Duit Lesap Ditipu Masa Beli Iphone Pemuda Dedah Taktik Scammer Ini Supaya Orang Lain Tak Jadi Mangsa


Masalah scammer makin berleluasa pada masa kini. Walaupun diri sendiri telah berhati-hati dalam pembelian sesuatu barang, namun adakalanya scammer bertindak lebih bijak daripada kita.
Pelbagai cara yang digunakan bagi memperdaya orang ramai demi mendapatkan duit dengan cepat dan pantas. Ramai yang telah terpedaya dengan golongan ini.
Menurut satu perkongsian daripada @iffgone di laman twitternya mengenai rakannya ditipu scammer ketika membeli iphone XS Max walaupun urusan jual beli tersebut dibuat secara Cash On Delivery (COD)
Aku nak cerita ni, kawan aku baru lepas kena scam beli iphone XS Max RM2500. Taktik scammer ni hebat juga lah, so aku nak share cerita ni supaya orang lain tak terkena dan berhati-hati dalam urusan jual beli. Scammer ni hebat, scam pun relax je boleh cash on delivery (COD).
Aku nak cerita ni, kawan aku baru lepas kena scam beli iphone XS Max RM2500. Taktik scammer ni hebat juga lah, so aku nak share cerita ni supaya orang lain tak terkena dan berhati-hati dalam urusan jual beli. Scammer ni hebat, scam pun relax je boleh cash on delivery (COD). pic.twitter.com/HpC8T2k8Bv
— Kiff (@iffgone) November 27, 2019

Aku namakan member aku ni Alu lah okay memandangkan dia pro Alucard dan si scammer ni Wira memandangkan scammer bawa kereta Wira. Satu hari ni Alu scroll Carousell untuk cari iPhone XS Mas terpakai dengan harapan dapat harga murah. Ditakdirkan Alu ternampak satu post dari Wira.
Alu pun chat Wira dekat Carousell, dipendekkan cerita deal punya deal Wira setuju untuk jual dengan harga RM2500. Dorang set masa dan tempat untuk jumpa memandangkan Wira pun dari Johor Bahru sama macam Alu, jadi urusan secara COD menjadi pilihan mereka berdua.
Sampai hari yang ditetapkan, Alu pergi ke stesen minyak Petron di Skudai pada jam 10 malam. Sampai di stesen minyak, Wira dah sampai dulu tunggu Alu dekat sana. Alu minta untuk tengok phone, Wira serahkan satu iPhone XS Max original yang belum diformat pada Alu untuk Alu check.
Alu pun belek phone tu, belek punya belek dalam 20 minit macam tu dan Alu dah pastikan semuanya dalam keadaan baik so Alu pun setuju untuk beli iPhone tu dengan harga RM2500 tunai. Lepas Alu setuju, Wira bagitahu Alu untuk format dulu iPhone tu sebelum jual.
Wira pun format phone tu dan minta diri sekejap untuk pergi ke kereta untuk ambil kotak, aksesori dan casing yang ada. Alu tak syak apa apa masa ni dan tunggu sekejap, dalam 3-4 minit macam tu Wira datang bawa kotak, iPhone dan casing macam yang dijanjikan.
Alu dengan tak fikir panjang, bayar secara tunai RM2500 pada Wira dan Wira menyerahkan iPhone tersebut pada Alu. Mereka bersalaman dan lalu Alu excited nak balik dengan phone baru dan Wira pun excited nak balik dengan wang tunai RM2500.
Sampai kat rumah Alu pun cuba untuk setup phone tu, dalam fikiran Alu biasalah lepas format kan so kena setup balik. Alu pun cuba ikut step by step untuk setup phone tersebut, sampai dekat satu step tiba-tiba keluar satu perkataan yang buat Alu terduduk yakni “app is not working”
Kredit Foto: twitter kiff Yes, iPhone XS Max yang ada pada Alu adalah iPhone clone. Alu yakin masa check sebelum beli dah habis dia check semua, appstore, safari dan lain lain apps dari Apple dan memang betul betul legit dan original.
Conclusion, Wira dah tukar iPhone original yang Alu check sebelum beli dengan iPhone clone masa Wira minta untuk ke kereta dalam 3-4 minit. iPhone memang dapat tapi RM2500 untuk satu iPhone XS Max clone adalah gila.
So berhati-hati lah dalam urusan jual beli, even cash on delivery dan face to face pun cubalah berjaga-jaga dan double check barang yang diterima sebelum dan selepas pembayaran. Hati-hati dalam semua urusan korang, jangan terlalu excited sampai lalai dan leka.
It’s a scam and masa yang sama sebab tindakan kurang bijak dari pembeli juga. So ikut korang lah nak marah siapa, jangan marah aku pulak sebab aku share je.
Sumber: @iffgone
The post Duit Lesap Ditipu Masa Beli Iphone, Pemuda Dedah Taktik Scammer Ini Supaya Orang Lain Tak Jadi Mangsa appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/11/30/duit-lesap-ditupi-masa-beli-iphone-pemuda-dedah-taktik-scammer-ini-supaya-orang-lain-tak-jadi-mangsa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saya Mengidam Nak Makan Jagung Tapi Dia Suruh Berjimat Isteri Hamil Kecewa Suami Habiskan Duit Untuk Beli Barang Moto

Saya Mengidam Nak Makan Jagung Tapi Dia Suruh Berjimat Isteri Hamil Kecewa Suami Habiskan Duit Untuk Beli Barang Moto

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 557 hits
Assalamualaikum warga KRT Saya isteri berumur 18 tahun saya berkahwin dengan suami saya hampir lima bulan Sekarang saya disahkan hamil empat bulan Saya berjumpa dengan suami secara kebetulan dan berkawan dalam tempoh sebulan Saya berkahwin ...
Tmj Pulang Duit Insentif Kerajaan Negeri Untuk Beli Bot Pengutip Sampah Di Sungai Johor Dipuji

Tmj Pulang Duit Insentif Kerajaan Negeri Untuk Beli Bot Pengutip Sampah Di Sungai Johor Dipuji

papar berkaitan - pada 20/11/2019 - jumlah : 369 hits
Seperti yang sedia maklum bahawa Piala Malaysia bagi musim ini masih kekal menjadi milik pasukan Johor Darul Ta zim dan hasil dari kemenangan itu kerajaan negeri Johor telah memberikan insentif wang tunai sebanyak RM500 000 Tetapi wang itu ...
Beli Termometer Yang Elok Supaya Bacaan Suhu Badan Anak Tepat Doktor Kongsi Apa Patut Dibuat Kalau Anak Demam

Beli Termometer Yang Elok Supaya Bacaan Suhu Badan Anak Tepat Doktor Kongsi Apa Patut Dibuat Kalau Anak Demam

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 692 hits
Apa yang ibu bapa perlu buat jika anak demam Kadang ibu bapa tersilap cara untuk merawat demam anak Ikuti panduan yang dikongsi oleh doktor untuk merawat anak demam Firstly rileks jangan gabra nanti caca merbaDemam biasanya terjadi apabila1...
Kereta Jatuh Laut Bapa Dedah Tahu Berita Hanya Selepas Dimaklumkan Rakan Mangsa

Kereta Jatuh Laut Bapa Dedah Tahu Berita Hanya Selepas Dimaklumkan Rakan Mangsa

papar berkaitan - pada 4/12/2019 - jumlah : 279 hits
Bukit Mertajam Bapa Moey Yun Peng yang maut apabila kereta dipandunya terjunam ke dalam laut yang tular pada awal tahun ini mendakwa hanya mengetahui tentang kemalangan itu melalui rakan anaknya Moey Kah Tiang 64 memberitahu rakan anaknya d...
Isteri Hidap Kanser Tembak Suami Kerana Enggan Mangsa Bersama Wanita Lain Selepas Kematiannya Sebelum Bunuh Diri

Isteri Hidap Kanser Tembak Suami Kerana Enggan Mangsa Bersama Wanita Lain Selepas Kematiannya Sebelum Bunuh Diri

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 312 hits
Seorang wanita yang disahkan menghidap kanser menembak suaminya sebelum membunuh diri kerana tidak mahu mangsa menjalinkan hubungan dengan wanita lain selepas kematiannya nbsp Pilaiwan Kimaphan 38 disahkan menghidap kanser pada hujung bulan...
Dipercayai Ibu Habiskan Duit Beli Arak Anak Sendiri Kelaparan Terpaksa Makan Polysterine Untuk Ikat Perut

Dipercayai Ibu Habiskan Duit Beli Arak Anak Sendiri Kelaparan Terpaksa Makan Polysterine Untuk Ikat Perut

papar berkaitan - pada 30/11/2019 - jumlah : 819 hits
Dua kanak kanak malang masing masing berumur lima tahun dan setahun diabaikan oleh ibunya dalam keadaan lapar di sebuah rumah sehingga terpaksa makan polysterine dan kertas di Ukraine Diana dan Anya berusia lima tahun dan setahun hidup dala...
Kesian Ayah Ibu Cari Duit Beli Baju Sekolah Tetapi Diconteng Bila Tamat Ujian Spm

Kesian Ayah Ibu Cari Duit Beli Baju Sekolah Tetapi Diconteng Bila Tamat Ujian Spm

papar berkaitan - pada 30/11/2019 - jumlah : 702 hits
The ReporterConteng baju sekolah selepas hari terakhir peperiksaan SPM nampaknya sudah menjadi trend pelajar sekolah Tidak diketahui dari mana asal usulnya trend itu namun ada yang mendakwa trend itu dari negara jiran Seronok seronok juga t...
Pemuda Turun Padang Bantu Mangsa Banjir Besut

Pemuda Turun Padang Bantu Mangsa Banjir Besut

papar berkaitan - pada 4/12/2019 - jumlah : 429 hits
Oleh Saifullah Jusoh BESUT Dewan Pemuda PAS Negeri Terengganu telah turun padang membantu mangsa yang terlibat dengan musibah banjir di DUN Hulu Besut Ketuanya Ustaz Nasir Razak berkata antara bantuan disalurkan berbentuk makanan dan penyem...
Pemuda Pas Kawasan Besut Gotong Royong Cuci Rumah Mangsa Banjir

Pemuda Pas Kawasan Besut Gotong Royong Cuci Rumah Mangsa Banjir

papar berkaitan - pada 4/12/2019 - jumlah : 260 hits
Oleh Saifullah JusohFoto Norekwan Mamat BESUT Dewan Pemuda PAS Kawasan Besut hari ini bergotong royong mencuci rumah rumah mangsa banjir di DUN Hulu Besut Gotong royong ini diketuai oleh Ketua Pemuda PAS Kawasan Besut Hakim Zulfikri dan Ket...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses

6 Bulan Sudah Berlalu

Kenapa Media Takut Sebut Gomo Kini Rapat Dengan Mahathir

Di Mana Letaknya Negeri Syam Sekarang

Influencer Marketing For Businesses