Dua Nafi Bunuh Pemandu Grab


Mereka dituduh membunuh Mohammad Hanafiee Jaffar, 27, di dalam sebuah kereta Proton Saga FLX antara jam 4 pagi dan 5 pagi pada 25 Mei 2019 di tepi Jalan Marabahai di Tuaran.
klik 👉 Follow Telegram BeritaUp2date (large-bt) Duo nafi membunuh dalam kes pemandu Grab, minta dibicarakan dalam Mahkamah Tinggi KOTA KINABALU (23 Sept): Dua pekerja mencuci kereta meminta dibicarakan di Mahkamah Tinggi, di sini, pada Khamis bagi tuduhan membunuh seorang pemandu Grab di Tuaran, dua tahun lepas.


Warga Filipina tanpa dokumen, Arsit Indanan, 22, dan Amru Al Asy Japri, 26, yang hadir di hadapan Hakim Datuk Nurchaya Hj Arshad, mengaku tidak bersalah kepada tuduhan itu.


Mereka dituduh membunuh Mohammad Hanafiee Jaffar, 27, di dalam sebuah kereta Proton Saga FLX antara jam 4 pagi dan 5 pagi pada 25 Mei 2019 di tepi Jalan Marabahai di Tuaran.

Amru (Kanan) and Arsit Mereka didakwa bersama di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan, yang membawa hukuman mati, jika sabit kesalahan.

Nurchaya menetapkan 26 November untuk pengurusan kes pra-bicara pertama dan memerintah supaya dua tertuduh direman lanjut kerana tuduhan terhadap mereka tidak mempunyai peruntukan untuk ikat jamin.


Timbalan Pendakwa Raya Azreen Yas Mohamad Ramli menjalankan pendakwaan. Arsit dan Amru masing-masing diwakili oleh peguam-peguam dilantik Mohd Ari Nadzrah Abd Rahman dan Muhamad Amirul Amin.

Kes ini pertama kali dibawa ke mahkamah pada 10 Jun 2019.

Sementara itu, seorang pemilik lelaki berumur 33 tahun didenda RM12,000 atau penjara setahun kerana memiliki pelbagai jenis ikan yang ditangkap menggunakan bom.


Jeksin Eming mengaku bersalah di hadapan Hakim Mahkamah Sesyen Elsie Primus kepada tuduhan terhadapnya.

Dia didapati memiliki ikan yang ditangkap menggunakan bahan letupan pada pukul 12.05 pagi 11 Ogos tahun ini di dalam sebuah bot pam tanpa nombor pendaftaran, di perairan Tg Gaya, di sini.

Kesalahan di bawah Seksyen 26(1)(c ) Akta Perikanan 1985 itu boleh dihukum di bawah Seksyen 25(b) Akta sama yang dibaca dengan Seksyen 34 Kanun Keseksaan.


Sementara itu, mahkamah menetapkan 21 Oktober untuk tertuduh bersama Jeksin, iaitu Otong Musad, 28, yang tidak dibawa ke mahkamah.

Semasa rayuan, Jeksin yang tidak diwakili, meminta hukuman ringan dengan mengatakan dia menemui ikan itu semasa dalam perjalanan ke Lengkong untuk membeli ikan. Dia memberitahu mahkamah bahawa dia sudah berkahwin dan mempunyai lima anak.

Jeksin memberitahu mahkamah bahawa bot itu miliknya tetapi dia tidak menangkap ikan itu dengan bahan letupan kerana dia menemui ikan itu terapung di perairan tersebut.

Bagaimanapun, Timbalan Pendakwa Raya Nurun Nazifah Muhammad Iyen dari Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia, menggesa mahkamah untuk menjatuhkan hukuman setimpal atas sebab ia membabitkan kesalahan berat dan kesan aktiviti menangkap ikan dengan bahan letupan:


“Menangkap ikan dengan bahan letupan atau aktiviti pengeboman ikan adalah salah satu bentuk perikanan paling memusnahkan, menyebabkan kerosakan teruk kepada biodiversiti ekosistem, terumbu karang dan hidupan marin lain.

“Aktiviti seperti ini juga membawa kepada kehilangan pendapatan yang berpotensi diperolehi daripada perikanan dan pelancongan lestari, juga perlindungan hidupan marin.

“Dalam kes ini, laporan autopsi berdasarkan bedah siasat 18 contoh ikan oleh Jabatan Perikanan mengesahkan kesemua contoh ikan itu positif ditangkap dengan menggunakan bahan letupan,” katanya.

Dia selanjutnya berhujah bahawa hukuman setimpal akan bertindak sebagai pengajaran kepada tertuduh dan menjadi penghalang kepada mereka yang merancang untuk melakukan kesalahan sama serta menghentikan aktiviti pengeboman ikan. Nurun juga memohon supaya mahkamah mengambil kira notis kehakiman mengenai isu alam sekitar ini dan penularan kesalahan tersebut di perairan Sabah.

SOURCE: Daily/ Harian Ekspress

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/09/dua-nafi-bunuh-pemandu-grab.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kes Bunuh Pemandu Grab Dibicarakan Di Mahkamah Tinggi

Kes Bunuh Pemandu Grab Dibicarakan Di Mahkamah Tinggi

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 555 hits
Kedua dua Arsit dan Amru didakwa di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawakan hukuman mati jika sabit kesalahan Duo minta dibicarakan dalam kes membunuh pemandu Grab KOTA KINABALU Dua pekerja mencuci kereta menuntut perbicaraan di M...
Mangsa Bunuh Tidak Berpakaian Diselimuti Kain

Mangsa Bunuh Tidak Berpakaian Diselimuti Kain

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 144 hits
Muhaamad Hafis Nawawimhafis hmetro com myMAYAT mangsa ditemui dalam kedai makan FOTO ihsan PolisKajang Wanita warga Indonesia ditemui mati tidak berpakaian dan diselimuti kain dalam kedai makan di Bandar Rinching Semenyih dipercayai dibunuh...
Ugutan Bunuh Diri Selepas Mahu Bakar Isteri

Ugutan Bunuh Diri Selepas Mahu Bakar Isteri

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 225 hits
Seorang lelaki warga Malaysia dipenjara dua tahun dua bulan dan enam minggu di Mahkamah Daerah Singapura hari ini kerana mengugut membunuh isterinya selepas menyimbah wanita itu dengan petrol melarikannya dan mengancam membakarnya Murugan N...
Cuba Bunuh Bayi Usia 7 Bulan Pengasuh Ini Mengaku Tidak Bersalah

Cuba Bunuh Bayi Usia 7 Bulan Pengasuh Ini Mengaku Tidak Bersalah

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 351 hits
Seorang pengasuh telah dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Ipoh selepas didakwa cuba melakukan pembunuhan terhadap seorang bayi berusia tujuh bulan di rumahnya baru baru ini
Hiburan Nak Perbaiki Kualiti Lakonan Dulu Tolak Watak Hero Nadhir Nasar Nafi Bersikap Memilih

Hiburan Nak Perbaiki Kualiti Lakonan Dulu Tolak Watak Hero Nadhir Nasar Nafi Bersikap Memilih

papar berkaitan - pada 10/9/2021 - jumlah : 193 hits
Pelakon yang namanya semakin meningkat naik Nadhir Nasar tampil menafikan dakwaan sesetengah pihak yang menanggap dirinya terlalu memilih dan selektif dalam pemilihan watak kerana lebih banyak muncul dalam drama drama terbitan Astro ARTIKEL...
Keh Keh Yahudi Atau Malam Jumaat Nak Bunuh Yahudi Keh Keh Punca Tak Mahu Divaksin

Keh Keh Yahudi Atau Malam Jumaat Nak Bunuh Yahudi Keh Keh Punca Tak Mahu Divaksin

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 284 hits
Alasan agenda Yahudi punca rakyat Kelantan enggan divaksinOleh September 30 2021Exco Kerajaan Tempatan Perumahan dan Kesihatan Kelantan Dr Izani Husin menjelaskan alasan agenda Yahudi merupakan punca rakyat negeri itu enggan divaksin Pada s...
Lelaki Kurang Siuman Bebas Tuduhan Bunuh Ibu

Lelaki Kurang Siuman Bebas Tuduhan Bunuh Ibu

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 1412 hits
Lelaki dibebaskan dari tuduhan membunuh ibu Seorang lelaki yang sakit mental dibebaskan dari tuduhan membunuh ibu KOTA KINABALU Seorang lelaki berumur 32 tahun yang didakwa membunuh ibunya empat tahun lepas di Kota Belud dibebaskan daripada...
Alat Penyembur Nano Boleh Bunuh Virus Tapi Tak Sesuai Disembur Langsung Ke Atas Manusia Kkm

Alat Penyembur Nano Boleh Bunuh Virus Tapi Tak Sesuai Disembur Langsung Ke Atas Manusia Kkm

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 207 hits
KUALA LUMPUR Kementerian Kesihatan hari ini menjelaskan beberapa larutan disinfeksi yang mengandungi alkohol antara 70 hingga 90 peratus mampu membunuh virus SARS CoV 2 di permukaan namun ia tidak sesuai digunakan secara langsung ke atas ma...
Lebih 2 400 Kes Bunuh Diri Sejak 2018 80 Babit Lelaki

Lebih 2 400 Kes Bunuh Diri Sejak 2018 80 Babit Lelaki

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 220 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Rekod polis menunjukkan 2 426 kes bunuh diri dilaporkan sejak 2018 Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob memberitahu Parlimen Dalam jawapan bertulis kepada soalan Ahli Parlimen Kuantan Fuziah Salleh berhubung pecaha...
Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Bila Duit Nak Masuk

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


First Impressions Make A Powerful Impact With A Creative Digital Business Card

Restoran Di Jepun Buang 25 Set Nasi Lemak Kena Tipu Ejen Dari Malaysia

Kumpulan Pro Palestin Kecam Kehadiran Syarikat Bekal Senjata Kepada Israel

Prk Kkb Boleh Tak Umno Tarik Undi Melayu

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock