iran
Iran naik satu tangga dari tahun lepas, sebagai negara ketenteraan terkuat di Timur Tengah. Pada tahun lalu, kedudukan ini diduduki oleh Israel. Iran mempunyai indeks kekuatan 0.3131 dan pasukan sebesar 523,000 pada tahun 2017. Negara-negara yang ingin menjadi kuasa besar di rantau ini sanggup melaburkan dana besar, iaitu $16 bilion.
Sekatan dari komuniti antarabangsa yang menyebabkan Iran tidak dapat mengeksport senjata telah memaksa negara itu membangunkannya sendiri. Namun pasukan bersenjata mereka juga kelihatan kuat dalam peperangan walaupun menggunakan senjata buatan domestik. Pasukan Iran, terutamanya unit Al Quds dari IRGC memainkan peranan penting di Syria dan Iraq.
4. Israel
Israel jatuh ke kedudukan 4 dengan indeks kekuatan 0.3444. Institusi ketenteraan IDF memiliki 176,500 tentera dan memperuntukkan bajet sebesar US $18.5 bilion. Jumlah ini tidak menghairankan, memandangkan ia mesti menghadapi ancaman yang datang dari negara-negara di rantau ini.
Tentera Israel (IDF) mempunyai peralatan dan latihan terbaik di rantau ini. Itu tidak dikira lagi Israel selalu mendapat bantuan dari Amerika Syarikat, yang merupakan sekutu kuatnya.
5. Arab Saudi
Negara yang kaya di Timur Tengah ini menduduki kedudukan ke-5, dengan indeks kekuatan 0.4636. Negara yang juga bersekutu dengan Amerika Syarikat beberapa kali, mempunyai sejumlah 227,000 pasukan tentera dan memperuntukkan dana sebesar $76.7 bilion! Angka itu besar, tetapi ia juga setanding dengan cita-cita Arab Saudi untuk kekal sebagai kuasa besar Timur Tengah, dan mengusir musuhnya, Iran.
Wang sebesar itu dibelanjakan untuk menyediakan peralatan ketenteraan yang canggih. Tentera Saudi telah menyertai Perang Yaman pada masa lalu, walaupun akhirnya kalah kepada Houthi. Kekalahan yang tidak sebanding dengan wang yang dibelanjakan untuk tentera tersebut, sering membawa tanda.
Sumber: Laicikang


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://depalmasp.com/dunia-terkejut-kedudukan-turki-terkini-disebabkan-tersenarai-di-antara-5-tentera-negara-terkuat-asia-barat-2019/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keputusan Dan Kedudukan Pasukan Terkini Liga Super Malaysia 2019 Perlawanan Pertama

Keputusan Dan Kedudukan Pasukan Terkini Liga Super Malaysia 2019 Perlawanan Pertama

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 617 hits
Keputusan dan Kedudukan Pasukan Terkini Liga Super Malaysia 2019 Perlawanan Pertama Sepak mula pertama telah pun berjaya diharungi oleh 12 pasukan Liga Super 2019 Berikut dikongsikan Keputusan untuk setiap pasukan selepas mengharungi perlaw...
Jadual Penuh Perlawanan Unifi Liga Super Malaysia 2019 Dan Kedudukan Terkini Liga Super

Jadual Penuh Perlawanan Unifi Liga Super Malaysia 2019 Dan Kedudukan Terkini Liga Super

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 636 hits
Jadual Liga Super Malaysia 2019 Jika di eropah awal tahun bermula januari adalah pertengahan musim untuk liga liga bolasepak Di Malaysia ia baharu sahaja akan bermula Walaupun tidak semewah dan serancak liga lain di dunia namun peminat Liga...
Hak Penganjuran Kejohanan Renang Para Dunia 2019 Ditarik Balik

Hak Penganjuran Kejohanan Renang Para Dunia 2019 Ditarik Balik

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 251 hits
LONDON Jawatankuasa Paralimpik Antarabangsa menarik balik hak Malaysia selaku penganjur Kejohanan Renang Para Dunia 2019 yang sepatutnya berlangsung di Kuching Sarawak pada 29 Julai hingga 4 Ogos depan Keputusan tersebut diputuskan oleh ahl...
10 Pembohongan Terbesar Media Barat Tentang Negara Haram Israel

10 Pembohongan Terbesar Media Barat Tentang Negara Haram Israel

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 271 hits
Seorang jurnalis dan pengarang yang berasal dari Belgium Michel Collon mengecam media Eropah kerana sikap mereka yang telah berabad abad berbohong kepada masyarakat awam semata mata untuk memberi sokongan kepada negara haram Israel Melalui ...
Pasaran Runcit China Akan Menjadi Yang Terbesar Di Serantau Dunia Pada Tahun 2019

Pasaran Runcit China Akan Menjadi Yang Terbesar Di Serantau Dunia Pada Tahun 2019

papar berkaitan - pada 26/1/2019 - jumlah : 332 hits
Berdasarkan kajian oleh eMarketer pasaran runcit China pada tahun 2019 akan mengatasi pasaran Amerika dalam jumlah saiz dan menjadi yang terbesar di dunia Pakar meramalkan bahawa jualan runcit di pasaran China akan meningkat tahun ini seban...
Hutang Negara Ini Pula Graf Dari Sumber Imf Dan Bank Dunia Untuk Menteri Rabun Najib

Hutang Negara Ini Pula Graf Dari Sumber Imf Dan Bank Dunia Untuk Menteri Rabun Najib

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 857 hits
Saya tahu graf yang saya post sebelum ini susah nak tengok terutama untuk Menteri yang rabun warna itu Ini pula graf dari sumber IMF dan Bank Dunia Betul hutang ada naik dari tahun 2009 sehingga 2017 Tetapi benarkah hutang negara naik terla...
Tahniah Malaysia Naik Satu Anak Tangga Negara Paling Kurang Rasuah Dunia

Tahniah Malaysia Naik Satu Anak Tangga Negara Paling Kurang Rasuah Dunia

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 368 hits
Hari ini laporan dari Transparency International s Corruption Perception Index 2018 menunjukkan negara tercinta kita Malaysia meningkat naik tahap kurang rasuahnya satu anak tangga ke kedudukan 61 dari 170 negara di dunia Tahun 2017 kita du...
Ratan Tata Manusia Terkaya Di Dunia Tetapi Tidak Tersenarai Dalam Forbes

Ratan Tata Manusia Terkaya Di Dunia Tetapi Tidak Tersenarai Dalam Forbes

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 464 hits
Senarai manusia terkaya atas muka bumi masih kekal diungguli oleh Bill Gates dengan kekayaan RM364 billion diikuti oleh Warren Buffet dengan dan nama nama lain seperti Jeff Bezos dan Mark Zuckerberg Namun apa yang mengejutkan adalah ada seb...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Lindungi Peranti Galaxy Anda Dengan Samsung Care

Khutbah Jumat Jika Seorang Muslim Memperhatikan Shalat Asalnya Agama Dia Itu Baik

Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ