Dua Kali Tegur Masih Degil Sebab Itu Dipukul Bukan Ditangkap


KOTA KINABALU: Polis Sabah akan mengambil tindakan sewajarnya terhadap pegawainya di Kunak yang merotan enam remaja kerana ingkar Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), malah memperlekeh pihak berkuasa yang telah membuat teguran kepada mereka sebanyak dua kali.

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Zaini Jass berkata, jika dilihat daripada sudut penguatkuasaan, tindakan pegawai itu memang tidak wajar, namun daripada segi moral, itu adalah umpama seorang yang lebih tua memberi pengajaran kepada orang muda yang ingkar arahan.

Katanya, pihak polis sebenarnya telah menegur kumpulan remaja itu dua kali tetapi mereka tetap tidak bersurai malah mentertawakan teguran berkenaan sambil menghisap rokok.

Beliau berkata, dalam kejadian di Kampung Pangi Tengah itu, pasukan polis sedang membantu menyampaikan bantuan kepada penduduk kampung apabila terserempak dengan kumpulan remaja yang sedang berkumpul lalu memberikan teguran untuk mereka balik ke rumah.

“Semasa menyampaikan bantuan itu kumpulan pegawai ini dan anggotanya telah terserempak dengan enam orang remaja mereka telah diarahkan untuk bersurai kerana tiada tujuan khusus untuk berada di sana, setelah memberi nasihat pegawai dan anggota ini meneruskan tugas memberikan bantuan kepada penduduk Kampung Pangi Tengah.

“Sudah selesai dalam perjalanan balik pegawai dan anggota ini terserempak lagi dengan remaja tersebut, sekali lagi beri nasihat supaya mereka pulang tetapi nasihat ini tidak diendahkan, mereka ketawa tidak ambil serius ketawa sambil hisap rokok, maka untuk tujuan itu pegawai ini memberikan nasihat semasa berikan nasihat dia ternampak ada ranting di tepi itu,” katanya dalam sidang akhbar di Ibu pejabat Polis Kontinjen Sabah hari ini.

Semalam, tersebar sebuah video memaparkan seorang pegawai polis bertindak memukul enam remaja berkenaan menggunakan ranting kayu kerana ingkar arahan untuk balik ke rumah masing-masing.

Video berkenaan mendapat pelbagai reaksi di media sosial terutama golongan netizen yang memuji langkah pihak berkuasa yang tegas dalam melaksanakan tugas memastikan rakyat mematuhi PKP.

Bagaimanapun, ada juga segelintir pengguna alam maya yang mempersoalkan tindakan memukul itu kerana dikatakan boleh mendatangkan kecederaan kepada remaja tersebut.

Zaini berkata, tindakan di peringkat jabatan akan diambil ke atas pegawai tersebut, manakala kumpulan remaja itu sebenarnya bernasib baik kerana mereka tidak ditangkap sebaliknya polis hanya memberi pengajaran moral kepada mereka.

Katanya, memang jelas di dalam video itu salah seorang remaja dipukul beberapa kali tetapi itu disebabkan lelaki berkenaan agak agresif ketika ditegur.

“Tetapi kalau kita lihat pukulan itu bukan pukulan yang betul-betul ingin mendera, kemudian mereka ini pun tidak diambil tindakan lanjut tangkap atau sebagainya sebab cuma mahu bagi kesedaran atas dasar mereka kanak-kanak remaja tidak matang.

“Kita juga dapat komen-komen daripada orang ramai yang sebenarnya memuji perbuatan polis,daripada kita tangkap budak-budak ini rosak perbuatan dia kita bagi nasihat cuma sedikit cara dia menegur itu pakai ranting nampak agak kasar.

“Sebenarnya bukan tujuan dia mahu pukul atau sebagainya, apa pun pegawai ini kita akan ambil tindakan jabatan sebab ia mencerminkan perbuatan tidak sewajarnya dilakukan anggota polis semasa PKP walaupun niat dia baik, cara dia itu tidak kena,” jelas beliau.

Zaini berkata, golongan remaja seperti itu yang masih tidak matang perlu diajar agar mereka patuh kepada undang-undang.

https://www.borneotoday.net/dua-kali-tegur-masih-degil-sebab-itu-dipukul-sikit-bukan-ditangkap/

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kakipalu.blogspot.com/2020/04/dua-kali-tegur-masih-degil-sebab-itu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kali Pertama Aidan Memanjat Ke Tingkat Dua

Kali Pertama Aidan Memanjat Ke Tingkat Dua

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 433 hits
Pada waktu Maghrib tadi Master meletakkan Aidan di ruang tamu bersama sama kakaknya si Aina selepas memandikannya dan memakaikannya baju Kemudian Master masuk semula ke dalam bilik untuk menyambung kerjanya yang tidak keputusan sementara be...
Kami Banyak Kali Tengok Seksanya Sakratul Maut Jururawat Luah Rasa Kesal Masih Ada Rakyat Berdegil

Kami Banyak Kali Tengok Seksanya Sakratul Maut Jururawat Luah Rasa Kesal Masih Ada Rakyat Berdegil

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 369 hits
Suatu ketika dulu barisan mereka sering dikutuk dan dihina Pelbagai tohmahan juga dilemparkan setiap kali mereka membuat kesilapan Tetapi kini barisan mereka sangat diperlukan oleh masyarakat Mereka tidak berdendam dengan sindiran dulu kala...
Hari Kelima Perintah Kawalan Pergerakan Masih Ramai Degil Keras Kepala Berjoging Di Luar

Hari Kelima Perintah Kawalan Pergerakan Masih Ramai Degil Keras Kepala Berjoging Di Luar

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 489 hits
Telah masuk hari kelima Perintah Kawalan Pergerakan dan kini Angkatan Tentera Malaysia juga telah bekerjasama dengan pihak polis untuk memantau pergerakan rakyat Malaysia Tetapi dalam pada itu sebenarnya masih ramai lagi segelintir masyarak...
Degil Masih Ramai Tak Sedar Bahaya Covid 19

Degil Masih Ramai Tak Sedar Bahaya Covid 19

papar berkaitan - pada 21/3/2020 - jumlah : 224 hits
KPN kesal individu keluar tanpa sebab seolah olah tak hormat arahan 21 03 2020 Ketua Polis Negara Datuk Seri Abdul Hamid Bador KUALA LUMPUR 26 Rejab 1441H Sabtu Walaupun Perintah Kawalan Pergerakan bagi membendung penyebaran wabak COVID 19 ...
Ditangkap Ketika Memancing Dua Lelaki Pilih Masuk Penjara

Ditangkap Ketika Memancing Dua Lelaki Pilih Masuk Penjara

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 241 hits
MALAYSIAKINI Dua lelaki memilih untuk memasuk penjara selepas mereka didapati bersalah kerana melanggar perintah kawalan pergerakan Kedua dua mereka Chin Chee Wei 45 dan Chong Poh Wah 56 bekerja sebagai buruh yang memasang genting bumbung b...
Fendy Bakry Bengang Dengan Rakyat Malaysia Masih Degil Amp Tak Endah Perintah Kawalan Pergerakan

Fendy Bakry Bengang Dengan Rakyat Malaysia Masih Degil Amp Tak Endah Perintah Kawalan Pergerakan

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 280 hits
Apa dah jadi sebenarnya gais Baru baru ini ada seorang pelakon yang bernama Fendy Bakry memuatnaik satu gambar berkenaan Perintah Kawalan Pergerakan serta kapsyen yang sedang marah di Instagramnya Nak tahu kenapa Haa sekarang ni dah ada ura...
Pekerja Offshore Ini Kongsi Pengalaman Disahkan Positif Covid 19 Selepas Dua Kali Ujian

Pekerja Offshore Ini Kongsi Pengalaman Disahkan Positif Covid 19 Selepas Dua Kali Ujian

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 352 hits
Perkongsian oleh seorang pekerja offshore Dentonel Misa ini di laman Facebook miliknya pasti akan membuatkan kita lebih berhati hati menghadapi penularan wabak COVID 19 ketika ini Melalui kirimannya itu dia yang kini dirawat di Hospital Tum...
Syukur Masih Hidup Mati Itu Pasti

Syukur Masih Hidup Mati Itu Pasti

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 437 hits
Mati itu pasti Namun Allah tidak menetapkan usia mati Usia muda dan tubuh badan yang kuat bukan jaminan untuk kita mampu hidup sehingga mencapai usia tua Mati tidak mengenal usia Mengingati mati menjadikan kita lebih dekat dengan Alllah SWT...
Masih Ada Nelayan Degil

Masih Ada Nelayan Degil

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 136 hits
AGENSI Penguatkuasaan Maritim Malaysia mengesan segelintir nelayan masih berdegil apabila tidak mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan bagi menghalang penularan wabak Covid 19 Timbalan Pengarah Operasi Maritim Malaysia Kedah Perlis Kapten Mar...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment