Dugaan Kami Tergerak Hati Nak Buat Detail Scan Pesan Saya Ada Duit Lebih Buatlah Detail Scan


Ramai yang teruja dan tak sabar untuk membuat ujian imbasan kehamilan tertutama 3D4D scan. Kebanyakkan pasangan ingin melihat wajah anak dengan jelas ketika dalam kandungan. Namun ramai yang tidak tahu tentang detailed scan dan kepentinganya.

Rasa terpanggil untuk menjelaskan, Puan Ell berkongsi mengenai detailed scan yang telah dilakukan beliau dan menerima dugaan dengan hati yang terbuka.
Bismillah. Semoga bermanfaat untuk semua.
Detailed Scan lebih penting daripada 3D4D
Pesanan untuk bakal ibu dan ayah, kalau ada rezeki lebih, buatlah detailed scan masa si ibu mengandung. Lebih penting daripada buat 3D4D scan hanya untuk lihat wajah baby ikut hidung mak ke, ikut bibir ayah ke.

Detailed scan ni untuk tengok anggota-anggota badan baby secara terperinci seperti otak, jantung, buah pinggang, perut, bilangan jari tangan jari kaki, tulang belakang, kedudukan antara mata dan lain-lain.
Kepala baby yang doktor check termasuklah cecair dalam otak, saiz kepala. Tengok juga baby ada sumbing ke tak. Ada ciri-ciri down syndrome ke tak. Jantung tu tengok dinding jantung, salur darah di jantung, ada kebocoran atau tidak. Buah pinggang pula tersumbat ke tidak. Macam-macam lagi.
Boleh dibuat antara 18-28 minggu
Detailed scan ni boleh buat bila usia kandungan antara 18-28 minggu tapi lebih baik antara 18-22 minggu sebab makin besar baby makin susah nak check, susah nak detect, susah nak tengok apa yang tak normal dan sebagainya.
2 orang anak sebelum ni, memang kami tak pernah buat. Kandungan kali ni memang tergerak hati nak buat. Masa tu dah 25 minggu. Dugaan buat kami. Doktor dapat kesan ada kebocoran di jantung baby. Terus kena rujuk pakar di hospital.
Apabila scan, Baby ada masalah VSD 
Mengikut doktor pakar, baby kami baby VSD iaitu mempunyai masalah “ventricular septal defects” atau kecacatan septum ventrikel. Secara spesifiknya PMVSD (Perimembranous Ventricular Septal Defects).
Tapi inshaAllah ada harapan untuk “spontaneous closure” maksudnya lubang tertutup dengan sendiri. Sama ada sebelum baby keluar, atau selepas baby keluar.
Seharian juga menangis sampai demam bila dapat tahu. Tapi alhamdulillah ada hikmahnya juga. Sekurang-kurangnya dapat tahu awal, dapatlah nasihat sedikit sebanyak dari pakar sebelum bersalin. Juga boleh bersedia dari segi mental. Boleh merancang kelahiran baby ni, juga penjagaan selepas baby keluar nanti.
Sepanjang kehamilan kali ni, memang banyak dugaannya. Terlalu penat fizikal & mental sampai kadang rasa tak nak cakap dengan sesiapa. Nak duduk rumah diam-diam macam duduk dalam gua. Malas nak layan ragam manusia. Sekarang ni masih cuba positif setiap hari, walaupun risau & gundah gulana tu tetap ada.
Detailed anatomy scan sangat penting!
Alhamdulillah ‘ala kulli hal. Dalam ujian Allah pasti ada hikmah & kebaikannya. Doakan baby keluar nanti sihat walafiat, dipermudahkan kelahirannya dan tiada komplikasi; mamma dan juga baby. Aamiin ya Mujib.
Cuma saya harap semua dapat mesej yang saya nak sampaikan. Detailed anatomy scan ni penting. Buatlah.
As usual, 
Ell.
Extra note: Ada yang tanya kos berapa. Saya ambil pakej detailed scan + 3D4D RM150. Kalau detailed scan saja RM110. Kos bergantung kepada klinik/hospital swasta tersebut.
Sumber: Ell F Azman

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post “Dugaan Kami, Tergerak Hati Nak Buat Detail Scan” Pesan Saya Ada Duit Lebih Buatlah Detail Scan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/dugaan-kami-tergerak-hati-nak-buat-detail-scan-pesan-saya-ada-duit-lebih-buatlah-detail-scan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ketagih Nak Cantik Gadis 16 Tahun Buat Pembedahan Lebih 100 Kali

Ketagih Nak Cantik Gadis 16 Tahun Buat Pembedahan Lebih 100 Kali

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 300 hits
83 total views 83 views today Di Beijing China seorang gadis yang baru berusia 16 tahun dipercayai gemar melakukan pembedahan plastik terhadap wajahnya Menerusi laporan Odditty Central gadis yang dikenali sebagai Zhou Chuna itu merupakan in...
Dikenal Sangat Rendah Hati Begini Momen Saat Syekh Ali Jaber Mencium Kaki Bocah Hafiz Dia Jauh Lebih Hebat Dari Saya

Dikenal Sangat Rendah Hati Begini Momen Saat Syekh Ali Jaber Mencium Kaki Bocah Hafiz Dia Jauh Lebih Hebat Dari Saya

papar berkaitan - pada 17/1/2021 - jumlah : 256 hits
Kabar duka datang dari Syekh Ali Jaber yang meninggal dunia di RS Yarsi Cempaka Putih Jakarta Pusat Kamis pukul 08 30 WIB Pendakwah sekaligus juri pada acara Hafiz Indonesia meninggalkan begitu banyak momen salah satunya momen saat dirinya ...
Tak Perlu Pun Sedekah Pada Negeri Negeri Ni Bukan Nak Kenang Sangat Pun Balak Belambak Duit Royalti Banyak

Tak Perlu Pun Sedekah Pada Negeri Negeri Ni Bukan Nak Kenang Sangat Pun Balak Belambak Duit Royalti Banyak

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 199 hits
Banjir Selangor salur sumbangan RM2 juta kepada Kelantan Terengganu dan PahangJanuary 30 2021 Tiga negeri di Pantai Timur yang terkesan akibat kejadian banjir baru baru ini menerima sumbangan berjumlah RM2 juta daripada kerajaan Selangor ha...
Sejuk Hati Norman Hakim Dapat Duit Belanja Dari Anak Bujangnya Hasil Duit Ajar Orang Mengaji Di Musim Pkp

Sejuk Hati Norman Hakim Dapat Duit Belanja Dari Anak Bujangnya Hasil Duit Ajar Orang Mengaji Di Musim Pkp

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 286 hits
Pelakon Norman Hakim 45 terharu dengan tindakan anak lelakinya Mohamed Danish Hakim 17 yang memberikannya duit belanja hasil daripada titik peluh bekerja Difahamkan Danish menggunakan tempoh Perintah Kawalan Pergerakan untuk mencari wang se...
Wahai Ayah Buatlah Petua Ni Ketika Anak Masih Kecil Berlelah Lelah Dahulu Besar Nanti Anak Akan Lebih Rapat

Wahai Ayah Buatlah Petua Ni Ketika Anak Masih Kecil Berlelah Lelah Dahulu Besar Nanti Anak Akan Lebih Rapat

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 328 hits
Penglibatan ayah dalam mendidik dan menjaga anak anak juga boleh menjadikan anak anak lebih bijak Luangkan masa anda untuk mendidik dan mengambil tahu tentang anak anak setiap hari Baca Mudah mudahan ada kebaikan sesama kita sebagai ibu bap...
Datuk Jamali Shadat Sering Pesan Simpan Duit Untuk Hari Tua Abon

Datuk Jamali Shadat Sering Pesan Simpan Duit Untuk Hari Tua Abon

papar berkaitan - pada 4/2/2021 - jumlah : 385 hits
Pelawak veteran Allahyarham Datuk Jamali Shadat sentiasa dikenang sebagai seniman yang sentiasa berpandangan jauh ke hadapan berbanding yang lain Menurut pelakon dan pelawak terkenal Shahrizan Ahmad atau Abon selain itu Allahyarham juga dia...
Ibu Terima Kasih Sayang Tetap Sama 3 Kali Detail Scan Semuanya Okay Hari Ke 5 Kelahiran Baru Tahu Segalanya

Ibu Terima Kasih Sayang Tetap Sama 3 Kali Detail Scan Semuanya Okay Hari Ke 5 Kelahiran Baru Tahu Segalanya

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 350 hits
Tidak terduga apabila mendapat berita tentang bayi yang baru dilahirkan oleh ibu ini rupanya tiada penglihatan sejak lahir Malah 3 kali detail scan yang dilakukan ketika kehamilan juga tidak mampu mengesan sebarang masalah pada mata bayi co...
Superwomen Kini Lebih Senang Nak Uruskan Masa Dengan Vit S

Superwomen Kini Lebih Senang Nak Uruskan Masa Dengan Vit S

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 202 hits
Wanita Supermoden zaman kini melambangkan seorang yang Multitasking mampu bersaing dengan golongan lelaki dalam semua perkara wanita sebagai seorang anak seorang isteri ibu yang penyayang dan seorang pekerja yang berdedikasi Seperti Pepatah...
Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Sarapan Pagi

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Prudence

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Rumah Terbuka